Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jaetaan arjen säästövinkit

Vierailija
13.11.2021 |

Puolikkaallakin konetiskitabletilla pesee koko koneellisen. Eikä pesutuloksesta huomaa että pesuainemäärä on puolitettu.
Säästövinkki nro 1

Kommentit (648)

Vierailija
341/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon muoviroskien pesemiseen liittyen:

Minulla on tiskialtaassa pesuvati, johon hanaa aukoessa valuu vettä. Siis juuri ne vedet, kun vaikka odotat juomavettä viilenemään tai että tulee kuumaa vettä hanasta. Tässä vedessä huuhdon ne muovit, foliot, kissanruokapurkit ja mitä nyt onkin. Myös esipesen astiat.

En tietenkään kaikkea samassa vesilirussa,vaan kaadan veden välillä pois, mutta äkkiä siinä vadissa on taas turhaan juoksutettua vettä, jota käyttää.

Vierailija
342/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on tiskialtaassa pesuvati, johon hanaa aukoessa valuu vettä. Siis juuri ne vedet, kun vaikka odotat juomavettä viilenemään tai että tulee kuumaa vettä hanasta. Tässä vedessä huuhdon ne muovit, foliot, kissanruokapurkit ja mitä nyt onkin. Myös esipesen astiat.

En tietenkään kaikkea samassa vesilirussa,vaan kaadan veden välillä pois, mutta äkkiä siinä vadissa on taas turhaan juoksutettua vettä, jota käyttää.

Mulla on myös isohko kulho tiskipöydällä johon hukkaanjuoksutettava vesi päätyy. En silti sillä vedellä pese pöydänkulmille odottamaan jätettyjä broileripakkauksia tai availe kissanruokapusseja saksilla huuhdellakseni niitä, vaan ne päätyvät samantien roskikseen. Tuo vesi käy kukkienkasteluun ja astioiden huuhteluun ennen tiskikoneeseen päätymistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on myös isohko kulho tiskipöydällä johon hukkaanjuoksutettava vesi päätyy. En silti sillä vedellä pese pöydänkulmille odottamaan jätettyjä broileripakkauksia tai availe kissanruokapusseja saksilla huuhdellakseni niitä, vaan ne päätyvät samantien roskikseen. Tuo vesi käy kukkienkasteluun ja astioiden huuhteluun ennen tiskikoneeseen päätymistä.

Meillä koira hoitaa muoviastioiden esipesun (jauhelihakipot ja nää uudet kalvopakkaukset, broilerkipot jne). Meillä on oma kaivo ja oma jäteveden"puhdistamo" ja ne hyötyvät siitä, että vettä käytetään (kohtuudella). Minun on hyödyllisempi huuhtaista se jukurttikippo hanan alla 5sek kuin jättää huuhtelematta.

Vierailija
344/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä sitten ikinä mitään mukavaa, kun kaikki aika menee senttien laskemiseen?

Kuka käyttää käteistä ?

Esimerkiksi minä.

Vierailija
345/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös käytän käteistä mielelläni. On paljon helpompaa säästellä rahankäyttöään, kun ne rahat on konkreettisesti kädessä.

Vierailija
346/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese tiskirätit koneessa! Itse pesen kymmeniä kertoja yhdessä keittiöpyyhkeiden kanssa kuudessakympissä. Vuosia kestänyt samat chifonet ja wileda-pakkaukset

Vierailija
347/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä koira hoitaa muoviastioiden esipesun (jauhelihakipot ja nää uudet kalvopakkaukset, broilerkipot jne). Meillä on oma kaivo ja oma jäteveden"puhdistamo" ja ne hyötyvät siitä, että vettä käytetään (kohtuudella). Minun on hyödyllisempi huuhtaista se jukurttikippo hanan alla 5sek kuin jättää huuhtelematta.

Ehkä ilmainen vesi ei liity tähän keskusteluun...

Vierailija
348/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ilmainen vesi ei liity tähän keskusteluun...

Ilmainen vesi?

Ei oma kaivo tarkoita ilmaista vettä. Siinä maksaa mm. vesipumppu (uusittiin juuri tänä kesänä, 560€+osat), sähkö, jolla vesi nostetaan kaivosta, jätevesijärjestelmä maksoi noin 7000€ (saatiin vieläpä halvalla, ja asennus oli käytännössä ilmainen), jätevesijärjestelmä käyttää sähköä ja vaatii lisäaineiden käyttöä (noin 80€/3xvuosi), ja sakokaivo-osuuden tyhjennyksen 3x vuosi (noin 100€/kerta).

Ilmaista vettä!!!!!

Mutta kommenttini tarkoitti tasan tarkkaan sitä, että meidän kaivomme toimii parhaiten, kun vettä käytetään tasaisesti kohtuudella koko ajan. Samoin jätevesijärjestelmä toimii parhaiten, kun kuormitus on tasaista.

Vierailija
349/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissanhiekkaa paljon halvempaa on käyttää lämmityspellettejä. Meillä kissan laatikko on vessassa, kakat voi heittää päältä vessanpyttyyn ja loppu on kompostoituvaa. Kerran viikossa vaihto riittää ( 2kissaa).

Kissanruuissa kannattaa ostaa isoja eriä hyvälaatuista ruokaa kerralla. Viljatonta. Säästää eläinlääkärikuluissa, kun kisut pysyy kunnossa.

Joskus myös kaupan jauheliha, sei, tai broilerinsuikaleet tarjouksissa alittavat kissanruuan kilohinnan, näitä voi välillä käyttää.

Eläinlääkärikuluissa säästää paljon enemmän jos ostaa kissoille kunnon hiekkaa. Pelletin kanssa tahtoo käydä niin että kun kissa vähän vanhenee niin pissaongelmat alkavat. Sen minkä silloin aiemmin hiekassa säästi, tuleekin nyt tuplaten kalliiksi.

Selitätkö vähän miksi? Meillä ei ole näin käynyt, en ymmärr miksi pelletin käyttö tuottaisi pissaongelmia?

Vierailija
350/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, elämäntilanteet ovat erilaisia, se mikä on hyvä vinkki lapsiperheelle, ei välttämättä ole sitä eläkeläiselle.

Itse eläkeikää lähestyvänä, osa-aikatyötä tekevänä:

Sama neuvo, kuin parikymppisestä alkaen: ruoka tehdään alusta asti itse! Säästää, ja tietää, mitä syö.

Auton myin pois, koska merkittävimmät matkani hoituvat hyötyliikuntana, pari kilometriä suuntaansa.

Nykyään on jopa kuukausi kerrallaan -leasing palveluita.

Aivan lahjana tuli sitten etätyöskentely: ei tarvitse täydessä ruuhkabussissa tuntia istua köhivän kanssamatkustajan vieressä, epäillen kumpikin toisiamme, että onkohan tuolla se korona?

Ja vielä sinkun säästövinkki: unohda tarjouskuvastot, ÄLÄ TEE mitään listoja. Mene kauppaan illalla katsomaan, mitä juuri sillä hetkellä löytyy edullisesti, osta pois, ja mieti, mitä niistä voit valmistaa.

iltasin huono mennä kauppaan kun matkaa lähimpään 15 km. Lista mukaan ja kerran viikossa käy niin säästyy useamman matkan hinta.

Vierailija
351/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kissanhiekkaa paljon halvempaa on käyttää lämmityspellettejä. Meillä kissan laatikko on vessassa, kakat voi heittää päältä vessanpyttyyn ja loppu on kompostoituvaa. Kerran viikossa vaihto riittää ( 2kissaa).

Kissanruuissa kannattaa ostaa isoja eriä hyvälaatuista ruokaa kerralla. Viljatonta. Säästää eläinlääkärikuluissa, kun kisut pysyy kunnossa.

Joskus myös kaupan jauheliha, sei, tai broilerinsuikaleet tarjouksissa alittavat kissanruuan kilohinnan, näitä voi välillä käyttää.

Eläinlääkärikuluissa säästää paljon enemmän jos ostaa kissoille kunnon hiekkaa. Pelletin kanssa tahtoo käydä niin että kun kissa vähän vanhenee niin pissaongelmat alkavat. Sen minkä silloin aiemmin hiekassa säästi, tuleekin nyt tuplaten kalliiksi.

Selitätkö vähän miksi? Meillä ei ole näin käynyt, en ymmärr miksi pelletin käyttö tuottaisi pissaongelmia?

haluaisin myös tietää. Meillä pellettiä ja vanhin kissa 16 v eikä ole ollut ongelmia

Vierailija
352/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juureksia, perunoita ei tarvitse kuoria yleensä, kun pilkkoo pieniksi paloiksi. Pannulla maustaen tulee pian kypsää syötävää.

Vierailija
353/648 |
19.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Roskapoliisi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okt-asujille säästövinkki, jonka olen oppinut seuraamalla parvekkeeltani näkyviä jäteastioita (taloyhtiön, jossa asun):

Yön pimeydessä tuo omat roskapussisi läheisen kerrostalon jäteastioihin. 

Jep. Asuttiin ennen rivarissa ja roskiskatokseen piti hankkia lukko kun joku tai jotkut okt-asujat toi roskia niihin. Roska-astiat yli täynnä ja meille tuli ylimääräiset maksut tietysti. V…ti tämä ja sekin että erillistä avainta joutui käyttää.

Meidän taloyhtiö lähettää kuvien kera 100 euron maksuvaatimuksen näille "säästömielessä" jätteensä astioihimme tuoville. Jos eivät maksa, poliisi hoitaa jatkotoimet.

Täytyykin varmaan ehdottaa taloyhtiölle roska-astioiden alueen kuvaamista. Siellä on autolla roskia tuovia. Tosin joku saattaa asuakin tässä taloyhtiössä (4 isoa taloa). Samalla varmaan saisi maksatettua roskansa niillä, jotka jättävät isoja tavaroitaan roskisten viereen. Niitä on ruvennut ilmestymään useammin, vanhat vakkariasujat säilövät romunsa siihen saakka, että tulee roskalava kerran tai kaksi vuodessa, mihin voi viedä huonekalujaan ja muita romujaan maksutta.

Multa tuli joku sekopää tivaamaan roskia viedessäni että missä osoitteessa asun. Sanoin että jos ei lähde niin soitan poliisit. Hän huusi soittavansa itse poliisit kun tuon hänen roskikseensa roskia. Vastasin että soittaa vaan, ja kävelin kiertotietä kotiin. Asuin siis tietenkin siinä neljän talon kokoonpanossa, mutta en todellakaan ala tuntemattomille kertomaan kotiosoitettani.

Kurvaatko sitten autolla kadulta tuomaan niitä roskia? Meillä siis nuo minun mielestäni epäilyttävät roskantuojat ovat sellaisia, jotka eivät tule talojen pihasta (niillä yksi ainoa yhteinen ulosajoväylä, jonka päässä on roskikset), jolloin voisi olettaa roskien olevan kotoa, vaan tulevat jostain muualta.

Aikuiselta omillaan asuvalta lapseltani oli tultu kyselemään hänen (tai oikeasti sukulaisen omistama) asuntonsa pihalta, että asuuko hän täällä, kun oli keinunut kaverinsa kanssa leikkipaikan suuressa korikeinussa. "Kun leikkipaikka on vain asukkaille." Käskin ensi kerralla sanoa seuraavalle kysyjälle, että asun, mutta asutko sä, en ole koskaan ennen sinua nähnyt, vaikka olen ihan pienestä pitäen täällä käynyt keinumassa (sukulaisella vieraillessa).

Mä olen sanonut lapselleni aina että jos joku tulee kysymään asiattomuuksia, niin vastata ei tarvitse, eikä varsinkaan kertoa missä asuu, tai mikä oma tai vanhempien nimi on, tai mitä koulua käy. Jos joku huutaa naama punaisena jotain väärässä paikassa olemisesta tai muusta, niin sanoa vain että soita poliisit jos häiritsee.

MIstä lähtien ihmisen nimen tiedustelu on ollut asiatonta? Jos joku käytöshäiriöinen pentu riehuu jossain, muiden pitää ilmeisesti vain niellä asia ja hyväksyä se.

Juuri tuollaisten käytöshäiriöisten ihmisten takia olen kieltänyt lapsiani kertomasta nimeään tai mitään henkilötietojaan. Poliisi vain paikalle tai sitten pyytää apua joltain normaalilta aikuiselta.

Vierailija
354/648 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutukset kannattaa kilpailuttaa, samoin sähköyhtiö. Puhelinoperaattori kannattaa kilpailuttaa ja vaihtaa perheen kaikki puhelinliittymät halvimpaan. Näin säästää satoja euroja vuodessa. Pumpulilappujen ja astianpesukoneen tablettien puolittaminen on kuin itikan pieru ilmakehässä.

Vierailija
355/648 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä säästän hermoja kun en turhia tiskaile jugurti- maitopurnukoita tai yhtiäs mitään jauheliha tai kanapakkauksia. Sekajätteisiin kaikki ja roskikseen.

Vierailija
356/648 |
22.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni esitelty vinkki on hyvä, erityisesti ekologisesta näkökulmasta.

Minulla säästyy parhaiten niin, että päätän pitää totaalisen ostolakon vaikkapa puolen vuoden ajan. No sikäli ei ihan totaalinen tietenkään että ruokaa ostan. Mutta en osta yhden yhtäkään vaatekappaletta, viherkasvia, kosmetiikkaa, cappuccinoa jne.

Tätä teen ekologisuuden ja minimalismin näkökulmista. Mutta rahaa säästyy samalla.

Oon ainakin 5 vuotta pitänyt joka kk en osta mitään viikkoon. Mies käy silloin ruokakaupassa, jos on pakko

Vierailija
357/648 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mainosten lukeminen kannattaa. Itse selaan aina läpi lidlin, tokmannin ja k-supermarketin mainokset. K-superissa on usein kala tarjouksessa, jopa fileoinnin pyytämällä se tulee edullisemmaksi kuin muualta kirjolohi.

Niitä pieniä oltermanjuustopaloja on välillä tokmannilla ja k-superissa eurolla. Kilohinnakai jää 4 euroa.

Nyt oli myös kananmunia eurolla.

Broilerisuikaleissa on myös jatkuvasti tarjouksia

Yhden tarjoustuotteen takia ei kannata ajaa. Tarjoukset ovat usein voimassa 3-4 päivää, joskus koko viikon. Niinpä mainoksia selatessani kirjoitan pienelle lapulle (leikkelen näitä kirjekuorista, ohuista pahveista ym ) mitä tarjouksia missäkin on. Sitten on helppo suunnitella kauppareissu sen mukaan, mitä tarvitsee tarjousten lisäksi ostaa.

Tämä tietenkin vaatii myös sen, että on painanut hintoja mieleensä. Minä ostan yleensä aina samoja juttuja, joten tiedän, mitä käyttämäni tuotteet maksavat, jolloin myös tiedän, onko tarjous halvempi, kuin normaalihinta muualla.

Vierailija
358/648 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myös mainosten lukeminen kannattaa. Itse selaan aina läpi lidlin, tokmannin ja k-supermarketin mainokset. K-superissa on usein kala tarjouksessa, jopa fileoinnin pyytämällä se tulee edullisemmaksi kuin muualta kirjolohi.

Niitä pieniä oltermanjuustopaloja on välillä tokmannilla ja k-superissa eurolla. Kilohinnakai jää 4 euroa.

Nyt oli myös kananmunia eurolla.

Broilerisuikaleissa on myös jatkuvasti tarjouksia

Yhden tarjoustuotteen takia ei kannata ajaa. Tarjoukset ovat usein voimassa 3-4 päivää, joskus koko viikon. Niinpä mainoksia selatessani kirjoitan pienelle lapulle (leikkelen näitä kirjekuorista, ohuista pahveista ym ) mitä tarjouksia missäkin on. Sitten on helppo suunnitella kauppareissu sen mukaan, mitä tarvitsee tarjousten lisäksi ostaa.

Tämä tietenkin vaatii myös sen, että on painanut hintoja mieleensä. Minä ostan yleensä aina samoja juttuja, joten tiedän, mitä käyttämäni tuotteet maksavat, jolloin myös tiedän, onko tarjous halvempi, kuin normaalihinta muualla.

Jos haluaa edullista kermajuustoa, niin noi pikkupalat oltermannia ovat edelleen kalliimpia kuin halvimmat kermajuustot. Jos haluaa edullista oltermannia, niin silloin niitä kannattaa ostaa! (meillä lapset eivät pidä oltermannista, minä olen moukka enkä maista eroa)

Valitettavasti hintataso on nousussa. Halvin spagetti ei ole enää 0,39€/kg, hinta on noussut sekä Prismassa että CM:ssä. Myllyn parhaan makarooni maksoi joku aika sitten 17 senttiä pussi, nyt se on joka paikassa 25 senttiä - ensin hinta nousi 20 senttiin, sitten vasta 25 senttiin

Tokmannilla oli vähän aikaa sitten niiden oma makarooni tarjouksessa 10ps/eurolla. Silloin oli parin päivän päässä parasta ennen -kananmunat 50snt/10kpl rasia. Ostin aika paljon kananmuniakin. Ne säilyy pitkälle yli parasta ennen ajan, tosin meillä niitä kuluu sellaiset 20-30 viikossa, riippuu siitä paljonko leivon.

Vierailija
359/648 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävele. Älä käytä taksia.

Taksikuskin epäillään....

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/262e7a35-4585-4ae0-bb09-c1d9c055340f

Vierailija
360/648 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hävikkifirmat, kuten Fiksuruoka tai Matsmart