Miksi naiset lihovat parisuhteen vakiintuessa
Miksi päästätte itsenne paisumaan, pidättekö miestänne itsestäänselvyytenä?
Kommentit (93)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:11"]
Juu kyl ne miehet lihoo enemmin. Pääsevät hyville vaimon ruuille, niin johan lähtee lapasesta. Ja miehille tulee vielä ruma (ja vaarallinen) olutmaha, naisen pyöristyy naisellisesti juuri oikeista paikoista. Estrogeeni suojaa pulleaakin naista läskitaudeilta, nainen lihoo reisistä ja peffasta, luonto on sen suunnitellut niin.
[/quote]
Käly on siis mies! Valtava läskipallo, jolla tikkujalat.
Jos hormonaalinen ehkäisy on syy niin etsikää sopiva merkki. Ei pillereiden kuulu lihottaa 20kg. (Ja ei ne pillerit lihota..)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:39"]Arki lihottaa enkä jaksa enää niin paljon kiinnittää huomiota ulkoisiin seikkoihin. Muutenkin viikon paras hetki on aina perjantaina illalla, kun yksi viikko on taas pulkassa, lapset nukkumassa ja saa miehen kainalossa rouskutella sipsejä. Myös raskaudet on lihottaneet minua vaikka niistä olen kyllä aina palautunut lähes entisiin mittoihin. Eli hyvää vauhtia olen matkalla uusiin kymmenlukemiin. Suhteen alussa 10v sitten painoin 51kg, nyt 56kg mikä mulle on jo paljon. Huoh, mistä sitä löytäis voimaa jaksaa taistella lihomista vastaan.
[/quote]
Niinpä, senkin läski laiskimus!! Miehes jättää sut varmasti!! Rajana on 3 kilon painonnousu, myös raskauden aikana, sen jälkeen mies saa pettää ja ottaa nuoremman (huom alle sikamittojen eli vähemmän kuin 50 kiloa!!) eikä vaimolla ole oikeutta sanoa vastaan!!!
[/quote]
Kolmen kilon painonnousu raskausaikana, ei kukaan terve ihminen tosissaan voi noin ajatella :D. Sais syntyä aika pirun olemattoman kokoinen lapsi, jonka keskiverto paino Suomessa on muuten 3,6kg. Tuohon päälle tulee vielä lapsivesi (0,8kg), kohdun kasvu (1,0kg), istukka (0,6kg), nesteen ja veren lisääntyminen (2,4kg), rintojen kasvu (0,4kg) ja lisäksi vielä monella kerääntyy rasvavarastoja imettämistä varten.
.
Reilusti ylipainoisille suositeltu raskausajan painonnousu on jo 8kg, normaalipainoisille 12kg ja alipainoisille luonnollisesti enemmän. Eli ylipainoisille ei tietenkään suositella tulevan enää yhtään isompia rasvavarastoja kuin mitä heillä jo raskautuessaan oli.
.
Huomaa vielä, arvon provo, että luettelemani painot ovat kaikki keskimääräisiä 'noin' painoja. Eivät absoluuttisia kaikkia koskevia mittoja ja tokihan juuri sinun vaimosi kasvaa vain juuri tuon 3kg, vaikka raskaus olisi monisikiöinen ;).
Mä olen päinvastoin laihtunut, kuten yleensäkin parisuhteessa ollessa, kun on muutakin ajattelemista kuin syöminen. Ja meillä on kyllä molemmille selvää että alkuperäisissä mitoissa pysytään, kumpikaan ei halua katsella/koskea mitään läskimakkaroita.
Samasta syystä kuin miehet. Ja mä en ole lihonut olen painanut koko suhteemme ajan 120 kg!
5 lasta ja parisuhde yli 20v vanha, minun paino 50kg (3kg enemmän kun miehen tavatessani). Mieheni oli oikea adonis kun tapasimme, hänen painonsa kuitenkin nousi 30kg kun muutimme yhteen. Nyt hän on taas normaalipainoinen. Aina kuitenkin yhtä rakas :)
Painan nyt n. 7-9kg enemmän kuin suhteen alkaessa. Olin silloin 17v ja tässä vuosien mittaan on tullut kaksi lastakin perheeseen, joten sanomattakin selvää etten ole ihan samanlainen kuin silloin teini-iässä :) ihan normaalipainoinen olen edelleen. Miehelle taas on tullut parisenkymmentä kiloa meidän suhteen aikana, miehillä kun ne myötäraskauskilot ei jää synnytyslaitokselle ;) mielestäni avioliitossa painonvaihtelut vuosien mittaan kuuluvat asiaan (varsinkin jos nuorena pariutuu ja vuosia ja vuosia ollaan yhdessä) eikä meidän avioliitto vaa'an lukemaan kaadu. Rakastuin ihmiseen, en "laihuuteen" eikä kilot ole mieheni viehättävyyteen silmissäni vaikuttaneet.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:19"]
Samasta syystä kuin miehet. Ja mä en ole lihonut olen painanut koko suhteemme ajan 120 kg!
[/quote]
that's the spirit!
Täällä onkin keskustelua minulle ajankohtaisesta aiheesta. Ennen kuin aloin seurustelemaan painoin 62 kg ja pituutta kuitenkin 175 cm. Nyt suhdetta takana se 5 vuotta ja puntari näyttää 82 kg. Meinasin ampua itseni käydessäni puntarilla. Aloin pitkään pohtimaan syitä mistä painonnousuni johtuu. Tajusin ettemme miehen kanssa tee enää mitään muuta yhdessä kuin käymme syömässä. Eli ei mitään yhteistä muuta. Nyt laittelin sitten asuntohakemukset menemään ja kuntokuuri on alkanut. Kyllä parisuhteessa täytyy muutakin yhteistä olla kuin pelkästään syöminen.
Riippuu kumppanin tavoista. Edellisen kumppanin kanssa olin hyvässä kunnossa koska hän kävi salilla ja söi hyvin niin en itsekkään pahemmin karkkia ja roskaruokaa syönyt. Nykyinen mies ei käy salilla js syö vähän miten sattuu, joten en ole itsekkään enään syömisestä niin tarkka, salilla silti käyn. Nykyinen mieheni oli exänsä kanssa seurustellessa vielä vähän pulska koska exän ruokailutavat olivat myös huonot. Nyt meillä kun huonot ja hyvät elintavat kohtasivat on tuloksena se, että molemmat ovat normaalissa kunnossa; ei olla ylipainoisia, ei älyttömän treenattuja eikä alipainoisia. :)
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:39"]Arki lihottaa enkä jaksa enää niin paljon kiinnittää huomiota ulkoisiin seikkoihin. Muutenkin viikon paras hetki on aina perjantaina illalla, kun yksi viikko on taas pulkassa, lapset nukkumassa ja saa miehen kainalossa rouskutella sipsejä. Myös raskaudet on lihottaneet minua vaikka niistä olen kyllä aina palautunut lähes entisiin mittoihin. Eli hyvää vauhtia olen matkalla uusiin kymmenlukemiin. Suhteen alussa 10v sitten painoin 51kg, nyt 56kg mikä mulle on jo paljon. Huoh, mistä sitä löytäis voimaa jaksaa taistella lihomista vastaan.
[/quote]
Musta ois ällöttävää jos joku rouskuttais mun kainalossa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:19"]
Mä olen ainakin lihonut iän mukana, ihan sama onko siinä miestä vai ei. Olen oppinut niin hyväksi ruuanlaittajaksi, että leivonnaiset ovat syntisen hyviä. Ja tuleehan niitä sitten syötyäkin... tosin miehellä on vielä pahempi tilanne, hän on jo lievästi ylipainon puolella, minä sentään vielä normaalipainon. Mutta minkäs teet, samanlainen herkkuhiiri.
[/quote]
Minäkin olen oppinut hyväksi ruoanlaittajaksi, mutta sei ei tarkoita että minun pitäisi syödä liikaa. Hyvä ruoka ei ole tekosyy luopua itsekontrollista. Paino on minulla edelleen 30-vuotiaana sama kuin 15-vuotiaana.
Yleisesti ottaen kaikki lihovat seurustelun alkuvaiheessa.
Mä olen kyllä laihtunut. Naimisiin mennessä painoin 57kg, nyt 54kg.
Mies sen sijaan on hiukan lihonut.
Eiköhän se syy oo ihan sama kuin miehilläkin on. Yksin asuessa ei tule tehtyä samalla tavalla ruokaa kun kaksin ollessa. Ja liikuntaharrastus tulee, ainakin osittain, korvattua yhdessäololla parin kanssa (= tehdään töitä parisuhteen eteen).
Painan saman verran kuin 12 vuotta sitten päätyäessäni mieheni kanssa yhteen. Pari lastakin on tullut tässä tehtyä, mutta ylimääräiset kilot ovat karisseet imetysaikoina. Myöskin mieheni on suht samankokoinen. Olisko ehkä 5 kiloa tullu lisää, mutta siltikin on vähän turhan hoikassa kunnossa. Harrastan aika paljon liikuntaa ja molempien työ on fyysisesti kuluttavaa, joten kiloja ei ole kertynyt. Lisäksi syödään pääsääntöisesti tosi terveellisesti, joskus tulee toki hieman herkuteltua ja otettua alkoholiakin, mutta aika harvoin. Mun mielestä jokaisen täytyy olla vastuussa omasta hyvinvoinnistaan ja vanhempien yhteisesti lastensa hyvinvoinnista. Meitä ainakin surettaa tosi paljon pienet lapset jotka ovat jo selkeästi ylipainoisia ja syövät pelkkää epäterveellistä ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:07"]
Mulla iso syy on hormoniehkäisy. Olen aina lihonut sellaista käyttäessäni, sillä minulla se lisää ruokahalua valtavasti ja aiheuttaa erityisesti makeanhimoa, jota minulla ei ole käytännössä ollenkaan silloin kun en syö pillereitä kuten nyt. Olen seurustellut 3 kertaa ja joka kerta olen lihonut 10-15 kg, jotka on sitten itsestään lähteneet pois kun olen lopettanut e-pillerit. Suhteesta se ei ole johtunut, koska yhdessä vaiheessa söin e-pillereitä vaikken ollut parisuhteessa, siksi että tuntui niin kätevältä ottaa menkat vain 3 kk välein, ja silloin makeanhimo, ahminen ja lihominen jatkuivat. Mutta kun pillerit lopetin, laihduin taas.
[/quote]
Onkohan tuokin yksilöllistä?? Mulla oli pillerit 12 vuotta ja hormonikierukka 6 vuotta ja bmi koko ajan n 19?? Ne hormonimäärät on niin pieniä ettei niiden pitäisi normaaliin ihmiseen vaikuttaa, ellei sitten korvien väliin ja "antaa luvan" lihomiseen sillä verukkeella.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 10:17"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:39"]Arki lihottaa enkä jaksa enää niin paljon kiinnittää huomiota ulkoisiin seikkoihin. Muutenkin viikon paras hetki on aina perjantaina illalla, kun yksi viikko on taas pulkassa, lapset nukkumassa ja saa miehen kainalossa rouskutella sipsejä. Myös raskaudet on lihottaneet minua vaikka niistä olen kyllä aina palautunut lähes entisiin mittoihin. Eli hyvää vauhtia olen matkalla uusiin kymmenlukemiin. Suhteen alussa 10v sitten painoin 51kg, nyt 56kg mikä mulle on jo paljon. Huoh, mistä sitä löytäis voimaa jaksaa taistella lihomista vastaan. [/quote] Niinpä, senkin läski laiskimus!! Miehes jättää sut varmasti!! Rajana on 3 kilon painonnousu, myös raskauden aikana, sen jälkeen mies saa pettää ja ottaa nuoremman (huom alle sikamittojen eli vähemmän kuin 50 kiloa!!) eikä vaimolla ole oikeutta sanoa vastaan!!! [/quote] Kolmen kilon painonnousu raskausaikana, ei kukaan terve ihminen tosissaan voi noin ajatella :D. Sais syntyä aika pirun olemattoman kokoinen lapsi, jonka keskiverto paino Suomessa on muuten 3,6kg. Tuohon päälle tulee vielä lapsivesi (0,8kg), kohdun kasvu (1,0kg), istukka (0,6kg), nesteen ja veren lisääntyminen (2,4kg), rintojen kasvu (0,4kg) ja lisäksi vielä monella kerääntyy rasvavarastoja imettämistä varten. . Reilusti ylipainoisille suositeltu raskausajan painonnousu on jo 8kg, normaalipainoisille 12kg ja alipainoisille luonnollisesti enemmän. Eli ylipainoisille ei tietenkään suositella tulevan enää yhtään isompia rasvavarastoja kuin mitä heillä jo raskautuessaan oli. . Huomaa vielä, arvon provo, että luettelemani painot ovat kaikki keskimääräisiä 'noin' painoja. Eivät absoluuttisia kaikkia koskevia mittoja ja tokihan juuri sinun vaimosi kasvaa vain juuri tuon 3kg, vaikka raskaus olisi monisikiöinen ;).
[/quote]
Mä olen lihonut raskausaikoina (4) 3,5-10 kiloa ja lapset on olleet ihan normaalikokoisia. Kyllä se lapsi ottaa tarvitsemansa äidiltä kun vaan ravinto on monipuolista. Viimeisellä kerralla kun lihoin tuon 3,5 kg (käytännössä 5,5 kg mutta laitokselta lähtiessä -2kg lähtöpainosta) mulla oli paha refluxi ja ruoka ei maittanut. Siihen aikaan tuota 10kg painonnousua pidettiin ehdottomana maksimina vaikka mun lähtöpainoindeksini oli 19. Miksi äidin pitäisi lihottaa itseään raskauden aikana - se lapsi + lisukkeet kun vie max sen 7-8kg
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:20"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:19"]
Miksi miehet lihovat? Vai onko sulla jotain pätevää tutkimustulosta, että naiset lihovat keskimäärin parisuhteessa enemmän?
[/quote]
Lihoin viime suhteessa, kun nainen laittoi aina mulle niin hyvät sapuskat. :(
[/quote]
Hyvä sapuska ei tarkoita samaa kuin lihottava.