En käsitä abortinvastustajia
Abortissa harvemmin tapetaan mitään elävää. Eikä se abortoitava alkio/sikiö ole elävää nähnytkään, saati sitten tietoinen elämästään sen enempää kuin pakastekalkkunakaan.
Ja te, jotka kitisette, että se sydän sykkii alusta asti. Elämiseen tarvitaan aika paljon muutakin, kuin sydän, joka sykkii. Esimerkiksi toimivat aivot ovat aika tärkeät elämisen kannalta.
Kommentit (229)
Abortti jättää aina jälkensä. Minulla on kaksi jo pahimman pikkulapsivaiheen ohittanutta lasta. Suunnitelmissa ei ollut kolmatta. Keväällä kuitenkin ehkäisy petti ja tulin raskaaksi. Minulla olisi ollut taloudelliset mahdollisuudet pitää kolmaskin lapsi. Aborttipäätöstä ei mitenkään helpottanut se, että näin pikkiriikkisen sydämen sykkivän ultrassa. Sellaisen samanlaisen vahvan sykkeen, jonka olen ennenkin ruudulla nähnyt kahden aiemman lapseni kohdalla. Mutta en olisi jaksanut enää sitä kolmatta: sitä raskautta, vauva-aikaa, päiväkotirumbaa, sairasteluja, valvomisia. Ei. Jos olisin saanut kolmannen ilman kaikkea sitä vaivaa, mitä lapsi mukanaan tuo, niin mikä ettei. Nyt on minun vuoroni keskittyä opintoihini, työhöni ja vähän itseenikin. Niiden lisäksi jaksan olla lastenikin kanssa ja tsempata heitä eteenpäin. Minusta olisi kohtuutonta, että yhden onnettoman hetken takia, minua olisi pitänyt synnyttää lapsi ja viedä itseni ja muu perheeni taas äärirajoille.
Olen onnellinen, että olen syntynyt maahan, jossa naisten omaan arviokykyyn perhesuunnittelussa luotetaan. Nykyisessä asuin maassani abortti on rikos, joten osasin arvostaa aivan eri tavalla sitä, miten asiaa Suomessa hoidettiin. Ajattelen raskauttani joka päivä ja sitä syntymätöntä lastani. Tiedän, että tein koko perheeni kannalta oikein. Enkä varsinaisesti kadu. Toivon, ettei koko raskaus olisi koskaan alkanut. Ja silti olen pahoillani, että en voinut tarjota sille pienelle elämää täällä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:39"]Nimenomaan se, että elävältä ihmiseltä riistetään elämä, on asia jonka täytyisi vaikuttaa. Abortti vain todella vakavasta syystä. Ei ihan vaan siksi, että ei huvita saada lasta ja/tai ei ole huvittanut ehkäistä.
[/quote]
Vakava syy todellakin on se, ettei halua lasta!
[/quote]
Ja vielä vakavampaa on tappaminen!
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 08:55"]Se solukassi ei ole sen enempää elävä kuin syöpäkasvain. Ihan perusbiologiaa.
[/quote]
Syöpäkasvaimellako on sykkivä sydän ja se kasvaa lapseksi?
Oletko Idiootti?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:23"]Abortti jättää aina jälkensä. Minulla on kaksi jo pahimman pikkulapsivaiheen ohittanutta lasta. Suunnitelmissa ei ollut kolmatta. Keväällä kuitenkin ehkäisy petti ja tulin raskaaksi. Minulla olisi ollut taloudelliset mahdollisuudet pitää kolmaskin lapsi. Aborttipäätöstä ei mitenkään helpottanut se, että näin pikkiriikkisen sydämen sykkivän ultrassa. Sellaisen samanlaisen vahvan sykkeen, jonka olen ennenkin ruudulla nähnyt kahden aiemman lapseni kohdalla. Mutta en olisi jaksanut enää sitä kolmatta: sitä raskautta, vauva-aikaa, päiväkotirumbaa, sairasteluja, valvomisia. Ei. Jos olisin saanut kolmannen ilman kaikkea sitä vaivaa, mitä lapsi mukanaan tuo, niin mikä ettei. Nyt on minun vuoroni keskittyä opintoihini, työhöni ja vähän itseenikin. Niiden lisäksi jaksan olla lastenikin kanssa ja tsempata heitä eteenpäin. Minusta olisi kohtuutonta, että yhden onnettoman hetken takia, minua olisi pitänyt synnyttää lapsi ja viedä itseni ja muu perheeni taas äärirajoille.
Olen onnellinen, että olen syntynyt maahan, jossa naisten omaan arviokykyyn perhesuunnittelussa luotetaan. Nykyisessä asuin maassani abortti on rikos, joten osasin arvostaa aivan eri tavalla sitä, miten asiaa Suomessa hoidettiin. Ajattelen raskauttani joka päivä ja sitä syntymätöntä lastani. Tiedän, että tein koko perheeni kannalta oikein. Enkä varsinaisesti kadu. Toivon, ettei koko raskaus olisi koskaan alkanut. Ja silti olen pahoillani, että en voinut tarjota sille pienelle elämää täällä.
[/quote]
Miten sä etukäteen tiedät valvomiset?
Ja se on syy tappaa?
En minä ainakaan valvonut.
Eihän se alkio pysty elämään kohdun ulkopuolella eli ei sitä siinä kohtaa voi ihmiseksi vielä kutsua niin kuin täällä eräs teki!
Abortti on sallittu Suomessa, eli se on siis SALLITTU. Ja näinollen siis jokaisen oma valinta! Jos et halua abortoida, älä abortoi mutta jollekkin toiselle se voi olla ainoa vaihtoehto ja se on päätös joka pitää hyväksyä.
Oletan että kaikki abortinvastustajat ovat myös vegaaneja?
"En vastusta aborttia, mutta kyllä se on ikävä tosiasia että elävä lapsenalku siinä tapetaan. Ei tosiasioden kieltäminen palvele ketään. Abortti ei ole mikään ehkäisy tai kevein mielin tehtävä asia, vaan yksi raskaimmista päätöksistä mitä elämässään joutuu tekemään. Aika moraaliton on sellainen ihminen jolle abortti on vain olankohautuksen arvoinen juttu."
Ja se on jokaiselle lääkärille vaikea paikka, koska se on vastoin lääkärinvalaa ja jo laki velvoittaa tekemään jokaisen lääkärin valan, jolloin syntyy hyvin ristiriitaisia tunteita ja joutuu tekemään aborttin vastoin lääkärinvalaa eli asia ei koske pelkästään aborttia haluavaa naista, vaan myös lääkäri. Joo, ja hyväksyn aborttin, mutta vain tietyistä syistä, eikä se koskaan ole edes jälkiehkäisykeino.
Lääkärit tekevät valan ja silti pistävät sikiöiltä ilmat pihalle.
Lääkärinvalassa on nolo uskonnollinen tausta. Kunnian ja omantuntonsa kautta toisaalta myöskin epäilyttävää vannoa, jos kunniat ja omatunnot perustuvat vain tekopyhään uskontolässytykseen.
Lääkärit ovat asiakaspalvelijoita siinä missä esim siivojatkin. Vakavampaa ja vaativampaa toki työnsä, mutta ilman asiakkaita, niin terveitä kuin sairaita, olisivat hekin työttömiä, tulottomia.
Itseä ja omaa kehoa koskevat päätökset pitäisikin olla oma valinta, johon toisilla turha puuttua tai moralisoida.
"Lääkärit tekevät valan ja silti pistävät sikiöiltä ilmat pihalle."
Lääkärinvala:
"Vakuutan kunniani ja omantuntoni kautta pyrkiväni lääkärintoimessani palvelemaan lähimmäisiäni ihmisyyttä ja elämää kunnioittaen. Päämääränäni on terveyden ylläpitäminen ja edistäminen, sairauksien ehkäiseminen sekä sairaiden parantaminen ja heidän kärsimystensä lievittäminen.
Työssäni noudatan lääkärin etiikkaa ja käytän vain lääketieteellisen tutkimustiedon tai kokemuksen hyödyllisiksi osoittamia menetelmiä. Tutkimuksia ja hoitoja suositellessani otan tasapuolisesti huomioon niistä potilaalle koituvan hyödyn ja mahdolliset haitat.
Pidän jatkuvasti yllä korkeaa ammattitaitoani ja arvioin työni laatua."
Aborttia on varmasti helpointa vastustaa jos:
-on mies
-ei joudu itse pitämään huolta lapsesta, jonka puolesta on niin "huolissaan"
-oma elämä mennyt suht suunnitellusti, itsellä tai tuttavapiirissä ei ole vahinkoraskauksia (mikään ehkäisyhän ei ole 100%). "Jos minulla on mennyt asiat kivasti niin totta kai muillakin ne menevät samoin"
-halu ajatella, että "lapset ovat jumalan lahja"
-lapsen kasvatuksen materiaalisen puolen vähättely
"Lääkärinvalassa on nolo uskonnollinen tausta. Kunnian ja omantuntonsa kautta toisaalta myöskin epäilyttävää vannoa, jos kunniat ja omatunnot perustuvat vain tekopyhään uskontolässytykseen.
Lääkärit ovat asiakaspalvelijoita siinä missä esim siivojatkin. Vakavampaa ja vaativampaa toki työnsä, mutta ilman asiakkaita, niin terveitä kuin sairaita, olisivat hekin työttömiä, tulottomia.
Itseä ja omaa kehoa koskevat päätökset pitäisikin olla oma valinta, johon toisilla turha puuttua tai moralisoida."
Lääkärinvala ei suinkaan ole uskonnollinen, vaan ihan samalla tavalla kuin esim. juristin, tehdä ihmisten hyväksi työtä.
Olen suuresti ihmetellyt, miksi aborttin henkeen ja vereen puolustajat, eivät itse hakeudu lääkäriksi, kun heidän moraalinsa ja vala on heille samantekeviä ja heppoisia. Siitä vain koulutukseen ja sitä kautta tekemään aborttia, sillä niin moni lääkäri säästyisi omantunnon tuskista ja ristiriitaisista tunteista. Luulen, että yhä useampi lääkäri kieltäytyy tekemästä aborttia juuri valaan vedoten, jos aborttin perusteet ovat heppoiset esim. jälkiehkäisy. Lisääntyvän koulutuksen myötä luulisi jokaisen tietävän, miten nainen tulee raskaaksi.
Jos abortti sallitaan, on loogisesti sallittava myös kaikenlaisten muidenkin ihmisryhmien murha. Syntymätöntä lasta ei nimittäin erota syntyneestä lapsesta muu kuin koko, kehitysvaihe, ympäristö ja riippuvuusaste, eikä mikään näistä tee ihmisestä ihmistä (3-vuotias ei ole vähemmän ihminen kuin 30-vuotias, sairaalapotilas ei ole vähemmän ihminen kuin muutkaan, hoitoavusta riippuvainen vanhus ei ole vähemmän ihminen kuin muut ihmiset).
Itse asiassa ei ole yllätys, että viime aikoina abortin vaikutusvaltaisimmat kannattajat ovat äänekkäästi suosineet myös mm. ei-haluttujen lasten, kehitysvammaisten ja juutalaisten surmaamista (esim. natsit, Margaret Sanger, Peter Singer, Richard Dawkins).
Abortti on niin selvästi mitä julmin ja karmein murha, että abortin puolustajat tai ns. neutraalit lähteet yrittävät lähes poikkeuksetta kääntää huomion pois lapsesta. Abortista puhuttaessa ja kirjoitettaessa käytetään orwellimaista uuskieltä kuten ”raskausmateriaali” (suom. lapsi t. vauva), ”raskauden keskeytys”, ”kohdun tyhjentäminen” (suom. lapsen t. vauvan tappaminen ja poistaminen äidin kohdusta) jne. Lapsen tappamisen sijasta keskustelu käännetään monesti naisten oikeuksiin.
En ole mikään abortin "äärivastustaja". Hyväksyn siis ehdottomasti abortin esim lääketieteellisistä syistä, siis jos raskaus vaaraksi äidille tai sikiö niin pahoin vammainen ettei eläisi kuitenkaan kauaa synnyttyään.
Mutta ns sosiaalisista syistä tehtyjä abortteja en vain ymmärrä. Jos ei ole varaa/halua/mahdollisuutta kasvattaa lasta niin sitten se annetaan adoptioon. Tietenkin kuka tahansa eläisi mielummin elämänsä adoptoituna kuin että ei eläisi ollenkaan. Ja tuo että ei ole tietoinen elämästään jne... Niin eihän vaikeasti vammaisia/onnetoomuudessa aivovaurion saaneitakaan jne saa vaan tappaa. Onhan ihmisiä ties millaisissa tiloissa, enkä nyt siis tarkoita vain tajuttomina letkuissa makaavia, ja heilläkin on oikeus elää, vaikka mitään mahdollisuutta parantua ei olisikaan. "Tajuton" sikiö kuitenkin kehittyy jossain vaiheessa ihan ymmärtäväksi, tiedostavaksi ihmiseksi. Jos jommankumman elämä voitaisiin laillisesti lopettaan niin mä antaisin sen luvan niille kellä ei ole enää mitään mahdollisuutta saada tietoisuuttaan takaisin.
Toisin sanoen on hyvin nurin kurista että armomurha ei tässä maassa ole laillista mutta terveitä ihmisen alkuja saa tappaa kuka vaan, mistä tahansa syystä.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 06:50"]Abortissa harvemmin tapetaan mitään elävää. Eikä se abortoitava alkio/sikiö ole elävää nähnytkään, saati sitten tietoinen elämästään sen enempää kuin pakastekalkkunakaan.
Ja te, jotka kitisette, että se sydän sykkii alusta asti. Elämiseen tarvitaan aika paljon muutakin, kuin sydän, joka sykkii. Esimerkiksi toimivat aivot ovat aika tärkeät elämisen kannalta.
[/quote]
Miten on näin hankalaa ymmärtää, että ihmist käsittävät asiat eritavalla? Itse en vastusta aborttia. En usko, että kukaan päätyy siihen heppoisin perustein. Toisaalta en itse tekisi aborttia kuin siinä tilanteessa, että oma elämäni olisi vaarassa tai sikiö todettaisiin niin vaikeavammaiseksi, että toivoa elämästä tai elämänlaadusta ei olisi.
Vastasyntynyt vauvakaan ei ole tietoinen itsestään; sekin on vain monimutkainen "solumöykky". Jos kiihkeimmät abortinkannattajat olisivat johdonmukaisia, he hyväksyisivät myös vastasyntyneiden "jälkiabortoinnin".
Minusta tämä aihe on sellainen, että siihen saavat kommentoida vain ne, joilla on todellinen käsitys asiasta. Vasta kun olet kokenut miltä tuntuu väkivalta, kuolemanpelko, väkisin makaaminen ja siitä alkanut raskaus, voit kertoa mielipiteesi abortista.
- Ja en palaa tähän ketjuun enää, sillä aihe on itselle niin arka, että paha mieli tulee ilkeistä kommenteista. Älkää siis turhaan vaivautuko.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 12:23"][quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 11:34"]49, eihän kukaan väitä, että abortti on ehkäisy tai että hyvä sellainen. Sehän on viimeinen keino. On ihan oma keskustelunaiheensa, kuinka valistus ehkäisystä menee eteenpäin sen sijaan, että abortit yleistyvät. Abortin kannattamiseen ei todellakaan liity se, että pitäisi sitä ehkäisykeinona tai toivottavana asiana, se mahdollisuus vaan pitää olla olemassa. [/quote] En ole väittänytkään, että aborttiin ei saisi olla mahdollisuutta.. Se vain on väärin, että sitä käytetään ehkäisynä, eli tehdään se useamman kerran (tiedän yhden tällaisen ihmisen -.-) AINA pitäisi olla mahdollisuus aborttiin, mutta ei todellakaan moneen kertaan.. Saatika, että sen jälkeen oltaisiin ihan niinkuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.. Silloin pitää jo mielenterveydessä olla jotain vinksallaan.
[/quote]
Mut jos abortin teettäneissä on tietty joukko naisia, joiden toiminta on kyseenalaista, asia tuskin korjaantuu sillä, että abortti kiellettäisiin kaikilta? Toisekseen abortin kieltäminen ei johda aborttien loppumiseen. Irlannista käydään Britanniassa. Tai sitten abortteja tekevät puoskarit, mikä ei todellakaan ole hyvä asia, nainen voi menettää kyvyn saada lapsia.
[/quote]
Siis mitä ihmettä? En ole ollut aborttia kieltämässä :Dd mistä sait sellaista päähäsi?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 09:31"]
Eihän se alkio pysty elämään kohdun ulkopuolella eli ei sitä siinä kohtaa voi ihmiseksi vielä kutsua niin kuin täällä eräs teki! Abortti on sallittu Suomessa, eli se on siis SALLITTU. Ja näinollen siis jokaisen oma valinta! Jos et halua abortoida, älä abortoi mutta jollekkin toiselle se voi olla ainoa vaihtoehto ja se on päätös joka pitää hyväksyä. Oletan että kaikki abortinvastustajat ovat myös vegaaneja?
[/quote]
Jos laissa lukisi, että murhaaminen olisi sallittua, niin sitä ei saisi kritisoida, vaan olisi jokaisen oma asia, jos haluaa niin tehdä?
Lait ovat vain enemmistön tahto ja sopimus, mikä ei vielä tarkoita, että ne olisivat oikein. Kautta ihmiskunnan historian vahvemmat ovat sortaneet heikompiaan.
Ja olen vegaani.
-M28
Sehän ap:n ja muutaman muunkin oma ongelma, jos ei ymmärrä tosenlaista mielipidettä kuin oma.
Se solukassi ei ole sen enempää elävä kuin syöpäkasvain. Ihan perusbiologiaa.