Kuinka monta elämäntapatyötöntä tunnet?
Eli ihmistä, jotka nostaa toimeentulotukea, eikä halua tehdä mitään saamansa tuen eteen, ei opiskella eikä yrittää hakea työtä? Miten tällainen ihminen on perustellut elämäntapatyöttömyyttään?
Kommentit (163)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:32"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:08"]
En tunne yhtään enää nykyisin. Vastikkeellisuutta ja valvontaa on lisätty niin paljon, että kaikki lusmut, jotka ovat yleensä ihan virkeää sakkia, ovat karsiutuneet pois. Jäljelle jäävät ovat lähinnä sellaisia puolikuntoisia jotka eivät pysty kokoaikatyöhön, mutta eivät pääse sairaslomallekaan, ja sitten pitkän työttömyyden henkisesti katkeroittamat, joiden realistiset työllistymismahdollisuudet ovat muutenkin huonot (esim. ikä) ja he tietävät sen itse.
[/quote]
Noiden puolikuntoisten pitämistä väkisin työelämässä en hyväksy. Se on epäeettistä. En ihmettele sitä että ihminen kyynistyy ja katkeroituu eikä lopulta suostu mihinkään yhteistyöhön. Tt-tuki on toistaiseksi vielä vastikkeetonta. Ehkä juuri siksi että osa sitä saavista on niin sairaita. Ap
[/quote]
Käsittääkseni tt-tukea saa jos ei ole oikeutettu työttömyysturvaan eli se on se vihoviimeinen tukimuoto. Joskin tt-tukea saa alennettuna jos on karenssi (kieltäytynyt kurssista tms.). Eli täysimääräisenä sitä ei tuossa tapauksessa saa.
[/quote]
Tämä on täydellisen totta. Työttömyyskorvaus on ensisijainen, mutta jos kieltäytyy työnhausta, putoaa tt-tuelle. Tt-tukea voi alentaa ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen 20% ja seuraavan -40%, alentamisen pitäisi tapahtua vain 2kk kerrallaan mutta tiedän monia tapauksia, joissa alennusta on jatkettu vuodenkin. Mikä on siis laitonta. Jokainen voi kuvitella mitä tuntuu saada 485e - 40% = 339, 5 e . Elä sillä sitten - onneksi on kirkko. Kaikki tt-tuen saajat eivät kuitenkaan ole lusmuja, vaan joukossa on mm. paljon mt-ongelmallisia, joiden työllistäminen on utopiaa ja siksi työkkäri on siirtänyt kyseiset tapaukset sossulle. Lisäksi pitkäaikaistyöttömiä siirretään työttömyyskorvaukselta tt-tuelle, kun ovat olleet riittävän kauan työttömiä. Olisiko nyt 5 vuotta? Ap
[/quote]
Tämä on kyllä erikoinen piirre. Kuinka pitkälle tuota laskua voi sitten oikeasti tehdä? Kyllä kai sosiaalipuolen täytyy maksaa kuitenkin noiden ihmisten eläminen, vaikka he tekisivätkin kaiken väärin ja kieltäytyisivät työtarjouksista. Ei kai Suomessa ole pakko mennä töihin kuitenkaan, jos ei halua?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:36"]
Isäni, äitini, isäpuoleni ja äitipuoleni. Ovat kaikki jo kuuskymppisiä ja tehneet kyllä töitä hyvinkin sen 30 vuotta, äitinikin paahtanut montaa työtä yhtaikaa ja tehnyt raskaita töitä siivoojana ja tehtaissa. Sit vaan reilusti ennen eläkeikää tullut koko porukalla stoppi ja ovat lusmuilleet kymmenisen vuotta. Isä irtisanottiin, ei mitään toivoa uudesta työstä enää niin vanhana. Tehdastyötä tehnyt koko ikänsä. Äiti hoitanut työttömänä ollessaan lapsenlapsia ja tehnyt käsitöitä. Isäpuoleni tehnyt välillä sijaisuuksia, kun on ollut pakko, hänelläkin pitkä työura mm. työnjohtajana takana. Äitipuoleni irtisanottiin jo nelikymppisenä, oli sen jälkeen lapsen kanssa kotona eikä onnistunut työllistymään enää, sairastelee paljon. En tiedä ovatko nämä nyt mitään pahoja tapauksia, mutta pitkäaikaistyöttömiä kuitenkin koko porukka. Minä ja sisarukseni olemme kyllä korkeakoulutettuja ja hyvissä ammateissa, kyllä sieltä siivooja-yh-äidinkin hoteista pääsee ponnistamaan!
[/quote]
Sanoisin että pitkäaikaistyöttömiä, joilla on ollut elämässä huono säkä. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:33"]
Hyvä tuo huomio ettei työttömälle riitä elämiseen 500 e vuokran jälkeen. On kuitenkin monia työssä käyviä joille jää palkasta verojen ja vuokran jälkeen käteen tuo sama 500 e.
[/quote]
Siis minäkin pärjään 700 e/kk, josta lähtee vuokra. Ovatko työttömät sitten niin sairaita, että heillä menee rahaa terveydenhoitoon ja lääkkeisiin? Eivät kaikki varmaankaan voi asua Helsingissä, jossa on niin kallista, että elämiseen vaaditaan usein jopa 900 e/kk.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:38"]
En tunne yhtään enää nykyisin. Vastikkeellisuutta ja valvontaa on lisätty niin paljon, että kaikki lusmut, jotka ovat yleensä ihan virkeää sakkia, ovat karsiutuneet pois. Jäljelle jäävät ovat lähinnä sellaisia puolikuntoisia jotka eivät pysty kokoaikatyöhön, mutta eivät pääse sairaslomallekaan, ja sitten pitkän työttömyyden henkisesti katkeroittamat, joiden realistiset työllistymismahdollisuudet ovat muutenkin huonot (esim. ikä) ja he tietävät sen itse.
[/quote]
Noiden puolikuntoisten pitämistä väkisin työelämässä en hyväksy. Se on epäeettistä. En ihmettele sitä että ihminen kyynistyy ja katkeroituu eikä lopulta suostu mihinkään yhteistyöhön. Tt-tuki on toistaiseksi vielä vastikkeetonta. Ehkä juuri siksi että osa sitä saavista on niin sairaita. Ap
[/quote]
Käsittääkseni tt-tukea saa jos ei ole oikeutettu työttömyysturvaan eli se on se vihoviimeinen tukimuoto. Joskin tt-tukea saa alennettuna jos on karenssi (kieltäytynyt kurssista tms.). Eli täysimääräisenä sitä ei tuossa tapauksessa saa.
[/quote]
Tämä on täydellisen totta. Työttömyyskorvaus on ensisijainen, mutta jos kieltäytyy työnhausta, putoaa tt-tuelle. Tt-tukea voi alentaa ensimmäisen kieltäytymisen jälkeen 20% ja seuraavan -40%, alentamisen pitäisi tapahtua vain 2kk kerrallaan mutta tiedän monia tapauksia, joissa alennusta on jatkettu vuodenkin. Mikä on siis laitonta. Jokainen voi kuvitella mitä tuntuu saada 485e - 40% = 339, 5 e . Elä sillä sitten - onneksi on kirkko. Kaikki tt-tuen saajat eivät kuitenkaan ole lusmuja, vaan joukossa on mm. paljon mt-ongelmallisia, joiden työllistäminen on utopiaa ja siksi työkkäri on siirtänyt kyseiset tapaukset sossulle. Lisäksi pitkäaikaistyöttömiä siirretään työttömyyskorvaukselta tt-tuelle, kun ovat olleet riittävän kauan työttömiä. Olisiko nyt 5 vuotta? Ap
[/quote]
Tämä on kyllä erikoinen piirre. Kuinka pitkälle tuota laskua voi sitten oikeasti tehdä? Kyllä kai sosiaalipuolen täytyy maksaa kuitenkin noiden ihmisten eläminen, vaikka he tekisivätkin kaiken väärin ja kieltäytyisivät työtarjouksista. Ei kai Suomessa ole pakko mennä töihin kuitenkaan, jos ei halua?
[/quote]
Suomi on ratifioinut ihmisoikeussopimuksen eli valtion täytyy taata kansalaiselle minimitoimeentulo. Töihin ei voi pakottaa, vaan ihmisellä täytyy säilyä itsemääräämisoikeus. Muutenhan täällä orjuutettaisiin. Sosiaaliturvaa kyllä rahoitetaan jo velkarahalla. Tt-tuki on halvempaa kuin työttömyyskorvaus, ehkä siksi niitä karensseja paukkuu mielivaltaisista syistä. Lisäksi silloin kuntien ei tarvitse maksaa sakkoa siitä etteivät saa pitkäaikaistyötöntä aktivoitua. Sekä työkkäri että sossu kilpaa yrittävät siivota omia tilastojaan. Ap
En kyllä tiedä missä päin Suomea asut jos pärjäät 700 e - vuokra.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:47"]
En kyllä tiedä missä päin Suomea asut jos pärjäät 700 e - vuokra.
[/quote]
Ei muka tule asumislisää / asumistukea? Ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:13"]
Itse olen nyt töissä, mutta ollut työttömänä enkä todellakaan omasta tahdostani. Eläkekertymä jossain vaiheessa huolestutti, mutta kun noita ihmisiä on kuollut ihan viittä vaille ennen eläkeikää, niin enpä jaksa asiasta paljon stressata.
[/quote]
et siis stressaa eläkertymä asiaa,koska uskot siihen että kuolema korjaa ennen eläkeikää.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:48"]
Itse olen nyt töissä, mutta ollut työttömänä enkä todellakaan omasta tahdostani. Eläkekertymä jossain vaiheessa huolestutti, mutta kun noita ihmisiä on kuollut ihan viittä vaille ennen eläkeikää, niin enpä jaksa asiasta paljon stressata.
[/quote]
et siis stressaa eläkertymä asiaa,koska uskot siihen että kuolema korjaa ennen eläkeikää.
[/quote]
Duunarimies kuolee tutkimusten mukaan keskimäärin 68-vuotiaana. Eläkeikä 65. Tietysti monet jatkaa pakon edessä vielä duunissa... Opettajani kuoli yllättäen sydänkohtaukseen 62-vuotiaana. Sinne meni sekin eläke. Ap
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:50"]
[/quote]
[/quote]
Duunarimies kuolee tutkimusten mukaan keskimäärin 68-vuotiaana. Eläkeikä 65. Tietysti monet jatkaa pakon edessä vielä duunissa... Opettajani kuoli yllättäen sydänkohtaukseen 62-vuotiaana. Sinne meni sekin eläke. Ap
[/quote]
Ai.No siinä tapauksessa ei tarvitse stressata.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Muuta Ruotsiin. Siellä ihmisillä on keskimäärin 10 tervettä vuotta enemmän kuin suomalaisilla :) Ap
Kun elinikäodote nousee niin nousee eläkeikäkin ja uskokoon ken tahtoo, mutta itse en usko näkeväni koskaan tienaamaani eläkettä. Ei siksi etten eläisi eläkeikään asti vaan koska rahaa ei enää riitä eläkkeisiin tulevaisuuden Suomessa. Tuloveroista koostettu korvaus saattaa jäädä kaikilla tt-tuen suuruiseksi. Ironista.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Muuta Ruotsiin. Siellä ihmisillä on keskimäärin 10 tervettä vuotta enemmän kuin suomalaisilla :) Ap
Kun elinikäodote nousee niin nousee eläkeikäkin ja uskokoon ken tahtoo, mutta itse en usko näkeväni koskaan tienaamaani eläkettä. Ei siksi etten eläisi eläkeikään asti vaan koska rahaa ei enää riitä eläkkeisiin tulevaisuuden Suomessa. Tuloveroista koostettu korvaus saattaa jäädä kaikilla tt-tuen suuruiseksi. Ironista.
[/quote]
en tykkää ruotsalaisista!
mahdollista saada eläkettä vakuutus-säästämisellä?
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:07"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
en tykkää ruotsalaisista!
mahdollista saada eläkettä vakuutus-säästämisellä?
Näin ajattelin tehdä + muuttaa Ruotsiin :) AP
[/quote]
Yhden tunnen. Sosiaalisesti periytynyttä. Yhteiskunta on paha, mutta raha kyllä kelpaa.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:26"]
Yhden tunnen. Sosiaalisesti periytynyttä. Yhteiskunta on paha, mutta raha kyllä kelpaa.
[/quote]
Se tavallinen tarina. Ap :)
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:19"]
En tunne ketään lähipiirissä joka olisi käynyt vain peruskoulun, se on kuitenkin sen verran harvinaista. Todella harva ihminen tyytyy elämään sillä n. 500€/kk vuokran jälkeen, ei sillä saa koskaan itselleen mitään kivaa, ja yllättävät menot on aina katastrofi. Ihminen on sen verran mukavuudenhaluinen että tavoittelee parempaa elintasoa viimeistään silloin kun tekee lapsia, vaikka joutuisi vähän sen eteen töitäkin tekemään, eipä töitä kukaan huvikseen tee.
[/quote]
En minäkään ketään nuorta peruskoulupohjaista tunne, mutta 30-60 -vuotiaita tunnen useita. Eikä kouluun ole voinut mennä, kun ei mikään ala kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:31"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:19"]
En tunne ketään lähipiirissä joka olisi käynyt vain peruskoulun, se on kuitenkin sen verran harvinaista. Todella harva ihminen tyytyy elämään sillä n. 500€/kk vuokran jälkeen, ei sillä saa koskaan itselleen mitään kivaa, ja yllättävät menot on aina katastrofi. Ihminen on sen verran mukavuudenhaluinen että tavoittelee parempaa elintasoa viimeistään silloin kun tekee lapsia, vaikka joutuisi vähän sen eteen töitäkin tekemään, eipä töitä kukaan huvikseen tee.
[/quote]
En minäkään ketään nuorta peruskoulupohjaista tunne, mutta 30-60 -vuotiaita tunnen useita. Eikä kouluun ole voinut mennä, kun ei mikään ala kiinnosta.
[/quote]
Vaikeaa on kun "ei mikään kiinnosta". Luulisi että vaikkei jokin ala kiinnostaisi niin paljoa niin haluaisi kuitenkin säännöllisen palkkatyön mukanaan tuomat edut. Esim. mahdollisuuden ostaa oma asunto. Ap
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Häh? Mä olen pitkäaikaistyötön (hyvin pitkä) ja saan työmarkkinatukea ja toimeentulotukea, joten en nyt ymmärrä mitä yritit selittää. Ei mulla ole mitään mahdollisuutta enää työllistyä, en kuitenkaan ole mt-potilas, mutta kuitenkin mua roikutetaan työkkärin listoilla. Satunnaisesti soitetaan ja kysytään miten menee. Ei sieltä "siirretä" minnekään sossuun työttömiä, vaan me ollaan listoilla ja saadan työmarkkinatukea, tt-tukea ja yleensä vielä asumistukea. Riippuu asumisen kustannuksista, miten tukia saa. Katos se menee niin, että Kela maksaa tukensa ja sitten sossu katsoo, että mitä se maksaa esim. vuokrasta ja loput saatat joutua maksamaan itse ja sitten sulle jää se 480e/kk käteen siitä työmarkkinatuesta. En tiedä mistä olet sun "tietosi" saanut, mutta paikkaansa ne ei pidä.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:10"]
Tunnen ainakin kaksi. Molemmat tehneet lapsia heti 18v. Toisella vielä kahden eri miehen kanssa. Yläasteen jälkeen opiskelut jääneet sikseensä molemmilla jos ei ontuvaa koulunkäyntiavustajan kurssia lasketa. Niitä töitä ei tietenkään voi tehdä kun toinen poikii lisää mukuloita ja toinen valittaa kun on niin sairas! Välillä syöpää, sit reumaa. Yhtäkkiä revähtääkin hauis tms ja ollaan täysin liikuntakyvyttömiä ainakin kolme kuukautta. Molemmat ALLE 30v!
[/quote]
Kuulostaa niin tutulta. Hyvä tapa vältellä itsenäistä elämää. Mulla kyllä silmät aukeaa aivan uudella tavalla tämän ketjun myötä. Ap
[/quote]
Siis oletteko te kateellisia jollekin, jolla on reuma ja ollut syöpä?
Käsittämätöntä porukkaa maailmaan mahtuu.
[quote author="Vierailija" time="30.01.2015 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:10"]
Tunnen ainakin kaksi. Molemmat tehneet lapsia heti 18v. Toisella vielä kahden eri miehen kanssa. Yläasteen jälkeen opiskelut jääneet sikseensä molemmilla jos ei ontuvaa koulunkäyntiavustajan kurssia lasketa. Niitä töitä ei tietenkään voi tehdä kun toinen poikii lisää mukuloita ja toinen valittaa kun on niin sairas! Välillä syöpää, sit reumaa. Yhtäkkiä revähtääkin hauis tms ja ollaan täysin liikuntakyvyttömiä ainakin kolme kuukautta. Molemmat ALLE 30v!
[/quote]
Kuulostaa niin tutulta. Hyvä tapa vältellä itsenäistä elämää. Mulla kyllä silmät aukeaa aivan uudella tavalla tämän ketjun myötä. Ap
[/quote]
Siis oletteko te kateellisia jollekin, jolla on reuma ja ollut syöpä?
Käsittämätöntä porukkaa maailmaan mahtuu.
[/quote]
Minusta tuntuu, että työttömyyttä selitellään ties millä (oikeasti tunnen tapauksen, joka väitti että hänellä on syöpä vain kerjätäkseen huomiota).
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 22:01"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:10"]
No joo, kyllä näistä jostain vastauksista tulee mieleen, että tietääköhän kirjoittaja, millä rahoilla nämä mainitsemansa elämäntapatyöttömät elävät. Kysymyshän oli kai heistä, jotka olettavat olevan ok, että muut maksavat heidän elämänsä esim. toimeentulotukien avulla eli kyse olisi räikeästi siivellä eläjistä. Jos taas joku hankkii useamman lapsen vähänkään pidemmillä ikäeroilla, niin enpä tiedä, onko hän nyt elämäntapatyötön. Joillain tuntuu ennemmin olevan ihme mania pykätä lapset vuoden ikäeroilla ja sitten vaipua hyvinvointivaltion hoitavaan syliin itse aiheutettuine ongelmineen... Toinen juttu taas on se, että on näitä oravanpyörästä hyppääjiä, jotka eivät haluakaan kokopäivätyötä, mutta siihen usein liittyy vapaaehtoinen elintasonlaskukin, joten eivät he välttämättä toimeentulotukia nostele.
[/quote]
Oma kokemukseni on lähinnä henkilöstä, joka teki lapsia selvästi vain vältelläkseen työelämää. Ei halunnut esim. kouluttautua edes minimaalisella tavalla. Kaikki äidit eivät todellakaan ole systeemin hyväksikäyttäjiä. Downshiftaajat välttelevät kyllä sossua, sossuhan alkaisi kontrolloimaan heidän vapaata elämäntyyliään. Ap
[/quote]
Kun kotiäidin nuorin täyttää kolme vuotta, ei ole rahaa saadakseen muita mahdollisuuksia kuin ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi. Sossu ei anna rahaa vapaaehtoisesti perhevapaiden jälkeen kotiin jääville, jotka eivät ole ilmoittautuneet työnhakijoiksi. Ja jos työnhakijaksi ilmoittautuu, tarjottu työ on otettava vastaan, jos sellainen ilmaantuu ja mennä vaikka ilmaiseksi harjoittelijaksi jonnekin. Jos sitten jää harjoittamaan kotirouvan ammattia eikä saa mistään rahaa siihen ei kyse ole työttömästä eikä elämäntapatyöttömästä. Silloin se on perheen valinta, jos lompakko sen kestää. 39
[/quote]
Jotkut käyttävät esim. hyväkseen kilttiä miestään, on nähty omin silmin. Simputtavat kotona. Näitä on kyllä varmasti vähemmistö äideistä. Sossun on pakko antaa rahaa, vaikka kieltäytyy työnteosta, mutta jos perheen tulot ovat riittävän isot, et saa mitään sossusta. Elämäntapatyöttömyys syntyy juuri siitä, että lyö laimin työnhaun tai kieltäytyy siitä ja alkaa saada päämäärättömästi -20% tai -40% tt-tukea. Nythän puuhataan vastikkeellisesta tt-tuesta, että edes jotain joutuisi sen eteen tekemään. Ap
[/quote]
Elämäntapatyötön on työttömän statuksella ja nauttii työttömyyskorvausta. Kotirouva on perheen sisäisen päätöksen kautta syntynyt ammatti, joka ei kuulu yhteiskunnalle, koska yhteiskunta ei sitä rahoita. Sillä maksaako aviomies viulut ei ole yhteiskunnalle enempää merkitystä kuin montako euroa viikkorahaa lapset saavat missäkin perheessä. Yhtä lailla voi joku ryhtyä vaikka elämäntapaintiaaniksi, asua metsässä ja dyykata roskiksia ja sellainen henkilökään ei ole työtön, jos ei sellaiseksi ole rekisteröitynyt. Yhtä lailla voisit sanoa sairaita tai eläkeläisiä työttömiksi. Hekään eivät käy palkkatöissä.
[/quote]
Eläkeläisten ei tarvitse mennä töihin ja sairaat eivät voi mennä töihin. Miten heistä voisi tulla elämätapatyöttömiä? Kotirouvuus voi olla ihan OK jollei se ole syntynyt vaimon painotuksesta ja hyväksikäytöstä. Tunnen yhden joka tehtaili muksuja kolmelle miehelle ja heti kun sen hetkinen aviomies alkoi puhua kouluttautumisesta ja työhön menosta, nainen alkoi uhkailemaan itsemurhalla. Kerran jopa veti viskiä ja pillereitä lasten edessä kun epäili miestään pettämisestä vaikkei siinä ollut totuuden siementäkään. Saatiin sairaalassa pelastettua. Elämäntapa-intiaanit valitettavasti siivottaisiin poliisin ja sossun avustuksella pois nurkista. Asunnottomuus halutaan saada postettua kunnissa ja siihen on omat, kunta-kohtaiset ohjelmansa. Irtolaisuus ei ole kauhean OK Suomessa ylipäänsä. Ap