Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi lyö. Mikä olisi sopiva rangaistus?

Vierailija
12.11.2021 |

Kyse kolmevuotiaasta, joka tietää kyllä että ketään ei saa lyödä. Kieltäminen ja ohjaaminen ei ole lopettanut lyömistä joten pitää keksiä muuta. Miten te olette toimineet kun lapsi lyö? Tarkoitan siis tilanteita joissa kukaan muu ei ole ensin lyönyt vaan lapsi tavallaan ”tyhjästä” mottasee.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehoaa se, että lyönnin jälkeen pidän lasta kädestä hyvin pitkään, tuijotan silmiinsä vihaisena enkä sano mitään. Lapsi ei pääse minnekään siitä, ei voi jatkaa leikkiä ja minä olen niin tuima, että lapsi lopulta murtuu. Kiemurtelu jne. ei auta mitään, pidän lyöneestä kädestä kiinni juuri niin pitkään kuin haluan ja olen täysin hiljaa. Sen jälkeen ohjaan lapsen pesemään hampaat ja muihinkin iltatoimiin ja kerron lapselle, että nyt hän menee nukkumaan, oli kello mitä tahansa.

Jostain syystä lapsi oppi toisesta kerrasta erittäin hyvin.

Jollekin toiselle tuollainen on täysin yhdentekevää, ei opi.

Usein toistuva kasvatusvinkki on, että viedään lapsi omaan huoneeseen jäähylle. Hä? Se saatana kävelee sieltä saman tien pois. Saat raahata sitä vaikka viikon sinne ja aina sama juttu.

Puhelinasioihin liittyen myös hyvä neuvo: Ottakaa lapselta puhelin pois, niin oppii olemaan kunnolla.

Joo, puhelin oli jemmassa jumalauta 2 vuotta, eikä oppinut siitä yhtään.

On perkele kovapäisiä lapsia.

Vierailija
22/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tukkapöllyä ja jos kovapäinen niin remmiä noin lapsena tehtiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, josko pikkupiltti haluaisi lopettaa lyömisen? Jos ei halua, niin sitten ei voi mitään. Maailman vain täytyy

totutella nähin itseään toteuttaviin, kiusaajiin, pahoinpitelijöihin, raiskaajiin, ryöstäjiin etc. Ennenkaikkea täytyy aina varmistaa, että lapselle ei vaan tule paha mieli.

Vierailija
24/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu lapsen iästä ja kehitysasteesta.

Vierailija
25/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehoaa se, että lyönnin jälkeen pidän lasta kädestä hyvin pitkään, tuijotan silmiinsä vihaisena enkä sano mitään. Lapsi ei pääse minnekään siitä, ei voi jatkaa leikkiä ja minä olen niin tuima, että lapsi lopulta murtuu. Kiemurtelu jne. ei auta mitään, pidän lyöneestä kädestä kiinni juuri niin pitkään kuin haluan ja olen täysin hiljaa. Sen jälkeen ohjaan lapsen pesemään hampaat ja muihinkin iltatoimiin ja kerron lapselle, että nyt hän menee nukkumaan, oli kello mitä tahansa.

Ymmärsinkö, että jätät lapsen "yksin" siihen tilanteeseen keskustelematta asiasta?! Miksi lapsen pitää murtua ja sinä käytät valtaa?

Perhehoitajana kyselen

Vierailija
26/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pirauta supernännille, nii se tulee ja hoitaa hommat!

Ehkä löydät asiallisempia vastauksia esim Mannerheimin Lastensuojelun sivuilta tai keskusteluista.

Kuten huomaat täällä on nykyään rutkasti aivan ala-arvoista väkeä, jolla itsellään on käytösongelmia ja jonkinlainen lapsellinen tarve sanoa jotakin mielestään hauskaa vaikka mitään annettavaa heillä ei ole.

Hyvä, että puutut asiaan.  Lyöminen on asia, josta pitää tehdä tabu jo lapsena.  

Vierailija
27/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopiva rangaistus on se, että vanhemmat menevät kasvatusneuvolaan hakemaan kasvatusopastusta itselleen.

Vierailija
28/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö, että jätät lapsen "yksin" siihen tilanteeseen keskustelematta asiasta?! Miksi lapsen pitää murtua ja sinä käytät valtaa?

Perhehoitajana kyselen

Tätä minäkin mietin. Onnea tulevaisuuteen. Saat ehkä olla rauhassa ja ongelma on poistunut, mutta luottaako lapsi sinuun enää? Vaikea sanoa. Tällainen toiminta on vähän samanlaista kuin kuritus - se voi toimia ja joillekin ei edes aiheuta traumoja. Mutta vanhempi ottaa todella ison riskin käyttäessään sitä.

Vierailija
29/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asetut lapsen tasolle, pidät hänestä kiinni ja toteat vakavasti että lyöminen on väärin ja perustelet miksi. Tämä tulee toistaa uudestaan ja uudestaan. Mikään pitkäaikainen rangaistus ei tuon ikäisellä toimi. Joku välitön paremminkin. Kannattaa sanoa jo etukäteen mitä lapsi menettää, jos lyö jatkossa, ettei menetys tule yllätyksenä. Lyöminen tai muuten liiallinen hermostuminen on tarpeetonta ja näyttää vaan sen, ettet hallitse tunteita, jolloin lapsikin toimii jatkossa samoin. 

Vierailija
30/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielto riittää, jos lyö uudelleen pidellään kiinni niin kauan että rauhoittuu.

Vierailija
31/31 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetaitokasvatus. Puuttuu lähes jokaisesta suomalaisesta kodista. Lapsella ei ole ehkä sanoja omille tunteilleen, tai hän ei itsekään tunnista mikä tunne on käyttäytymisen takana. 

Opeta lapselle sanat eri tunteille, pohtikaa milloin mikäkin tunne on vallalla ja missä/miltä se tuntuu. Hyviä apuja saa kirjoista. Tunne-kirjoja on tehty viime vuosina pilvin pimein. Esim. Fanni-sarja

Käykääpä vaikka tuolta lukemassa tärkeästä asiasta. Tekin, joilla oli vähemmän rakentavia ehdotuksia lapsen rankaisemisesta. 

https://www.tunnejamieli.fi/2020/04/29/opettele-tarkeita-tunnetaitoja/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän seitsemän