Lapsi lyö. Mikä olisi sopiva rangaistus?
Kyse kolmevuotiaasta, joka tietää kyllä että ketään ei saa lyödä. Kieltäminen ja ohjaaminen ei ole lopettanut lyömistä joten pitää keksiä muuta. Miten te olette toimineet kun lapsi lyö? Tarkoitan siis tilanteita joissa kukaan muu ei ole ensin lyönyt vaan lapsi tavallaan ”tyhjästä” mottasee.
Kommentit (31)
Tukkapöllyä ja jos kovapäinen niin remmiä noin lapsena tehtiin.
Kysy, josko pikkupiltti haluaisi lopettaa lyömisen? Jos ei halua, niin sitten ei voi mitään. Maailman vain täytyy
totutella nähin itseään toteuttaviin, kiusaajiin, pahoinpitelijöihin, raiskaajiin, ryöstäjiin etc. Ennenkaikkea täytyy aina varmistaa, että lapselle ei vaan tule paha mieli.
Riippuu lapsen iästä ja kehitysasteesta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehoaa se, että lyönnin jälkeen pidän lasta kädestä hyvin pitkään, tuijotan silmiinsä vihaisena enkä sano mitään. Lapsi ei pääse minnekään siitä, ei voi jatkaa leikkiä ja minä olen niin tuima, että lapsi lopulta murtuu. Kiemurtelu jne. ei auta mitään, pidän lyöneestä kädestä kiinni juuri niin pitkään kuin haluan ja olen täysin hiljaa. Sen jälkeen ohjaan lapsen pesemään hampaat ja muihinkin iltatoimiin ja kerron lapselle, että nyt hän menee nukkumaan, oli kello mitä tahansa.
Jostain syystä lapsi oppi toisesta kerrasta erittäin hyvin.
Ymmärsinkö, että jätät lapsen "yksin" siihen tilanteeseen keskustelematta asiasta?! Miksi lapsen pitää murtua ja sinä käytät valtaa?
Perhehoitajana kyselen
Vierailija kirjoitti:
Pirauta supernännille, nii se tulee ja hoitaa hommat!
Ehkä löydät asiallisempia vastauksia esim Mannerheimin Lastensuojelun sivuilta tai keskusteluista.
Kuten huomaat täällä on nykyään rutkasti aivan ala-arvoista väkeä, jolla itsellään on käytösongelmia ja jonkinlainen lapsellinen tarve sanoa jotakin mielestään hauskaa vaikka mitään annettavaa heillä ei ole.
Hyvä, että puutut asiaan. Lyöminen on asia, josta pitää tehdä tabu jo lapsena.
Sopiva rangaistus on se, että vanhemmat menevät kasvatusneuvolaan hakemaan kasvatusopastusta itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tehoaa se, että lyönnin jälkeen pidän lasta kädestä hyvin pitkään, tuijotan silmiinsä vihaisena enkä sano mitään. Lapsi ei pääse minnekään siitä, ei voi jatkaa leikkiä ja minä olen niin tuima, että lapsi lopulta murtuu. Kiemurtelu jne. ei auta mitään, pidän lyöneestä kädestä kiinni juuri niin pitkään kuin haluan ja olen täysin hiljaa. Sen jälkeen ohjaan lapsen pesemään hampaat ja muihinkin iltatoimiin ja kerron lapselle, että nyt hän menee nukkumaan, oli kello mitä tahansa.
Jostain syystä lapsi oppi toisesta kerrasta erittäin hyvin.
Ymmärsinkö, että jätät lapsen "yksin" siihen tilanteeseen keskustelematta asiasta?! Miksi lapsen pitää murtua ja sinä käytät valtaa?
Perhehoitajana kyselen
Tätä minäkin mietin. Onnea tulevaisuuteen. Saat ehkä olla rauhassa ja ongelma on poistunut, mutta luottaako lapsi sinuun enää? Vaikea sanoa. Tällainen toiminta on vähän samanlaista kuin kuritus - se voi toimia ja joillekin ei edes aiheuta traumoja. Mutta vanhempi ottaa todella ison riskin käyttäessään sitä.
Asetut lapsen tasolle, pidät hänestä kiinni ja toteat vakavasti että lyöminen on väärin ja perustelet miksi. Tämä tulee toistaa uudestaan ja uudestaan. Mikään pitkäaikainen rangaistus ei tuon ikäisellä toimi. Joku välitön paremminkin. Kannattaa sanoa jo etukäteen mitä lapsi menettää, jos lyö jatkossa, ettei menetys tule yllätyksenä. Lyöminen tai muuten liiallinen hermostuminen on tarpeetonta ja näyttää vaan sen, ettet hallitse tunteita, jolloin lapsikin toimii jatkossa samoin.
Kielto riittää, jos lyö uudelleen pidellään kiinni niin kauan että rauhoittuu.
Tunnetaitokasvatus. Puuttuu lähes jokaisesta suomalaisesta kodista. Lapsella ei ole ehkä sanoja omille tunteilleen, tai hän ei itsekään tunnista mikä tunne on käyttäytymisen takana.
Opeta lapselle sanat eri tunteille, pohtikaa milloin mikäkin tunne on vallalla ja missä/miltä se tuntuu. Hyviä apuja saa kirjoista. Tunne-kirjoja on tehty viime vuosina pilvin pimein. Esim. Fanni-sarja
Käykääpä vaikka tuolta lukemassa tärkeästä asiasta. Tekin, joilla oli vähemmän rakentavia ehdotuksia lapsen rankaisemisesta.
https://www.tunnejamieli.fi/2020/04/29/opettele-tarkeita-tunnetaitoja/
Jollekin toiselle tuollainen on täysin yhdentekevää, ei opi.
Usein toistuva kasvatusvinkki on, että viedään lapsi omaan huoneeseen jäähylle. Hä? Se saatana kävelee sieltä saman tien pois. Saat raahata sitä vaikka viikon sinne ja aina sama juttu.
Puhelinasioihin liittyen myös hyvä neuvo: Ottakaa lapselta puhelin pois, niin oppii olemaan kunnolla.
Joo, puhelin oli jemmassa jumalauta 2 vuotta, eikä oppinut siitä yhtään.
On perkele kovapäisiä lapsia.