Miesvaltaisilla aloilla opiskelevat naiset: oletteko kohdanneet kiusaamista yms?
... Syrjintää, yksinäisyyttä, sovinismia, mitä vaan ikävää.
Haluaisin/aion mahdollisesti hakea miesvaltaiselle alalle, mutta olen todella todella ujo ja huono sosiaalisissa tilanteissa. :/ myös miehet saa kertoa miten suhtaudutte/yleisesti suhtaudutaan naispuoliseen opiskelukaveriin.
Kommentit (39)
Muhun on ainakin suhtauduttu ihan hyvin. Työharjoittelussakin on mennyt hyvin ja tänään tuli kehuja, kun tein opinnäytetyön kylpyhuoneen kalustuksesta. Oli kuulemma kuin ammattimiehen tekemä. :)
Viime kesänä oli kyllä yksi nihkeä timpuri samalla työmaalla, joka sanoikin, etten ole oikea putkiasentaja, eikä voinut multa kysyä mihin tulee lavuaari. -.- Tämä oli kuitenkin aika lähellä eläkeikää.
Riippunee tosi paljon koulutuksesta mihin haet. Amiksessa keksimäärin enemmän kun porukka on nuorempaa, kolmannella asteella vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:05"]
Riippunee tosi paljon koulutuksesta mihin haet. Amiksessa keksimäärin enemmän kun porukka on nuorempaa, kolmannella asteella vähemmän.
[/quote]
Mitä korkeammalle mennään, sitä sovinistisempia ollaan. Se vain verhotaan taitavasti.
[/quote]
Sähkötekniikkaa yliopistoon ajattelin hakea :/ hyvä kuulla teidän kommenteja, :)
Miehet tulee flirttailemaan sulle ja oot kaikkien märkä päiväuni. Tietysti varmaan tulee olemaan rankkaa, kun kaikki tykkää susta.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:06"]
[/quote]
Sähkötekniikkaa yliopistoon ajattelin hakea :/ hyvä kuulla teidän kommenteja, :)
[/quote]
Kyllä siellä muitakin naisia on. Ja ei ne miehetkään pure, vaikka toki miehistä harvemmin löytyy vapaaehtoista 3 tunnin kierrokselle kosmetiikkakauppoihin :D mutta keskimäärin teekkarit on ihan jees porukkaa.
Olen ollut töissä miesvaltaisella alalla ja vain parin tyypin kanssa oli kränää. Naisvaltaisissa työpaikoissa on kokemukseni mukaan paljon enemmän kuppikuntaisuutta, kyräilyä ja tahallista jonkun ulkopuoliseksi jättämistä.
Itse opiskelen teknisessä yliopistossa, en sähköpuolella tosin. Kyllä sielläkin on yleensä muitakin naisia. Mitä sun tarttee välittää, mitä ne miehet on mieltä. Ja tuo ujous, päin vastoin on silloin tosi hyvä, että hankit jonkun ässäkoulutuksen, etkä jotain, jossa joudut olan takaa markkinoimaan itsesi töihin. Ja tuostahan voi jäädä aina tutkijaksi.
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:08"]
Miehet tulee flirttailemaan sulle ja oot kaikkien märkä päiväuni. Tietysti varmaan tulee olemaan rankkaa, kun kaikki tykkää susta.
[/quote]
En halua että minulle flirttaillaan! Menen sinne opiskelemaan, en iskemään miehiä tai pelaamaan jotain sosiaalista peliä.
AMK:ssa olin ryhmän ainoa nainen, ei kiusattu. Alkuun oli haastavaa saada paritöihin paria mutta kun opiskelijarientoihin lähdin mukaan, niin tuli ryhmäläisiin tutustuttua :).
.
Jos tarkkaan analysoin, niin pientä sovinismia oli ihan opettajienkin osalta mutta ei mitenkään minua häiritsevästi. Esim koko ryhmän yhteiseen projektiin minut laitettiin 'sihteeriksi', mutta se sopi minulle hyvin. Ryhmätöissä noin muuten olin yleensä se, joka kellekin työalueet jakoi, kyseli työnosia ja kokosi ne yhteen esseeksi/powerpointiksi. Reissuissa olin koko poikajoukon 'äiti', joka muisti aikataulut, tarkisti ettei kukaan unohdu kyydistä ja laivalla hukatut kännykät ja lompakot löytyivät yleensä minulta :D.
.
Opiskelin siis ajoneuvo- ja kuljetustekniikkaa, insinööriksi ja ikää oli aloittaessa 18v (olin myös ryhmän nuorin).
Itse opiskelin metsäalaa ja meillä oli paljon seksuaalista häirintää. Ei toisten opiskelijoiden taholta, vaan työharjoitteluissa ja henkilökunnan taholta. Oli myös syrjintää; pojat otettiin mukaan automaattisesti kaikkeen, naisiin oli selvästi monilla vähän vaikeampi suhtautua.
Selän takana tapahtuu kaikki häirintä, ihan Niinkuin naisvaltaisella alallakin.
Metsäalalla on paljon sovinismia ja häirintää tai täydellistä sivuuttamista. Naiset vain kovin harvoin siitä kertovat, yleensä ollaan sitä mieltä, että jos ei kestä jätkien kanssa niin menkööt muualle. Siksi asia on vaiettu tabu: kiusatuksi tullut saa kuulla sen olevan oma vika.
Kouluaikana vastaan tuli vain yksi ääliö, työelämässä ihmiset eivät joko välitä tai olen niin tyhmä etten tajua että mulle vittuillaan sukupuoleni vuoksi. Yhdessä työharjoittelupaikassa alle kolmikymppinen rekkakuski oli sitä mieltä, ettei "tyttelistä" taida olla ajamaan isoa autoa, mulla ei ollut nimeä lainkaan vaan olin tosiaan tytteli. Tämä olisi ehkä voinut olla jossain määrin vähemmän ärsyttävää, mikäli "kiva lempinimi" olisi tullut joltain huomattavasti vanhemmalta mieheltä, mutta meillä ei tämän kyseisen miehen kanssa ollut kymmentä vuotta ikäeroa.
[/quote]
[/quote]
Kannattaa hakea, et ole ainoa teekkarityttö. :) Minua ei ainakaan ole koskaan syrjitty, olen energiateekkari.
...miksi muutenkaan antaisit kiusaajien määrittää, mikä on unelma-ammattisi?
[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:14"]
Itse opiskelin metsäalaa ja meillä oli paljon seksuaalista häirintää. Ei toisten opiskelijoiden taholta, vaan työharjoitteluissa ja henkilökunnan taholta. Oli myös syrjintää; pojat otettiin mukaan automaattisesti kaikkeen, naisiin oli selvästi monilla vähän vaikeampi suhtautua.
[/quote]
Oliko tämä 60-luvulla?
Kuulin, että vuosikurssin ainoaa koneteekkarityttöä yrittivät jotkut sulkea ryhmien ulkopuolelle mutta isompi massa saman vuosikurssin opiskelijoita vastusti tätä niin vihaisesti, etteivät ne syrjivät uskaltaneet näyttää vähään aikaan naamaansa missään.
Kannattaa varautua siihen, että tulet saamaan paljon huomiota. Olet kuitenkin varmaan tietoinen siitä, ettei prinsessaa jaksa missään piireissä kukaan, mies tai nainen - älä siis anna huomion nousta hattuun.
AMK:ssa en opiskelujen aikana kohdannut opiskelijoilta koskaan mitään negatiivista. Tuntui, että päinvastoin. Henkilökunnalta kerran ja työelämässä harvoin.
Suosittelen tutustumaan opiskelijakavereihin normaalisti sukupuolesta riippumatta.
[/quote]
Mitä korkeammalle mennään, sitä sovinistisempia ollaan. Se vain verhotaan taitavasti.
[/quote]
Haluaisitko kertoa omakohtaisen esimerkin vai onko tämä vain arvailua? Ei päde ainakaan minun alallani. T. tutalainen
Amiksessa jonkin verran ryhmän ainoana tyttönä, parin tyypin toimesta, mutta suurin osa opiskelukavereista oli tosi mukavia eikä suhtautunut sen kummemmin kun kehenkään muuhunkaan.