Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miesvaltaisilla aloilla opiskelevat naiset: oletteko kohdanneet kiusaamista yms?

Vierailija
29.01.2015 |

... Syrjintää, yksinäisyyttä, sovinismia, mitä vaan ikävää. 

Haluaisin/aion mahdollisesti hakea miesvaltaiselle alalle, mutta olen todella todella ujo ja huono sosiaalisissa tilanteissa. :/ myös miehet saa kertoa miten suhtaudutte/yleisesti suhtaudutaan naispuoliseen opiskelukaveriin. 

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:24"]

Kuulin, että vuosikurssin ainoaa koneteekkarityttöä yrittivät jotkut sulkea ryhmien ulkopuolelle mutta isompi massa saman vuosikurssin opiskelijoita vastusti tätä niin vihaisesti, etteivät ne syrjivät uskaltaneet näyttää vähään aikaan naamaansa missään.

Kannattaa varautua siihen, että tulet saamaan paljon huomiota. Olet kuitenkin varmaan tietoinen siitä, ettei prinsessaa jaksa missään piireissä kukaan, mies tai nainen - älä siis anna huomion nousta hattuun.

[/quote]

Tuota, missä nykyään ois konepuolellakaan vain yksi nainen? Ja mä en ole kyllä täällä nähnyt, että naiset saisivat jotain erityishuomiota. Minkä ihmeen huomion? Kuulostaa niin utopistiselta tämä kirjoitus.

T: DI-nainen

Vierailija
22/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:26"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:06"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:05"]

Riippunee tosi paljon koulutuksesta mihin haet. Amiksessa keksimäärin enemmän kun porukka on nuorempaa, kolmannella asteella vähemmän.

[/quote]

Mitä korkeammalle mennään, sitä sovinistisempia ollaan. Se vain verhotaan taitavasti.

[/quote]

Haluaisitko kertoa omakohtaisen esimerkin vai onko tämä vain arvailua? Ei päde ainakaan minun alallani. T. tutalainen

[/quote]

Tutalla ei taida olla rajua miesenemmistöä enää eikä alaa pidetä äijämäisenä. Tosin en silti allekirjoita sitä, että mitä korkeammalla ollaan, niin sitä sovinistisempaa olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:27"]

Kuulin, että vuosikurssin ainoaa koneteekkarityttöä yrittivät jotkut sulkea ryhmien ulkopuolelle mutta isompi massa saman vuosikurssin opiskelijoita vastusti tätä niin vihaisesti, etteivät ne syrjivät uskaltaneet näyttää vähään aikaan naamaansa missään.

Kannattaa varautua siihen, että tulet saamaan paljon huomiota. Olet kuitenkin varmaan tietoinen siitä, ettei prinsessaa jaksa missään piireissä kukaan, mies tai nainen - älä siis anna huomion nousta hattuun.

[/quote]

Tuota, missä nykyään ois konepuolellakaan vain yksi nainen? Ja mä en ole kyllä täällä nähnyt, että naiset saisivat jotain erityishuomiota. Minkä ihmeen huomion? Kuulostaa niin utopistiselta tämä kirjoitus.

[/quote]

AMK:n konepuolella naiset ovat harvinaisempia.

Vierailija
24/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:16"]

Selän takana tapahtuu kaikki häirintä, ihan Niinkuin naisvaltaisella alallakin.

[/quote]

Tämä on totta, ei sinulle tule kukaan mitään sovinistista läppää heittämään. Niinkuin et sinäkään mene päin naamaa kertomaan kellekään miehelle, jos olet tyttöporukassa naureskellut ja arvellut että tällä on pieni muna

Vierailija
25/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:19"]

Kouluaikana vastaan tuli vain yksi ääliö, työelämässä ihmiset eivät joko välitä tai olen niin tyhmä etten tajua että mulle vittuillaan sukupuoleni vuoksi. Yhdessä työharjoittelupaikassa alle kolmikymppinen rekkakuski oli sitä mieltä, ettei "tyttelistä" taida olla ajamaan isoa autoa, mulla ei ollut nimeä lainkaan vaan olin tosiaan tytteli. Tämä olisi ehkä voinut olla jossain määrin vähemmän ärsyttävää, mikäli "kiva lempinimi" olisi tullut joltain huomattavasti vanhemmalta mieheltä, mutta meillä ei tämän kyseisen miehen kanssa ollut kymmentä vuotta ikäeroa.

[/quote]

Ja sinä siedit tuollaista kohtelua?

Vierailija
26/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Tuota, Lappeenrannassa on useinkin sellaisia koneteekkarivuosikursseja, joissa on vain yksi nainen. Samoin joskus tietotekniikassa.

Vierailija
27/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:32"]

[/quote]

[/quote]

Tuota, Lappeenrannassa on useinkin sellaisia koneteekkarivuosikursseja, joissa on vain yksi nainen. Samoin joskus tietotekniikassa.

[/quote]

ja lisään vielä, että minua ainakin joskus turhautti se, että tosi monet halusivat tutustua minuun muuten kuin kaverina. Joskus tuntui, ettei kukaan halunnut olla "vain" kaverini. En ole erityisen hyvännäköinen vaan arvelin tämän johtuvan siitä, että naisia oli paljon vähemmän, silloin jakauma oli koulutusohjelmassani noin 30/70

Vierailija
28/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljaiset ja ujot saavat olla yliopistossa rauhassa, älä huoli. Ylijääneistäkin muodostetaan automaattisesti ryhmät kursseilla, joten sinun ei tarvitse itse hankkia ryhmää itsellesi.

Vierailija
29/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:21"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:14"]

Itse opiskelin metsäalaa ja meillä oli paljon seksuaalista häirintää. Ei toisten opiskelijoiden taholta, vaan työharjoitteluissa ja henkilökunnan taholta. Oli myös syrjintää; pojat otettiin mukaan automaattisesti kaikkeen, naisiin oli selvästi monilla vähän vaikeampi suhtautua. 

[/quote]

Oliko tämä 60-luvulla?

[/quote]

Tiestikö, että ennen vuotta 1970-lukua naiset ei päässeet muihin metsäalan oppilaitoksiin kuin Metsätalolle Helsinkiin.

Vierailija
30/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:37"]

Hiljaiset ja ujot saavat olla yliopistossa rauhassa, älä huoli. Ylijääneistäkin muodostetaan automaattisesti ryhmät kursseilla, joten sinun ei tarvitse itse hankkia ryhmää itsellesi.

[/quote]

Haluan kyllä kavereita :/ mutta omanhenkisiä ja sellaisa joiden seurassa on hyvä olla. :( yksin en halua jäädä, miehet on hyviä ja luotettavia ystäviä sitten kun niihin oikesti tutustuu ystävänä, mutta se alku on aina sellaista ankwardimpaa. Ja ne liikkuvat aina laumoissa eihän niille uskalla jutella ! :D (tai näin ainakin lukiossa)

-AP

Vierailija
31/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juttele vaan niille miehille ja naisille siellä sukupuolesta riippumatta. Minä sain kavereita miesvaltaisella alalta niin että keräsin rohkeuteni ja marssin siihen 10 miehen porukkaan ja liityin vain keskusteluun. Lyhyen ajan katsoivat hieman oudosti ja sitten keskustelu jatkui ja menimme porukalla syömään ja siitä se lähti.

Vierailija
32/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 20:19"]

Metsäalalla on paljon sovinismia ja häirintää tai täydellistä sivuuttamista. Naiset vain kovin harvoin siitä kertovat, yleensä ollaan sitä mieltä, että jos ei kestä jätkien kanssa niin menkööt muualle. Siksi asia on vaiettu tabu: kiusatuksi tullut saa kuulla sen olevan oma vika.

[/quote]

Sama muulla luonnonvara-alalla, ja ihan yliopistotasollakin esimerkiksi geologien keskuudessa. Oli ainakin ennen, en tiedä onko aika muuttunut viime vuosina. Meillä esimerkiksi

- tietyt opettajat korostivat hyvin menestyvien naisopiskelijoiden kohdalla, että kyllähän kaunis nainen aina hyvät arvosanat saa, kun vähän silmiä räpsyttää. Se työ mikä tehtävien eteen tehtiin, mitätöitiin.

- naisopiskelijoilla ei olltu nimiä tiettyjen henkilökunnan edustajien joukossa, vaan kaikkia naisopiskelijoita puhuteltiin nimellä päivi

- ohimennen saatettiin puristaa perseestä, ja jos jäi koululle päivän jälkeen opiskelemaan, oli varma että kohta sai seuraa. Siksi kukaan naisopiskelija ei koskaan jäänyt koululle opiskelemaan pävän päätteeksi, jos ei ollut varma että joku muukin jää.

- harjoittelupaikoissa oli kohtelu yleensä erittäin hyvää, mutta huonolla tuurilla tosi huonoa. Esimerkiksi kenttätöissä rasvaisimmat työkaverit nimesivät harjoittelijat sen mukaan, kenellä oli pillu korkeammalla ja kenellä matalammalla. Ei päin naamaa, vaan selän takana. Myöhemmin kuulin että miespuolisia opiskelijoita oli syvästi hävettänyt kuunnella niitä juttuja, mut eivät halunneet kertoa meille ettei meidän mielemme olisi pahoittunut.

Kaikesta kanneltiin rehtorille, mihinkään ei puututtu. Oli ahdistavaa opiskella tuollaisessa ilmapiirissä. Plussana täytyy sanoa, että miespuoliset opiskelukaverit olivat reiluja, hyviä tyyppejä. Heidän suhteen ei koskaan tullut kohdattu väheksyntää tai syrjintää. Opinnoissa näki selvästi, kuinka valtavasti tasa-arvo on kehittynyt ihan parissa sukupolvessa.

Vierailija
33/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen käynyt amiksessa yo-pohjaisen linjan ja sen jälkeen tekun. Olen ollut alalla töissä 20 vuotta, harjoittelut tuohon päälle. En ole juurikaan kokenut mitään negatiivista ainakaan pitemmän päälle. Ehkä alkuun joku on voinut suhtautua hiukan varauksella, mutta tosi nopeasti on suhtautuminen muuttunut. Oma asenne vaikuttaa mun mielestä tosi paljon, täyty kestää pientä kuittia ja heittää takaisinkin. Työurallani olen törmännyt muutamaan tökeröön mieheen, mutta lähes kaikki ovat olleet tosi asiallisia, vaikka ehkä alkuun on ollut havaittavissa hämmästystä. Mun mielestä teknisellä alalla on kuitenkin nykyään naisia ihan kivasti, munkin kaikki läheisimmät ystävät ovat nykyään töiden kautta tutustuttuja.

Vierailija
34/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites IT-puoli? :/ Olisi tarkoitus hakeutua ensi syksyksi AMK:n puolelle johonkin IT-alan koulutukseen. Olen kyllä ihan arkielämässä huomannut ettei naisia oteta kovin vakavasti silloin kun puhutaan teknisistä jutuista. Vaikka tietäisin paljon enemmän kuin miehet, minun neuvoni jätetään yleensä viimeiseksi.

Vierailija
35/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:22"]

Mites IT-puoli? :/ Olisi tarkoitus hakeutua ensi syksyksi AMK:n puolelle johonkin IT-alan koulutukseen. Olen kyllä ihan arkielämässä huomannut ettei naisia oteta kovin vakavasti silloin kun puhutaan teknisistä jutuista. Vaikka tietäisin paljon enemmän kuin miehet, minun neuvoni jätetään yleensä viimeiseksi.

[/quote]

Riippuu. IT-tradenomeista suurin osa on naisia. Pelialalla on myös paljon naisia. Mutta mitä teknisemmäksi menee niin sitä enemmän siellä on miehiä, jotka ovat juuri näitä huohottavia ikineitsyeitä. En ymmärrä miksi nainen vapaaehtoisesti hakeutuisi tuollaiseen porukkaan.

Vierailija
36/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Fysiikan laitoksella on mukavaa porukkaa.

Vierailija
37/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovinismia ei tarvitse pelätä opiskelutovereiden, vaan opettajien ja muun vanhemman henkilökunnan taholta. 60-luvulla ja sitä ennen syntyneet miehet ovat pahimpia, he ovat vielä kasvaneet siihen, että nainen on älyllisesti ja muutenkin alempi olento.

Vierailija
38/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 21:46"]

Sovinismia ei tarvitse pelätä opiskelutovereiden, vaan opettajien ja muun vanhemman henkilökunnan taholta. 60-luvulla ja sitä ennen syntyneet miehet ovat pahimpia, he ovat vielä kasvaneet siihen, että nainen on älyllisesti ja muutenkin alempi olento.

[/quote]

Tää on kyllä näkynyt. Opiskelukavereista ei ole pahaa sanottavaa.

Vierailija
39/39 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolla (tai no, korkeakoulu se silloin oli) en kokenut omasta mielestäni minkäänlaista häirintää, syrjintää tms. En opiskelijoiden enkä proffien tai muun henkilökunnan osalta. Tai, yksi vanha proffa suhtautui hieman suojelevasti naisiin.

Työelämässä tilanne on valitettavasti toisin. Miesvaltainen ala, vanhat ukot tytöttelee edelleen vaikka ikää kohta 40.