Kaupassa kuulutetaan, että avataan kassa kaksi. Miksi ihmiset eivät hievahdakaan pitkistä jonoista?
Kävelen aina itse kiirehtimättä ensimmäiseksi jonoon ja saan hoidettua ostokseni heti. Ihmiset tulevat laiskasti perässäni.
Miksi ihmiset eivät reagoi?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Jos itse lähden jostain jonon hänniltä yrittämään siihen vapaalle kassalle niin luultavasti se on jo yhtä pitkä kun siihen pääsen. Ootan, että ihmiset siirtyy siitä edestä niin se oma jono lyhenee. 834
Tämän taktiikan olen huomannut itselläni edulliseksi valinnaksi. Maltti on usein valttia, niin tässäkin asiassa.
Tästä kuulutuksesta kestää noin 2 minuuttia ennenkuin kassa on siellä. En siirry kun en huomaa hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, mä taas oon törmännyt siihen, että kun kuulutus tai kassa huutelu tulee, minä otan askeleen kohti avautuvaa kassaa, mutta takana oleva Pertti tunkee minut kumoon ja suorastaan juoksee kassalle, jotta ehtii ensin. Ihmettelen, että missä käytöstavat :D
Kysyitkö hänen nimeään vai miten tiesit hänen nimensä olevan Pertti?
Kaikkihan Pertin tuntee. Sillä on tapana huutaa Minä olen Pertti ja nyt mä menen kassalle!
Pirkko on hänen vaimonsa ja tekee ihan samalla tavalla. Ikävä pariskunta kyllä.
Jos Pirkko, 80 v, on hänen vaimonsa, niin sitten Pertinkin on pakko kyllä olla 80 v. Aika vanhoja meuhkaajia ja ravaajia.
Vierailija kirjoitti:
Kursailevat, kuten tapoihin kuului, jos on saanut hyvän kotikasvatuksen. Tyyliin "mene sinä nyt ensin, ei minulla kiire ole." Samalla tavoin ihmiset toimivat, kun käsketään kahvipöytään.
Kursailu ei muuten kuulu hyvään kotikasvatukseen muualla kuin määrätyillä alueilla. Muilla alueilla sitä pidetään epäkohteliaana tapana, koska kursailija näyttää siltä, kuin tahallaan ei kuuntelisi kahville kutsuvaa emäntää. Sanon tämän siltä varalta, että lähdet tuppukylästäsi joskus pidemmälle kuin 50 kilometrin päähän. Jotta et nolaisi siellä itseäsi!
Etkö ole ihan oikeasti tiennyt tätä?
Minä ainakin optimoin eli katson kuinka moni lähtee kohti avautuvaa kassaa, monentena olen itse omassa jonossani, paljonko tavaraa edellä olevilla on, onko omassa jonossani jollain joku Veikkauksen tuhannen osan tilaus menossa jne. Katson myös näkyykö kassalle tulevaa myyjää missään vai odotellaanko sitä pidemmän aikaa.
Ei mitään järkeä lähteä avautuvalle kassalle, jos omassa jonossa vuoro tulee ensin.
Outo väite aloittajalla. Kyllä niissä kaupoissa joissa käyn, kansaa alkaa siirtymään heti vapaalle kassalle.
Ne on ne keski-ikäiset juoppohullut riikat, leenat ja teuvot jotka kuitenkin rynnii jonon hänniltä sinne avattavalle kassalle ensimmäisenä. Siinä saa eläkeläiset ja muut kunnollisesti käyttäytyvät kyynärpäätä ja tuuppimista osakseen. Ihmettelen vain, että miksi kassahenkilö sallii rynnimisen eikä käski etuilevia rynnijöitä takaisin jonon perälle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ryntää sinne jos moni muu on menossa sinne. Ja kerkeävät ennen mua.
Niin, sitten voi pian huomata olevansa kauempana kassasta kuin oli siinä alkuperäisessä jonossa.
Juuri tämä. Minulle on käynyt noin monta kertaa. Kun kuulutus tulee, toisella kassalla ei vielä ole ketään. Kassan avaaminen saattaa kestää ja jonotusaikani pitkittyy.
Riippuu ihan tilanteesta mitä teen.
Jos olen kiireinen, saatan mennäkin avautuvalle kassalle jos näyttää siltä että muita ei ole sinne menossa. MItään kiirettä en pidä kun näin teen, eli en todellakaan lähde sinne ryysäämään tai muutakaan.
Useimmiten en kuitenkaan vaivaudu hievahtamaankaan, koska normaalitilanteessa olen järjestänyt aikatauluni sillä tavalla että minulla ei ole mihinkään kiire. Käytän kassalla jonottamisen ajan omiin juttuihini kuten mindfulness-harjoituksiin ja hengitysharjoituksiin.
Se, mitä muut mahdollisesti ajattelevat minun käytöksestäni ei ole se mikä ohjaa minua tässä tilanteessa (eikä useimmiten muutenkaan).
Meidän Lidlissä on hehittynyt sellainen käytäntö, että kauppaan tullaan koko lähisuvun voimin. Yksi menee jo valmiiksi jonoon ja muut juoksee hakemassa tavaraa koppaan. Kantaväestö on ominut tavan kantavähemmistöltä. Alueen kantaväestö on vahvasti velkaista, omasta mielestään menestyvää uusrikasta väkeä on pääosin muuttanut pääkaupungista. Parkkipaikalla ruostuu käytetty Audi. Käytös viittaisi muuten itänaapuriin, mutta kieli ja ulkonäkö paljastaa tsuhniksi.
Joku myyjätär siellä huudahtaa "Mä otan kakkoseen".
Ja kun ei ikinä tiedä milloin sen kassan täytyy tehdä se tietty "puhelu"!!! Aina se vaan tulee ainakin mun kassajonossa, ja aletaan etsiä jotain prkeleen koodia ja joku harjoittelija ei tiedä mistään mitään. Seuraavaksi loppuu kassanauha tai ilmenee joku muu ongelma, tarvitaan pomolta jotkut avaimet (pullonpalautuksesta joku tuonut niin isosummaisen kuitin, että vaaditaan joku erikoistoimenpide ainakin Litkussa) yms.