Kaupassa kuulutetaan, että avataan kassa kaksi. Miksi ihmiset eivät hievahdakaan pitkistä jonoista?
Kävelen aina itse kiirehtimättä ensimmäiseksi jonoon ja saan hoidettua ostokseni heti. Ihmiset tulevat laiskasti perässäni.
Miksi ihmiset eivät reagoi?
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, mä taas oon törmännyt siihen, että kun kuulutus tai kassa huutelu tulee, minä otan askeleen kohti avautuvaa kassaa, mutta takana oleva Pertti tunkee minut kumoon ja suorastaan juoksee kassalle, jotta ehtii ensin. Ihmettelen, että missä käytöstavat :D
Eikä pelkästään Pertti vaan se 80-vuotias Pirkko ampaisee kärryjen kanssa sellaiseen raviin, että jos olet tiellä niin et ole kauaa kun Pirkko ajaa yli.
Nämä ja yleensä ainakin Lidlissä on melko usein joku Tauno seisomassa viereisellä kiinni olevalla kassalla huudellen kovaan ääneen palvelua. Monesti siihen sitten jo rientääkin henkilökunta avaamaan kassan.
Kyllä ainakin minun edelleni kiilataan todella röyhkeästi. Kerran juoksivat tulijoiden lapset eteeni ja äiti änkäsi kaapu heiluen myös etuilemaan, vaikka olin jo melkein laittanut ensimmäisen ostokseni hinnalle. Lasten takia en ärähtänyt. Harmi kun oppina heille äidiltä oli, että saa etuilla. Kulttuuria?
Röyhkeää on nykymeno, enää ei anteeksi pyydellä.
Oma ryhmänsä ovat nämä "mulla on vain yksi ostos, mä menekin tästä ennen sua" vaikka olet jonossa ennen. Minä kun olen tällainen pirullinen, enkä ymmärrä tuollaista meininkiä, sanon aina, että et sinä ainakaan tässä kassalla etuile, painu jonoon vaan.
Niin sitä vaan se "heikko vanhuskin" piristyy jäkättämään, kun ei saanut kahvipakettinsa kanssa etuilla rauhassa. Heikkous menee kuitenkin yllättävän äkkiä ohi. Olen hoitoalalla joten erotan toki oikeasti väsyneen. Poikkeukset siis erikseen, heille annan vuoroni.
Minä pidän niitä ensimmäisinä ehtiviä fiksuina ja valppaina enkä todellakaan röyhkeinä. Laiskoina perässä löntystäviä pidän saamattomina laumasieluina.
Kysytkö nyt oikeasti miksi kaikki ei ole yhtä kiireisiä kuin sinä
Kyllä siihen avatun kassan jonoonkin ihmisiä siirtyy, mutta mitä järkeä siinä olisi, jos kaikki ryntäisivät niistä pitkistä jonoista sinne kakkoskassalle...
Saavutetusta paikasta jonossa ei luovuta!
Olen kassalla 8 jonossa neljäntenä. Kun kuulutetaan, että kassa nro 2 aukeaa, lähden rivakasti kohti sitä kassaa ja ilahdun huomatessani, että nyt olenkin jonossa kuudes!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa, mä taas oon törmännyt siihen, että kun kuulutus tai kassa huutelu tulee, minä otan askeleen kohti avautuvaa kassaa, mutta takana oleva Pertti tunkee minut kumoon ja suorastaan juoksee kassalle, jotta ehtii ensin. Ihmettelen, että missä käytöstavat :D
Eikä pelkästään Pertti vaan se 80-vuotias Pirkko ampaisee kärryjen kanssa sellaiseen raviin, että jos olet tiellä niin et ole kauaa kun Pirkko ajaa yli.
Nämä ja yleensä ainakin Lidlissä on melko usein joku Tauno seisomassa viereisellä kiinni olevalla kassalla huudellen kovaan ääneen palvelua. Monesti siihen sitten jo rientääkin henkilökunta avaamaan kassan.
Kyllä ainakin minun edelleni kiilataan todella röyhkeästi. Kerran juoksivat tulijoiden lapset eteeni ja äiti änkäsi kaapu heiluen myös etuilemaan, vaikka olin jo melkein laittanut ensimmäisen ostokseni hinnalle. Lasten takia en ärähtänyt. Harmi kun oppina heille äidiltä oli, että saa etuilla. Kulttuuria?
Oma ryhmänsä ovat nämä "mulla on vain yksi ostos, mä menekin tästä ennen sua" vaikka olet jonossa ennen. Minä kun olen tällainen pirullinen, enkä ymmärrä tuollaista meininkiä, sanon aina, että et sinä ainakaan tässä kassalla etuile, painu jonoon vaan.
Niin sitä vaan se "heikko vanhuskin" piristyy jäkättämään, kun ei saanut kahvipakettinsa kanssa etuilla rauhassa. Heikkous menee kuitenkin yllättävän äkkiä ohi. Olen hoitoalalla joten erotan toki oikeasti väsyneen. Poikkeukset siis erikseen, heille annan vuoroni.
Olin kerran jonossa ja taakseni, mummohenkilön eteen, kiilasi nuorehko poika. Siis vain tuli siihen sanomatta mitään! Sanoin hänelle siitä, en enää muista, miten juttu päättyi.
Vierailija kirjoitti:
Kysytkö nyt oikeasti miksi kaikki ei ole yhtä kiireisiä kuin sinä
En, vaan sitä, miksi he eivät reagoi, kun kuulutus tulee.
Jos itse lähden jostain jonon hänniltä yrittämään siihen vapaalle kassalle niin luultavasti se on jo yhtä pitkä kun siihen pääsen. Ootan, että ihmiset siirtyy siitä edestä niin se oma jono lyhenee. 834
Mun kokemuksen mukaan ihmiset aina rynnii vapaalle kassalle.
Siltä kassalta ei saa jotain palvelua/tuotetta.
Siinä jonossa on vain pieni ostoksisia ja muilla isot kärryt, eli vaikka pääsisi jonoon toiseksi, niin nykyinen jono menee nopeammin.
Joskus ajattelee, että menkööt tänään ne joilla on kiireempi.
Ei kuule tai kuuntele kuulutuksia.
Lidlissa joskus menee siihen kassahenkilön tuloon aika kauan.
Minun mielestäni päätös aukeavalle kassalle kannattaa tehdä sekunnin murto-osassa. Vielä ärsyttävämpää on kun jotkut jäävät poukkoilemaan siihen kahden kassan väliin, kun eivät osaa päättää, mutta katsotaan sitten syyttävästi sitä, joka päättäväisesti vain menee siihen aukeavalle.
Ne ketkä menee mun edelle kassajonossa pitäis kiduttaa hengiltä!!! =)
Joskus jätin vaihtamatta kassaa kun nykyisellä kassalla oli todella iloinen ja positiivinen myyjä ja viereen avasi kassan firman hapannaamaisin kassatyöntekijä. Hän sitten joutui varmaan 3 kertaa huutamaan, että täällä on vapaa kassa koska kukaan asiakkaista ei halunnut vaihtaa hänen kassalleen. Muutkin asiakkaat olivat ilmeisesti vakiokävijöitä kyseisessä marketissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa? Yleensä minä en kiirehdi, kun mä lähden ihan ajan kanssa kauppaan.
Perheellisillä odottavat lapset kotona tai peräti kärryissä siinä kaupassa.
No lapset ne mullakin oli kotona nälkäisinä, mutta en tee numeroa siitä kaupassa. Osaan odottaa ihan rauhassa. Ja kun lapset olivat pieniä, ihan ilman kiukutteluita käytiin ostoksilla. Lapset saivat osallistua ostosten keräämiseen. Toinen haki ketsuppia ja toinen pari pussia makaroonia jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs kiire tässä valmiissa maailmassa? Yleensä minä en kiirehdi, kun mä lähden ihan ajan kanssa kauppaan.
No lapset ne mullakin oli kotona nälkäisinä, mutta en tee numeroa siitä kaupassa. Osaan odottaa ihan rauhassa. Ja kun lapset olivat pieniä, ihan ilman kiukutteluita käytiin ostoksilla. Lapset saivat osallistua ostosten keräämiseen. Toinen haki ketsuppia ja toinen pari pussia makaroonia jne.
Sitten jos on katras nepsylapsia, kuten sillä yhdellä pariinkin otteeseen lehdissä olleella äitiä, kauppareissut ovat kärrynpyöriä ja itkupotkuraivareita. Siinä tilanteessa on vähän eri asia tehdä ostoksia ja jonotella.
Yhden asian olen oppinut ja se on se, ettei ikinä kannata vaihtaa jonoa😃. Mulla sattuu aina ongelmia, edessä olevalla on kasa hinnattomia vihanneksia, lotto ja Veikkaus asioiden tai 5 pakettia lunastava. Sitten huomaat, että se kassa missä alunperin jonotit vetää paremmin, kun se mihin vaihdoit!
Jos viereinen kassa avataan ja olen jonon hännillä, saatan vaihtaa, mutta muuten en jaksa vaivautua, kun yleensä siihen on jo sitten nopeimmat ehtineet ensin ja olen taas jonon hännillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin kerran jonossa ja taakseni, mummohenkilön eteen, kiilasi nuorehko poika. Siis vain tuli siihen sanomatta mitään! Sanoin hänelle siitä, en enää muista, miten juttu päättyi.
Hyvä, että puutuit tilanteeseen!!! Mullakin on tapana sekaantua nähdessäni jotain tällaista, vaikka ei itseäni koskisikaan ja alan hieman "hoidella" tapahtumia. Röyhkeydelläkin on rajansa. Ja naurettavaahan on toisen eteen kiilata, kun ei ne jonot kuitenkaan ole mitään "sankojonoja" kiertäen korttelin ympäri, vaan jokunen minuutti menee, ei mitenkään älyttömän kauan. Mutta vuoro on vuoro.
Omalta osaltani vaikutan ruuhkiin ja jonoihin niin, etten mene silloin kun töistä tulijat asioivat kaupoissa. Menen joko heti aamusta tai illalla ennen sulkemista. Sunnuntai on hyvä päivä, silloin ei ole pahemmin porukkaa liikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni päätös aukeavalle kassalle kannattaa tehdä sekunnin murto-osassa. Vielä ärsyttävämpää on kun jotkut jäävät poukkoilemaan siihen kahden kassan väliin, kun eivät osaa päättää, mutta katsotaan sitten syyttävästi sitä, joka päättäväisesti vain menee siihen aukeavalle.
Ja nolointa on, kun nämä lähtijät sitten epätoivoisina yrittävät sännätä ottamaan sen jo jätetyn paikkansa jonossa, kun se toinen kassajono onkin jo melkeinpä pidempi. Katsovat oikeudekseen palata noin vain. Mun mielestä silloin mennään taas sinne jonon päähän.
Kannattaa todellakin antaa muiden sännätä, ja jopas oletkin jo itse niitä ekoja jonossa, kun edeltäsi lähdetään ravaamaan kohti avointa kassaa.