Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Liikuntaharrastukset reilusti likinäköisillä

Vierailija
29.01.2015 |

Likinäköiset, mitä liikuntaa harrastatte ja haittaako silmälasit siinä? Paljonko teillä on miinuksia?

Itsellä on -3 ja -4,5 ja pakko pitää laseja lenkillä käydessäkin. Muuten on vaarassa loukata itsensä jos kompastuu polulla johonkin monttuun tai puun juureen jota ei näe ilman laseja. Jos joku tuttu tulee vastaan niin ei tunne häntä kuin vasta aivan kohdalla. Inhottavaa kun ne huurtuvat kostealla ja keräävät vesipisaroita sateella tai jos kasvot hikoaa niin alkavat valumaan ja niitä saa korjailla vähän päästä. Reippaampia harrastuksia ei voi edes ajatella.

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten uidessa voi käyttää silmälaseja? Sen sijaan uintia varten kannattaa ostaa vahvuuksilla olevat uintilasit, maksavat 30-40 euroa.

Hiihtäessä räntäsateella tai pyöräillessä silmälasit voivat olla ikävät kun tuntuu ettei näe. Näitä tosi koirankelejä ei nyt niin usein ole. Jonkin verran pärjää suojavarustuksella, esim kypärässä hyvä lippa.

Vierailija
2/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en ole reiluusti likinäköinen, mutta rillejä käytän kaikissa harrastuksissani... Eli kunnon lasit kunnon säädöillä, niin voi harrastaa lähes mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä olen hankkinut suosiolla piilarit urheilua varten. Onhan se kätevämpi kun eivtarvii varoa niitä ja voi jumpassakin rauhassa kuivata naamansa ilman et tarvii lasien kanssa säätää.

Vierailija
4/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-8 ja käytän yleensä piilareita. Uinnissa on voimakkuuksilla varustetut uimalasit.

Vierailija
5/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:44"]

No eiks tollaset silmät kannata leikata?

[/quote]

Leikkaus:

a) maksaa luokkaa 4000e (halvimmat keinot ei sovi isoille miinuksille)

b) ei ole enää isoilla miinuksilla kovin luotettava, muistaakseni esim. -6 arvolla vain 90% leikatuista pääsee eroon laseista. Eli 10% maksaa turhaan.

c) on oma riskinsä, ja mitä enemmän joudutaan höyläämään sitä isommat riskitkin.

d) leikattu silmä ei ole enää koskaan alkuperäisen veroinen, ja usein esim. kamppailulajien harrastajille leikkausta ei suositella. Silmään kohdistuva isku voi irroittaa leikatun läpän vielä vuosienkin päästä.

Ei siis missään nimessä voi vetää suoraa johtopäätöstä että mitä huonompi näkö, sitä mieluummin kannattaisi leikata. 

Vierailija
6/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:50"]

Miten uidessa voi käyttää silmälaseja? Sen sijaan uintia varten kannattaa ostaa vahvuuksilla olevat uintilasit, maksavat 30-40 euroa. [/quote]

Tuskimpa saa isoilla vahvuuksilla ja hajataiton korjauksella olevia uintilaseja muutamalla kympillä.

Vierailija
7/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn jumpassa, salilla, uimassa sekä ratsastamassa. Käytän näissä kaikissa piilareita, lasien kanssa onnistuisi korkeintaan joku rauhallinen kävely tai venyttely.

t. -11 ja risat

Vierailija
8/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimiiko piilarit hyvin eli kuinka hyvin pärjäätte ilman laseja isoilla yli -3 vahvuuksilla? Kuinka tarkka näkö teillä on niiden kanssa?

Vierailija
9/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:55"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:50"]

Miten uidessa voi käyttää silmälaseja? Sen sijaan uintia varten kannattaa ostaa vahvuuksilla olevat uintilasit, maksavat 30-40 euroa. [/quote]

Tuskimpa saa isoilla vahvuuksilla ja hajataiton korjauksella olevia uintilaseja muutamalla kympillä.

[/quote]Ei niihin uintilaseihin tehdä hajataiton korjauksia ja tarkkoja speksejä, kun ei niillä tarvitse nähdä niin tarkasti. Kummassakin lasissa sama vahvuus, on muistaakseni puolen numeron välein. Niistä valitaan parhaiten sopiva. Minulla silmissä näkö -7.5 ja -8, ja iso hajataitto, uimalasit taas -7,5. Ihan valmiina uimakaupasta, 35 euroa.

Vierailija
10/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus miettinyt leikkausta mutta en halua riskeerata hämärämäköä.
-5

Vierailija
11/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:02"]

Toimiiko piilarit hyvin eli kuinka hyvin pärjäätte ilman laseja isoilla yli -3 vahvuuksilla? Kuinka tarkka näkö teillä on niiden kanssa?

[/quote]Ihan hyvin pärjään (se -8). Näen kauas jopa paremmin kuin laseilla. Lähityöskentelyä ja pikkunäperteäyä (esim. käsin ompelu) teen mielummin lasit päässä, koska silmä jotenkin tarkentaa paremmin lähelle kun on lasit.

Vierailija
12/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Siis mitä tarkoitat? Kuinka tarkka näkö on piilarien kanssa vai kokonaan ilman laseja? Kokonaan ilman ei tietenkään pärjää ollenkaan, jos on tarpeeksi miinuuksia. Ja piilolinsseillä saa ihan yhtä hyvän korjauksen kuin laseilla, tietysti. Outo kysymys siis, luuletko ettei piilareilla saa näköä tarkaksi vai mitä ihmettä?

Vierailija
13/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 14:50"]

[/quote]

No varmasti hajataiton korjaavia uimalaseja ei saakaan. Mutta ei kai sellaisia tarvitse kuin korkeintaan ammattiurheilijat. Muut uivat niin vähän aikaa ja tärkein tarve on seurata missä on pukuhuone eikä ui muidn päälle. Mä ostin just uudet, tuolla hinnalla sai ainakin noin -10 vahvuuksiin asti. Jos silmät on kovin eri pariset, niin voi olla vaikea löytää. Mutta kuten sanottu, tavalliselle kuntouimarille riittää että näkee edes toisella silmällä.

Ja kyllä mä tajuan, että sammakkoa voi uida silmälasit päässä. Mutta rintauinti, vapaauinti tai selkäuinti on kyllä aika mahdotonta.

Vierailija
14/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ongelmia. -12 ja risat. Piilarit päässä esim uimassa ja hiihtämässä. Salilla., jumpassa tms.voi käydä aivan hyvin lasien kanssa. Sangoistahan toki paljon on kiinni jos tuntuu ettei lasit pysy päässä. Mutta ei ole minulla menoa haitannut. :)

Vierailija
15/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:06"]

[/quote]

Siis mitä tarkoitat? Kuinka tarkka näkö on piilarien kanssa vai kokonaan ilman laseja? Kokonaan ilman ei tietenkään pärjää ollenkaan, jos on tarpeeksi miinuuksia. Ja piilolinsseillä saa ihan yhtä hyvän korjauksen kuin laseilla, tietysti. Outo kysymys siis, luuletko ettei piilareilla saa näköä tarkaksi vai mitä ihmettä?

[/quote]

Mulla on itselläni -4 enkä pärjää yhtään ilman paksureunaisia lasejani. Joten arvelin ettei näin surkealla näöllä voisi pärjätä kunnolla ilman laseja pelkkien piilareiden varassa.

Vierailija
16/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. ratsastusta ja lasit on siinä ihan ok, mutta haittaa etäisyyksien arviointia (sivultapäin), joten yleensä olen ilman. Piilarit toimii hyvin. 

Vierailija
17/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole rajoittanut harrastuksia lasien takia. Menevät laskettelulasien alle, pysyvät päässä kiipeillessä, uimahallissa tarvitaan laseja vain tuttujen tunnistamiseen. Nuorena painiessa tietty ilman laseja, valmentaja huusi pistetilanteen maton laidalta, jos sitä en itse ehtinyt vilkaista. Vahvuuksia -4 Lasit olleet päässä myös vuoristoradoissa ja muissa härveleissä. Tarpeeksi napakat pysyvät päässä kyllä.

Vierailija
18/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on miinuksia 8,5 ja 9 ja harrastan liikuntaa joko silmälaseilla tai piilareilla. Ei ongelmaa.

Uinnissa käytän piilareita ja tavallisia uimalaseja. Minkä herran tähden pitäisi hommata vahvuuksilla varustetut uimalasit :O?

Vierailija
19/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:13"]

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:06"]

[/quote]

[/quote]

Mulla on itselläni -4 enkä pärjää yhtään ilman paksureunaisia lasejani. Joten arvelin ettei näin surkealla näöllä voisi pärjätä kunnolla ilman laseja pelkkien piilareiden varassa.

[/quote]Siis tietenkin sulla pitää olla myös lasit. Ei niitä piilareita voi pitää 24/7/365.

Vierailija
20/37 |
29.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2015 klo 15:17"]

Minulla on miinuksia 8,5 ja 9 ja harrastan liikuntaa joko silmälaseilla tai piilareilla. Ei ongelmaa.

Uinnissa käytän piilareita ja tavallisia uimalaseja. Minkä herran tähden pitäisi hommata vahvuuksilla varustetut uimalasit :O?

[/quote]

Minulla miinuksia on 7,5 enkä voi käyttää piilareita. Ilman silmälaseja en kyllä pysty liikkumaan uimahallin tiloissa. Liikkuminen on niin epävakaata, kun en osaa hahmottaa etäisyyksiä ilman laseja. Laseja taas ei voi viedä saunaan, siinä menee pinnoitteet oilalle.