Isä tallettanut lapsen rahat omalle tililleen, kuinka toimia?
On ollut ajatuksena perustaa lapselle oma tili, jonne siirtää hänen säästönsä. Tähän olen luonnollisesti ajatellut pyytää suostumusta lapsen isältä, josta olen eronnut. Nyt kuitenkin kävi ilmi, että hän on pyytänyt lasta tuomaan säästönsä täältä kotoa sinne, ja on ne tallettanut omalle tililleen! Mitään syytä minulla ei ole epäillä, etteivät rahat pysyisi säästössä siellä tai että mies ne käyttäisi omiin menoihinsa.
Hänellä on nyt siis kuitenkin täysi hallintaoikeus lapsen säästöihin, kun ovat hänen tilillään. Jos haluaisimme lapsen kanssa jotain hankkia niillä (lapselle, luonnollisesti), niin kaikki päätökset ovat isän takana, suostuuko vai ei (ja voin kertoa, ettei suostuisi, jos ei muuten, niin näpäyttääkseen minua).
Onko tämä ihan laillista? Totta kai aion seuraavaksi edelleen ehdottaa, että perustamme lapselle tilin, jonne rahat siirretään ja jonne molemmilla on verkkopankkitunnukset, mutta ellei hän suostu, niin mitä voin tehdä? Voinko vaatia häntä nostamaan ja antamaan rahat takaisin? Poliisiasia?
Itse olisin pitkin matkaa ollut eniten halukas hoitamaan kaikki sovinnolla ja yhteisymmärryksessä, mutta isä tekee sitten aina jotain tämmöistä, ja minulla pitää olla heti faktat kunnossa, jos hän kieltäytyy nostamasta rahaa, että mitä voin seuraavaksi tehdä asialle.
Kommentit (49)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:16"]
Ok, eli on noin helppoa, ei tarvitse toisen suostumusta? Se on ollut yksi syy, miksi olen koko tilin avaamista edes pitkittänyt, kun en ole jaksanut alkaa vääntää. Eikä ole ollut sillä tavalla akuuttiakaan. Mutta teenpä näin, sittenhän hänellä ei pitäisi olla mitään aihetta inttää vastaan rahan siirtämistä. Kiitos, tämä ratkesi helpolla. :)
[/quote]
Tottakai tarvitset suostumuksen isältä, et sinä voi "korvamerkattuja" lapsen rahoja itse sinne uudelle tilille siirtää!!
menette ja avaatte, anteeksi epäselvyys. Kai teillä nyt asiallinen keskusteluyhteys on? Ei kai miehellä mitään sitä vastaan ole kun kerrot että haluaisit että lapsen tilille on molemmilla pääsy?
Isänhän ei myöskään ole pakko suostua tiliin jolta sinä voisit yksinään nostaa rahoja ilman hänen suostumustaan.
En näe tuossa mitään laitonta ellei hän sitte tosiaan käytä lapsen varoja johonkin muuhun kuin mihin lapsen hankintoihin ne on luvallista käyttää (lapsen varoja ei oe luvallista käyttää esim. elatukseen).
Huomioithan, ettei lapsen rahoja voi käyttää tavanomaiseen elatukseen. Jos käytät, syyllistyt kavallukseen.
Aiheeseen liittyvä kysymys; miehelläni on lapsi. Minun äiti haluaisi avata mieheni lapselle säästötilin. Pankissa ilmottivat että lapsen äidilläkin pitää olla siihen käyttöoikeus. Sitä äitini ei kuitenkaan halua. Onko kellää ideoita miten voisi tehdä? Nyt rahat piironginlaatikossa.
Tehkää tili omalla nimellänne ja laitatte sinne lasten rahat säästöön, nostatte sitten, kun lapsi tahtoo jotain ostella.
Miksi tilin pitäisi olla lapsen nimellä, siis jos kyse on kuitenkin alle 18v ?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 18:39"]Tehkää tili omalla nimellänne ja laitatte sinne lasten rahat säästöön, nostatte sitten, kun lapsi tahtoo jotain ostella.
Miksi tilin pitäisi olla lapsen nimellä, siis jos kyse on kuitenkin alle 18v ?
[/quote]
Jos on vaikka sossun asiakas...niin nuo rahat on käytettävä omiin menoihin, sossussa ei mene läpi selitys että nää on lapsen ne ny vaan on mun tilillä.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 20:25"]
En suostuisi sellaiseen että kummallakin käyttöoikeus. Itse säästäisin omalla nimelläni jos alaikäinen johon vaan mulla käyttöoikeus.
[/quote]
Rippuu siitä paljonko säästää. Verot voi olla korkeat kun lapsi saa rahat kerralla.
Ok, eli on noin helppoa, ei tarvitse toisen suostumusta? Se on ollut yksi syy, miksi olen koko tilin avaamista edes pitkittänyt, kun en ole jaksanut alkaa vääntää. Eikä ole ollut sillä tavalla akuuttiakaan. Mutta teenpä näin, sittenhän hänellä ei pitäisi olla mitään aihetta inttää vastaan rahan siirtämistä. Kiitos, tämä ratkesi helpolla. :)