Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Papakoe kuukauden päästä ja pelottaa tosi paljon....

Vierailija
11.11.2021 |

Täytän tänä vuonna 25 ja sain kutsun papakokeeseen. Olen nyt varannut ajan sinne ja totta kai aion mennä, koska perheessä on ollut kohdunkaulansyöpää.
Ongelma on kuitenkin se, että minua pelottaa tosi paljon. Siis ei jännitä, vaan nimenomaan pelottaa.
En ole koskaan käynyt gynekologilla eikä minun ole siis ikinä tarvinnut olla intiimialue paljaana kenenkään nähden. Pelkkä ajatuskin siitä ahdistaa, vaikka niille työntekijöille se on tietenkin ihan normaali rutiinijuttu ja ovat nähneet niitä sata kertaa ennenkin.
Ja mitä siellä ihan käytännössä tehdään? Siis otetaan tietenkin housut pois, mutta ollaanko siellä jalat jossain telineissä niinkuin synnytyksessä vai miten? Ja kauanko se näytteenottaminen kestää ja sattuuko se?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni onkin jo ennen minua kertonut, miten näytteenotto menee. Tämä on yksi niistä asioista, joita jännität ja sitten käytyäsi ihmettelet, että mitähän jännitit. Kerro ihmeessä, ettet ole ennen käynyt ja pelottaa. Helpottaa sekä sinua että näytteenottajaa. Näytteenotto ei satu, mutta tietenkin tunnet sen. Suussasi on limakalvoa, kuvittele, miltä tuntuu harjan pyöräyttäminen ikenessä. Siinä on se voimakkuus noin suurin piirtein. Sinun iässäsi on paljon asioita, joita tehdään ensimmäistä kertaa. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Hyvä kun kysyit neuvoa. Toivottavasti tunnet saavasi sellaisia. 

-Mulla on ainakin ollut sellasia näytteenottajia, että on sattunut jopa monta päivää sen jälkeen. Tosi monta kertaa ollut ilkeän oloisia näytteenottajia, sekä usein ovat ääneen ihmetelleet miten eivät muka löydä sitä jotain tms sekä laittaneet väärän kokoisia juttuja sinne ja sitten joutuneet tekemään uudelleen jne.

Vierailija
62/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni onkin jo ennen minua kertonut, miten näytteenotto menee. Tämä on yksi niistä asioista, joita jännität ja sitten käytyäsi ihmettelet, että mitähän jännitit. Kerro ihmeessä, ettet ole ennen käynyt ja pelottaa. Helpottaa sekä sinua että näytteenottajaa. Näytteenotto ei satu, mutta tietenkin tunnet sen. Suussasi on limakalvoa, kuvittele, miltä tuntuu harjan pyöräyttäminen ikenessä. Siinä on se voimakkuus noin suurin piirtein. Sinun iässäsi on paljon asioita, joita tehdään ensimmäistä kertaa. Kukaan ei ole seppä syntyessään. Hyvä kun kysyit neuvoa. Toivottavasti tunnet saavasi sellaisia. 

-Mulla on ainakin ollut sellasia näytteenottajia, että on sattunut jopa monta päivää sen jälkeen. Tosi monta kertaa ollut ilkeän oloisia näytteenottajia, sekä usein ovat ääneen ihmetelleet miten eivät muka löydä sitä jotain tms sekä laittaneet väärän kokoisia juttuja sinne ja sitten joutuneet tekemään uudelleen jne.

Otit sitten minun tekstini osaksi omaasi tuosta noin vain. Tuo ylempi kappale on minun kirjoittamani. Ei kai nyt sentään tarvitse kirjoituksia varastaa ja sitten vääristellä niitä omilla jutuillaan. Joten voitko lopettaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee. Ota rennosti äläkä liikaa jännitä.

Vierailija
64/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otit sitten minun tekstini osaksi omaasi tuosta noin vain. Tuo ylempi kappale on minun kirjoittamani. Ei kai nyt sentään tarvitse kirjoituksia varastaa ja sitten vääristellä niitä omilla jutuillaan. Joten voitko lopettaa. 

-Se oli vastaus siihen... En tiedä miksi otin juuri sen..

Vierailija
65/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole seksiä ikinä harrastanut? En suoraa sanottuna ymmärrä miten saat gynekäynnistä tuollaisen ongelman, älä liioittele.

En ole harrastanut seksiä. Minua ihan oikeasti pelottaa olla intiimialue paljaana jonkun muun nähden ja vielä enemmän pelottaa se että sinne tungetaan jotain.

-ap

Koska olet neitsyt, ei sinulla ole tarvettakaan mennä papakokeeseen immenkalvoasi rikottamaan. Menet sitten, kun yhdynnät on alkaneet.

Tämä. Papa-kokeella haetaan HPV-viruksen aiheuttamia solumuutoksia ja tämä virus tarttuu yhdynnässä. Neitsyellä ei ole tarvetta mennä papa-kokeeseen.

Suoraan aiheeseen liittyen: ensimmäistä kertaa papakutsun tullessa 25-vuotiaana soitin itse kutsussa kerrottuun infonumeroon ja kysyin, että onko papakokeelle tarvetta jos ei ole harrastanut seksiä. Vastasivat heti, että kannattaa silti tulla. Suurin osa kohdunkaulan muutoksista ja syövistä on HPV-viruksen aiheuttamia, mutta ei kaikki. Siksi myös seksiä harrastamattomien on hyvä käydä seulonnassa.

Nyt kymmenen vuotta myöhemminkin jännitän yhä gynekologisia tarkastuksia ja näytteenottoja, mikä tarkoittaa että paikat on jännittyneet, kuivat ja sitä myöten ahtaat. Puhuin taas viime tarkastuksessa jännityksestä ja spekulan eli sen levittimen aiheuttamasta kivusta gynelle ja hän muistutti, että aina kannattaa papakokeeseen ja muihin toimenpiteisiin mennessä aina reippaasti pyytää pienet istrumentit. Se on ihan normaalia ja suositeltavaa. Sitä suosittelen nyt myös ap:lle. Niiden pientenkin välineiden käyttö voi tuntua ikävältä siinä levittämisvaiheessa jos kroppa ei ns ehdi mukaan ja sopeutua siihen levittämiseen. Siitäkin voi sanoa etukäteen, että jännittää ja josko hoitaja tai muu hoitohenkilökuntaan kuuluva voisi huomioida semmoiset hitaat liikkeet, että hitaasti ja varovasti laittaa sen spekulan sisään ja lähtee sitä avaamaan. On sitten sille jännittäjälle helpompaa.

Eli saa ja kannattaa kertoa näytteenottajalle että jännittää ja pyytää niitä pieniä instrumentteja. Ja kannattaa mennä.

Vierailija
66/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni onkin jo ennen minua kertonut, miten näytteenotto menee. Tämä on yksi niistä asioista, joita jännität ja sitten käytyäsi ihmettelet, että mitähän jännitit.

Miksi pitää valehdella tällaisissa ketjuissa? 

Sinua ei sattunut =/= muitakaan ei satu

Sinua jännitys loppui =/= kaikkien jännitys loppuu

Siellä oltiin helliä =/" kaikki hoitajat on kivoja ja helliä

Se kestää 5 min =/= muillakin kestää vain 5 min

Totuus on, että kokemus voi olla niin kauhea, ettei toiseen mene enää loppuelämänsä aikana. 

Vierailija
67/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin niiiiiiiiiin hyvin ymmärtää sua! Itse en pystynyt 25v menemään koska intiimialueen paljastaminen toisen naamalle tuntui aivan järkyttävän kamalalta ja MAHDOTTOMALTA ajatukselta.

Mutta voin rauhoitella: se helpottaa altistumisten kautta.

Menin lopulta 29v itkun kautta ja otin edeltävästi buranaa ja salaa vielä rohkaisuryypynkin (koomista koska käytin alkoholia ehkä 4 x vuodessa!)

Juuri se itsen paljastaminen oli kamalinta, kipu puolestaan oli pientä. Pelosta kertominen auttoi.

Seksiä uskaltauduin harrastamaan 32v ja lasta yritimme 35v päätyen hoitoihin. Ja palo saada lapsi oli niin kova että totuin lopulta siihen alapääni kaiveluun niin ettei enää yhtään pulssi noussut vaikka lääkäri oli mies tai henkilöitä paikalla useampia. Eli usko pois: kaikkeen voi tottua vaikka ensin ajatus on ihan mahdoton!

Ja sitten me saatiin vielä se lapsikin!❤️

Vierailija
68/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoutuminen on tärkeätä myös siksi, että jos jännität niin vaistomaisesti nostat lantiotasi ja puristat alapään lihaksillä sitä leivitintä. Se levitin on taipumatonta muovia, joten sen puristaminen tuntuu epämiellyttävältä. 

Levittimen tarkoitus on avata emätintä sen verran, että hoitaja näkee ottaa kokeen oikeasta kohdasta. Näytteenottoon käytetään noin pumpulipuikon paksuisia välineitä. Joten jos saat sisälle sormen tai kaksi, niin näytteenottokin onnistuu. Kohdunkaula on melko tunnoton ja näytteenottoon menee pari minuuttia. 

Vierailija
69/80 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha pelätä. Nuo joukkoseulonnat on kilpailutettuja, joten ne tkee yleensä joku yksityinen palveluntarjoaja. Hoitaja ottaa siellä testejä aika tiuhalla aikataululla, joten kokemusta hänssa, tosin on sitä varmaan entuudestakin.

Laita päällesi joku tunika tai vähän pidempi paita, että strategiset paikat jäävät helman alle seistessä. Kannattaa sanoa hoitajalle, että on kokematon ja jännittää. Hän neuvoo kipuamaan pöydälle ja sopivaan asentoon. Kannattaa olla mahdollisimman rentona. Ensimmäisellä gynegologikäynnillä tämä neuvoi laittamaan kädet rennosti vatsan päälle ja hengittämään syvään rauhallisesti ja rentoutua samalla. Ankankauloja eli niitä levittimiä on niin metallisia kuin muovisiakin.

On vaikea sanoa, sattuuko vai ei. Joskus se voi sattua ja toisella kertaa tuntuu ainoastaan hieman oudolta, kun hinkkaavat harjallaan. Joskus voi kokeen jälkeen tulla veristä vuotoa, joten kannattaa varata vaikka pikkuhousunsuoja sitä varten, tosin paikanpäälläkin taitaa olla niitä tarjolla.

Viimesimmällä joukkoseulontakäynnillä näytteenottaja kertoi näytteitä tulevan kaksi. Ensimmäisestä kuulema tutkitaan HPV ja jos sitä ei löydy, niin varsinaista irtosolunäytettä ei edes tutkita silloin. Eipä ole aikaisemmin tuollaista ollut, aika monessa papa-kokeessa on vuosien mittaan tullut käytyä, kun ikääkin on jo kertynyt.

Vierailija
70/80 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaskiven poisto on moninkertaisesti pahempaa. Papan otto on ihan kevyttä kauraa.

Sain viime viikolla hammaskiven poiston joka tuntui ihanalta. Kaksi edellistä kertaa tuntuu helvetiltä (tehtiin ultraäänellä). Eli tekijästä ja välineistä riippuu:)

Hei vinkkaa mulle millä välineillä tuntuu ihanalta😄Ultraäänen käyttöön en enää suostu. Varmaan sitten sillä piikillä niinku ennen vanhaan.

Vierailija
71/80 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni onkin jo ennen minua kertonut, miten näytteenotto menee. Tämä on yksi niistä asioista, joita jännität ja sitten käytyäsi ihmettelet, että mitähän jännitit.

Miksi pitää valehdella tällaisissa ketjuissa? 

Sinua ei sattunut =/= muitakaan ei satu

Sinua jännitys loppui =/= kaikkien jännitys loppuu

Siellä oltiin helliä =/" kaikki hoitajat on kivoja ja helliä

Se kestää 5 min =/= muillakin kestää vain 5 min

Totuus on, että kokemus voi olla niin kauhea, ettei toiseen mene enää loppuelämänsä aikana. 

Helpottaa iän myötä, että samanikäisten kokemuksia voisi hakea, mutta missään tapauksessa ei pidä jäädä pelkäämään niin paljon että jättää terveytensä hoitamatta loppuelämäkseen, sitten vain keskustelemaan gynen kanssa että mitä olisi tehtävissä, väkipakolla ketään ei tutkita. 

Vierailija
72/80 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minut kutsuttiin ns.terveyskeskukseen papakokeeseen 35-vuotiaana. Voin sanoa että sattui hullusti kun ei osannut hoitaa hommaa. Sinne en suostu menemään enää ikinä.

Olen käynyt gynekologilla ja ne ovat osanneet ottaa sen ilman kipuja ja oli vain pieni nipistys. Kaikki endometrioosit ja muut tutkittu ilman kipuja

Suosittelen siis yksityiselle. Tämä kokemus kunnallisella oli kauhea

Työntekijä ei muutu paremmaksi jos hän menee yksityiselle töihin. Yleistät yksittäisen hoitajan osaamattomuuden vs yksittäisen yksityisellä työskennelleen osaamisen koskemaan kaikkia. Ajattelepa uudestaan.

Vierailija
73/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaskiven poisto on moninkertaisesti pahempaa. Papan otto on ihan kevyttä kauraa.

Sain viime viikolla hammaskiven poiston joka tuntui ihanalta. Kaksi edellistä kertaa tuntuu helvetiltä (tehtiin ultraäänellä). Eli tekijästä ja välineistä riippuu:)

Hei vinkkaa mulle millä välineillä tuntuu ihanalta😄Ultraäänen käyttöön en enää suostu. Varmaan sitten sillä piikillä niinku ennen vanhaan.

Miten ultraääni sattuu? Luulisi että se olisi vähemmän kivulias.

Vierailija
74/80 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty kaikki on yksilöllistä, mutta itse olin papaan mennessä neitsyt, eikä se silti sattunut oikeastaan yhtään. Pyysin käyttämään sitä pienempää välinettä, niin meni aika helposti ja nopeasti.

Vierailija
75/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime papakokeesta varmaan 5-6 vuotta aikaa. Kyllä siellä kannattaa välillä käydä. Ikinä ennen ei ole mitään ollut, mutta nyt tuloksen mukaan "lieväasteinen solumuutos" joka usein kyllä korjaantuu aivan itsestään. Vastauksessa suositeltiin nyt uutta testiä noin puolen vuoden jälkeen.

Olen 46v ja ikäni ollut saman miehen kanssa ja seksipuolikin on hyvin vähäistä. Joten iän karttuessa kropassa alkaa muutoksia tapahtua. Menen kesän jälkeen uudelleen ja tietysti toivon että on korjaantunut itsestään.

Kyllähän tuo gynelle meno aina vähän jännittää (mulla aina vatsa kuralla koko aamun ennen käyntiä) vaikka tiedän mitä siellä tehdään, kaikki käy nopeaan eikä mikään nyt satu.

Tsemppiä itsekullekin.

Vierailija
76/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin ihan paniikissa vastaavassa tilanteessa ja lääkäri huomasi sen ja antoi rauhoittavan lääkkeen (diapam). Se auttoi tosi paljon ja kaikki meni hyvin, ehkä voisit etukäteen ilmoittaa että pelottaa tosi paljon niin voisit saada esilääkityksen.

Vierailija
77/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sattui niin paljon se näytteen otto ja levitys että gyne sanoi että otetaan vaan tää yks näyte 

Vierailija
78/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mieheltä otetaan pappa koe? Ei ole kertaakaan tullut kutsua siihen kokeeseen? Voisiko joku valaista asiaa💡. Joutuuko siinä mies makaamaan tutkimuspöydällä jalat levällään?🤷‍♂️

Vierailija
79/80 |
10.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kynelogi ei ole kirurki. Se on lääkäri.

Vierailija
80/80 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin itsellä papakokeen kipu oli verrattavissa kierukan asettamisen kipuun. Eli sattui kovasti. Ja näytettä ottava hoitaja oli epäystävällinen ja kovakourainen. Nyt olen saanut uuden kutsun viisi vuotta edellisen jälkeen ja en aidosti uskalla mennä näytteenottoon, koska pelkään saavani paniikkikohtauksen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi