Papakoe kuukauden päästä ja pelottaa tosi paljon....
Täytän tänä vuonna 25 ja sain kutsun papakokeeseen. Olen nyt varannut ajan sinne ja totta kai aion mennä, koska perheessä on ollut kohdunkaulansyöpää.
Ongelma on kuitenkin se, että minua pelottaa tosi paljon. Siis ei jännitä, vaan nimenomaan pelottaa.
En ole koskaan käynyt gynekologilla eikä minun ole siis ikinä tarvinnut olla intiimialue paljaana kenenkään nähden. Pelkkä ajatuskin siitä ahdistaa, vaikka niille työntekijöille se on tietenkin ihan normaali rutiinijuttu ja ovat nähneet niitä sata kertaa ennenkin.
Ja mitä siellä ihan käytännössä tehdään? Siis otetaan tietenkin housut pois, mutta ollaanko siellä jalat jossain telineissä niinkuin synnytyksessä vai miten? Ja kauanko se näytteenottaminen kestää ja sattuuko se?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Kiva toki, että ap:tä rauhoitellaan, mutta tuosta täydellisestä kivuttomuudesta juksaaminen on vähän edesvastuutonta. Meitä on moneen junaan, ja joillekin näytteenotto on tuskaa.
Jep, minua on sattunut se monta kertaa ja kerran oli niin iso levitin että itkin kivusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva toki, että ap:tä rauhoitellaan, mutta tuosta täydellisestä kivuttomuudesta juksaaminen on vähän edesvastuutonta. Meitä on moneen junaan, ja joillekin näytteenotto on tuskaa.
Jep, minua on sattunut se monta kertaa ja kerran oli niin iso levitin että itkin kivusta.
Mua ei levitin haittaa, vaan se itse ”harjaus”. En tiedä mitä yhdellä kertaa tapahtui, mutta ehkä elämäni pahin kipu. Meinasin oksentaa jälkikäteen.
Varmaan monet jättää menemättä, kun jännittää. Rentoutuu ja katselee kattoon sen aikaa, kun näyte otetaan. Vielä ehtii ottaa sen rokotteenkin, jos ei ole saanut virustartuntoja.
Mun mielestä se levitin sattuu, osaan jo pyytää pienimmän. Se näytteenotto ei varsinaisesti satu.
Sanot näytteenottajalle että jännität kamalasti.
Olen itse sairastanut kolmikymppisenä rintasyövän ja käyn kaikissa mahdollisissa seulonnoissa joita yhteiskunta tarjoaa.
Kohdunkaulansyöpä ei onneksi ole perinnöllinen samalla tavalla kuin rinta- ja munasarjasyöpä, joten älä huolehdi siitä turhaan. Hienoa, että menet kuitenkin kokeeseen vaikka jännittää😺 Se on oikeasti tosi tärkeä testi.
Itse jännitän myös gynellä käyntiä niin paljon ettei ultraääni sillä anturalla meinannut onnistua kun jännitän vartalonani niin kovasti. Lääkäri sanoi että että kannattaa ottaa Vagifem-puikkoja viikkoa ennen käyntiä/näytteenottoa päivittäin niin limakalvot on itten liukkaat kun menet kokeeseen/gynelle.
Tsemppiä. Nykyisin ei todellakaan ole häpeä sanoa että pelkää tai jännittää.
Vierailija kirjoitti:
AIka inhottavaa että naiset täällä väheksyy toisten huonoja kokemuksia. Olkaa onnellisia että itsellänne on vain hyviä mutta älkää syyllistäkö ja väheksykö heitä jotka ovat joutuneet kokemaan huonoja.
Tunnetteko sanan empatia?
Sinulta voi nyt pyytää empaattisempaa otetta. Onko tämä sinusta ketju, johon tulet pelottelemaan ensikertalaista. Onko mielestäsi asiallista käytöstä? Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja nyt sinä olet väärässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Hammaskiven poisto on moninkertaisesti pahempaa. Papan otto on ihan kevyttä kauraa.
Sain viime viikolla hammaskiven poiston joka tuntui ihanalta. Kaksi edellistä kertaa tuntuu helvetiltä (tehtiin ultraäänellä). Eli tekijästä ja välineistä riippuu:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AIka inhottavaa että naiset täällä väheksyy toisten huonoja kokemuksia. Olkaa onnellisia että itsellänne on vain hyviä mutta älkää syyllistäkö ja väheksykö heitä jotka ovat joutuneet kokemaan huonoja.
Tunnetteko sanan empatia?Sinulta voi nyt pyytää empaattisempaa otetta. Onko tämä sinusta ketju, johon tulet pelottelemaan ensikertalaista. Onko mielestäsi asiallista käytöstä? Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja nyt sinä olet väärässä paikassa.
En ole pelotellut ketään täällä. Miksi kuvittelet asioita?
Seulonnat ovat täysin vapaaehtoisia. Kohdunkaulansyövän seulonta ja mammografiatutkimus ovat vapaaehtoisia. Kohdunkaulansyövän seulontaan tulee kutsu, mutta ei aikaa, vaan aika varataan itse. Mammografiaan tulee kutsu ja ehdotettu aika. Ajan voi perua ja tutkimukseen voi vapaasti olla menemättä.
Jos ei harrasta seksiä, ei ole parisuhdetta tai ei harrasta irtosuhteita, niin miksi papa-kokeessa pitäisi käydä?
Vierailija kirjoitti:
Ei synnytyksessä jalkoja missään telineissä pidetä. Alapäätutkimuksessa pidetään.
Puhu vaan omasta puolestasi. Minulla ainakin oli jalat niissä jalustimissa synnytyksen ponnistusvaiheessa ja kun olisin halunnut ottaa toisen jalan pois siitä kovan hermosäryn takia, se kiellettiin ehdottomasti, kun olisi kuulemma heikentänyt ponnistusta.
Vierailija kirjoitti:
Seulonnat ovat täysin vapaaehtoisia. Kohdunkaulansyövän seulonta ja mammografiatutkimus ovat vapaaehtoisia. Kohdunkaulansyövän seulontaan tulee kutsu, mutta ei aikaa, vaan aika varataan itse. Mammografiaan tulee kutsu ja ehdotettu aika. Ajan voi perua ja tutkimukseen voi vapaasti olla menemättä.
Jos ei harrasta seksiä, ei ole parisuhdetta tai ei harrasta irtosuhteita, niin miksi papa-kokeessa pitäisi käydä?
Mulle tuli juuri kutsu mammoon ja senkin ajan saa valita nykyisin itse, tiettyyn aikaan asti on kutsu voimassa, itsellä esim helmikuun 22 loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko juttu kestää 5min ja tosiaan, näytteenottaja on nähnyt omansa lisäksi tuhansia. Tilanne ei ole yhtään nolo tms. Ei satu, mutta työkalu on kylmä.
Kuinka iso se työkalu on?
-ap
Kyllä se peniksen kokoinen on, millä emättimeen mennään, mutta vain pienoinen harja, jolla näyte otetaan.
Yksi juttu vielä, siinä näytteenottohuoneessa on yleensä kuva katossa sen tutkimuspöydän yläpuolella. Se voi olla pelkkä kuva, mutta siihen voi olla myös piilottuna joku juju. Vie mukavasti ajatukset pois varsinaisesta asiasta. Hyvin se menee!
En halua pelotella, mutta kyllä se ainakin mulla silloin aikoinaan sattui.
Kaikki gyne ja papa käynnit sattui, missä ne käytti sitä jotain levitintä että näkisivät paremmin. Käynnin jälkeen saattoi pikkareissa olla ihan vähän vertakin.
Sanoisin silti vielä ettei se kuitenkaan kovin paljoo satu, jos sitä kipua pelkäät, enemmänkin "vähän kirpaisee".
Ei ne alapäät kaikilla samanlaisia ole. Eikä kaikki gynet tai papakokeen ottajat aina välttämättä oo kovin kivoja, mutta usein ne on olleet ihan ymmärtäviä ja rentoja tapauksia. Hammaslääkärikäynnit sattuu enemmän, jos verrataan. Eikä siis missään nimessä kannata jättää käymättä.
Ja ei, ei ne yhtään välitä, miltä sinä näytät ilman housuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole seksiä ikinä harrastanut? En suoraa sanottuna ymmärrä miten saat gynekäynnistä tuollaisen ongelman, älä liioittele.
En ole harrastanut seksiä. Minua ihan oikeasti pelottaa olla intiimialue paljaana jonkun muun nähden ja vielä enemmän pelottaa se että sinne tungetaan jotain.
-ap
Koska olet neitsyt, ei sinulla ole tarvettakaan mennä papakokeeseen immenkalvoasi rikottamaan. Menet sitten, kun yhdynnät on alkaneet.
Sattuu ja on nöyryyttävää. Olen itse pelkopotilas traumataustalla ja ne ei ikinä julkisella ota sitå huomioon. Ymmärrän pelkosi - se on kauheaa jo pelkästään kiivetä siihen tuoliin, puhumattakaan levittää jalkansa ja se kipu kun tutkimus tehdään :( on pitkät 5 minuuttia. Minä olen saanut paniikkikohtauksen, oksentanut ja melkein meinannut tukehtua koska paniikkikohtaus oli päällä, ja hoitaja huutaa että "rentoudu ei tää onnistu!" Ja survoi instrumentteja syvemmälle. Minua on myös lyöty sisäreiteen tutkimuksen aikana. Joten jos enää ikinä pitää mennä, menen yksityiselle ja suosittelen sitä sinullekin. Ei todellakaan voi verrata mihinkään hammahoitokäyntiin. En väheksy hammasl.pelkoa, mutta papa ja gynekäynnit on todellakin nöyryyttävämpiä ja se kipu sen aikana ja sen jälkeen on kamalaa. Muista, että sinulla on oikeus lopettaa tutkimus milloin vain ja siihen TÄYTYY hoitajan suostua (elleivät ole hirviöitä kuten minulla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole seksiä ikinä harrastanut? En suoraa sanottuna ymmärrä miten saat gynekäynnistä tuollaisen ongelman, älä liioittele.
En ole harrastanut seksiä. Minua ihan oikeasti pelottaa olla intiimialue paljaana jonkun muun nähden ja vielä enemmän pelottaa se että sinne tungetaan jotain.
-apKoska olet neitsyt, ei sinulla ole tarvettakaan mennä papakokeeseen immenkalvoasi rikottamaan. Menet sitten, kun yhdynnät on alkaneet.
Tämä. Papa-kokeella haetaan HPV-viruksen aiheuttamia solumuutoksia ja tämä virus tarttuu yhdynnässä. Neitsyellä ei ole tarvetta mennä papa-kokeeseen.
Minut kutsuttiin ns.terveyskeskukseen papakokeeseen 35-vuotiaana. Voin sanoa että sattui hullusti kun ei osannut hoitaa hommaa. Sinne en suostu menemään enää ikinä.
Olen käynyt gynekologilla ja ne ovat osanneet ottaa sen ilman kipuja ja oli vain pieni nipistys. Kaikki endometrioosit ja muut tutkittu ilman kipuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnetteko sanan empatia?Sinulta voi nyt pyytää empaattisempaa otetta. Onko tämä sinusta ketju, johon tulet pelottelemaan ensikertalaista. Onko mielestäsi asiallista käytöstä? Kaikelle on aikansa ja paikkansa ja nyt sinä olet väärässä paikassa.
Ihan suora valehtelu on ilmeisesti sitten parempi asia? Minä olisin itse halunnut että kerrotaan totuus niin olisin osannut varautua siihen, esimerkiksi ottamalla kipulääkettä ja pyytämällä pienemmän härvelin. Mutta kun kaikki sanoi, että ei se mitään satu. Kyllä se vaan voi sattua joillakin, varsinkin jos ei ole ollenkaan seksielämää. Sinne kun ihan kylmiltään mennään jotain työntämään ja perille saakka, se ei ole tottumattomalle ihan pikku juttu.
Vierailija kirjoitti:
Minut kutsuttiin ns.terveyskeskukseen papakokeeseen 35-vuotiaana. Voin sanoa että sattui hullusti kun ei osannut hoitaa hommaa. Sinne en suostu menemään enää ikinä.
Olen käynyt gynekologilla ja ne ovat osanneet ottaa sen ilman kipuja ja oli vain pieni nipistys. Kaikki endometrioosit ja muut tutkittu ilman kipuja
Suosittelen siis yksityiselle. Tämä kokemus kunnallisella oli kauhea
Tunnetteko sanan empatia?