Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4484)
Luulen kirjassa kyseessä olevan kiihkeä naisten välinen suhde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koirat haukkuu, mutta karavaani kulkee.
Inari on tosi mukava ihminen.Av-mammat ei kyseeanalaista sitä ettei hän olisi mukava ihminen. Ainakin niille jotka ovat hänen kanssaan samaa mieltä. Karavaani kulkee ja hänen lapsensa ja entinen puolisonsa saavat maksaa siitä kovan hinnan.
Toivoisin, että perhe ja ystävät voisivat puhua järkeä ja rauhoitella Inarin. Ehkä hänen ystävyytensä perustuvat sellaiseen valta-suhteeseen, että kaikki vaan myötäilevät häntä. Tällä tyylillä saa kyllä näkyvyyttä. Ehkä ne huomion hakuun käytetyt naku-kuvat voisi myös tehdä tekoälyllä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inari on tosi mukava ihminen.Av-mammat ei kyseeanalaista sitä ettei hän olisi mukava ihminen. Ainakin niille jotka ovat hänen kanssaan samaa mieltä. Karavaani kulkee ja hänen lapsensa ja entinen puolisonsa saavat maksaa siitä kovan hinnan.
Ja se hinta on?
Kirja ilmestyy vuoden päästä. Jatkaako tätä päivittäin siihen saakka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se hinta on?
Koulukiusaaminen ja parisuhteen seksuaaliongelmilla revittely. Jos empatiakykysi ei riitä tämän ymmärtämiseen niin ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se hinta on?
Miltäköhän tuntuu kun julkisesti kerrotaan ettei entinen puoliso pystynyt tyydyttämään vaimoaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se hinta on?
Koulukiusaaminen ja parisuhteen seksuaaliongelmilla revittely. Jos empatiakykysi ei riitä tämän ymmärtämiseen niin ei voi mitään.
Voi voi sentään. Itse olen tehnyt julkisempaa työtä kuin Inari nyt, ja puhunut paljon aroista aiheista. Kun hommaan aloin, ilmoitin lasten kouluun, että tällaista on tulossa, jos tästä seuraa mitään, niin ilmoittakaa mulle. No ei seurannut.
Lapsille olen sanonut, että mä en himmaile tekemisiäni siksi, että "mitähän lapset nyt ajattelee" tms. Ja saman suon heille: he saavat valita elämänsä suunnan ihan haluamallaan tavalla, ei tarvitse ikinä miettiä että mitähän se äitkin nyt elämänvalinnoistani sanoo.
Ei mun lapsille tullut ikinä mitään ongelmia mun töistäni, ja erittäin fiksuja teinejä/aikuisia heistä on kasvanut.
Ihan kuin se olisi nyt joku luonnonlaki, että Inarin lapset kärsii ja heitä kiusataan. Sinä itse tuollaisella asenteella sitä kyllä parhaasi mukaan edesautat.
Ihmisillä on nykyisin itsestään suuret luulot kun tekevät tuollaisia elämänmuutoksia pelkän muodin vuoksi. Kun taidot ja osaaminen ei todellisuudessa riitä niin parasta olisi "suutarin pysyä lestissään". Miten kävi sen huuhailijan, joka muutti jonnekin Etelä-Amerikan viidakkoon jotakin yhteisöä perustamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se hinta on?
Voi voi sentään. Itse olen tehnyt julkisempaa työtä kuin Inari nyt, ja puhunut paljon aroista aiheista. Kun hommaan aloin, ilmoitin lasten kouluun, että tällaista on tulossa, jos tästä seuraa mitään, niin ilmoittakaa mul
Tietoni kiusaamisesta perustuu Sodankylän teinien levittelemiin Ronjan äidin tissi-kuviin
Vierailija kirjoitti:
Kirja ilmestyy vuoden päästä. Jatkaako tätä päivittäin siihen saakka?
Tämähän on hänen tyylinsä: "huomatkaa mut!!" Menestyvät kirjailijat eivät käy somettamassa joka kohtausta, joka kynästä lähtee. Tulevat sitten esiin kun arvostettu kustantajansa (WSOY, Tammi ym; ei mikään RämöMedia tai RemesMedia, puhumattakaan InariMedia) ilmaisee, että nyt on hyvä hetki. Yleensä tämä tapahtuu siinä vaiheessa, kun vedetään viimeistä kielenhuoltokierrosta ja kirja on seuraavalla viikolla menossa painoon.
Veikkaan, että tuo Inarin kovasti ounaileva kohu kirjasta jää hyttysen pieruksi Saharassa. Kovin suurta keskustelua - varsinkaan yhteiskunnallista - ei tavallisen, eronneen perheenäidin seksifantasiaopus jaksa tänä päivänä nostattaa.
Ai se uusi kirja onkin käytännössä omakustanne?
Mulla on vahva tunne, että tämä paljon hehkutettu vapausromaani jää lopulta julkaisematta. Inari ehtii muuttaa mieltään vielä useaan kertaan. Nyt on mania vaihe menossa, mutta sitä valitettavasti seuraa yleensä masennusvaihe, ja silloin ei tämä romaani enää tunnukaan niin hyvältä idealta.
Eikö yhtään edes mietitytä millaiseen koulukiusausfarssiin äidin seksifantasiakirja johtaa?
Minustakin vähän vaikuttaa Inari nyt hiukan hukassa olevalta. On ehkä ns villi vaihe menossa mutta en myöskään usko että kirjaa lopulta tulee.
Miksi hänen meni mennä kirjoittamaan jonnekin ihan vieraaseen paikkaan, aikaa kirjoittamiseen ei päivässä ollut varattu kuin muutama tunti. Eikö iso koti enää tunnu oikealta?
ja tuo hyvän seksin hokeminen tulee jo korvista ulos. Hänellä on ihmeellinen tarve tuoda sitä koko ajan esiin, sivistynyt ihminen pitää intiimit asiat omana tietonaan. Voimaantuminen kumpuaa syvältä omasta itsestä, toisilla siihen liittyy seksi mutta mielestäni se lähtee ihan muista asioista liikkeelle.
tällä hetkellä yhteiskunnassa on ennemminkin muotia se ettei kaikkia asioita jaa, Inari on vähän myöhässä tuon kirjan kanssa, sen aika oli noin 20v sitten.
Minusta on ymmärrettävää, että Inari on pitkän avioliiton jälkeen tohkeissaan uusista seksuaalisista mahdollisuuksistaan (ainakin näin aluksi) varsinkin, jos hän on ollut uskollinen miehelleen koko avioliiton ajan. Kaikki on hänelle nyt uutta ja ihmeellistä, mutta jotenkin hän unohtaa kaiken keskellä, ettei kyse ole noin yleisesti katsoen mistään kovin uudesta ja ihmeellisestä asiasta.
Jotenkin tästä tulee mieleen jokunen vuosi sitten ilmestynyt Venuksen vuosi, jossa vaihdevuosi-ikäinen nainen sai uuden rakastajan myötä elämänsä ensimmäiset orgasmit ja innostuksissaan kirjoitti siitä kirjan. Pelkkä innostus ja myyvä aihe eivät kuitenkaan tehneet kirjasta kovin kummoista, koska ne kaunokirjailijan taidot puuttuivat
No niitä lapsia ON JO kiusattu nakuilun takia. Että ei mitään jossittelua.
Sami Sykön kommentti siitä, että kaikki asiat eivät ole julkisia oli kyllä loistava
Av-mammat ei kyseeanalaista sitä ettei hän olisi mukava ihminen. Ainakin niille jotka ovat hänen kanssaan samaa mieltä. Karavaani kulkee ja hänen lapsensa ja entinen puolisonsa saavat maksaa siitä kovan hinnan.