Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4700)
Kyllä on typerää kirjoittelua täällä, vääristellään tahallaan asioita ja panetellaan ihmistä. Kateus jyllää. On se Inari vaan joillekin niin suuri mielenkiinnon aihe, oikea pakkomielle, jota pitää täällä sitten samanmielisten kanssa haukkua. Todellakin hankkikaa se oma elämä, te Inarin elämästä kaikkitietävät ja ottakaa se kiristävä pipo päästä. Helpottaa kummasti 👍
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on typerää kirjoittelua täällä, vääristellään tahallaan asioita ja panetellaan ihmistä. Kateus jyllää. On se Inari vaan joillekin niin suuri mielenkiinnon aihe, oikea pakkomielle, jota pitää täällä sitten samanmielisten kanssa haukkua. Todellakin hankkikaa se oma elämä, te Inarin elämästä kaikkitietävät ja ottakaa se kiristävä pipo päästä. Helpottaa kummasti 👍
Olen täysin samaa mieltä. Hyvä kirjoitus 👏👏
Kritisoi sitä kun joku kaataa OMAA metsää ja matkusta itse ympäristöystävällisesti maailman toiselle puolelle=itsekeskeinen pöljä
Niin tai matkustelu ylipäätään yhtenään jonnekin. Sitten vielä väittää, ettei nykyään matkustele vaan viihtyy torpassaan. Sallikaa mun nauraa!!! Ympäristöystävällisyys kaukana
Kovasti yrittää saada kohua aikaan kirjastaan. Veikkaan ettei kiinnostus ole niin kauhean suurta
Vierailija kirjoitti:
Jaahas pillujutut taas alkoi
Jep. Yrittää lanseerata pillu- ja kulli-sanat jotenkin hehkeässä valossa. Mitenköhän onnistuu.
Harmi, kirjoittaa jotain nuorisolle tarkoitettua roisia kioskikirajalisuutta. Se edellinen Käkkärä.. oli ihan hyvä ja sai käsittääkseni ison lukijakunnan. Tämä uusi rajaa paljon lukijoia pois. Kyllä mulla on elämä eikä pipo kiristä enkä oikein tiedä mistä pitäisi olla kateellinen. Olen vaan tätä mieltä. Muut voivat olla vapaasti eri mieltä.
Hän kirjoittaa että hänen kirjansa myötä sanoille k*lli ja p*llu tulee ns törkeän ja epämiellyttävän mielleyhtymän lisäksi yhteys myös rakasteluun ja seksuaalisuuteen. Siis mitä, kuin sanoisi että ellei ole tottunut siihen että koiria sanotaan hurtiksi ja kissoja mirreiksi, ja hän kiiruhtaa sanomaan että hänen kirjansa uudistaa sanastoa niin että koirat ja kissat aletaan nähdä tuon lisäksi sekä lemmikkeinä että eläiminä.
Vierailija kirjoitti:
Jaahas pillujutut taas alkoi
Lapset taas kärsii😢
Eräs Inarin seuraajistaan kommentoi hyvin osuvasti sitä, että eroottinen jännite syntyy kirjoissa jostakin ihan muusta kuin siitä, että luetellaan, kumpi tekee toiselle mitäkin, ja käytetään tuhmia sanoja. Sellaisen jännitteen luomiseen tarvitaan taitoa ja keskittymistä. Inari tuntuu väsäävän kirjaansa vähän siinä sivussa, kun muilta tekemisiltään ehtii, ja kirjoittelee siihen niitä juttuja, mitä kunakin päivänä ajatuksissa pyörii. Eli siitä tulee jonkinlainen päiväkirja ilman sen kummempia kirjallisia tavoitteita.
Ja sitten kun omat ideat loppuvat, niitä pyydetään seuraajilta ja lisätään nekin kirjaan, josta taitaa tulla melkoinen sekametelisoppa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kuka hemmetti tuolle maksaa niistä instapäivityksistä...
Verson puoti.
Ja Taiga
Miksei tee kaalimadon kanssa sopimusta?
Jaha ja ukkeli pyörii torpassa.
Taasko uus someukkeli hommattu kun ei hopomasan kanssa onnistunut
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olisi joku muu kun kikkeli-podcast
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti olisi joku muu kun kikkeli-podcast
Tulet pettymään
Inarin idoli Satu Rämö kiertää dekkari-festareita. Onkohan kulli-kirjoille omat kirjailijatapahtumat?
Vierailija kirjoitti:
Moni rakastui Inarin perhekanavaan ja (kuten itse) talonrakennus-instaan. Ihmiset ovat pettyneitä sisällön muutokseen. Inari olisi saattanut päästä vähemmällä kritiikillä kun olisi perustanut uuden tilin alapää-jutuille. Tai ehkä seuraajat olisivat silti olleet pettyneitä.
Ja Taiga