Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4700)
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut hänen postauksista ettei näytä kestävän yhtään kritiikkiä. Ystäviä ovat ne (hänelle tuntemattomat), jotka kehuu ja ylistää häntä ja hänen toilailuja. Mitäs me muut maanmatoset kun ei ymmärretä hänen ainutlaatuisuuttaan.
Näin on.
Kesällä Inari julkaisi mökkitreenin stooreissa, joissa ensimmäisessä skoolattiin lonkeroilla. Sitten lähdettiin mm. Suppailemaan ja hypittiin soutuveneessä. Laitoin ystävällisesti viestiä, että olikohan tää lonkerohomma nyt ihan järkevä tämän treenivideon yhteyteen.
Suuttui ja sanoi, että yritä nyt vähän kestää huumoria, että että sehän oli vain yksi juoma. Inari ei yhtään näytä tajuavan tekojensa mahdollisia seurauksia ja sitä että hän näyttää esimerkkiä aika monelle nuorelle seuraajalle. Seuraajat eivät tiedä onko se yksi vai kuusi.
Hän ei myöskään näytä ymmärtävän sitä miten riippuvainen hän itse somesta on. Kerjäämällä kerjää ylistäviä kommentteja, joita sitten jakaa. Itsetunto ja -tuntemus taitaa olla aika matalalla.
Itsetunto ja -tuntemus heikkoja. Kehonkuva vääristynyt. Ja syyllisetkin löytyy: äiti, sisko ja exä. Siinähän se itsetunto nousee hetkellisesti kun tarpeeksi parjaa heitä. Ymmärtäjiä löytyy ja kehuja piisaa. Ja sitten niistä voimaannutaan.
Miksi ei keskustele ja selvitä asioista äidin, siskon ja exän kanssa, koska tykkää niin analysoida muutenkin. Ilmeisesti ei kestä, jos ovat eri mieltä asioista. Samanlaisia kaikki nämä IG-sometähdet, hyväksyvät vain ihailevien seuraajien mielipiteet. Ei todelliuus toimi näin, välillä täytyy kestää erpuraakin
Onpa täällä katkeraa porukkaa?
Eikö teillä ole muuta tekemistä kun kytätä jonkun tuntemattoman ihmisen tekemisiä somessa.
Se Lonkero- juttu oli just niin suomalainen tapa päteä. Hän joi yhden ( ei ehkä edes kokonaan) lonkeron somessa ja jo on hänen syytään kaikkien alkoholisoituminen.
En Inaria tunne ja seurannutkin olen pari vuotta vasta mutta näitä lukiessa ymmärrän miksi hän koittaa voimaannuttaa naisia ja kannustaa naisia pitämään toistemme puolia.
Exää en ole nähnyt hänen haukkuvan kertaakaan ja miksi ei saisi sanoa että välit äitiin ja siskoon ei ole kunnossa, se on surullista mutta kaikkien kanssa ei vain saa asioita puhuttua vaikka miten haluaisi.
Hei, lukekaa se ruotsalainen kirja " Helvetissä on erityinen paikka naisille, jotka eivät auta toisiaan".
Ja niin, älkää seuratko häntä jos tämä kaikki on niin liikaa ja saa sapen kiehumaan, itse en ainakaan seuraa ihmisiä kenen jutut ei kiinnosta.
Tykkään seurata Inarin Lapin juttuja. Nykyään avaa mielestäni liian paljon henkilökohtaista elämäänsä someen. Asioita, joita pitäisi käsitellä ystävien ja terapeuttien kanssa eikä tuntemattomien someseuraajien kanssa, jotka saavat asioista vain Inarin kertoman totuuden.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole muuta tekemistä kun kytätä jonkun tuntemattoman ihmisen tekemisiä somessa.
Se Lonkero- juttu oli just niin suomalainen tapa päteä. Hän joi yhden ( ei ehkä edes kokonaan) lonkeron somessa ja jo on hänen syytään kaikkien alkoholisoituminen.
En Inaria tunne ja seurannutkin olen pari vuotta vasta mutta näitä lukiessa ymmärrän miksi hän koittaa voimaannuttaa naisia ja kannustaa naisia pitämään toistemme puolia.
Exää en ole nähnyt hänen haukkuvan kertaakaan ja miksi ei saisi sanoa että välit äitiin ja siskoon ei ole kunnossa, se on surullista mutta kaikkien kanssa ei vain saa asioita puhuttua vaikka miten haluaisi.
Hei, lukekaa se ruotsalainen kirja " Helvetissä on erityinen paikka naisille, jotka eivät auta toisiaan".
Ja niin, älkää seuratko häntä jos tämä kaikki on niin liikaa ja saa sapen kiehumaan, itse en ainakaan se
Mitäs mieltä olet vammaisten pilkkaamisesta? Ihminen, joka noin rumasti painaa alaspäin todella huonossa yhteiskunnallisessa asemassa olevia ihmisiä, ei ansaitse elämäänsä mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin, älkää seuratko häntä jos tämä kaikki on niin liikaa ja saa sapen kiehumaan, itse en ainakaan se
Alkoholilla läträäminen somessa on vaan typerää. Vaikka sinulla on varma tieto, että hän joi puoli tölkkiä, niin alkoholiin pätee porttiteoria ja ne lapset, jotka Elisan digiturvakoulun kautta ovat häntä alkaneet seurata saattavat juoda koko tölkin. Fiksu jättää jotain somettamatta.
"Torstai-illasta sunnuntai-aamuun ei kylläkään tee hinnaksi satasta per päivä. Tuossahan on vain kaksi kokonaista päivää. ja kolme yötä. Kun tuohon lisätään siirtymiskulut ja ruoat siirtymispäivinä, niin helposti pääsee samalla rahalla ruokineen päivineen viikoksi etelään".
Ne jotka tykkää lomailla pohjoisessa eivät välitä mistään etelän lomista. Ainakaan itse en laittaisi rahojani lojuakseni jossain aurinkorannalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakoi vammaisia haukkuvan vitsin storyynsä. En olisi uskonut, on aina ollut niin tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kannattaja. Sitten puolusteli että ei se ollut hänen kirjoittama, mutta hän kuitenkin jakoi sen. Olisikohan jakanut esim tummaihoisia tai muslimeja pilkkaavan vitsin, tuskinpa. Miksi sitten vammaisia on oikeus pilkata?
Onpa törkeää. En tätä huomannut ja seuraan Inaria, mutta mieheni on liikuntavammainen. Mitä hän vitsaili? Harkitsen seuraamisen lopettamista.
Että miehet ovat kuin parkkipaikkoja, parhaat ovat varattuja ja jäljelle jääneet vammaisia. Tms. Törkeetä oli, todella asiatonta.
Parkkipaikkavertauksella ei tarkoitettu, että miehet olisivat vammaisia vaan niitä muita parkkipaikkoja. Invapaikka sanana olisi ollut parempi, koska arvatenkin se ymmärrettiin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä melkoinen eukko. Tehkää vain juttuvinkki pöljästä. Eipä kyllä mitään menetä jos ei noita typeryyksiä näe
Tarttisi sen kuvakaappauksen siitä halventavasta ja rikkovasta viestistä, niin voisi lähettää hänen yhteistyökumppaneilleen, kuten Elisalle ja mikä se kustannusyhtiö nyt olikaan.
Eikö kenelläkään tosiaan ole?
Jaa että joku viitsisi oikeen kuvakaappauksia ottaa hänen stooreistaan. 🙄
Vierailija kirjoitti:
"Torstai-illasta sunnuntai-aamuun ei kylläkään tee hinnaksi satasta per päivä. Tuossahan on vain kaksi kokonaista päivää. ja kolme yötä. Kun tuohon lisätään siirtymiskulut ja ruoat siirtymispäivinä, niin helposti pääsee samalla rahalla ruokineen päivineen viikoksi etelään".
Ne jotka tykkää lomailla pohjoisessa eivät välitä mistään etelän lomista. Ainakaan itse en laittaisi rahojani lojuakseni jossain aurinkorannalla.
Onpas sulla kapea käsitys Etelän lomista. Itse en koskaan löhöile rannalla, vaan nautin melomisesta, patikoinnista, kahvilaterasseista, ja kulttuuriin tutustumisesta eteläisissä aurinkokohteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne jotka tykkää lomailla pohjoisessa eivät välitä mistään etelän lomista. Ainakaan itse en laittaisi rahojani lojuakseni jossain aurinkorannalla.Onpas sulla kapea käsitys Etelän lomista. Itse en koskaan löhöile rannalla, vaan nautin melomisesta, patikoinnista, kahvilaterasseista, ja kulttuuriin tutustumisesta eteläisissä aurinkokohteissa.
Moni vaan ei nauti kuumasta ilmanalasta vaikka rannalla lojuminen ei olisikaan päätarkoitus.
Lonkeropäivityksestä: jos on profiloitunut somevaikuttajaksi, joka haluaa auttaa ja valistaa lapsia ja nuoria, silloin ei ole ok kuvata itseään kippistelemässä alkoholilla ja sen perään suppilaudalla tms. Kuinka monta vuotta onkaan yritetty suomalaisia valistaa, että vesille mennään vain vesiselvinä.
Ja joo, tiedän. Yksi lonkero on vain yksi lonkero ja ei sillä ole mitään vaikutusta jne. Mutta tässä on kyse vaikuttajan antamasta esimerkistä, hän on itse sanonut, että hänellä on myös paljon nuoria seuraajia! Ketään ei oikeasti kiinnosta, jos perusPertsa tällaisen päivityksen tekee sadalle seuraajalleen.
Nykyään on myös paljon holittomia hyviä juomia, niilläkin voisi kippistellä helteisen urheilusuorituksen lomassa, olisi ehkä enemmän fresh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jakoi vammaisia haukkuvan vitsin storyynsä. En olisi uskonut, on aina ollut niin tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden kannattaja. Sitten puolusteli että ei se ollut hänen kirjoittama, mutta hän kuitenkin jakoi sen. Olisikohan jakanut esim tummaihoisia tai muslimeja pilkkaavan vitsin, tuskinpa. Miksi sitten vammaisia on oikeus pilkata?
Onpa törkeää. En tätä huomannut ja seuraan Inaria, mutta mieheni on liikuntavammainen. Mitä hän vitsaili? Harkitsen seuraamisen lopettamista.
Että miehet ovat kuin parkkipaikkoja, parhaat ovat varattuja ja jäljelle jääneet vammaisia. Tms. Törkeetä oli, todella asiatonta.
Parkkipaikkavertauksella ei tarkoitettu, että miehet olisivat vammaisia vaan niitä muita parkkipaikkoja. Invapaikka sanana olisi ollut parempi,
Hän käytti sanaa invapaikka. (Miehet ovat kuin parkkipaikkoja osa varattuja loput invoja)Tai siis laittoi kuvakaappauksen saamastaan viestistä, koska piti hauskana. Kuka tahansa voi vammautua eikä se tee ihmisestä huonompaa.
Vaikutti joltain mauttomalta teini- tai nuorisohuumorilta. Liekö osa seuraajista kovin nuoria.
Sattumalta katsoin Inarin 7 vuotta vanhaa Youtube-videota (Treeni synnytyksen jälkeen, eroon pömppövatsasta) ja kiinnitin huomiota hänen hampaisiinsa. Aika eri näköiset nykyään, onkohan ottanut kuoret? Kiinnostais itselläkin tuollainen hammasremppa, varsin hyvin onnistuneelta näyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parkkipaikkavertauksella ei tarkoitettu, että miehet olisivat vammaisia vaan niitä muita parkkipaikkoja. Invapaikka sanana olisi ollut parempi,
Mitä oikein selität? Vitsi nimenomaan tarkoitti, että miehet ovat joko varattuja tai sitten vapaita invoja niinkuin parkkipaikoilla usein on. Normipaikat varattuja ja invapaikkoja vapaana. Niin asiaton vitsi, että edelleen inhottaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät, että olisi juonut vain yhden? Et mistään, ellet ole Inari tai tuo hänen videolla esiintyvä ystävänsä. Ihan sama minulle ottiko hän hörpyn juomasta, vai joiko useamman, mutta mielestäni ei ole hyvää esimerkkiä, varsinkaan digiturvakouluttajalta. Jossain vaiheessa teki myös paljon stooreja samalla kun ajoi autoa, tämähän on huonon esimerkin lisäksi myös laitonta.
Lapsellinen ja tyhmiä juttuja
Edelleen miksi ihmeessä seuraatte ja jaksatte kytätä jonkun elämää. jos hän kerran on niin epäkelpo ja kauhea ihminen?
Miksi ihmeessä?
Hankkikaa elämä, se että on jonkin sortin vaikuttaja ei tarkoita että tarvii olla mikään jeesus.
En valitettavasti nähnyt tuota juttua kun ei tuota draamailua jaksa seurata