Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Äidin Puheenvuoron Inari

Vierailija
11.11.2021 |

Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.

Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.

Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.

Kommentit (4702)

Vierailija
3101/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen syyttävä sormi osoittaa iäkästä äitiä.

Hyi helvetti miten alhaista.

Miksi liki 80v lähtisi auttamaan? Itse autan saman ikäistä äitiä ja yritän olla kuormittamatta omilla ongelmillani. No voihan toki jaksamisessa olla eroa. 

Vierailija
3102/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jälleen syyttävä sormi osoittaa iäkästä äitiä.

Hyi helvetti miten alhaista.

Miksi liki 80v lähtisi auttamaan? Itse autan saman ikäistä äitiä ja yritän olla kuormittamatta omilla ongelmillani. No voihan toki jaksamisessa olla eroa.

Ei ollut äiti vielä vanha, kun Inari olisi tarvinnut tukea ja turvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3103/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin kamalaa että läheinen tekee lasun kun näkee että toinen ihan rikki ja haluaa perheelle apua, kun itse ei pysty auttamaan satojen kilometrien takaa? Eikö se ole välittämistä? Ymmärrän että jotkut voi tehdä perättömillä lasuilla kiusaa, mutta eihän tässä ollut siitä kyse, Inari itse sanoi että hän oli ihan loppu. Ottaako se niin ylpeyden päälle ja onko se jotenkin noloa saada apua lasusta vai mikähän siinä on? Eikö hän itse ole halunnut tällaista häpeää ja tabua purkaa, on esim kertonut että käy terapiassa. 

Olihan se ihan poskettoman törkeä temppu kysymättä tehdä lasu oman siskon lapsista. Aivan eri asia tehdä itse omista lapsista. En koskaan tekisi omalle sisarukselleni noin, varsinkin kun tässä ns keskiluokkaisen ihmisen eikä minkään nostin hädästä kyse.

Vierailija
3104/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostin=nistin

Vierailija
3105/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on niin kamalaa että läheinen tekee lasun kun näkee että toinen ihan rikki ja haluaa perheelle apua, kun itse ei pysty auttamaan satojen kilometrien takaa? Eikö se ole välittämistä? Ymmärrän että jotkut voi tehdä perättömillä lasuilla kiusaa, mutta eihän tässä ollut siitä kyse, Inari itse sanoi että hän oli ihan loppu. Ottaako se niin ylpeyden päälle ja onko se jotenkin noloa saada apua lasusta vai mikähän siinä on? Eikö hän itse ole halunnut tällaista häpeää ja tabua purkaa, on esim kertonut että käy terapiassa. 

Aika outoa jos ja kun lapsilla isäkin. Olivatko molemmat kyvyttömiä vanhemmuuteen?

Mies täys lapanen!!! 

Vierailija
3106/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika outoa jos ja kun lapsilla isäkin. Olivatko molemmat kyvyttömiä vanhemmuuteen?

Mies täys lapanen!!! 

Kyllä lapanenkin pystyy hoitamaan lähes teini-ikäisiä lapsia. En tajua tuollaisia kiveen hakattuja vuoroviikkojärjestelyitä yhtään. 

Vierailija
3107/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasut on kiusantekoa aina lähtökohtaisin.

Ikävä kyllä ei ole. Aivan liikaa kärsiviä lapsia Suomessakin. Inarin kohdalla lasu ilmeisesti aiheeton. 

Vierailija
3108/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnetteko ex-miehen, äidin tai siskon? Vai kirjoitatteko mielipiteitä ainoastaan iInarin yksipuolisten ig päivitysten perusteella?

Vierailija
3109/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnetteko ex-miehen, äidin tai siskon? Vai kirjoitatteko mielipiteitä ainoastaan iInarin yksipuolisten ig päivitysten perusteella?

Niin. Pohdin samaa, kun luin kommentteja hänen instastaan. Nämä perhesuhteet eritoten ovat niin hienosyisiä asioita, etten menisi suoraan ketään tuomitsemaan. 

Vierailija
3110/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En näe mitään syytä siihen, että Inari valehtelisi tuosta lasu-asiasta eli uskon, että siskon tekemä lasu on totta. Kertoo aika paljon siitä ihmisestä, eikä todellakaan mitään positiivista. Kaikki sympatiat Inarin puolella.

Vierailija
3111/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä tässä on sympatiat Inarin puolella. Olisi sisko vaikka soittanut lasten isälle, eikä lasua. 

Vierailija
3112/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee ensimmäisenä tunne että I on ollut todella hajalla, tyyliin itkenyt avoimesti ettei jaksa ja ettei kukaan auta, sisko sitten tulkinnut asian kun ei pysty itsekään lähtemään pohjoiseen että nyt on tehtävä lasu että ottavat tilanteen vakavasti. 

voin olla väärässäkin. 

Vierailija
3113/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on puhuttu, että sisko teki lasun? Kertoiko Inari tästä?

Vierailija
3114/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näkyny storeis

Vierailija
3115/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kannattaisi Inarin olla vähän aikaa pois somesta ja hoitaa päänsä kuntoon. Nuo avautumiset ja syyttelyt perheestä on aivan hirveitä kun vastapuoli, eli äiti ja sisko ei pysty mitenkään puolustautumaan. Asioilla kun tuppaa olemaan kaksi puolta. Inarin äiti taitaa olla melko iäkäs joten on aika epärealistista että hän noin vain matkustaisi 1000km yhtäkkiä avuksi. Ja jos sisko on tehnyt lasun, niin uskon että siinä kohtaa asiat on Inarilla olleet niin huonosti, että sisko on pelännyt, myös siellä 1000km päässä, että jotain kamalaa tapahtuu. 

Ja muutenkin näyttää että Inarilla heittelee mielialat aivan miten sattuu. Välillä tulee ihme voimaantumishehkutusta päiväkausia ja sitten taas päiväkausia tätä mitä nyt. Ja siellä uudet kaverit sitten instassa komppaa että olitpa rohkea kun avauduin ja haukuit äitisi ja siskosi.

Vierailija
3116/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee ensimmäisenä tunne että I on ollut todella hajalla, tyyliin itkenyt avoimesti ettei jaksa ja ettei kukaan auta, sisko sitten tulkinnut asian kun ei pysty itsekään lähtemään pohjoiseen että nyt on tehtävä lasu että ottavat tilanteen vakavasti. 

voin olla väärässäkin. 

Joten hän päätti auttaa häntä aiheuttamalla hänelle ongelmia virkavallan kanssa? Oletko aivan sekaisin päästäsi?

Vierailija
3117/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kannattaisi Inarin olla vähän aikaa pois somesta ja hoitaa päänsä kuntoon. Nuo avautumiset ja syyttelyt perheestä on aivan hirveitä kun vastapuoli, eli äiti ja sisko ei pysty mitenkään puolustautumaan. Asioilla kun tuppaa olemaan kaksi puolta. Inarin äiti taitaa olla melko iäkäs joten on aika epärealistista että hän noin vain matkustaisi 1000km yhtäkkiä avuksi. Ja jos sisko on tehnyt lasun, niin uskon että siinä kohtaa asiat on Inarilla olleet niin huonosti, että sisko on pelännyt, myös siellä 1000km päässä, että jotain kamalaa tapahtuu. 

Ja muutenkin näyttää että Inarilla heittelee mielialat aivan miten sattuu. Välillä tulee ihme voimaantumishehkutusta päiväkausia ja sitten taas päiväkausia tätä mitä nyt. Ja siellä uudet kaverit sitten instassa komppaa että olitpa rohkea kun avauduin ja haukuit äitisi ja siskosi.

Miten puolustelet sitä, että olet tehnyt lasun? Se on ihan aktiivinen teko, jolla on seurauksia. Ei herran jumala siinä kohtaa enää mitkään selitykset auta. Tehty mikä tehty.

Lapsilla on tosiaan myös isä, ihan siellä samassa Lapissa.

Vierailija
3118/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten puolustelet sitä, että ole

En minä mitään lasua olet tehnyt. Mitä sä horiset?

Mutta ymmärrän kyllä siskonsakin, joka on 1000km päässä. Voi olla että Inari on kuulostanut niin sekaisin olevalta, että on ollut syytä uskoa, ettei pysty pitämään huolta lapsistaan.

Vierailija
3119/4702 |
07.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä Inarin olisi pitänyt itse tajuta antaa lapset heidän isälleen tuossa tilanteessa. Hänen sukunsa on järkyttävä.

Vierailija
3120/4702 |
08.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä enemmän hänen juttujaan näkee, sitä enemmän muodostuu kuva erittäin hankalasta ja draamanhakuisesta ihmisestä. Sitä en tiedä mikä on totuus.