Äidin Puheenvuoron Inari
Oletteko seuranneet somevaikuttaja Äidin Puheenvuoron Inaria? Itse kiinnostuin hänestä vuonna 2019, kun hän päätti perheineen muuttaa vuodeksi Helsingistä Sodankylään. Viikottaiset youtube-videot kertoivat kiinnostavalla tavalla kaupunkilaisten sopeutumisesta pieneen lappilaisyhteisöön kauniilla maisemakuvauksilla höystettynä. Perhe päättikin vaihtovuoden jälkeen olla palaamatta etelään. He ostivat vuokraamansa vanhan talon keskeltä ei mitään ja rupesivat nyt alkukesästä remppaamaan sitä.
Rempan kesto ja hinta vain yllättäen moninkertaistuivat. Valmista piti olla kesän jälkeen, mutta nyt arvioitu valmistumisaika on ensi vuoden puolella. Koko perhe on asunut puoli vuotta saunamökissä. Hermoja kiristää ja rahasta on puute. Tämä on johtanut epätoivoisiin tekoihin, kuten youtube-kanavan sisällön muuttumisen remonttipäiväkirjaksi (oikeesti, ketä kiinnostaa jonkun remontti ellet juuri itse ole samassa elämäntilanteessa?) ja nyt viimeisimpänä seinä- ja pöytäkalenterit ensi vuodelle. Kalentereiden kuvissa komeilevat Fernándezin perheenjäsenet. Oikeesti, kuka haluaa itselleen kalenterin, jonka mannekiinina toimii somevaikuttaja perheineen? Ihan vaan maisemakuvia mulle, kiitos! Ja nyt Inari vielä kertoi miksi youtube-videoissa on jatkuvasti mainoksia. Hän tarvitsee kaikki mahdolliset rahat talon remonttiin, kun vässykkämies ei ilmeisesti tuo rahaa taloon ollenkaan. Siinä on vain se ongelma, että kun yotube-videoiden sisältö on tyhjää täynnä ja katselu keskeytyy kokoajan mainoksiin, niin Inari menettää loputkin seuraajat eikä rahaa tule.
Lappiin muutto piti olla irtiotto oravanpyörästä, mutta taitavasti on Inari kehitellyt itselleen uuden oravanpyörän "Lapin rauhaan" sillä erolla, että ystävät ja sukulaiset ovat nyt kaukana. Pieni kyräilevä kyläyhteisö arvostelee perheen valintoja, nainen on ihan rikki, kärsii terveysongelmista ja on jumissa taloprojektissaan. Nuo viimeisimmät, hätäpäässä pykäistyt keinot tienata rahaa sekä reistaileva terveys kertovat omaa tarinaansa siitä oliko se "Lapin rauhaan" muutto niin hyvä idea sittenkään. Toivottavasti asiat ratkeavat jotenkin. Nykyinen stressi-Inari on vain varjo siitä puuha-Inarista joka keksi itselleen elinkeinon yhteistyöllä Sodankylän kunnan kanssa ja muutti perheineen vaihtovuodeksi Lappiin.
Kommentit (4882)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä juuri hänen kohdalleen sattuu niin usein perseilijämiehiä?
Tinder on niitä täynnä. Kaikki ei vaan kerro niistä kaikille
Mutta eihän hän ole enää Tinderissä. Mikähän sekin stoori oli, kun keikisteli ulkoporeammeessa? Oliko silloin joku juuri tehnyt oharit taas? Epäilen näin.
joo, on vaihtanut sovellusta.
Ja jälleen syyttävä sormi osoittaa iäkästä äitiä.
Hyi helvetti miten alhaista.
Kuka tuon Inarin kanssa haluaa olla edes tekemissä, kun jos asiat ei mene häntä miellyttävällä tavalla, levittää kaiken sitten someen? Haukkuu treffimiehet, äidin jne. Kas kun ei laita nimellä ja kuvalla noita miehiäkin häpäistäväksi. Inari itsehän ei tietenkään tee mitään väärin, vai? Suhteessa äitiinsä, tapailumiehiin?
Jaahas sama vinkuminen huonosta äidistä alkoi.
Voi hyvänen aika taas kaikki someen. Tällaiset asiat pitäisi puida ystävien ja terapeutin kanssa. Kerjää myötätuntoa ja ihailua, kohta taas joku igystävä ilmoittaa kuinka hän (inari) on niin ihana. Se laitetaan sitten näkyvästi Inarin ighen, jotta kaikki ymmärtäisivät, että hän on ihana.
Nyt on taas dramaattista tekstiä miten äiti ja sisko hylänneet.
Eli Inarilla on viime keväänä mennyt poikki jonkun Tindermiehen kanssa. Hän soittaa äidilleen ja siskolleen pyytääkseen jompaa kumpaa tulemaan luokseen. Kumpikaan ei tule (äiti on vanha, siskolla mm. oma yritys pyöritettävänä. Tuskin kutsu tuli loma-aikaan. Tilanne olisi varmasti eri, jos Inari asuisi yhä Lauttasaaressa, eikä tuhannen kilometrin päässä Sodankylässä). Sisko on huolissaan, joten hän tekee Inarista lastensuojeluilmoituksen. Moni vanhempihan itsekin tekee lastensuojeluilmoituksen, jotta saa apua kun sitä todella tarvitsee.
Jos tää nyt oli se lopullinen syy, miksi Inari katkaisi välit äitiin ja siskoon, niin voi morjens! Ja sitten itketään, kun perhe hylkäsi hänet (?!) Ja kaikki toki truutataan suodattamatta someen. Mites se vanha ohje menikään: likapyykki pestään somessa. Eiku....
Katkaisee välit omaan siskoon kun tämä töissä käyvä perheenäiti ei heti matkusta 1000 km päähän kun Inari niin haluaa😳.
Joo no kieltämättä tuli mieleen, onko aina mahdollista hypätä joka oikun/typerän sekoilun takia toiselle puolelle Suomea.
Mikä siinä on niin kamalaa että läheinen tekee lasun kun näkee että toinen ihan rikki ja haluaa perheelle apua, kun itse ei pysty auttamaan satojen kilometrien takaa? Eikö se ole välittämistä? Ymmärrän että jotkut voi tehdä perättömillä lasuilla kiusaa, mutta eihän tässä ollut siitä kyse, Inari itse sanoi että hän oli ihan loppu. Ottaako se niin ylpeyden päälle ja onko se jotenkin noloa saada apua lasusta vai mikähän siinä on? Eikö hän itse ole halunnut tällaista häpeää ja tabua purkaa, on esim kertonut että käy terapiassa.
Ja itelle olis aika mahdotonta matkustaa yhtäkkiä toiselle puolelle Suomea. Joittenkin on näet käytävä ihan töissä ja eläimet ym hoidettava. Tämä on sama kun jotkut jotka ei käy töissä, ei ymmärrä miksi menen joka ilta klo 20 nukkumaan (herätys 4 jälkeen).
Äiti olis saanu aika monta kertaa ravata Sodiksessa, jos jokaisen epäonnistuneen tinder deitin jälkeen pitäis tulla. Inari vois myös miettiä omaa käytöstään ettei aina ajautuisi näihin epäonnistuneisiin, juppoihin ja rahaa lainaaviin tinder miehiin. Ymmärrän, että ottaa voimille olla yksin, mutta silti.
Vierailija kirjoitti:
Eli Inarilla on viime keväänä mennyt poikki jonkun Tindermiehen kanssa. Hän soittaa äidilleen ja siskolleen pyytääkseen jompaa kumpaa tulemaan luokseen. Kumpikaan ei tule (äiti on vanha, siskolla mm. oma yritys pyöritettävänä. Tuskin kutsu tuli loma-aikaan. Tilanne olisi varmasti eri, jos Inari asuisi yhä Lauttasaaressa, eikä tuhannen kilometrin päässä Sodankylässä). Sisko on huolissaan, joten hän tekee Inarista lastensuojeluilmoituksen. Moni vanhempihan itsekin tekee lastensuojeluilmoituksen, jotta saa apua kun sitä todella tarvitsee.
Jos tää nyt oli se lopullinen syy, miksi Inari katkaisi välit äitiin ja siskoon, niin voi morjens! Ja sitten itketään, kun perhe hylkäsi hänet (?!) Ja kaikki toki truutataan suodattamatta someen. Mites se vanha ohje menikään: likapyykki pestään somessa. Eiku....
Onko varmaa, että sisko tehnyt lastensuojeluilmoituksen? Aivan järkyttävää epäkunnioitusta toista kohtaan. Kyllähän ne välit nyt on ihan syystäkin poikki.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin kamalaa että läheinen tekee lasun kun näkee että toinen ihan rikki ja haluaa perheelle apua, kun itse ei pysty auttamaan satojen kilometrien takaa? Eikö se ole välittämistä? Ymmärrän että jotkut voi tehdä perättömillä lasuilla kiusaa, mutta eihän tässä ollut siitä kyse, Inari itse sanoi että hän oli ihan loppu. Ottaako se niin ylpeyden päälle ja onko se jotenkin noloa saada apua lasusta vai mikähän siinä on? Eikö hän itse ole halunnut tällaista häpeää ja tabua purkaa, on esim kertonut että käy terapiassa.
Lasut on kiusantekoa aina lähtökohtaisin.
Jos et halua auttaa jotakuta niin kunnioita edes sen verran, ettet häiriköi hänen elämäänsä.
Jos on säikähtänyt kun pöljä sekoilee ja lapset paikalla?
Vierailija kirjoitti:
Aika outoa jos ja kun lapsilla isäkin. Olivatko molemmat kyvyttömiä vanhemmuuteen?
Huh. Nyt en ymmärrä tuota avautumista. Julkista.
Mutta eihän hän ole enää Tinderissä. Mikähän sekin stoori oli, kun keikisteli ulkoporeammeessa? Oliko silloin joku juuri tehnyt oharit taas? Epäilen näin.