Miksei kolmekymppisillä ole juuri koskaan aikaa mihinkään?
Tuntuu että kaikki ovat jatkuvasti kiireisiä ja pelkkä lasillinen duunin jälkeen on työn ja tuskan takana. Mikä ihme syö kaikkien ajan, kun itsellä tuntuu olevan luppoaikaa liikaakin. Mitä tässä elämänvaiheessa oikein tapahtuu ja korjaantuuko se koskaan?
Kommentit (57)
Minkäikäinen olet? Kolmekymppisillä on paljon sisältöä elämässä. Sosiaalinen media ja online kaverit ja toiminta ja muut harrastukset vievät aikaa. Lasilliselle meno tuntuu ajantuhlaukselta.
Kolmikymppisenä todistamisen tarve on pahimmillaan. Pitää saada se ura, se liksa, se puoliso, se unelmavartalo ja kaiken voi optimoida tai tehdä paremmin. Kyllä se siitä.
Normaaleilla kolmikymppisillä on jo perhe. Lapset on tärkeämpiä kuin kaljalasi.
Ikävuodet 30-35 kävin päivätöissä 40h/vk, illat opiskelin korkeakoulussa 16h/vko. Viikonloppuna sitten koulutehtävät ja muu elämä.
Ikävuosina 35-39 olen tehnyt kolme lasta. Samalla tein töitä normiviikon pörssiyrityksen keskijohdossa ja rakennutin samalla omakotitaloa, toimin projektissa päällikkönä ja maarakennusurakoitsijana iltaisin. Siihen päälle se muu elämä ja perhe-elämä.
Sosiaalisessa mediassa mulla ei ole yhtään tiliä, eikä puhelimessani ole ensimmäistäkään selfietä, eli siihen ei kulu aikaa.
Vaikka olis ollut kuinka kiva käydä drinksuttelemassa, niin valitettavasti kauheena sellaiseen ei jäänyt aikaa, eikä krapulakaan olis auttanut tilannetta.
Jos sellainen vapaahetki olisi tullut että pääsis, niin se ei sit muille sopinut.
Vierailija kirjoitti:
Se on hienovarainen vihje, että seurasi ei kiinnosta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sinä ihmisenä olisit jotenkin vaillinainen. Ihmiset vaan eivät halua sitoutua mihinkään.
Faktahan on, että kyllä kuka tahansa tavan taaplaaja HALUTESSAAN löytää sen puolituntisen kaveriaan varten.
Meillä lähimpään baariin on 45min ajomatka, eli baarissa käynti ja kahden huikan pystykalja vie noin 91 minuuttia.
Vierailija kirjoitti:
Minkäikäinen olet? Kolmekymppisillä on paljon sisältöä elämässä. Sosiaalinen media ja online kaverit ja toiminta ja muut harrastukset vievät aikaa. Lasilliselle meno tuntuu ajantuhlaukselta.
32v. En ymmärrä kun 10v sitten kaikilla oli aikaa nähdä monta kertaa viikossa, vaikka oli opiskelut ja osa-aikatyöt. Nyt sitten kaikki ovat niin ihmeen kiireisiä.
Ap
Mulla on paljon harrastava lapsi. Reissutöissä puolet ajasta oleva mies, joten kuskaus pitkälti minun vastuulla. Duuni Helsingissä, mutta koti kehyskunnassa. Lisäksi omaan harrastukseen menee aikaa ja se on minulle tärkeää töiden vastapainoa. Meillä on myös koira, joka pitää lenkittää useamman kerran päivässä silloinkin, kun tekisi mieli mennä kaljalle.
No jos niillä on perhe? Mä ainakin oon mun perheen kanssa sen minkä töiltäni ehdin. Ystäviä voin tavata muutamia kertoja kuukaudessa.
Työ, harrastukset, ehkä jopa opiskelun rippeet, häiden suunnittelu - minkä jälkeen onkin sitten vauva-arki.
Vierailija kirjoitti:
32v. En ymmärrä kun 10v sitten kaikilla oli aikaa nähdä monta kertaa viikossa, vaikka oli opiskelut ja osa-aikatyöt. Nyt sitten kaikki ovat niin ihmeen kiireisiä.
Ap
Kyllästyivät siihen? Ja monta kertaa viikossa on aika paljon.
Vierailija kirjoitti:
Se on hienovarainen vihje, että seurasi ei kiinnosta. Se ei kuitenkaan tarkoita, että sinä ihmisenä olisit jotenkin vaillinainen. Ihmiset vaan eivät halua sitoutua mihinkään.
Faktahan on, että kyllä kuka tahansa tavan taaplaaja HALUTESSAAN löytää sen puolituntisen kaveriaan varten.
Ei todellakaan löydä. Joillakin on elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vaihtoehtoja on monia, myös ratkaisuja:
Kolmikymppisenä monelle ei enää se kuppi maistu samalla tapaa kuin nuorena. Kysy lähteekö kahville/lenkille/lätkämatsiin?
Monella on perhe tai puoliso vähintään, se tuppaa olemaan riidanaihe jos toinen haluais yhtäkkiä lähteä kaljalle jonkun kaverin kanssa jota et ole nähnyt/kenestä et ole puhunut vuosiin/koskaan. Epäilee että lähdet pettämään. Ehdota että ottaa puolison/perheen mukaan tai jos sinä tulet heille kahville/kaljalle/porkkanavihersmoothielle?
Toisilla on kalenteri täynnä pitkälle, toisille taas auringonnousukin tulee yllätyksenä. Kokeile sopia tapaamista kuukauden päähän tai soita ja sano että olet ajamassa ohi, käviskö vartin päästä?
Jos kaikkien näiden jälkeen vastaus on yhä ei, hän ei oikeasti halua tavata sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti elämään kuuluu myös ystävät ja kaverit. Ikävää, jos sinulla ei sellaisia ole ja pitää täyttää elämä muulla "tärkeämmällä".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaalisti elämään kuuluu myös ystävät ja kaverit. Ikävää, jos sinulla ei sellaisia ole ja pitää täyttää elämä muulla "tärkeämmällä".
Mulla ainakin on aikaa vain ystäville. Kavereita näkee, jos sattuu näkemään.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sitä kutsutaan aikuiseksi kasvamiseksi. Ei se opiskelijaelämä baarireissuineen ikuisesti jaksa kiinnostaa kuin muutamia yksilöitä, jotka useimmiten päätyvät lopulta jonkun lähiökuppilan vakiasiakkaiksi. Muilla elämä menee eteenpäin ja baarit korvaa muu sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Minulle äitinä on oikein erityisen tärkeää päästä sinne lasilliselle ystävien kanssa.
En ymmärrä mitä epäsosiaalisia tylsimyksiä joistakin naisista äitiyden myötä tulee, mutta ei onneksi sentään kaikista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin on aikaa vain ystäville. Kavereita näkee, jos sattuu näkemään.
Eri
Ihminen ei ole kaveri, jos hänelle ei ole aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle äitinä on oikein erityisen tärkeää päästä sinne lasilliselle ystävien kanssa.
En ymmärrä mitä epäsosiaalisia tylsimyksiä joistakin naisista äitiyden myötä tulee, mutta ei onneksi sentään kaikista.
Itse olin epäsosiaalinen tylsimys(tunnetaan myös introverttinä) jo ennen äitiyttä. Se on ollut lopulta helpotus, että vihdoin on syy kieltäytyä.
Ei ole aikaa koska olen täysipäiväisesti töissä, opiskelen sekä minulla ja miehelläni on lapsia ja kaikilla on lisäksi omat harrastuksena, lapsilla ja meillä vanhemmilla.