11v tyttöni palkattiin ulkoiluttamaan naapurin koiraa, omistaja sanoi "jos se kiskaisee tielle niin älä yritä roikkua narussa kiinni, se on kuitenkin vaan koira"
Koira on keskikokoinen ja kiltti sekarotuinen. Siinä on osa metsästyskoiraa ja saattaa innostua oravan/jäniksen/ kaiken liikkuvan perään. On kuitenkin koulutettu ja useimmiten uskoo kieltoa "EI" Omistajan asenne vähän kummastuttaa, koska kuka käyttää koirasta vertausta "vain koira"?
Kommentit (24)
Fiksu ihminen. Itselläkin koira. Mutta tässä omistaja varmaan tarkoitti, että 11v henki on tärkeämpi kuin koiran. Ettei tarvitse olla niin tunnollinen, että säntää koiran perässä autotielle.
Olisit äitinä (oletetusti) kiitollinen, etkä haukkuisi täällä omistaa kummaalliseksi.
Olen sanonut itse samaa äidilleni. Jos koira lähtee vetämään, esim säikähdettyään jotain, niin pitää päästää irti. Ennemmin "vain koira" auton alle, kuin äitille vakavat vammat kaatumisesta (on jo iäkäs). Haluaisitko itse, että ennemmin tyttösi jäisi auto alle koiran vemänä kuin "vain se koira"? Ja vastuu kun on kuitenkin aina koiranomistajalla. Ja se huono omatunto ja syyllisyys tulisi aina sen koiranomistajan kannettavaksi.
P. S. Koirani on tosi rakas ja tärkeä itselleni, siitä ei ole kyse.
No se on kuitenkin vain koira.
Vai onko mielestäsi naapurin koiran henki niin tärkeä ettei haittaa jos se hinaa tyttösikin auton alle?
kuka käyttää koirasta vertausta "vain koira"?
Jokainen normaali ihminen verratessaan koiransa henkeä esim 11-vuotiaan tytön henkeen.
Omistajalla selvästi terve asenne lemmikkeihin. Vaikka varmaan surettaisi jos koira kuolisi, niin enemmän surettaisi, jos koiran takia ihminen loukkaantuisi vakavasti.
Enemmän minua huolettaisi vanhempana se, että oma lapsi ulkoiluttaisi koiraa, joka saattaa kiskaista autotielle. Muistaisiko 11-vuotias siinä tilanteessa päästää irti, ettei itse loukkaannu? Jos kävisi niin, että koira juoksisi auton alle, millaisen trauman se jättää lapsen mieleen?
Itselläni on pari isoa koiraa, enkä ikinä antaisi niitä kenenkään ulkoilutettavaksi, koska olen niistä vastuussa silloinkin, jos joku muu niitä lenkittäisi.
Vastuutonta antaa koira sellaisen ulkoilutettavaksi, joka on liian pieni pitämään sitä hallinnassa.
Kyseessähän ei ole vain koira. Kyseessä on 11v tyttäresi. Naapuri tietää ettei voi asettaa lastasi vaaratilanteeseen koiran vuoksi. Halusin kirjoittaa vaikka muutkin ovat saman asian esiin tuoneet.
Miten ihmeessä sinä, lapsen äiti et tätä hoksannut?
Ketjussa kirjoittaneet ovat varmaan eläinkokeiden kannattajia?
Vierailija kirjoitti:
Omistajalla selvästi terve asenne lemmikkeihin. Vaikka varmaan surettaisi jos koira kuolisi, niin enemmän surettaisi, jos koiran takia ihminen loukkaantuisi vakavasti.
Vieraan vahingosta joutuu vastuuseen. Siihen ei rahkeet riitä. Ulkoiluttaja pitäisi valita niin ettei koirakaan joudu vaaraan.
Ymmärrän hyvin tuon aloittajan ihmettelemän lauseen, tietysti lapsen henki on arvokkaampi - mutta en sitä, miten annetaan koira ulkoilemaan sellaisen taluttajan kanssa, joka ei sitä välttämättä hallitse. Hihna ranteen ympärillä äkkitilanteessa on moni aikuinenkin syöksynyt päin puuta tai kyntänyt naamallaan maata, kun isompi metsästysviettinen koira on äkkiä lähtenyt vaikka sen pupun perään. Ei kaikki, mutta moni. Jos on säntäilyyn taipuva isompi koira, niin en antaisi tuon ikäiselle ulkoilutettavaksi missään nimessä. Omia en ole tykännyt antaa edes aikuisille, jos ovat koiralukukyvyttömiä. Lapselle en antaisi ketään omista matkaan. Ja nämä on ihan koulutettuja otuksia, mutta vaaratilanteita aiheuttaa muutkin kuin se koira itse ja vastuu vieraan koirasta on suuri.
Jotenkin niin 70-luvun meininkiä tuollainen, lapset yksin vaan kartsalle avaimet kaulassa ja autoon ilman turvavyötä ja…
Jos ap et tosiaan tiedä, niin tuo on oikeasti vaarallista. Mun edesmennyt saksanpaimenkoira olisi vetänyt 11 vuotiasta leikiten perässään. Aikuista miestäkin voi vetää perässään.
Jos koira on niin vahva, että pysty vetämään itsensä tielle niin silloin tarvitaan myös vahvempi ulkoiluttaja, joka pystyy pitämään koiran hallinnassa.
Vierailija kirjoitti:
Terve asenne antaa koira sellaisen henkilön ulkoilutettavaksi, joka ei tätä pysty hallitsemaan? Mun mielestä terve asenne on pikemminkin kouluttaa koira ja hankkia ulkoiluttaja, joka pystyy hallitsemaan voimakasta koiraa....
Kuulin kun naapuri käytti ihan samaa lausetta kun opettelivat lapsen kanssa koiran ulkoilutusta. Jos se koira haluaa esim auton alle juosta, niin siinä tapauksessa se on "vain koira". Ei tarvitse ihmisen mennä perässä.
Mulla on sama suhtautuminen hevosten kanssa nykyään. Jos hevonen pöllöilee ja on paha vaaratilanne tulossa niin päästän mieluummin narun päästä irti/tulen hevosen selästä alasta ja annan hevosen katkoa jalkansa kuin itse kuolen. Olen kokenut ja nähnyt niin paljon vaaratilanteita pakoeläinten kanssa. Ymmärrän hyvin tuon ajatuksen koiran kanssa. Tytön henki on tässä tapauksessa arvokkaampi kuin koiran.
Lapsi on lapsi ja koira on koira. Kyllä se on isompi tragedia jos koira kiskoo tytön auton alle sen sijaan että se juoksee sinne. Järjissään oleva ihminen kun ei laita koiran henkeä ihmisen hengen yläpuolelle.
Kun koira vie taluttajaa eikä toisinpäin on kyllä väärä taluttaja.Täälläkin joku mummo määki susikoiran perässä ettei saa tuoda pientä koiraa lähelle kun hän "ei pysty pitämään kiinni".
Miksi ihmisten pitää ylianalysoida kaikki?
Anna asian olla ja nauttikaa ulkoreissuista.