Ostaisitko mökin, jos vanhemmillasi olisi siihen elinikäinen käyttö- ja hallintaoikeus?
Kommentit (26)
Miksi ihmeessä mä ostaisin mitään, mikä joku päivä on mun jokatapauksessa? Ihan vaan perintöveron hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä silloin ostaisin jos mökin käyttö ja hallinta on vanhemmillani?
No sen mökin tontteineen.
Ei niitä omista jos niitä ei halutessaan voi myydä itse. En keksi mitään syytä miksen voisi käyttää jo nyt vanhempieni mökkiä kuin omaani?
Elinikäinen ei missään tapauksessa.
Vanhempien ikään sopiva määräaikainen käy kyllä ja sillä saavutetaan se mitä sillä tavoitellaankin - verotusarvon alentuminen.
Mä tein tuollaisen sopimuksen 90-vuotiaan kanssa. Hän olisi halunnut lahjoittaa sen minulle, halusi että pidän huolta hänen rakkaasta paikastaan hänen jälkeensä. Mutta halusin maksaa mökistä, koska on muitakin perillisiä. Hallintaoikeuden kanssa sain "alennusta" kauppahinnasta, koska enhän hallitse sitä ennenkuin hän kuolee. Käytännössä hänellä ei ollut autoa, joten kävimme siellä yhdessä ja pystyin vapaasti käyttää mökkiä, milloin halusin. Toki remonteista oli kuultava hänen mielipidettään, en halunnut loukata hänen tärkeitä asioitaan.
Hyödyt:
- eläessä voi järjestää mökille mieluisan jatkajan ja välttää kenties perikunnan riidat/ulkopuolisille myymisen
- uusi omistaja saa alennusta hinnasta
En tekisi näin omien vanhempieni kohdalla. Parilla kaverilla on sellaiset vanhemmat, että heidän tilallaan voisin harkita.
Hallintaoikeus tarkoittaisi sitä, että vanhempi saa esim. vuokrata mökkiä ulkopuolisille ja pitää rahat itsellään.