Ostaisitko mökin, jos vanhemmillasi olisi siihen elinikäinen käyttö- ja hallintaoikeus?
Kommentit (26)
En. Perintönähän se tulisi kuitenkin.
En. Tykkään hallita omaisuuttani itse. Vanhempani saavat tulla kylään, mutta siihen se jää. N47
Vanhemmille pitäisi sanoa, että "Teidän pitää päättää. Joko pidätte mökin itsellänne tai myytte sen jälkeläisellenne. Molempia ette voi tehdä".
Eikö lakimiehen tai kiinteistövälittäjän tai jonkun muun pitäisi suojella ostajaa tuollaisessa tilanteessa? Että selittäisi, mitä tuo hallintaoikeus tarkoittaa?
Jos oikeasti rahalla pitää ostaa niin en. Omalla rahalla ostan asioita vain omaan käyttööni. Piste.
Jos kyse taas vaikka ennakkoperinnöstä, jossa omistusoikeuden siirtymisen ehtona että vahvemmilla edelleen käyttöoikeus niin se olisi ok. Silloin en käytännössä käyttäisi mökkiä juurikaan ennen vanhempien kuolemaa, muttei siitä isoja kulujakaan olisi.
En ostaisi mökkiä ylipäänsä. Aina voi vuokrata jonkun luksusmökin, jos joskus haluaa kesällä käydä, eikä tarvitse miettiä ylläpitoa tai muita kuluja.
Isäni on kuollut ja äiti vaikeasti dementoitunut eikä pääse mihinkään ilman saattajaa. Jos hallintaoikeus alentaisi mökin hintaa merkittävästi, niin miksipä en ostaisi.
Riippuu vanhempien iästä ja onko ainoa mökki tontilla.
Mulla esim on mökki jonka sain äidiltäni lahjaksi 20 vuotta sitten. Maapohjaan on äidillä elinikäinen hallintaoikeus mutta mä omistan sen.
Äidillä on lisäksi toine mökki tontilla jonka hän omistaa kokonaan.
Varokaa sellaisia tapauksia että vanhammat eroavat tai menevät uusiin naimisiin. Silloin voi mökistä tulal riitaa.
Sano että voit ostaa, jos paikallinen vpk saa polttaa sen tai duudsonit räjäyttää.
Käyttäoikeus (syytinki) voi olla ihan järkevä ratkaisu, jos tulee toimeen. Tuolloin hinnasta voi saada selvän alennuksen. Hallintaoikeutta en silti antaisi, koska silloin itsellä ei ole mitään sananvaltaa omaan omaisuuteen, voivat vaikka vetää pirtin nurin halutessaan.
Sen sijaan jos ei tule toimeen heidän kanssaan tai ramppaavat jatkuvasti, niin kannattaa miettiä.
Tottakai, jos voisin sillä ilahduttaa vanhempiani
Mitä minä silloin ostaisin jos mökin käyttö ja hallinta on vanhemmillani?
Ilman muuta, jos paikka, mökki, hinta ja käyttöehdot sopivat minun tarkoituksiini ja myös muille osapuolille.
Ei järkeä, eikä vanhemmilla järkeä myydä. Jos lahjoittaminen suht verovapaasti onnistuisi, esim. osissa, niin mikäs siinä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Käyttö kyllä, hallinta en.
Sama asia nykyjuridiikassa
Miksi minun pitäisi ostaa mökki johon vanhemmillani olisi elinikäiset käyttö-ja hallintaoikeudet?
Sellaiseen ei edes mieheni suostuisi.
Voi rakentaa oman mökin sinne minne haluaa, ja jos kyse olisi omien vanhempieni mökistä, niin minähän sen lopulta perisin, ainoana lapsena, sitten kun molemmat vanhemmat ovat kuolleet.
Riippuu mökin arvosta. Jos tuleva perintövero olisi ostohintaa isompi, ostaisin.
Jos toisella on elinikäinen käyttö- ja hallintaoikeus, niin ei se mökin hinta ole lähelläkään käypää hintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä minä silloin ostaisin jos mökin käyttö ja hallinta on vanhemmillani?
No sen mökin tontteineen.
Käyttö kyllä, hallinta en.