Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tätä me pomot harrastamme, kun työntekijä on äitiyslomalla

Vierailija
27.01.2015 |

Firmassamme on näitä naisia, jotka ilmoittavat raskaudestaan kuukausi töiden alkamisen jälkeen. Ette ehkä ajattele yhtään, miten suoraan sanottuna perseestä tuollainen käytös on. Sillä välin, kun työntekijä on äitiyslomalla, me ikäänkuin poistamme hänen työtehtävänsä. Muutamme sen nimeä vähän johonkin suuntaan ja keksimme vaatia tältä tehtävänimikkeeltä enemmän vaikka koulutusta. Näin ollen äitiyslomalaisella ei ole enää työtehtävää johon palata, sillä lomalaisen koulutus ei riitä uuteen tehtävään. Joka siis oikeasti on sama tehtävä, mutta hienommalla tittelillä. Pari kuukautta maksamme äitiyslomarahoja, sitten lähetämme tiedon irtisanomisesta. On paljon halvempaa kouluttaa joku pätevä mies firman sisäisesti tähän uuteen tehtävään kuin katsella jatkuvasti äitiyslomalle jääviä naisia.

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työkaveri, mies, jäi jo toiselle vnhempainvapaalle. Ja sitten jatkaa varmaan vielä aikansa hoitovapaalla. Näin teki ekankin kanssa.

Vierailija
42/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana olevat saikuttajat nyppii myös. Suuri osa käyttää raskauttaan hyväksi saikun haussa, juu on niitä oikeitakin sairauksia raskaana olevilla mutta nää pikku nuhasta kotona makaavat möhömahat pilaa heidänkin maineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijänä toivon pomojen tekevän työpaikalla töitä, ei harrastelua. Jos rekry menee pieleen, ei se ole mun vika.

Vierailija
44/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:55"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:30"]naisille parhaita töitä ovat matalapalkka alat,siivooja,parturi kampaaja,kosmetologi,myyjä,sairaanhoitaja naisten palkkojakin voitaisiin laskea ja mitä muita on lisäksi,äitiyslomalaisten palkat pitäisi myös valtion maksaa ei köyhän työnantajan. tiedän kyllä erään konkkaan menneen parturin,vakinaisti erään nuoren naisen työn ja muija tuli heti sen jälkeen raskaaksi,yrittäjällä ei riittänyt rahat maksaa,vaihtoehtona oli konkurssi tai pankkilaina,valitsi konkan. [/quote]ihan järkyttävää tuo parturin kohtalo. Meni taas yksi ihmiselämä pilalle. Tuon takia en palkkaa kuin menopaussin ylittäneitä. Muutenkin ihan eri työmoraali.

[/quote]

Niin mitä tällä parturilla ei ollut varaa maksaa? Työnantajallahan ei ole palkanmaksuvelvollisuutta perhevapaan aikana? Eli mikä oli tämä kulu, joka kaatoi parturin?

Vierailija
45/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Me pomot"? Puhu vain omasta puolestasi. En ihmettele, ettei firmasi ole kovin menestynyt, kun asenteesi työntekijöitä kohtaan on tuo. Oletko "pomo" kenties kampaamossa tai muussa alle 10 hengen firmassa? Oikeissa menestyneissä pörssiyhtiöissä tuollaista ei nimittäin harrasteta, koska turhia ja epäpäteviä työntekijöitä ei palkata lähtökohtaisestikaan. Lisäksi tavoitteena on sitouttaa työntekijä ja lisätä työympäristön houkuttelevuutta. Yhden työntekijän vuoden äitiysloma on yksi kärpäsen paska koko firman työntekijöihin menevässä rahassa - meidän firmaamme eivät nimittäin työntekijät pakene äitiyslomalle, vaan tulevat mielellään mahdollisimman pian takaisin töihin.

-HRM

Vierailija
46/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyslomalaista ei voi irtisanoa. Keksi jotain parempaa.

Vierailija
47/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai. Me pomot, jotka palkkaamme työntekijät lähtökohtaisesti 10 vuodeksi, toivotamme hyvää äitiyslomaa ja teemme tarvittavat järjestelyt.

Vierailija
48/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti voi :( Näin minulle kävi. Työasemani jotenkin eliminoitiin, minunlaisiani ei enää tarvittu firmassa. Tehtäväni tilalle tuli joku muu, en edes muista mikä, mutta minulla ei riittänyt koulutus. Uuteen tehtävään vaadittiin korkeampi tutkinto tai enemmän työkokemusta, minulla ei ollut kumpaakaan. Tietysti vein asiaa eteenpäin, mutta työnantaja näytti toteen ettei irtisanominen johtunut raskaudestani eikä oikeutetusta äitiyslomasta.

Vierailija
49/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ok raskautua esim. parin työssäolovuoden jälkeen? Tai minkä ajan antaisit että äitiysloma ei haittaisi noin paljoa?

Vierailija
50/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, jos ap:n tarina on tosi, niin sehän on vain yksi todiste siitä, ettei hoitovapaan puolitus tuo minkäänlaista tasa-arvoa.

Vierailija
51/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinänsä selkeä ja hyvin humaani ratkaisu, koska naiset lisääntyvät täysin itsenäisesti. Kenelläkään miehellä ei ole tietenkään mitään osuutta siihen, että naiset ovat raskaana.

Vierailija
52/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

naisille parhaita töitä ovat matalapalkka alat,siivooja,parturi kampaaja,kosmetologi,myyjä,sairaanhoitaja naisten palkkojakin voitaisiin laskea ja mitä muita on lisäksi,äitiyslomalaisten palkat pitäisi myös valtion maksaa ei köyhän työnantajan.

tiedän kyllä erään konkkaan menneen parturin,vakinaisti erään nuoren naisen työn ja muija tuli heti sen jälkeen raskaaksi,yrittäjällä ei riittänyt rahat maksaa,vaihtoehtona oli konkurssi tai pankkilaina,valitsi konkan.

Vierailija
53/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea. Oletko nyt ylpeä itsestäsi ihmisenä?

Vierailija
54/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja tää vituttaa mua koska mä en aio lapsia hankkia tai jos hankin, niin yhden joskus kolmekymppisenä. Silti mun työpaikkoja ei ikinä vakinaisteta tai ei oteta ollenkaan töihin kun oletuksena on, että pamahdan heti paksuksi. Sitäkin kun on vaikea ottaa mitenkään keskustelussa tai haastattelussa luontevasti esiin ettei aio lapsia hankkia.

Vierailija
55/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo ei ole hyväksi yhteiskunnalle eikä tasa-arvoisia, et kai ole nainen. Kamala pomo olet. Toivottavasti joudut vastuuseen edes jollain lailla. Karman kautta, jos ei muuten.

Vierailija
56/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:22"]

Onko ok raskautua esim. parin työssäolovuoden jälkeen? Tai minkä ajan antaisit että äitiysloma ei haittaisi noin paljoa?

[/quote]

Minä haluaisin tietää myös, että jos työntekijä sitoutuisi olemaan esim. 3 vuotta olemaan töissä ennen raskaaksi tuloa, sitoutuisiko työnantaja vastaavasti pitämään työntekijän niin kauan, että työntekijä voisi suunnitella lastenhankintansa työnantajan edun mukaisesti. Vai käykö niin, että kun työtekijä on ollut töissä sen 2-3-vuotta, äidiksi aikonut saakin potkut yt:eissä, jonka jälkeen hankkii seuraavan paikan. Ja odottelee taas pari kolme vuotta toivoen, että työnantaja ei taas laita organisaatiota uusiksi, siirrä toimintoja kiinaan tai jotain muuta vastaavaa, ennen kuin on ollut "riittävän" kauan töissä.

Puhumattakaan jos pohjalle vielä on jatkuvia määräaikaisia.

Eivät työntekijät voi olla työantajia kohtaan kilttejä ja odotella työsuhteessa aina vuosikausia ennen lapsen hankintaa, kun työnantajien puolelta tuota kiltteyttä ei välttämättä palkita mitenkään, vaan työntekijä tekee vain itselleen hallaa.

Kokemusta nimittäin on. Kiltisti tein yhtä hankalaa projektia ja olin töissä säällisen ajan ennen kuin harkitsin hankkiutuvani raskaaksi. Seurauksena tuli potkut ennen kuin koskaan ehdin raskaaksi ja nyt "saan" etsiä uutta työtä äitiyslomalta.

Vierailija
57/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein, ap. Mua vituttaa se, miten jotkut vaan kiskoo ja kiskoo työnantajista irti kaiken mikä lähtee.
Eri asia ne, jotka oikeasti ovat töitä tehneet ja sitten raskautuvat, mutta nämä uuden työpaikan hankkivat kynyttäjät ovat tämän kahden lapsen äidin mielestä alhaisia.

Vierailija
58/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:16"]

Äitiyslomalaista ei voi irtisanoa. Keksi jotain parempaa.

[/quote]

Kyllä voi. Äitiysloma ei saa olla syy irtisanomiseen, mutta ei se estä. Tosin tuossa ap:n tapauksessa voi olla kyseenalaista. Mutta esim. omalla kohdallani koko osasto lakkautettiin. Ainoa alani homma oli toisella osastolla, ja siinä oli jo tekijä, joka oli ollut kauan, talossa vuosia ennen kuin minä. Minä kyllä olin töissä pari vuotta ennen äitiyslomaa ja jo äitiyslomalle jäädessä firmalla meni huonosti. 

Meiltä lähti kaikki osastolta, myös pomo, ja äitiysloma ei estänyt minuakaan tässä tapauksessa irtisanomasta. Kyllä se laillista oli, selvitin vielä asian, vaikka tiesin muutenkin, että on se laillista. 

Vierailija
59/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:30"]naisille parhaita töitä ovat matalapalkka alat,siivooja,parturi kampaaja,kosmetologi,myyjä,sairaanhoitaja naisten palkkojakin voitaisiin laskea ja mitä muita on lisäksi,äitiyslomalaisten palkat pitäisi myös valtion maksaa ei köyhän työnantajan.

tiedän kyllä erään konkkaan menneen parturin,vakinaisti erään nuoren naisen työn ja muija tuli heti sen jälkeen raskaaksi,yrittäjällä ei riittänyt rahat maksaa,vaihtoehtona oli konkurssi tai pankkilaina,valitsi konkan.
[/quote]ihan järkyttävää tuo parturin kohtalo. Meni taas yksi ihmiselämä pilalle. Tuon takia en palkkaa kuin menopaussin ylittäneitä. Muutenkin ihan eri työmoraali.

Vierailija
60/64 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 20:30"]

naisille parhaita töitä ovat matalapalkka alat,siivooja,parturi kampaaja,kosmetologi,myyjä,sairaanhoitaja naisten palkkojakin voitaisiin laskea ja mitä muita on lisäksi,äitiyslomalaisten palkat pitäisi myös valtion maksaa ei köyhän työnantajan.

[/quote]

Minäkin tiedän, liekö sama. Tuossa tapauksessa työntekijä on ehkä ajatellut, että nyt on aika vauvan, kun on vakipaikka. Mutta konkurssi "sallii" irtisanomisen ilman irtisanomisaikaakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän