Kumppani ei tajua, että syömishäiriötaustani vuoksi en pysty syömään vieraiden ihmisten nähden "siellä häissä sitten syöt niinkuin muutkin"
On tulossa hänen siskonsa häät ja meidät on kutsuttu. Minä ahdistun jo ajatuksesta, että pitäisi syödä muiden nähden, saati noinkin isossa tilaisuudessa.
Olen ollut anoreksian takia muutama vuosi sitten sairaalahoidossa. Sairaus on paranemaan päin, mutta tuollaiset kommentit ahdistavat. Yritän syödä pikkuhiljaa "normaalisti" mikä siis ei ole pitkän nälkäkuurin jälkeen minulle mitään täysiä lautasellisia. Syön omaan tahtiini ja pieniä määriä, mutta kuitenkin syön ja se on jo edistystä. Tahdon vaan tehdä sen omassa rauhassa, kotona, siihen tahtiin kun se tuntuu hyvältä.
Miten saan taottua tuon ukon kalloon, ettei asia ole niin mustavalkoinen. Asia ei ratkea sillä, että hän hokee "sen kun vaan syöt"
Taidan olla "vilustunut" hänen siskonsa hääpäivänä, mikä on ikävää koska hän on mukava ihminen ja muuten nautin juhlista. Mikä on edistysaskel sekin, sillä oli kausi, etten halunnut nähdä ketään.
Kommentit (43)
Päätät että seuraava askel paranemisesi tiellä on syödä muiden nähden. Häät eivät ole ollenkaan huono paikka aloittaa. Voit perustella päätöstäsi vaikka sillä että tämän hetkinen syömihäiriöoireilusi eristää sinut sosiaalisista tapahtumista ja rajoittaa elämääsi liikaa jos edes harkitset pois jättäytymistä ruoan takia iloisesta sosiaalisesta tapahtumasta. Keksi itse lisää sinulle tärkeitä syitä opetella taas syömään muiden kanssa.
Miehen ei tarvitse ymmärtää sinun syömishäiriötäsi, ajatuksesi ovat sairaita. Hän voi tukea sinua kannustamalla syömään ja vaikka auttamalla valitsemaan mieleisiä ruokia, mutta hänen ei tarvitse lähteä mukaan ahdistukseesi tai hyväksyä että jätät häät välistä ruoan takia.
Älä lähde tuohon suuntaan häiriösi kanssa. Syömishäiriöajatuksesi haluavat eristää sinut muista käyttäen ruokaa tekosyynä. Sinä et oikeasti halua olla yksin ilman ketään vahtaamassa kaloreita kotona.
Terveisin toinen syömishäiriöinen joka saavutti tavoitteensa. Enää kukaan ei kutsu minnekään eikä ole parisuhdettakaan. Täältä ei ole kiva ponnistaa takaisin pinnalle.
Olet työkyvyttömyyseläkkeellä ja mies elättää sinut? En keksi muuta syytä mitä sinä tuollaisella miehellä teet. Tämähän ei ollut ensimmäinen kerta, kun teillä on asiasta riitaa? Kumpikin teistä on koko ajan ns stressitilassa ja se tulee esille juurikin tökerönä käytöksenä.
Syömishäiriöt ovat sekä kehon että mielen sairauksia, joissa on kyse psyykkisestä häiriötilasta. Sairaudesta kärsivä pyrkii hallitsemaan psyykkisiä ongelmia kontrolloimalla omaa kehoaan.
Syömisen säätely on keino suojata omaa mieltä ja käsitellä mahdollisia elämäntilanteeseen liittyviä vaikeuksia, suosittelen terapiaa!
Et ole siinä kunnossa, että kannattaa yrittää parisuhdetta. Ajatuksesi ovat liian sitoutuneita itseesi ja omiin ongelmiisi. Kumppanisi ei saa kuin ehkä muruja parisuhteestanne.
Miehen ei tarvitse ymmärtää sinun syömishäiriötäsi, ajatuksesi ovat sairaita.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Sano et on paha refluksi ja lääke jäi kotiin
Miksi ihminen ei voisi vaan olla rehellinen? Sehän on osa sitä paranemisprosessia uskaltaa puhua.
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriöt ovat sekä kehon että mielen sairauksia, joissa on kyse psyykkisestä häiriötilasta. Sairaudesta kärsivä pyrkii hallitsemaan psyykkisiä ongelmia kontrolloimalla omaa kehoaan.
Syömisen säätely on keino suojata omaa mieltä ja käsitellä mahdollisia elämäntilanteeseen liittyviä vaikeuksia, suosittelen terapiaa!
Et ole siinä kunnossa, että kannattaa yrittää parisuhdetta. Ajatuksesi ovat liian sitoutuneita itseesi ja omiin ongelmiisi. Kumppanisi ei saa kuin ehkä muruja parisuhteestanne.
Sairaudesta kärsivä pyrkii myös kontrolloimaan muita, kun parisuhteessa on kyse vain hänestä ja vain hänestä.
Otat jotakin lautaselle ja pyörittelet sitä siinä. Kukaan ei huomaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty syömään ihmisten nähden?
😂
0/5
Tämä voidaan tosiaan julistaa provoksi.
Olet siellä muuten normaalisti, mutta et syö. Jos joku on niin juntti että alkaa kysellä toisen syömisistä niin sitten täytyy keksiä joku vastaus joka ei ole ihan täyttä bullshittiä, mutta sellainen ettei sinun tarvitse ruveta selittämään taustaasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihminen ei voisi vaan olla rehellinen? Sehän on osa sitä paranemisprosessia uskaltaa puhua.
Rehellisyydelle oma paikkansa, ei siitä sentään tarvitse ylimääräistä häpeää hakea, näitä ehkä ei käsitetä että itse syömishäiriöön liittyy paljon häpeäntunteita.
Asia ei myöskään ratkea sillä, että hautaudut kotiisi. Sinun pitää oppia hyväksymään itsesi vikoineen päivineen, eikä vain odottaa sitä muilta.
Varmaan näytätkin siltä, että syömishäiriö on, joten kenellekään tuskin tulee yllätyksenä, ettet syö normaali, joten muita tuskin kiinnostaa asia pätkääkään, vaan nauttivat tarjoiluista ja juhlista, joten get over it! 🥂
Voiko itsekkäämpää ihmistä olla kuin mieleltään sairas?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rehellisyydelle oma paikkansa, ei siitä sentään tarvitse ylimääräistä häpeää hakea, näitä ehkä ei käsitetä että itse syömishäiriöön liittyy paljon häpeäntunteita.
Luulisi aloittajan nyt sen verran olevan väleissä miehensä siskon kanssa, että voi tämän kanssa avoimesti jutella ja he yhdessä keksiä ratkaisun, että tilanne olisi kaikille miellyttävä?
Tsemppiä ap! Syömishäiriöstä toipuminen kestää pitkään, itsellä kesti joku n. 10 vuotta koko prosessi. Ei ketään siellä juhlissa tosiaan kiinnosta, että mitä syöt, juot ja miten paljon ellei itse tee siitä ongelmaa. Jotkut syövät sitä ja toiset tätä, no big deal. Asioista tulee big deal nimenomaan sen syömishäiriön takia, koska muistan kun itse esim murehdin etukäteen että entäs jos siellä juhlissa tarjotaan sitä tätä tuota eikä niitä voi syödä koska se ja se. Muut ihmiset ahdisti kun tuntui, että ne vähintään tuijottavat ja arvostelevat. Siinä jäi unohduksiin puhdas fakta, että kun kattoo (isoa määrää) porukkaa joka syö niin ne kaikki syö omilla tavoillaan. Joku ottaa salaattia ja joku ottaa jotain muuta, jotkut erottelee osan ruuasta sivuun ja osa mättää kaiken naamansa lähestulkoon yhdellä nielaisulla jne jne. Itse tällä kokemuksella tekisin niin, että joisin tuossa tilanteessa riittävästi viiniä alle, että rentoutuu ja sitten maistelisin tarjoamuksista just sitä mitä tykkään, oli se vähän tai paljon. Syy miksi mies käyttäytyy tuolla tavalla johtuu siitä miten syömishäiriö teillä tällä hetkellä vaikuttaa kotielämässä&parisuhteessa. Syömishäiriöisen käyttäytyminen ei ole todellakaan helppoa sille kumppanille vaikka se ei aktuaalisesti kärsisi siitä, että ei vaikka grillaa samaan aikaan kuin se itse grillaa. Kumppanille tuottaa ahdistusta ja tekee suhteesta tosi raskaan jos tekee ongelman grillauksesta ja miten ei voi syödä niitä&ahdistelee&pyörittelee asiaa edestakaisin päiviä/viikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pysty syömään ihmisten nähden?
😂
0/5Tämä voidaan tosiaan julistaa provoksi.
No, joo...jos aloittaja ei ole lähes tuntiin antanut mitään elonmerkkejä itsestään tätä ei ole mitään amerikantiedettä päätellä.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä ap! Syömishäiriöstä toipuminen kestää pitkään, itsellä kesti joku n. 10 vuotta koko prosessi. Ei ketään siellä juhlissa tosiaan kiinnosta, että mitä syöt, juot ja miten paljon ellei itse tee siitä ongelmaa. Jotkut syövät sitä ja toiset tätä, no big deal. Asioista tulee big deal nimenomaan sen syömishäiriön takia, koska muistan kun itse esim murehdin etukäteen että entäs jos siellä juhlissa tarjotaan sitä tätä tuota eikä niitä voi syödä koska se ja se. Muut ihmiset ahdisti kun tuntui, että ne vähintään tuijottavat ja arvostelevat. Siinä jäi unohduksiin puhdas fakta, että kun kattoo (isoa määrää) porukkaa joka syö niin ne kaikki syö omilla tavoillaan. Joku ottaa salaattia ja joku ottaa jotain muuta, jotkut erottelee osan ruuasta sivuun ja osa mättää kaiken naamansa lähestulkoon yhdellä nielaisulla jne jne. Itse tällä kokemuksella tekisin niin, että joisin tuossa tilanteessa riittävästi viiniä alle, että rentoutuu ja sitten maistelisin tarjoamuksista just sitä mitä tykkään, oli se vähän tai paljon. Syy miksi mies käyttäytyy tuolla tavalla johtuu siitä miten syömishäiriö teillä tällä hetkellä vaikuttaa kotielämässä&parisuhteessa. Syömishäiriöisen käyttäytyminen ei ole todellakaan helppoa sille kumppanille vaikka se ei aktuaalisesti kärsisi siitä, että ei vaikka grillaa samaan aikaan kuin se itse grillaa. Kumppanille tuottaa ahdistusta ja tekee suhteesta tosi raskaan jos tekee ongelman grillauksesta ja miten ei voi syödä niitä&ahdistelee&pyörittelee asiaa edestakaisin päiviä/viikkoja.
Syömishäiriöiselle tekee hyvää käyttää alkoholia?
Ihan ymmärrettävä reaktio mieheltäsi vaikka ei sitä tietysti tarvitsisi töksäyttää noin.
Sanot hänelle, että pyrit syömään mahdollisimman normaalista ja kerrot miten haluat hänen reagoivan, jos ahdistuksesi sen estää.
Juhliin vain, ne eivät ole mitkään syömäkisat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriöiselle tekee hyvää käyttää alkoholia?
Miksi ei?