YouTube poistaa alapeukutuksen
https://www.is.fi/digitoday/art-2000008397623.html
Googlen omistama videopalvelu YouTube kertoo keskeisestä muutoksesta yhteen palvelun runsaasti käytettyyn toimintoon, nimittäin alapeukkuun.
Peukut toimivat siis jatkossa samalla tavalla, kuin YouTuben videoihin jätetyissä kommenteissa. Niissäkin näkyvät julkisesti vain tykkäykset, kun taas alapeukun painamisen määriä ei näytetä.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Minusta tuo on selkeä huononnus jos ja kun ylä- ja alapeukkujen määrä ei ole näkyvissä. Pitäisikö kaikkien pitää samoista asioista tai olla kommentoimatta.
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala peukku täysin turha kaikkialla. Ketä kiinnostaa negatiiviset ihniset ja heidän peukkunsa jota käytetään vaan kiusaamiseen.
Juu onkin paljon parempi elää ihqussa pumpulimaailmassa, jossa kaikki ainoastaan yläpeukuttaa, niin ei kukaan hiekka-alapää pahoita mieltään.
Eli susta kiusaaminen on ok? Koulukiusaaminenkin vain pudottaa lapsen sieltä sun olettamasta pilvilinnasta?
Alapeukuttaminen ei ole mitään kiusaamista, paitsi ehkä jonkun äärimmäisen yliherkän mielensäpahoittajan mielestä.
Artikkelista lainattua:
"YouTuben blogin ja videon mukaan syynä on alapeukkujen avulla tehty häirintä. Videot ovat voineet esimerkiksi aihepiirinsä tai tekijänsä vuoksi saada osakseen masinoituja hyökkäyksiä, joissa videoita alapeukutetaan urakalla.
Videopalvelu kokeili muutosta aiemmin tänä vuonna ja totesi, että sillä tavalla pystyttiin vähentämään alapeukun avulla tehtäviä hyökkäyksiä. YouTube myös kuuli pienemmiltä ja aloittelevilta videoiden julkaisijoilta, että he ovat joutuneet tällaisten hyökkäysten kohteeksi ilman perusteita. Palvelun koe vahvisti, että näin todella tapahtuu suhteessa enemmän pienillä kanavilla."
Kai ne mainostajatkin reagoi siihen, että onko videolla/tubettajalla kuinka paljon alapeukkuja ja tämä vaikuttaa suoraan tubettajan elantoon. Jos tällä voidaan poistaa häirintä, sehän on vain hyvä juttu. Alapeukun voi silti jättää, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukut ovat pelkkää turhaa, passiivisaggressiivista vihamielisyyttä. Ilmeisesti ne, joiden mielestä alapeukutukset ovat ihan jees, eivät itse ole youtubessa videoineen. Voisin veikata, että jokainen tubettaja, jonka videot saisivat enimmäkseen alapeukkuja, olisi asiasta näreissään. Alapeukku ei kerro syytä miksi sen antaja sen antoi. Vastaanottaja ei saa siitä mitään muuta kuin hämmentyneen ja ikävän fiiliksen. Ihminen kaipaa sanoja ja perusteluja.
Vai kuinka moni meistä palstalaisista olisi tyytyväinen, jos perustamamme aloitukset saisivat alapeukkuja ilman mitään perusteluja? Jos siis puhutaan aidoista avauksista, ei mistään trollailuista, joiden pääasiallinen tehtävä on vain kuhisuttaa ja härnätä.
Minusta alapeukku on lähinnä merkki, että joku ajattelee toisella tavalla. En ota sitä koskaan niin, että minä olen väärässä. Jos kirjoittaisin tekstin, että rakastan maksalaatikkoa puolukan kanssa ja joku laittaa siihen alapeukkua, niin en ota sitä henkilökohtaisesti. Ajattelen, ett joko he eivät tykkää puolukasta. He luulevat, että pilailen, he eivät ylipäätään tykkää maksalaatikosta, heidän on vaikeaa ymmärtää, että joku ylipäätään syö maksalaatikkoa, vahinko peukku jne. Ei se oikeasti minua kiinnosta mikä heidän syynsä on peukkuttaa alas.
Seuraan silti mielelläni kuinka moni on tekstin lukenut tai nähnyt. Aiemmin minusta aaveellä se tuli esiin.
Jos tubettaja saa paljon alapeukkuja, jotain on pielessä.
No, kyllä mua ainakin kiinnostaa, miksi joku ajattelee eri tavalla ja onko kenties jotain, mitä itse en ole huomannut ajatella. Pelkästä alapeukusta ei opi mitään, perustellusta vasta-argumentista voi oppiakin jotain.
Voi kun äitin pikku mussukat pahoittaa taas mielensä jostain alapeukuista. Mikseivät suoraan uhraa henkeänsä ilmaston hyväksi?
Mitä virkaa sitten on yläpeukuilla, ellei näe suhdetta moniko on ala/yläpeukuttanut videota. Onko tämä taas jotain sellaista pelleilyä jolla pyritään vähentämään joidenkin mielensäpahoitusta.
Osa Googlen cancel-ohjelmaa. "Vääriä" mielipiteitä liikaa joten nyt pitää estää niiden julkinen näyttäminen alapeukuilla. Onhan Google jo mm muokannut hakutuloksia niin että ilmastonmuutoksesta näytetään vain "oikeita" mielipiteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alapeukkuja ei tosiaankaan tarvita. Se olisi ihan oikein, ettei sellaiset ihmiset voisi alapeukuttaa, jotka tekevät sitä vain toisen mielenpahoittamiseksi. Negatiivisuutta on varmasti ihan riittävästi jokaisen elämässä muutenkin.Esim meiltä jokaiselta kuolee läheisiä ym kriisejä. Se jolle laitat alapeukun, et voi tietää mitä hän sillä hetkelläkin joutuu elämässään kestämään. Myötätuntoa täällä tarvitaan ja sitä pitää jakaa mahdollisimman paljon ja usein kuin on mahdollista.
Suhteellisuuden tajua nyt johonkin peukkuihin. Jokainen tosiaelämän eriävä mielipide on vähän sama asia kuin alapeukku. Sen kanssa on opittava elämään., ettei kaikki ajattele samalla tavalla. Ei, vaikka itsellä olisi vaikeaa ja raskasta.
Kenenkä joukoissa seisot?Minä pidän huolen siitä, että elän elämäni niin, että olen lisäämässä täällä maapallolla paremminkin hyvää, rakkautta, iloa, myötätuntoa kuin vihaa ym negatiivisuutta. Näin saan nukuttua yöni hyvin ja olen pysynyt täysin terveenä. Suosittelen kaikille.
Jos itse saan vaikka täällä kommentteihini alapeukkuja, mietin mistä se johtuu ja olisiko jossakin mielipiteessäni miettimisen varaa tai olenko väärässä jostakin asiasta.
Jos Youtubessa jonkun yleensä lähinnä yläpeukkuja saavan tyypin videossa onkin yllättäen paljon alapeukkuja, se ei ole sattumaa ja merkityksetöntä. Se voi tarkoittaa esimerkiksi, että videossa on jotain väärää informaatiota, eikä sitä kannata ottaa niin totena kuin tuon yleensä luotettavan videontekijän muut paremmin taustatutkitut videot. Tai sitten videolla esiintyy epäsuosittu mielipide. Tai sitten videon sisältö on oikeasti haitallista.
Alapeukut ovat hyödyllisiä. Melkein kaikissa videoissa on jotain "turhalta" vaikuttavia alapeukkuja, mutta vain vähän yläpeukkuihin nähden. Alapeukut myös hyödyttävät videon tekijää ihan yhtä paljon kuin yläpeukut, joten niistä ei ole vahinkoa.
Itse pitänyt enempi sellaisten tunneihmisten juttuna noita peukutuksia ja kyllähän se näkyy myös täälläkin kun olen seuraillut minkälaisia peukutuksia on annettu joihinkin kirjoituksiin.
Selkeästikään ei ole ajateltu, mitä siinä tekstissä oikein sanottiinkaan, vaan rytkästään peukulla kun nyt sattui artikkeli tuntumaan tuolta.
Vierailija kirjoitti:
Voi ei. Itse etsin säännöllisesti tiettyjä neuvoja yhden ohjelman käyttöön. On nopea tsekata alapeukkujen määrästä, kannattaako tuhlata aikaa ohjevideon katsomiseen vai katsonko jonkin toisen. Niitä ohjevideoita on kuitenkin runsaasti tarjolla, mutta läheskään kaikki eivät ole kovin hyviä.
Tämä harmittaa minuakin. Ohjevideoissa (tietokoneen käyttö, vieraskielisten sanojen ja nimien lausuminen eli "how to pronounce..."- videot jne.) alapeukuista näkee nopeasti, kannattaako videon tietoihin luottaa. Yleensä tuollaisissa videoissa alapeukut pitävät paikkansa.
Muuten en edes huomaa videoiden saamia ylä- ja alapeukkuja enkä itse juuri käytä niitä.
Sen sijaan minua ärsyttää, jos videon tekijä on estänyt kommentit. Joskus oikein kihisen ärsytyksestä ja saatan ihan sen takia laittaa alapeukun (elleivät peukutkin ole estetty).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Myös World Economic Forumin ja Bill Gatesin videoissa on huomattava määrä alapeukkuja.
Eli siis kun jotkut pienet tubettajat on mielensä pahoittaneet kun väki ei pidä heidän videoistaan, niin koko systeemi pitää muuttaa. Minkä takia jotkut masinoisivat hyökkäyksiä joitain nobodyjä vastaan? Eihän tässä ole mitään järkeä.
Trumpin videoita saa kyllä alapeukuttaa ja haukkua ukkoa suorin sanoin, mutta "Lets Go Brandon" pitää kieltää eikä näiden toisten videoita saa alapeukuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai youtube kommentointimahdollisuutta poista? Voit jättää ihan sanallisen kommentin, jos et jostain tykkää. Mikä on jopa parempi vaihtoehto, koska pelkästä alapeukusta ei selviä, mikä sisällössä hiertää.
You tubella onkin ovela varjobannaus järjestelmä. Jos olet varjobannattu ja kirjoitat kommentin johonkin videoon niin sinä itse näet kommenttisi, mutta jos kirjaudut ulos niin et näe enää kommenttiasi. Eli kukaan muukaan ei näe sitä. Tämän bannin voi kiertää niin että vastaa jonkun muun viestiin eikä laita sitä viestiä suoraan siihen videoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ala peukku täysin turha kaikkialla. Ketä kiinnostaa negatiiviset ihniset ja heidän peukkunsa jota käytetään vaan kiusaamiseen.
Juu onkin paljon parempi elää ihqussa pumpulimaailmassa, jossa kaikki ainoastaan yläpeukuttaa, niin ei kukaan hiekka-alapää pahoita mieltään.
Eli susta kiusaaminen on ok? Koulukiusaaminenkin vain pudottaa lapsen sieltä sun olettamasta pilvilinnasta?
Alapeukuttaminen ei ole mitään kiusaamista, paitsi ehkä jonkun äärimmäisen yliherkän mielensäpahoittajan mielestä.
Artikkelista lainattua:
"YouTuben blogin ja videon mukaan syynä on alapeukkujen avulla tehty häirintä. Videot ovat voineet esimerkiksi aihepiirinsä tai tekijänsä vuoksi saada osakseen masinoituja hyökkäyksiä, joissa videoita alapeukutetaan urakalla.
Videopalvelu kokeili muutosta aiemmin tänä vuonna ja totesi, että sillä tavalla pystyttiin vähentämään alapeukun avulla tehtäviä hyökkäyksiä. YouTube myös kuuli pienemmiltä ja aloittelevilta videoiden julkaisijoilta, että he ovat joutuneet tällaisten hyökkäysten kohteeksi ilman perusteita. Palvelun koe vahvisti, että näin todella tapahtuu suhteessa enemmän pienillä kanavilla."
Kai ne mainostajatkin reagoi siihen, että onko videolla/tubettajalla kuinka paljon alapeukkuja ja tämä vaikuttaa suoraan tubettajan elantoon. Jos tällä voidaan poistaa häirintä, sehän on vain hyvä juttu. Alapeukun voi silti jättää, jos haluaa.
Eli toisin sanoen jos kansa näyttää mielipiteensä alapeukuilla WEFin/Bill Gatesin/Bidenin tai vaan ihan vaan koronarajotusaiheisiin videoihin niin se on heidän mielestä masinoitu hyökkäys.
YLE harrastaa ihan samaa. Pelkät yläpeukut uutisten keskustelussa.
Ihmiset jotka lukevat ilman kritiikkiä ottaa agendaan sopivat mielipiteet totuutena ja enemmistön kantana.
"Tässä on 230+ ääntä!"
Agendaan sopimattomat on lisäksi jätetty julkaisematta.
Upeaa mielipidemanipulointia :)
Tosi huono juttu. Sitten pitäisi yläpeukutkin poistaa kokonaan.
Käyttäjähän on jo tätä ennen voinut piilottaa molemmat peukutukset ja kommentoinnit. Eli miksi ne pitää saada viedä kaikilta? Ei haluta että näkee mitä mieltä ihmiset oikeasti on?
En tiedä auttaako tuo esimerkiksi niitä tubettajia, koska käsittääkseni alapeukut näkyy yhä heille itselleen. Vai olenko väärässä? Eli alapeukuttaa voi edelleen, ne vaan eivät näy julkisesti.
Voi ei. Itse etsin säännöllisesti tiettyjä neuvoja yhden ohjelman käyttöön. On nopea tsekata alapeukkujen määrästä, kannattaako tuhlata aikaa ohjevideon katsomiseen vai katsonko jonkin toisen. Niitä ohjevideoita on kuitenkin runsaasti tarjolla, mutta läheskään kaikki eivät ole kovin hyviä.