Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Löytyykö unilääkettä näillä kriteereillä?

Vierailija
11.11.2021 |

Ei lihota/lisää ruokahalua, pitää unessa eikä ole koko päivää tokkurassa?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini. Muita unilääkkeitä ei kannata alkaa käyttämään kuin aivan kroonisessa unettomuudessa. Kun alat korjaamaan lääkkeillä unta jo nuorehkona niin myöhemmin ei nukahtaminen onnistu muuten kuin juuri "keamiallisin" keinoin. Ja kun olet tottunut ottamaan unilääkkeen, kun uni ei tule niin pitää se monesti kierrettä yllä. Et usko, että enää muuten saatkaan unta ja se saa valpastumaan ahdistuksen myötä iltaisin siinä määrin, että ajatuksesta tulee totta.

Melatoniini on käytössä. Ei auta tippaakaan.

Oletko kokeillut pitkävaikutteista melatoniinia.?Tokmannilta Melatal 1.9 mg pitkävaikutteinen. Tulee ottaa 2 tuntia ennen nukkumaanmanoa.

Vierailija
42/55 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kyllä hölmöä, että joillain ei ole edes yritetty selvitellä, mistä unettomuus johtuu. Minulla se johtuu isolta osin kuormittavasta elämäntilanteesta, johon en pysty vaikuttamaan. Mindfullness-harjoitukset ja rauhalliset iltalenkit koiran kanssa eivät ole auttaneet minulla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsopikloni, mutta lääkärit ei määrää kun Valvira kyttää.

Vältä ainakin mirtatsapiinia.

Ei Valvira tsopiklonin määräämistä kyttää,  mutta nämä nykyiset nuoret  lääkärit on suurinpiirtein aivopesty siihen, että kenellekään ei tule määrätä minkäänlaista unilääkettä.

Vierailija
44/55 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

tia.a68v kirjoitti:

Hyvä unilääke on. Rajoita somessa olosi ja Tv katselu. Harasta hyötyliikuntaa. Muista syödä ruokarytmillä.Ulkoile paljon. Kun halitset oman ajan käytön: Kykenet Ottamaan se aikaa ulkoiluun. Kävelessä saat hyvän mielen ja osaat sen tehdä itse. Lainaa kirjasto kirjoja,mistä itse pidät ,kirjan lukeminen on hyvä unilääke.

Siinä yksi, joka ei tiedä mitään unettomuudesta.

Vierailija
45/55 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.life.fi/AntiStress-Vahva

Tää auttoi mulla. Vedin tosin kaikkea sekaisin, eri päivinä toki. Antistressiä, melatoniinia, Zopinoxia. Koitin pitää annostukset maltillisina.

Vierailija
46/55 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Atarax, rauhoittaa eikä koukuta. Mulla myös vähentää mielitekoja.

Vierailija
47/55 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kokeillut jotain mäkikuismavalmistetta ja vahvaa melatoniinia, enkä huomannut mitään vaikutusta niillä.

Vierailija
48/55 |
11.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on se, että lääkkeitä ei voi itse valita vaan on kokeiltava sitä, mitä lääkäri suostuu määräämään. Minä olen joutunut vääntämään tuosta Stilnoctin uusimisesta ja ottamaan kokeiluun triptylit, mirtatsapiinit ja ketiapiinit. Lääkärini haluaisi, että minä alkaisin syödä serotoniininlääkkeitä, vaikka en koe itseäni masentuneeksi vaan kärsin ajoittaisesta ahdistuneisuudesta huolten takia. Olen seurannut yhtä sukulaistani, joka on syönyt SSRI-lääkkeitä jo pari vuosikymmentä, kun lopettaminen/vähentäminen on aina aiheuttanut niin ankaran huimauksen ja pahoinvoinnin, ettei lopettamisesta ole tullut mitään. En tiedä, ovatko nuo lääkkeet aiheuttaneet pysyviä muutoksia hänen aivoihinsa vai mistä on kyse. Olen sitä mieltä, että noiden lääkkeiden kanssa ei kannata ruveta pelaamaan, ellei ole niin paha masennus, että ne ovat todellakin välttämättömiä toipumisen varmistamiseksi.

Vierailija
49/55 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melatoniini. Muita unilääkkeitä ei kannata alkaa käyttämään kuin aivan kroonisessa unettomuudessa. Kun alat korjaamaan lääkkeillä unta jo nuorehkona niin myöhemmin ei nukahtaminen onnistu muuten kuin juuri "keamiallisin" keinoin. Ja kun olet tottunut ottamaan unilääkkeen, kun uni ei tule niin pitää se monesti kierrettä yllä. Et usko, että enää muuten saatkaan unta ja se saa valpastumaan ahdistuksen myötä iltaisin siinä määrin, että ajatuksesta tulee totta.

Melatoniini on käytössä. Ei auta tippaakaan.

Oletko kokeillut pitkävaikutteista melatoniinia.?Tokmannilta Melatal 1.9 mg pitkävaikutteinen. Tulee ottaa 2 tuntia ennen nukkumaanmanoa.

Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin se pahensi. Lääkäri kyllä sanoi että eri valmisteissa on eroja mutta eri merkkejä on jonkun verran enkä tiedä mitä sitten seuraavaksi kannattaisi kokeilla

Vierailija
50/55 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kokeillut jotain mäkikuismavalmistetta ja vahvaa melatoniinia, enkä huomannut mitään vaikutusta niillä.

Juu, mäkikuisman ja muiden luontaistuotteiden kanssa kannattaa kuitenkin olla tarkka, mikäli on jotain muuta lääkitystä päällä, esim. masennukseen. Voi tulla ikäviä sivuvaikutuksia.

Vierailija
51/55 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän Temestaa, mutta vain puolikkaan. Välillä otan reseptivapaan allergialääkkeen, missä on se väsyttävä vaikutus. Näitä vain silloin kun on ollut muutama uneton yö. Muuten käytän melatoniini-valmisteita. Apteekista ostan sitä vahvinta, siinä paketissa tosin ei ole monta, mutta jos valmiste toimii, niin lääkäri on ainakin itselleni kirjoittanut reseptin näille.

Vierailija
52/55 |
12.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei Valvira tsopiklonin määräämistä kyttää,  mutta nämä nykyiset nuoret  lääkärit on suurinpiirtein aivopesty siihen, että kenellekään ei tule määrätä minkäänlaista unilääkettä.

Nuoret lääkärit olivat olevinaan niin huolissaan lääkkeen käytöstä. Viimeinen pisara oli syyttäminen lääkkeen väärinkäytöstä. Sanoin antaa olla voin minä valvoa. Ei ole edes uutta minulle. Sitten olinkin lähes kaksi vuotta ilman lääkettä. Aika paljon tuli täysin unettomia öitä.

Vierailija
53/55 |
13.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisää kokemuksia?

Vierailija
54/55 |
24.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai mikä olisi vähiten haitallisin?

Vierailija
55/55 |
07.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret lääkärit olivat olevinaan niin huolissaan lääkkeen käytöstä. Viimeinen pisara oli syyttäminen lääkkeen väärinkäytöstä. Sanoin antaa olla voin minä valvoa. Ei ole edes uutta minulle. Sitten olinkin lähes kaksi vuotta ilman lääkettä. Aika paljon tuli täysin unettomia öitä.

Mulle tuli väärinkäyttöepäily kun mun lääkkeet varastettiin ja tyhmänä menin siitä ilmoittamaan terveydenhuollolle, resepti heti poikki ja uusia ei tule. 

Miten näitä edes väärinkäytetään?