Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asumistuki avoliitossa

Vierailija
27.01.2015 |

Olen pienituloinen osa-aikatöitä tekevä aikuisopiskelija, miesystäväni töissä käyvä ja kohtuullisesti tienaava. Asun vuokralla ja saan täyden asumistuen. Miesystäväni vuokrasopimus on määräaikainen toukokuuhun, tämän jälkeen hänen olisi tarkoitus muuttaa luokseni asumaan.

Miesystäväni ei suostu maksamaan kuin puolet vuokrasta, vaikka hänen tulonsa riittäisi isompaankin osuuteen. Kuukausitulomme yhteenlaskettuna olisimme oikeutettu alle sadan euron asumistukeen, ja edes tällä avustuksella minulla ei ole mahdollisuutta maksaa omaa puolikastani vuokrasta.

Koska miesystäväni ei missään tapauksessa aio hakea mitään tukea, tuleeko kelan tietouteen kuitenkin tuore avoliitto miesystäväni siirtäessään kirjansa luokseni?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi jäätäväksi mennyt tämä elättämiskammo. Tässäkään tilanteessa mies EI elättäisi AP:ta, vaan, kuten joku hyvin sanoikin, "kompensoi AP:lle aiheuttamansa tulonmenetykset". Ja heti AV:lla kyse on miehen lompakolla loisivasta huorasta. Mikä meni väärin?

Vierailija
22/62 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin, mutta luulis yleensä, että jos tulot laitetaan puoliksi niin siinä säästää. On liian suuri vuokra, jos ei sitä edes puoliksi laittamalla pysty maksamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 22:38"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:56"]

Mä en kyllä oikein ymmärrä, miksi miehen pitäisi elättää ap:ta. Toki ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta eikö tuohon voisi yrittää keksiä jonkun kompromissin, tässä tapauksessa ehkä halvemman asunnon? Tilanteessa, jossa on eletään vakiintuneesti perheenä ja  koko elämä ja rahat on yhteisiä, on tietysti ok, jos jompikumpi maksaa enemmän tai maksetaan tulojen mukaan, mutta siitähän tässä ei kai ole kysymys, jos ap muuttaa (uuden?) miesystävänsä kanssa ensimmäistä kertaa yhteen. En mä ainakaan olisi kehdannut edes pyytää, että miesystäväni maksaisi asumisesta yhteisessä asunnossa enemmän kuin minä. Omistusasunnossa se on ehkä hiukan eri asia, koska silloin siitä saa jotain pysyvää vastineeksi, mutta vuokralla ollessa rahat menevät taivaan tuuliin.

Kuinka paljon ap oikein pystyt maksamaan asumisestasi ja paljonko miehelle jäisi maksettavaa?

[/quote]

ei mies elättäisi ap:ta vaan ainoastaan kompensoisi ap:lle aiheuttamansa tulonmenetykset. Parempi kysymys olisi, miksi ap:n muutenkin pienituloisempana pitäisi vielä kärsiä taloudellisesti yhteenmuutosta, kun parempituloinen mies voittaa?
[/quote]

Tuli vahingossa alapeukku!

Vierailija
24/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen unohtanut käydä vielä kertaakaan täällä ketjussani. Kiitos kaikille vastauksista! Minulla on nykyiseen vuokra-asuntooni kova tunnearvo, olen asunut elämäni kymmenen ensimmäistä vuotta kerrosta ylempänä. En ole itse asunut tässä kuin vajaa vuoden, isoäitini asui tässä vuokralla elämänsä loppuun saakka.

Miesystäväni kanssa olemme olleet yhdessä kolmisen vuotta, ja yhdessä emme tosissaan virallisesti koskaan ole asuneet. Käytännössä kuitenkin viikonloput vietetään minun luonani, työpäivät hänen luonaan. Mieheni myös matkustelee töidensä puolesta usein, n. puolet kuusta pois, eli minä asun asunnossa enemmän. Emme jaa jokaista mandariiniakin kristillisesti tasan, vaan kaupassa käydään omatunnon mukaan. Mies useammin kuin minä, maksaa myös useammin kun käydään yhdessä kaupassa.

Osa-aikatöistäni saan tällä hetkellä todella vähän tuloja, kun ne ja asumislisä lasketaan yhteen, ja miinustetaan vuokra ja vesi, minulle jää kuukausittain alle 300 euroa "käyttörahaa" elämääni. Vielä puoli vuotta sitten tilanne oli parempi töiden suhteen. Toista osa-aikatyötä olen etsinyt tuloksetta. Tämä myös vaatisi opintojen tauolle panemisen. Aikuisopiskelijana en saa opintotukea.

Hänen periaatteensa todella on se, että asumiskulut puoliksi. Molemmat maksavat vesimaksun, ja vuokra ja sähkölasku jaetaan kahtia. Jos ajattelen tilannetta puolueettomasti, ymmärrän täysin. Minulla ei ole halua joutua mieheni elätettäväksi. Järjestelmä vain kummastuttaa ja surettaa, yhteisiä rahoja kun ei ole. Molemmat maksavat omat puhelimensa, harrastuksensa, vain ruoka on yhteistä. Sanoin aloitusviestissä ehkä väärin, ettei minulla ole asumistuen "menetyksen" jälkeen mitään mahdollisuutta maksaa vuokranpuolikastani. Rahaa jäisi käteen reilu satanen muihin elinkuluihin.

Vierailija
25/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrasmies tietenkin kuittaisi koko vuokran ja antaisi naiselleen hieman käyttörahaa omiin menoihinsa, mutta näköjään kaikista ei siihen ole. Pistä mies vaihtoon jos on tuollainen...

Vierailija
26/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelle osoitteeksi poste restante ja pyydät vuokran käteisellä. Älä suostu muuhun!

Vierailija
27/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vastaavassa tilanteessa vuokra on jaettu minun ja mieheni kesken suhteutettuna kummankin tuloihin. Olen osa-aikaisesti työskentelevä opiskelija ja mieheni on vuosi sitten valmistunut ja vakipaikan saanut insinööri. Hänen palkkatyönsä myötä menetin oikeuden asumistukeen, joten meillä tehdään todellakin niin, että mies maksaa vuokrasta enemmän. Kun aikoinaan tähän ratkaisuun päädyttiin, annoin kaksi vaihtoehtoa miehelle: joko muutetaan erilleen ja saan edelleen asumistuen normaalisti tai hän maksaa tuloistaan suuremman osan vuokrasta, sillä hänen tulojensa vuoksi alunperinkin menetin oikeuden asumistukeen. Ei ole reilua, mikäli pienempituloinen joutuu ko. tilanteessa puille paljaille ja toiselle jää useampi tonni kuussa omiin menoihin. Harkitsisin minäkin ap:na vielä yhteenmuuttoa, jos tuo on tosiaan tilanne. Parisuhde on aina kahden kauppa!

Vierailija
28/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ette voi tehdä erllisiä vuokrasopimuksia? Silloin sä voit tehdä oman asumistukihakemuksen.

Vierailija
29/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi niin, sillä Kelassa katsotaan yhdessä asuvaksi pariskunnaksi oli yhteiset sopparit tai ei. 

Vierailija
30/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole mikään perustelu vähemmälle vuokranmaksulle että viettää aikaa vähemmän asunnossa. Tuolla perusteellahan voisin sanoa omalle VA:lleni että koska tässä kuussa olen työmatkalla 3vkoa niin maksan vain viikon vuokran.

APn tapauksessa kulut jaetaan tulojen mukaan, juurikin siksi että apn asumismenot kasvavat kun mies muuttaa asuntoon. Tai sitten hankitte halvemman kämpän.

Vierailija
31/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sit pienempää suuta ihmiset, jotka mainostatte täällä kuinka Kela toimii jos taloudessa asuu 2 eri sukupuolta olevaa ihmistä, mutta eivät ole parisuhteessa!! Kyllä Kela vaati meiltä kunnon selvitykset siitä, olemmeko parisuhteessa vai emme! A4 piti kirjoittaa ja selvittää kaikki mahdollinen ja toimittaa vaikka millaista paperia. Helpolla ei tullut ja lopputulos: 23€/kk tukea! Että en lähtis kauheesti valehtelulinjalle, ei siitä mitään kostu! Ei kyllä kostunu muutenkaan, mutta tuki on tuki!

Vierailija
32/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäisin, että molemmilla meillä on oma vuokrasopimus, minulla päävuokralaisuus ja hänellä aluvuokralaissopimus. Ei puhuta ilman tietoa,kiitos!

Vierailija
33/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opintotuen asumislisään vaikuttaa puolison tuet! (Joku väitti, ettei näin olisi). Nim. Asumislisän yhteen muuttaessa menettänyt opiskelija

Vierailija
34/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinulla ap ole muuta mahdollisuutta kuin että mies nielee nyt vain ylpeytensä ja maksaa enemmän, tai hankkii oman kämpän. Pakkohan hänen on ymmärtää ettei se nyt vaan muuten ole taloudellisesti mahdollista.

Myöhemmin sitten on yhteenmuuton aika, kun sinä saat vakituisen työn? Mutta entäs sitten jos joudutkin työttömäksi? Vaatisiko miehesi siinäkin tilanteessa puolet vuokrasta? Entä jos saatte lapsia ja olet äitysrahalla? Muutatteko lapsen kanssa yksiöön slummiin?

Vierailija
35/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:18"]

Kyllä opintotuen asumislisään vaikuttaa puolison tuet! (Joku väitti, ettei näin olisi). Nim. Asumislisän yhteen muuttaessa menettänyt opiskelija

[/quote]

Muutin poikaystäväni kanssa yhteen vuonna 2009 ja silloin ei puolison tulot vaikuttaneet, sain opintotuen asumislisää. Kun saimme lapsen, niin se asumislisä loppui. Asumistukea emme saaneet, sillä siihen puolison tulot vaikuttavat.

Vierailija
36/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin tieto tulee Kelalle heti, tämä tietotekniikka aika

Ja kerro miehellesi että joko hän maksaa enemmän tai ei muuta luoksesi, kerro faktat ja sano että et aio huonontaa omaa elintasoasi entisestään.

Ei se mene niin että mies tulee asumaan sun kustannuksella

Vierailija
37/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:12"]

Olen unohtanut käydä vielä kertaakaan täällä ketjussani. Kiitos kaikille vastauksista! Minulla on nykyiseen vuokra-asuntooni kova tunnearvo, olen asunut elämäni kymmenen ensimmäistä vuotta kerrosta ylempänä. En ole itse asunut tässä kuin vajaa vuoden, isoäitini asui tässä vuokralla elämänsä loppuun saakka.

Miesystäväni kanssa olemme olleet yhdessä kolmisen vuotta, ja yhdessä emme tosissaan virallisesti koskaan ole asuneet. Käytännössä kuitenkin viikonloput vietetään minun luonani, työpäivät hänen luonaan. Mieheni myös matkustelee töidensä puolesta usein, n. puolet kuusta pois, eli minä asun asunnossa enemmän. Emme jaa jokaista mandariiniakin kristillisesti tasan, vaan kaupassa käydään omatunnon mukaan. Mies useammin kuin minä, maksaa myös useammin kun käydään yhdessä kaupassa.

Osa-aikatöistäni saan tällä hetkellä todella vähän tuloja, kun ne ja asumislisä lasketaan yhteen, ja miinustetaan vuokra ja vesi, minulle jää kuukausittain alle 300 euroa "käyttörahaa" elämääni. Vielä puoli vuotta sitten tilanne oli parempi töiden suhteen. Toista osa-aikatyötä olen etsinyt tuloksetta. Tämä myös vaatisi opintojen tauolle panemisen. Aikuisopiskelijana en saa opintotukea.

Hänen periaatteensa todella on se, että asumiskulut puoliksi. Molemmat maksavat vesimaksun, ja vuokra ja sähkölasku jaetaan kahtia. Jos ajattelen tilannetta puolueettomasti, ymmärrän täysin. Minulla ei ole halua joutua mieheni elätettäväksi. Järjestelmä vain kummastuttaa ja surettaa, yhteisiä rahoja kun ei ole. Molemmat maksavat omat puhelimensa, harrastuksensa, vain ruoka on yhteistä. Sanoin aloitusviestissä ehkä väärin, ettei minulla ole asumistuen "menetyksen" jälkeen mitään mahdollisuutta maksaa vuokranpuolikastani. Rahaa jäisi käteen reilu satanen muihin elinkuluihin.

[/quote]

Mutta kun järjestelmän mukaan teillä on yhteiset rahat ja se pitää miehen ottaa huomioon. Fiksu mies ei edes vaatisi 50/50 jakoa. Suurinosa omista tutuistani elää avoliitossa niin että isompi tuloinen maksaa jotain 60-90% maksuista ja pienempituloinen 40-10% ihan sen mukaan mikä on tuloero. Tajuaa ton tymempikin.

Vierailija
38/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:53"]

No miksi ette voi tehdä erllisiä vuokrasopimuksia? Silloin sä voit tehdä oman asumistukihakemuksen.

[/quote]

Ei kela hyväksy noita kuin ihan jossain poikkeustapauksissa. Katsovat jopa kämppiksiä avopareiksi

Vierailija
39/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin yritin muuttaa miespuolisen ystäväni kanssa kimppakämppään, mies on vielä homo ja tapeltiin Kelan kanssa asiasta. Kelalta sanottiin että he katsovat automaattisesti miehen ja naisen yhdessä asumisen avoliitoksi, ihan sama onko joku homo vai eikö ja jne. Eikä mitkään selvityksetkään olisi kuulemma auttaneet. Tästä on toisaalta aikaa jokunen vuosi, en tiedä onko käytännöt muuttuneet. Silloin kyllä tuntui epäreilulta että lesbopari voi asua yhdessä noin vain ilman että toisen tulot vaikuttaa mihinkään, mutta mies ja nainen kavereina ei.

Vierailija
40/62 |
28.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on sinun oma ongelma. Jos haluat muuttaa yhteen eikä äijä suostu maksamaan niin voi voi jos et saa tukea. Minunko veronmaksajana pitäisi sinun asumisesi maksaa?