Asumistuki avoliitossa
Olen pienituloinen osa-aikatöitä tekevä aikuisopiskelija, miesystäväni töissä käyvä ja kohtuullisesti tienaava. Asun vuokralla ja saan täyden asumistuen. Miesystäväni vuokrasopimus on määräaikainen toukokuuhun, tämän jälkeen hänen olisi tarkoitus muuttaa luokseni asumaan.
Miesystäväni ei suostu maksamaan kuin puolet vuokrasta, vaikka hänen tulonsa riittäisi isompaankin osuuteen. Kuukausitulomme yhteenlaskettuna olisimme oikeutettu alle sadan euron asumistukeen, ja edes tällä avustuksella minulla ei ole mahdollisuutta maksaa omaa puolikastani vuokrasta.
Koska miesystäväni ei missään tapauksessa aio hakea mitään tukea, tuleeko kelan tietouteen kuitenkin tuore avoliitto miesystäväni siirtäessään kirjansa luokseni?
Kommentit (62)
Kelaa ei kiinnosta pätkääkään kumpiko hankkii ja minkä verran, vaan siellä samassa asunnossa asuvia kohdellaan ruokakuntana, ts. katsotaan paljonko yhteenlasketut tulot ovat. Yhteenlasketuista tuloista riippuen tuki myönnetään sen suuruisena kuin taulukko sanoo. Kelassa ei ole mitään väliä sillä, kumpiko on pääasiallinen palkansaaja. Kannattaa ehkä tämä kertoa miehellesi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:56"]Mä en kyllä oikein ymmärrä, miksi miehen pitäisi elättää ap:ta. Toki ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta eikö tuohon voisi yrittää keksiä jonkun kompromissin, tässä tapauksessa ehkä halvemman asunnon? Tilanteessa, jossa on eletään vakiintuneesti perheenä ja koko elämä ja rahat on yhteisiä, on tietysti ok, jos jompikumpi maksaa enemmän tai maksetaan tulojen mukaan, mutta siitähän tässä ei kai ole kysymys, jos ap muuttaa (uuden?) miesystävänsä kanssa ensimmäistä kertaa yhteen. En mä ainakaan olisi kehdannut edes pyytää, että miesystäväni maksaisi asumisesta yhteisessä asunnossa enemmän kuin minä. Omistusasunnossa se on ehkä hiukan eri asia, koska silloin siitä saa jotain pysyvää vastineeksi, mutta vuokralla ollessa rahat menevät taivaan tuuliin.
Kuinka paljon ap oikein pystyt maksamaan asumisestasi ja paljonko miehelle jäisi maksettavaa?
[/quote][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 15:56"]Mä en kyllä oikein ymmärrä, miksi miehen pitäisi elättää ap:ta. Toki ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta eikö tuohon voisi yrittää keksiä jonkun kompromissin, tässä tapauksessa ehkä halvemman asunnon.
Niinpä. Kysymyshän ei oikeasti ole se että ap: n tapauksessa mies joutuisi elättämään ap:n vaan juuri päinvastoin. Ap:hän tuossa tapauksessa pienempi tuloksena elättää suurempi tuloista!
Jos ja kun muuttaa avoliittoon niin se on aivan sama kuin avioliitto puolison elättämisen suhteen eli ei mitään eroa niissä. Lisäksi mikä on esim ap: n tapauksessa miehen motiivi muuttaa yhteen naisen kanssa kun tietää naisen elämäntilanteen rahojen suhteen ja vaatii maksamaan puolet vuokrasta vaikka tietää asian mahdottomuuden? Ettei vain olisi se että säästää asumiskuluissa?
Yhteiselämään kuuluu se että ollaan me ei se että ollaan sinun ja minun rahat yms.
Jos olisin ap niin en missään tapauksessa muuttaisi tuollaisen miehen kanssa yhteen. En ikinä.