Asumistuki avoliitossa
Olen pienituloinen osa-aikatöitä tekevä aikuisopiskelija, miesystäväni töissä käyvä ja kohtuullisesti tienaava. Asun vuokralla ja saan täyden asumistuen. Miesystäväni vuokrasopimus on määräaikainen toukokuuhun, tämän jälkeen hänen olisi tarkoitus muuttaa luokseni asumaan.
Miesystäväni ei suostu maksamaan kuin puolet vuokrasta, vaikka hänen tulonsa riittäisi isompaankin osuuteen. Kuukausitulomme yhteenlaskettuna olisimme oikeutettu alle sadan euron asumistukeen, ja edes tällä avustuksella minulla ei ole mahdollisuutta maksaa omaa puolikastani vuokrasta.
Koska miesystäväni ei missään tapauksessa aio hakea mitään tukea, tuleeko kelan tietouteen kuitenkin tuore avoliitto miesystäväni siirtäessään kirjansa luokseni?
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:36"]Minäkin yritin muuttaa miespuolisen ystäväni kanssa kimppakämppään, mies on vielä homo ja tapeltiin Kelan kanssa asiasta. Kelalta sanottiin että he katsovat automaattisesti miehen ja naisen yhdessä asumisen avoliitoksi, ihan sama onko joku homo vai eikö ja jne. Eikä mitkään selvityksetkään olisi kuulemma auttaneet. Tästä on toisaalta aikaa jokunen vuosi, en tiedä onko käytännöt muuttuneet. Silloin kyllä tuntui epäreilulta että lesbopari voi asua yhdessä noin vain ilman että toisen tulot vaikuttaa mihinkään, mutta mies ja nainen kavereina ei.
[/quote]
No meillä on just noin ja niitten selvityksien jälkeen olen sen tuen saanut? Nyt kannattaa mennä sitten uudestaan Kelaan ja selvittää perinpohjin ja todellakin omilla!!vuokrasopimuksilla,en voi painottaa tätä enempää..samaiset paperit kuskasin myös sossuun. Kaikki paperit on täytettävä pilkulleen ja lisä(!!)liitteitä oltava. Myös kun otatte huomioon,että käsittelijöissä on eroa,ihmisiä kun ovat-koita jotain muuta toimistoa. Niin uskomattomalta kuin kuullostaakin...
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:18"]
Kyllä opintotuen asumislisään vaikuttaa puolison tuet! (Joku väitti, ettei näin olisi). Nim. Asumislisän yhteen muuttaessa menettänyt opiskelija
[/quote]
Muutin poikaystäväni kanssa yhteen vuonna 2009 ja silloin ei puolison tulot vaikuttaneet, sain opintotuen asumislisää. Kun saimme lapsen, niin se asumislisä loppui. Asumistukea emme saaneet, sillä siihen puolison tulot vaikuttavat.
[/quote]
Jep, opintotuen asumislisään puolison tuet vaikuttavat vasta sitten, jos se opiskelija saa lapsia. Eli lapsettomilla pareilla opiskelija saa asumislisää vaikka avokki olis miljonääri. Mutta ap jo sanoikin, ettei hän aikuisopiskelijana saa opintotukea niin tämä ei koske häntä
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 10:42"]
Tämä on sinun oma ongelma. Jos haluat muuttaa yhteen eikä äijä suostu maksamaan niin voi voi jos et saa tukea. Minunko veronmaksajana pitäisi sinun asumisesi maksaa?
[/quote]
Mutta nythän mies on se joka haluaa muuttaa?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:24"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:22"]
Teette Kelalle selvityksen että ette ole parisuhteessa ja sillä perusteella voit saada 50% vuokrasta asumistukea. En tiedä täytyykö teidän tehdä jonkinlainen vuokrasopimus vai miten mutta Kelassa varmaan neuvovat.
[/quote
Varmaan kelassa neuvotaanki miten huijataan asumisentuessa :D
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 08:12"]Olen unohtanut käydä vielä kertaakaan täällä ketjussani. Kiitos kaikille vastauksista! Minulla on nykyiseen vuokra-asuntooni kova tunnearvo, olen asunut elämäni kymmenen ensimmäistä vuotta kerrosta ylempänä. En ole itse asunut tässä kuin vajaa vuoden, isoäitini asui tässä vuokralla elämänsä loppuun saakka.
Miesystäväni kanssa olemme olleet yhdessä kolmisen vuotta, ja yhdessä emme tosissaan virallisesti koskaan ole asuneet. Käytännössä kuitenkin viikonloput vietetään minun luonani, työpäivät hänen luonaan. Mieheni myös matkustelee töidensä puolesta usein, n. puolet kuusta pois, eli minä asun asunnossa enemmän. Emme jaa jokaista mandariiniakin kristillisesti tasan, vaan kaupassa käydään omatunnon mukaan. Mies useammin kuin minä, maksaa myös useammin kun käydään yhdessä kaupassa.
Osa-aikatöistäni saan tällä hetkellä todella vähän tuloja, kun ne ja asumislisä lasketaan yhteen, ja miinustetaan vuokra ja vesi, minulle jää kuukausittain alle 300 euroa "käyttörahaa" elämääni. Vielä puoli vuotta sitten tilanne oli parempi töiden suhteen. Toista osa-aikatyötä olen etsinyt tuloksetta. Tämä myös vaatisi opintojen tauolle panemisen. Aikuisopiskelijana en saa opintotukea.
Hänen periaatteensa todella on se, että asumiskulut puoliksi. Molemmat maksavat vesimaksun, ja vuokra ja sähkölasku jaetaan kahtia. Jos ajattelen tilannetta puolueettomasti, ymmärrän täysin. Minulla ei ole halua joutua mieheni elätettäväksi. Järjestelmä vain kummastuttaa ja surettaa, yhteisiä rahoja kun ei ole. Molemmat maksavat omat puhelimensa, harrastuksensa, vain ruoka on yhteistä. Sanoin aloitusviestissä ehkä väärin, ettei minulla ole asumistuen "menetyksen" jälkeen mitään mahdollisuutta maksaa vuokranpuolikastani. Rahaa jäisi käteen reilu satanen muihin elinkuluihin.
[/quote]
Yhtenä varteenotettavana vaihtoehtona tilanteessanne on se, että kun mies ei saa asumistukea, ei hänellä tarvi olla myöskään omaa osoitetta. Sinä saisit täyden asumistuen, kuten nytkin, ja mies voisi 'asua' luonasi (maksamalla kuitenkin sitten puolet vuokrasta!) kunhan vain muutossa siirtää osoitteensa postiin eikä sinun asuntoosi.
.
Papereissa miehesi olisi koditon, eikä asuisi luonasi joten hänen olemassa olonsa ei vaikuttaisi sinun tukiisi ollenkaan. Jos vielä saat miehen maksamaan piolet asumiskuluista, sinulle jää kuussa enemmän rahaa käytettäväksi kuin nyt. Samoin varmasti miehelläkin ja molemmat hyötyisivät.
Av on kyllä loistava, täältä löytyy aina joku keplottelija neuvomaan miten kelaa/sossua huijataan :D voihan sitä niinkin elämänsä elää..
Mies yrittää vaan hyötyä sinusta. Ei mitään järkeä muuttaa yhteen tässä vaiheessa. Etsiköön itselleen uuden asunnon.
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:36"]
Av on kyllä loistava, täältä löytyy aina joku keplottelija neuvomaan miten kelaa/sossua huijataan :D voihan sitä niinkin elämänsä elää..
[/quote]
Ajattelin juuri samaa. Kauhea haukkuminen jos joku oikeasti tarvitseva saa tukia. Sitten kova neuvominen, miten sellainen jolle ei kuulu tukia voi ne kelpotella. Tuet ovat hyväksyttyjä jos niitä ei oikeasti taryitse. Ja miksi parisuhteessa olevien ei kuuluisi toisiaan auttaa?
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 11:36"]Av on kyllä loistava, täältä löytyy aina joku keplottelija neuvomaan miten kelaa/sossua huijataan :D voihan sitä niinkin elämänsä elää..
[/quote]
Mitäs ovat tehneet systeemistä noin helposti keploteltavan ts huonon :D. Tuo on itseasiassa aika yleinen 'huijaus' ja ihmettelen miten se vasta nyt nostettiin esille.
Pidä puolesi nyt! Mies hyötyy tästä järjestelystä tod näk useamman satasen koska asumiskulut pienenevät huomattavasti, mutta ei silti suostu maksamaan edes siten, että jo valmiiksi pienet tulosi pysyisivät edes ennallaan? ? Kuulostaa ihan hirveältä ahneelta sialta! Parisuhde vaatii kompromisseja ja epäitsekkyyttä. Jos mieheni jäisi yllättäen työttömäksi, minulle olisi päivänselvää maksaa isompi osuus vuokrasta. Samassa veneessähän sitä ollaan!
Kuinka paljon asumislisää oikein saa, jos puolikas vuokrakin on liian suuri? Ymmärrän tilanteen jossa yksinhuoltajan on kolmen lapsen kanssa asuttava isossa asunnossa johon ei kerta kaikkiaan ole varaa, mutta yksinelävän on syytä mutta pienempään/halvempaan asuntoon jos tilanne on tuo. Ap:n tilannetta en tietenkään tiedä, hän ei maininnut onko hänellä lapsia.
Älä muuta tuollaisen miehen kanssa saman katon alle.
Mä en kyllä oikein ymmärrä, miksi miehen pitäisi elättää ap:ta. Toki ymmärrän, että tilanne on hankala, mutta eikö tuohon voisi yrittää keksiä jonkun kompromissin, tässä tapauksessa ehkä halvemman asunnon? Tilanteessa, jossa on eletään vakiintuneesti perheenä ja koko elämä ja rahat on yhteisiä, on tietysti ok, jos jompikumpi maksaa enemmän tai maksetaan tulojen mukaan, mutta siitähän tässä ei kai ole kysymys, jos ap muuttaa (uuden?) miesystävänsä kanssa ensimmäistä kertaa yhteen. En mä ainakaan olisi kehdannut edes pyytää, että miesystäväni maksaisi asumisesta yhteisessä asunnossa enemmän kuin minä. Omistusasunnossa se on ehkä hiukan eri asia, koska silloin siitä saa jotain pysyvää vastineeksi, mutta vuokralla ollessa rahat menevät taivaan tuuliin.
Kuinka paljon ap oikein pystyt maksamaan asumisestasi ja paljonko miehelle jäisi maksettavaa?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:27"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:22"]Teette Kelalle selvityksen että ette ole parisuhteessa ja sillä perusteella voit saada 50% vuokrasta asumistukea. En tiedä täytyykö teidän tehdä jonkinlainen vuokrasopimus vai miten mutta Kelassa varmaan neuvovat. [/quote] Ei onnistu. Pitää pystyä todistamaan ettei ole yhdessä eli pitää olla joko sukulainen tai naimisissa jonkun muun kanssa. Olen taistellut tästä vuosia kun yritimme miespuolisen ystäväni kanssa asua kimppakämpässä.
[/quote]
Juuri noinhan se asia menee, eli kun kaksi eri sukupuolta olevaa henkilöä muuttavat samaan osoitteeseen, ovat he automaattisesti avoliitossa keskenään. Asiaan ei vaikuta millään tapaan se, onko vuokrasopimus yhteinen vai kummallekin tehty omansa tai seurusteleeko pari oikeasti. Tietenkään laki ei katso keskenään sukulaisia olevien yhdessä asumista avoliitoksi, kuten edellinen jo mainitsikin.
Sinuna AP, miettisin kyllä vakavasti onkohan tuo miesehdokas nyt kuitenkaan pidemmän päälle ihan sellainen kumppani jonka haluaisit? Jollei mieheltä lähtisi asunto alta, olisiko hän edes harkitsemassa muuttoa luoksesi vai onko se vaan parempi vaihtoehto kämpän etsimiselle ja hänen kannaltaan toki taloudellisesti kannattavampaa jos suostut jostain nyhtämään rahat puolikkaaseen vuokraan. Itse en ainakaan suostuisi moiseen järjestelyyn. Voisin kyllä ilomielin maksaa vuokrasta sen satasen, jonka asumistukea saisin mutta en enempää. Entäs miten menisivät ruokakulut vai olisiko teillä omat jääkaapit? Mahdolliset nettilaskut tai muut asumiseen liittyvät kustannukset, kotivakuutus? Entä kodinkoneiden rikkoutuessa niiden uusiminen, huonekalut yms. Tällaisia "pikku" asioita kannattaa tosissaankin miettiä ja niistä ehdottomasti sopia ennen yhteen muuttamista, ettei sitten tarvi öitään itkeä kun mies tienaa muttei suostu maksamaan/ostamaan mitään tarpeellista vaikka omat tulosi eivät riittäisi.
Tässä ei tosissaan taida olla muuta vaihtoehtoa kuin yrittää neuvotella miehen kanssa esimerkiksi 60-40-jaosta. Hänkään ei mikään suurituloinen ole, kun yhteenlasketut tulot oikeuttavat edelleen minimaaliset asumislisät. Eikä mulla ole sydäntä karhuta häneltä enempää. Mies maksoi aikoinaan takuuvuokrani, silläkään perusteella en voi saati halua hänelle sanoa että muuta muualle. ap.
Jos saat asumislisää, miehen tulot ei siihen vaikuta (jos ette ole naimisissa). Yleiseen asumistukeen vaikuttaa. Koska olet opiskelija, oletan että saat asumislisää. Itse asuin pari vuotta opiskelijana työssä käyvän miehen kanssa, ja ihan täyden asumislisän sain.
Täällä ainaki kaksi opiskelijaa elätetään toisiamme puolintoisin avoliitossa. Olihan se shokeeraavaa muuttaa yhteen ja tajuta kuinka opintolainakin on pakko ottaa toisen elättämiseen ennen tukia. Tällä hetkellä eletään mun opintotuella ja osa-aikatöillä. Miehellä vaan kelan nuiva asumistuki, joka lähtee luultavasti pois koska minulla töissä tunteja liikaa. Sellasta se on mutta samalla saadaan harjoitusta "perhe-elämästä" ja hetkeäkään en tästä vaihtaisi pois :)
[quote author="Vierailija" time="28.01.2015 klo 16:38"]Jos saat asumislisää, miehen tulot ei siihen vaikuta (jos ette ole naimisissa). Yleiseen asumistukeen vaikuttaa. Koska olet opiskelija, oletan että saat asumislisää. Itse asuin pari vuotta opiskelijana työssä käyvän miehen kanssa, ja ihan täyden asumislisän sain.
[/quote]
Tässä keskustelussa käynyt jo selväksi ettei ap saa opintotukea.
En muuten suosittele poste restantea. Suomessa et ole oikeutettu mihinkään asunnottomana. Et ostamaan netistä tavaraa, et avaamaan tiliä, et yhtään mitään. Mielestäni aika iso miinus halvempaan asumiseen. Ei tuokaan tietty ole ongelma, jos olet jo nimesi menettänyt työtön loinen.
Minä en muuttaisi miehen kanssa yhteen, eihän sinun tulojen aleneminen ole mitenkään reilua.
No, lesbopari ei voi oikein elää avioliiton omaisessa suhteessa, kun naisparit eivät voi vielä solmia avioliittoa. Vuonna 2017 tämä epäkohta häipyy.