Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saatteko asuntolainan maksuun ennen eläkeikää

Vierailija
27.01.2015 |

Me ei saada, eikä edes yritetä saada

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:40"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:59"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:21"]Nykyisellä lyhennyssuunnitelmalla saadaan, ollaan silloin noin 50-v. Pystyttäisiin lyhentämään nopeamminkin mutta tällä korkotasolla se ei mielestäni ole järkevää, etenkin kun laina on myönnetty erittäin pienellä marginaalilla ja korkokulut hyvin lähellä nollaa. [/quote] Täh? Eikös matalien korkojen aikana nimenomaan kannata lyhentää pääomaa niin paljon kuin vain kykenee?

[/quote]

Halvalla lainarahalla voi myös kartuttaa omaisuuttaan.

[/quote]

Asunnon maksaminen on myös omaisuuden kartuttamista.

Vierailija
42/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin maksettua viime vuonna. Ollaan nyt 33 ja 37. Opinto- ja autolainoja on vielä mutta ei niitäkään kuin alle 20k.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 13:19"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:35"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:32"]

Kyllä. Kerrostaloasuntomme Ullanlinnasta on maksettu näillä näkymin 15 vuoden päästä, eli olemme silloin 48v ja 52v. Lyhennysvauhti voi kiihtyä, kun lapset muuttavat pois kotoa. Nuorin täysi-ikäistyy 8 vuoden päästä, kaksi vanhempaa 4-6v päästä.

[/quote]

Teinivanhemmat harvoin asuu arvolueella, ne jämähtää sinne lähiöihin ja matalaan koulutukseen. Tämä on hyvä huomioida provoja tehdessä.

[/quote]

Osaako rouva laskea? Olen nyt 33-vuotias, täytän tänä vuonna 34 vuotta. Esikoiseni täysi-ikäistyy neljän vuoden päästä syksyllä. Esikoinen on tällä hetkellä 13-vuotias, täyttää syksyllä 14. Sain esikoiseni 20-vuotiaana, eikä se ole enää hyvällä tahdollakaan teini-ikää. Ainakaan normaalitapauksessa.

Olin 6 vuotta kotona, kunnes nuorin täytti 2v. Olin ehtinyt opiskella jo vuoden yliopistossa ennen kuin esikoinen syntyi. Opiskelin kotona ollessa koko ajan. Mieheni on neljä vuotta vanhempi kuin minä, eli ehti valmistua ennen esikoisen syntymää. Valmistuin itse, kun nuorin oli 4-vuotias. Tästä on nyt aikaa kohta 6 vuotta. Ostimme ensimmäisen miniyksiömme heti, kun puolisoni sai vakituisen työpaikan. Asuimme 22-neliöisessä yksiössämme toisen lapsen syntymään asti. Asunto oli remonttikunnossa ostohetkellä ja myimme sen hyvällä voitolla muutaman vuoden päästä. Ostimme 57-neliöisen kerrostalokaksion samalta alueelta, jossa asuimme siihen asti, kunnes pääsin itsekin työelämään kiinni. Kahden hengen tuloilla ja jo kerätyllä omaisuudella (asuntolainaa maksettu jo tovi) saimme ostettua tämän nykyisen asuntomme, 85-neliöisen kerrostalokolmiomme Ullanlinnasta. Pojilla on oma yhteinen huoneensa, tyttärellä parvihuone (yli 4m huonekorkeus antaa aika paljon lisäneliöitä kuutioissa) ja meillä oma huoneemme. 

Kyllä, asumme arvoalueella, mutta asumme ahtaasti. Haluamme asua mieluummin pienissä neliöissä täällä kuin tuplaneliöissä jossain lähiössä tai triplaneliöissä maaseudulla. Olemme keskituloisia. Isommilla tuloilla ostaisimme tietenkin suuremman asunnon.

Onko vielä jotain kysyttävää?

[/quote]

:D Kun en voi antaa toista peukkua, kehun sanallisesti: Hyvä! Hyvin hoidettu elämä, hyvin vastattu ilkeän pilkalliseen onelineriin. Peukku!

Vierailija
44/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enää 8 vuotta! Ollaan silloin 48 ja 49.

Valitettavasti lisää pitäisi ottaa max. 30 000 euroa, mutta kyllä se on pakko olla hoidettuna ennen eläkeikää. Ja onkin.

Vierailija
45/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisilla on vieläkin semmoinen ihme käsitys että asuntolaina pitäis voida maksaa takaisin. Ruotsalaiset ovat jo oppineet.

Vierailija
46/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo ja remppalainaa yhteensä noin 66 tuhatta. Olen nyt 33. Että maksettu helpostikki!

Vierailija
47/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan talon maalta kun nuorin muuttaa pois kotoa eli 7 vuoden päästä. Töitä jäljellä siinä vaiheessa 10 vuotta eli saan. Voin laittaa yli tonnin lainan lyhennyksiin ja kymmenen vuoden lainalla saan helposti maksettua 70 000 euron talon. Siihen asti asun iloisesti ja helposti vuokralla.

Vierailija
48/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saada eikä ole tarkoituskaan. Tämä talo myydään muutaman vuoden sisällä ja meille jää käteen n 400k€ kun loppuvelka maksetaan pois. Sillä kyllä saa ihan kivan eläkeläistorpan

Vierailija
49/49 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotimme on maksettu, kun olen 55-vuotias. Lapsi on silloin 18, joten varmaankin alamme silloi lyhentää hänen opiskelukämppäänsä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi