Syötkö tai voisitko syödä 9 palaa leipää joka päivä?
Olen käynyt ravitsemusterapeutilla hakemassa apua ahminnan lopettamiseen. Hän ei voi suositella mitään muuta ruokavalioo kun sitä virallisten suositusten mukaista. Leivän jatkuva mussutus vaan ylläpitää nälkää.
Tässä minulle annettu suositus päivän aterioista
http://3.bp.blogspot.com/-uZkDjss0XEg/US4KvQTWIYI/AAAAAAAABPg/Ggh1Lbo0qdE/s1600/IMG_0118.JPG
Kommentit (85)
En syö edes viikossa noin paljoa ellen ole leiponut itse. 1 pakollisen maalaiscroissantin kanssa viikkoannos ehkä 3 + 2 palaa hapankorppua.
Jos leivon itse voimme syödä miehen kanssa 25x35cm focaccian puoliksi hetkessä, tai vaikka pari sämpylää tuoreeltaan.
Meillä on kotona sekä 1. että 2. tyypin diabeetikot eivätkä hekään syö kuin 1-2 palaa päivässä täysjyvä- tai ruisleipää. Liiat hiilarit vaan heittää sokruja, päivittäinen taso pidetään 150-200 grammassa
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:55"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:44"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:22"]
Helposti. Olen nainen 170 cm, 62 kg.
[/quote]
No sitä vaan ettei se runsas leivän syöminen ainakaan minua ole lihottanut. Muutenkin minua ärsyttää ja huvittaa kun yleisesti niitä itselle sopivia ruokaoppeja tyrkytettään kaikille, vaikka ihmiset ovat hyvinkin yksilöllisiä. No, ehkä tässä ketjussa ei ole totuutena mitään kerrottu, että sikäli taisi kommenttini mennä metsään, anteeksi.
Mitäs sun mittasi tähän kuuluu?
[/quote]
[/quote]
Terveyttä ei mitata painoindeksillä.
[/quote]
No kyllähän tuolla oli useitakin kirjoituksia siitä kuinka leivästä saa turhia kaloreita, jotka lihottavat ja lihomista taas pidetään terveysriskinä. Syön paljon leipää (lähimnä ruista) ja voin hyvin. Olen kohta 60 v eikä minulla ole koskaan ollut mitään tavan tartuntatauteja kummempia sairauksia, verenpaineeni on matala, rasva-arvoni ovat erinomaiset. Miielenikin on tylsän tasainen. Melestäni olen terve, vaikka himona leipää syönkin.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 14:39"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:43"]
Voisin syödä tuon lautasmallin mukaan ja kyllä minusta sinunkin ap kannattaisi edes kokeilla, tuolla määrällä voisi hyvinkin saada ahminnan kuriin?
[/quote]
Olen kokeillut, enkä edes syönyt noin paljon leipää vaan korvasin osan leivistä jollain muulla. Tuloksena jatkuva turvotus ja ilmavaivat. Sitten tuli ahmittua siihen vitutukseen kun oli valmiiksi niin kamala olo että ei se tästä pahemmaksi voi muuttua.
Ahminnassa isoin ongelma onkin turvotus eikä niinkään lihominen. Maha kipeänä ei oikein mikään huvita. Haluan voida hyvin ja jaksaa tehdä asioita. Vatsa toimii loistavasti vaikka syönkin leipää alle 5 palaa viikossa. Kuitua tulee hedelmistä ja kasviksista. Silti ahmimista tulee joskus, mutta huomattavasti harvemmin kun leipäkuurilla, ja olo on kevyt raskaankin aterian jälkeen, kunhan ei syö siinä sivussa 2 leipää. Ravitsemusterapeutilla käynti tympäsee kun se kehottaa sitä leipää lisäämään joka väliin kun pitää mahan toiminnassa. Hän ei välitä siitä että sanon että liika leipä turvottaa ja koskee mahaan, kun ei keliakiaa ole niin eikun ruisleipää naamariin lähes kymmenen palaa päivässä..
AP
[/quote]
Pakkoko sun on sen ravitsemusterapeutin mukaan syödä???
Syön sen 9 leipäpalaa ehkä KUUKAUDESSA. Päivittäin tuo määrä... huhhuh, sairasta. Leivän puputus kannattaa vaihtaa esim. kasvisten puputtamiseen. On paljon ravinteikkaampaa ja terveellisempää.
Syön aamupalalla kaksi paahtoleipää tai yhden sämpylän. Muuten en syö leipää aterioilla tai puuroa tai muuta sen sorttista. Kahvin kanssa saattaa kyllä mennä pullaa.