Syötkö tai voisitko syödä 9 palaa leipää joka päivä?
Olen käynyt ravitsemusterapeutilla hakemassa apua ahminnan lopettamiseen. Hän ei voi suositella mitään muuta ruokavalioo kun sitä virallisten suositusten mukaista. Leivän jatkuva mussutus vaan ylläpitää nälkää.
Tässä minulle annettu suositus päivän aterioista
http://3.bp.blogspot.com/-uZkDjss0XEg/US4KvQTWIYI/AAAAAAAABPg/Ggh1Lbo0qdE/s1600/IMG_0118.JPG
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:13"]
Suomessa syödään aivan liikaa leipää. Leipä on itsessään ruoka, kuten puurokin, ei mikään lisuke. Söisitkö puuroa lautasellisen jokaisen aterian yhteydessä?
[/quote]
Vain suomessa leipä kuorrutetaan voilla, juustolla, kinkulla ja kurkulla,salaatilla ja tomaatilla.
Mitä mielestäsi ulkomailla tarjotaan ruoan lisukkeena?
Helposti. Olen nainen 170 cm, 62 kg.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:07"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:02"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:59"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:51"]
Tuo ohje onkin annettu sairaudesta nimeltä bulimia kärsivälle. Ensin ahminta kuriin ja sitten vasta laihduttamaan, jos tarvetta on. Turha teidän omia dieettejänne nyt on tuoda esiin.
[/quote]
Tuolla linkin kuvan nurkassa lukee Diabetesliitto. Eli verensokerin tasainen säilyttäminen ja lautasmallin mukainen (normaali) ruokavalio lienee kyseessä?
Läheiselläni on bulimia joka on tällä hetkellä hallussa. Hänellä oli hyvin erilainen ruokavalio suunniteltuna. Siinä keskityttiin enemmän kuin tuossa siihen että ruokaa ei pystynyt hotkimaan vaan sitä oli pakko pureksia paljon ja rauhallisesti. Tämä toki yden bulimikon ruokavaliosta ja 15 vuotta sitten.
[/quote]
Siis mielestäsi ruokavalio on hyvä, koska kulmassa lukee Diabetesliitto?
[/quote]
En sanonut mitään hyvästä tai huonosta ruokavaliosta. Kommentoin vain tuohon "Tuo ohje onkin annettu sairaudesta nimeltä bulimia kärsivälle." Ahmimishäiriöitä on monia, bulimia on yksi niistä. Epäilen että pahassa oksennus ahmimis kierteessä olevalle ei annettaisiin tuollaisia ohjeita.
[/quote]
Minä olen bulimikko ja nimenomaan leipä laukaisee minulle ahmimiskohtaukset. En voi ostaa leipää kotiin, koska vedän sitten koko paketin kerralla. En usko karppaamiseen, mutta nopeita hiilihydraatteja sisältävät ruuat aiheuttavat ahmimiskohtauksia. Leipähän on käytännössä samaa tavaraa kuin pulla. Jos haluan olla ahmimatta, syön kunnollista ruokaa ja sitten välipaloiksi esimerkiksi rahkaa, kananmunia, hedelmiä, puuroa jne.
Syön paljon enemmänkin, pelkästään illalla telkkarin ääressä syön helposti 9 palaa ruisleipää. Siis syön lähes ainoastaan ruisleipää enkä käsitä miten se olisi muka epäterveellistä??
[/quote]
Syötkö ruisleipää vai sekaleipää?
Ei ihmekään, että Suomessa ollaan ylipainoisia, kun on lautasmallit ihan mielipuolen keksimiä.
Mä syön tuon lautasmallin mukaan ja koskaan ei ole ollut paino-ongelmia. En koe nälkää, mutta en myöskään ylensyö. Tasainen ateriarytmi ja monipuolisesti koostetut ateriat pitävät siitä huolen. Toki joskus myös herkutellaan, mutta koska perusarki on kuosissa, ei satunnaisista herkutteluista tarvitse potea huonoa omaatuntoa.
Leivän määrä ei tietenkään ole lautasmallissa mikään absoluuttinen vakio, vaan tietenkin voi esim. jättää joka aterialta yhden palan pois leipää, jos kaloreita tulee liikaa tai sen paikalla söisi mieluummin vaikka hedelmän. Sama koskee perunan, lihan ja kaiken muunkin määrää. Eli jos tuo kuva on 2000 kalorin ruokavaliosta, vähän liikkuva ja siksi vähemmän energiaa tarvitseva nainen tietysti kaikki annokset ja siten myös leipien määrän pienempänä.
Bulimikon varmaan kannattaisi ensin lähteä liikkeelle siitä, että ateriarytmi on kunnossa, että ei pääsisi päälle isoa nälkää, joka altistaa ahmimiselle.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:27"]
Ei ihmekään, että Suomessa ollaan ylipainoisia, kun on lautasmallit ihan mielipuolen keksimiä.
[/quote]
Ja kuitekin, kun esim .Olet mitä syöt -ohjelmassa ihmiset laitettiin juurikin virallisterveelliselle, niin kaikki laihtuivat ja kokivat olonsa parantuneen.
"Minä olen bulimikko ja nimenomaan leipä laukaisee minulle ahmimiskohtaukset. En voi ostaa leipää kotiin, koska vedän sitten koko paketin kerralla. En usko karppaamiseen, mutta nopeita hiilihydraatteja sisältävät ruuat aiheuttavat ahmimiskohtauksia. Leipähän on käytännössä samaa tavaraa kuin pulla. Jos haluan olla ahmimatta, syön kunnollista ruokaa ja sitten välipaloiksi esimerkiksi rahkaa, kananmunia, hedelmiä, puuroa jne."
Yleensähän bulimikoille leipä, pulla ja juurikin kaikki hiilarimössö ovat pahimpia. Kyllähän sitä nyt leipäpeketin pystyy tuhoamaan hetkessä. Katselin tuota esimerkki kuvaa ja siinä oli 3 eri leipää. Toki se oli esimerkki kuva mutta kyllä on ravintoterapeutit hukassa jos antavat bulimikolle tai kenelle tahansa ahmimishäiriöiselle tuon kuvan. Siinähän saa tavallaan asiantuntijan luvan ostaa kolmea eri leipää. Aikamoista kiusaamista olisi pitää sitä sämpyläpussia kotona...
En. Järkyttävä määrä leipää tuossa esimerkkisuosituskuvassa.
En pystyisi. Voisin kuvitella kuinka paha ummetus minulle tulisi. Lisäksi en edes päivän mittaan syö noin paljon ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:22"]
[/quote]
Mitäs sun mittasi tähän kuuluu?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:02"]Itsetehtyä gluteenitonta leipää voin syödä, en syö kaupan leipiä.
[/quote]viitsitkö kirjoittaa tekemäsi leivän ohje.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:44"]
[/quote]
No sitä vaan ettei se runsas leivän syöminen ainakaan minua ole lihottanut. Muutenkin minua ärsyttää ja huvittaa kun yleisesti niitä itselle sopivia ruokaoppeja tyrkytettään kaikille, vaikka ihmiset ovat hyvinkin yksilöllisiä. No, ehkä tässä ketjussa ei ole totuutena mitään kerrottu, että sikäli taisi kommenttini mennä metsään, anteeksi.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:35"]"Minä olen bulimikko ja nimenomaan leipä laukaisee minulle ahmimiskohtaukset. En voi ostaa leipää kotiin, koska vedän sitten koko paketin kerralla. En usko karppaamiseen, mutta nopeita hiilihydraatteja sisältävät ruuat aiheuttavat ahmimiskohtauksia. Leipähän on käytännössä samaa tavaraa kuin pulla. Jos haluan olla ahmimatta, syön kunnollista ruokaa ja sitten välipaloiksi esimerkiksi rahkaa, kananmunia, hedelmiä, puuroa jne."
Yleensähän bulimikoille leipä, pulla ja juurikin kaikki hiilarimössö ovat pahimpia. Kyllähän sitä nyt leipäpeketin pystyy tuhoamaan hetkessä. Katselin tuota esimerkki kuvaa ja siinä oli 3 eri leipää. Toki se oli esimerkki kuva mutta kyllä on ravintoterapeutit hukassa jos antavat bulimikolle tai kenelle tahansa ahmimishäiriöiselle tuon kuvan. Siinähän saa tavallaan asiantuntijan luvan ostaa kolmea eri leipää. Aikamoista kiusaamista olisi pitää sitä sämpyläpussia kotona...
[/quote]
Mä mietin, että miksi kirjoittaja ei usko karppasmiseen, vaikka juuri se tuntuu tehoavan hänellä.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:21"]
Mitä mielestäsi ulkomailla tarjotaan ruoan lisukkeena?
[/quote]
Miksi ruoka tarvitsee mitään lisuketta?
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:44"]
[/quote]
No sitä vaan ettei se runsas leivän syöminen ainakaan minua ole lihottanut. Muutenkin minua ärsyttää ja huvittaa kun yleisesti niitä itselle sopivia ruokaoppeja tyrkytettään kaikille, vaikka ihmiset ovat hyvinkin yksilöllisiä. No, ehkä tässä ketjussa ei ole totuutena mitään kerrottu, että sikäli taisi kommenttini mennä metsään, anteeksi.
[/quote]
[/quote]
Terveyttä ei mitata painoindeksillä.
Voisin mutta en syö. Voisin syödä myös yhden suklaalevyn päivässä mutta en syö.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:49"]
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:35"]"Minä olen bulimikko ja nimenomaan leipä laukaisee minulle ahmimiskohtaukset. En voi ostaa leipää kotiin, koska vedän sitten koko paketin kerralla. En usko karppaamiseen, mutta nopeita hiilihydraatteja sisältävät ruuat aiheuttavat ahmimiskohtauksia. Leipähän on käytännössä samaa tavaraa kuin pulla. Jos haluan olla ahmimatta, syön kunnollista ruokaa ja sitten välipaloiksi esimerkiksi rahkaa, kananmunia, hedelmiä, puuroa jne." Yleensähän bulimikoille leipä, pulla ja juurikin kaikki hiilarimössö ovat pahimpia. Kyllähän sitä nyt leipäpeketin pystyy tuhoamaan hetkessä. Katselin tuota esimerkki kuvaa ja siinä oli 3 eri leipää. Toki se oli esimerkki kuva mutta kyllä on ravintoterapeutit hukassa jos antavat bulimikolle tai kenelle tahansa ahmimishäiriöiselle tuon kuvan. Siinähän saa tavallaan asiantuntijan luvan ostaa kolmea eri leipää. Aikamoista kiusaamista olisi pitää sitä sämpyläpussia kotona... [/quote] Mä mietin, että miksi kirjoittaja ei usko karppasmiseen, vaikka juuri se tuntuu tehoavan hänellä.
[/quote]
Tälläkin hetkellä syön makaronilaatikkoa jossa on tavallista vaaleaa makaronia, mutta pystyn jättämään syömisen yhteen lautaselliseen, koska pasta ei vain yksinkertaisesti aiheuta minulle ahmimiskohtausta. Kyseessä on psyykkinen sairaus, ahmimiskohtaus ei ole aina seurausta vain verensokereiden laskusta tai muusta biologisesti selitettävissä olevasta tapahtumasta. Karppaaminen ei siis "toimi" minulla, minulla toimii se etten osta leipää kotiini.
Harrastan myös paljon aerobista liikuntaa ja teen fyysistä työtä, joten en missään tapauksessa halua jättää hiilihydraatteja kokonaan pois ruokavaliostani. Syömishäiriön taustalla on usein kontrolloinnin tarve, ja jonkun tiukan ruokavalion noudattaminen voisi johtaa taas erilaisiin ylilyönteihin, esimerkiksi anoreksiaan. Kokemusta on tästäkin. Minulle riittää se, että jätän leivän pois ruokavaliostani, mutta en koe mitään tarvetta jättää esim. pastaa tai hedelmiä, koska niiden syömisestä ei ole minulle mitään haittaa.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:24"]
Syön paljon enemmänkin, pelkästään illalla telkkarin ääressä syön helposti 9 palaa ruisleipää. Siis syön lähes ainoastaan ruisleipää enkä käsitä miten se olisi muka epäterveellistä??
[/quote]
Syötkö ruisleipää vai sekaleipää?
[/quote]
No lue viestini, kuten jo kerroin, ruisleipää.
Syön 0-2 palaa. Enempää en voisi, koska leipä on aika mautonta, ellei ole itsetehtyä. Ja ei sinä pahemmin ravintoaineitakaan ole. Lisäksi siitä tulee ilmavaivoja. Ja jos söisin 9 palaa leipää päivässä, en sinä päivänä pajon muuta pystyisi syömäänkään. Aika yksipuolista ravintoa olisi.