Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syötkö tai voisitko syödä 9 palaa leipää joka päivä?

Vierailija
27.01.2015 |

Olen käynyt ravitsemusterapeutilla hakemassa apua ahminnan lopettamiseen. Hän ei voi suositella mitään muuta ruokavalioo kun sitä virallisten suositusten mukaista. Leivän jatkuva mussutus vaan ylläpitää nälkää.

Tässä minulle annettu suositus päivän aterioista

http://3.bp.blogspot.com/-uZkDjss0XEg/US4KvQTWIYI/AAAAAAAABPg/Ggh1Lbo0qdE/s1600/IMG_0118.JPG

Kommentit (85)

Vierailija
61/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:00"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:24"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:59"]

Syön paljon enemmänkin, pelkästään illalla telkkarin ääressä syön helposti 9 palaa ruisleipää. Siis syön lähes ainoastaan ruisleipää enkä käsitä miten se olisi muka epäterveellistä??

[/quote]

Syötkö ruisleipää vai sekaleipää?

[/quote]

No lue viestini, kuten jo kerroin, ruisleipää. 

[/quote]

Oikeesti??

Vierailija
62/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ilmeisesti vieläkin liian vaikeaa käsittää, että se ruokavalio, mikä toiselle sopii, ei taas toisella toimi.
Mulla viljat aiheuttaa ongelmia ja voin parhaiten, kun jätän ne kokonaan pois. En syö leipää kuin poikkeustapauksissa, koska saan vatsanpuruja ja turvotusta. Suurimmalle osalle kavereistani viljatuotteet taas sopivat, vaikka olisi sitä vaaleinta pullamössöä. Pitää siis vaan itse selvittää, mikä omalla kohdalla käy ja mikä ei, ei sitä kukaan muu pysty sulle kertomaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

63 puhuu asiaa!

Vierailija
64/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ainakin hiilaripitoinen ruoka tekee aivan armottoman napostelupakon. Tuntuu, että hiilareilla ei vaan nälkä lähde, vaan maha voisi vetää annoksen toisensa jälkeen. Sitten tulee armoton turvotus, väsymys ja laiskotus ja nälkä taas ihan kohta.

Kokeilepa ap ihan vaikka edes muutaman päivän karppausta. Uskon, että nälkä ja ahmimis/naposteluhimot lähtee sillä. Itse ainakin olen äärettömän energinen ja jaksava mahdollisimman vähillä hiilareilla, ja parasta tässä on, ettei missään vaiheessa ehdi tulemaan nälkä.

Vierailija
65/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en! Nuo viralliset ruokavaliosuositukset on aivan hanurista ja niin aikansa eläneitä! KUKAAN ei tarvitse 9 palaa leipää vuorokaudessa. Kuituja saa myös kasviksista ja vaikka puurosta tai kuitulisistä. Turhaa vaan turvottaa itseään tuollaisella määrällä leipää. Maanviljelys keksittiin vasta 10 000 vuotta sitten, ihmisen suolistoa ei ole tehty sulattamaan tuollaista määrää viljaa, vähempikin riittää!

Vierailija
66/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:34"]

Mä syön tuon lautasmallin mukaan ja koskaan ei ole ollut paino-ongelmia. En koe nälkää, mutta en myöskään ylensyö. Tasainen ateriarytmi ja monipuolisesti koostetut ateriat pitävät siitä huolen. Toki joskus myös herkutellaan, mutta koska perusarki on kuosissa, ei satunnaisista herkutteluista tarvitse potea huonoa omaatuntoa.

Leivän määrä ei tietenkään ole lautasmallissa mikään absoluuttinen vakio, vaan tietenkin voi esim. jättää joka aterialta yhden palan pois leipää, jos kaloreita tulee liikaa tai sen paikalla söisi mieluummin vaikka hedelmän. Sama koskee perunan, lihan ja kaiken muunkin määrää. Eli jos tuo kuva on 2000 kalorin ruokavaliosta, vähän liikkuva ja siksi vähemmän energiaa tarvitseva nainen tietysti kaikki annokset ja siten myös leipien määrän pienempänä.

Bulimikon varmaan kannattaisi ensin lähteä liikkeelle siitä, että ateriarytmi on kunnossa, että ei pääsisi päälle isoa nälkää, joka altistaa ahmimiselle.

[/quote]

Et taida tietää bulimiasta mitään?

Vierailija
67/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voisi. En pidä leivästä.

Vierailija
68/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun leivon gluteenittomia sämpylöitä, tulee niitä uunituoreina syötyä kerralla 3-4kpl voin kanssa. Aiemmin (ennen keliakiaa) vastapaistettu ruisleipä oli suurta herkkuani. Mikään gluteeniton leipä ei korvaa ruisleipää.

Olisin mielenvikainen jättäessäni leivän syönnin. Olen hoikka jo nyt ja tavoitteeni ei enää ole näyttää sairaalta ja kalpealta, joka olin ennen taudin diagnosointia.

Vierailija
69/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö leipää 9 palaa edes koko kuussa.

Vierailija
70/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aamulla kaksi palaa leipää ja lisäksi puuroa, pitää nälkää hyvin lounaaseen asti - siinä tuo Diabetesliiton ohjelappu näyttää olevan ihan ok. Nuo muut ateriat sen sijaan ovat vähän kummallisia, ei lämpimän ruoan kanssa tarvitse leipää. No, ehkä keiton kanssa yksi pala, mutta että riisiä ja leipää samalla aterialla? Vaikuttaa vähän oudolta.

Vierailija
71/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yltäkylläinen sukupolvi jaksaa ronklata. Kunhan sota syttyy, tulee kilpailu leivästäkin. 

Vierailija
72/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jahas, taas tämmönen päivä. Mielenterveyskuntoutujien kokoontumispäivä. Kiva tietää, että sekopäisiä kommentteja tiedossa tänään joka ketjussa. Ei mitään, jatkakaa vaan, niin saa taas nauraa.

Vierailija
73/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt syön yleensä 0-2 palaa päivässä, kun en oikeastaan pidä leivästä. Voisin periaatteessa kyllä syödä enemmän, mutta tuskin kuitenkaan yhdeksää.

Vierailija
74/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toki, voisin elää pelkällä leivällä. En oikeastaan tykkää mistään lämpimistä ruuista ja vielä vähemmän salaateista. Joku kaurapuuro on ihan karmeaa. Monesti on viikkoja, jolloin syön ehkä pari lämmintä ruokaa viikossa, nekin yleensä pastaa tai pizzaa. Muuten syön "päällystettyjä" voileipiä täytettyjä patonkeja.

Vierailija
75/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkää leivästä ja lopetin sen syömisen 6-vuotiaana. Samalla lopetin myös maidon juomisen. Ihme ettei musta tehty jotain lastensuojeluilmoitusta silloin. 

Vierailija
76/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yleensä 2-3 palaa leipää päivässä. Voisin hyvin syödä yhdeksänkin, mutta harvemmin tulee syötyä. Minulla ei ole minkäänlaista hiilariyliherkkyyttä, suolistosairauksia, ylipainoa, tunnuksia karppipalstalle tai muuta vastaavaa leipäkammoa aiheuttavaa tekijää.

Vierailija
77/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:43"]

Voisin syödä tuon lautasmallin mukaan ja kyllä minusta sinunkin ap kannattaisi edes kokeilla, tuolla määrällä voisi hyvinkin saada ahminnan kuriin?

[/quote]

Olen kokeillut, enkä edes syönyt noin paljon leipää vaan korvasin osan leivistä jollain muulla. Tuloksena jatkuva turvotus ja ilmavaivat. Sitten tuli ahmittua siihen vitutukseen kun oli valmiiksi niin kamala olo että ei se tästä pahemmaksi voi muuttua.

Ahminnassa isoin ongelma onkin turvotus eikä niinkään lihominen. Maha kipeänä ei oikein mikään huvita. Haluan voida hyvin ja jaksaa tehdä asioita. Vatsa toimii loistavasti vaikka syönkin leipää alle 5 palaa viikossa. Kuitua tulee hedelmistä ja kasviksista. Silti ahmimista tulee joskus, mutta huomattavasti harvemmin kun leipäkuurilla, ja olo on kevyt raskaankin aterian jälkeen, kunhan ei syö siinä sivussa 2 leipää. Ravitsemusterapeutilla käynti tympäsee kun se kehottaa sitä leipää lisäämään joka väliin kun pitää mahan toiminnassa. Hän ei välitä siitä että sanon että liika leipä turvottaa ja koskee mahaan, kun ei keliakiaa ole niin eikun ruisleipää naamariin lähes kymmenen palaa päivässä..

AP

Vierailija
78/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, saan vatsavaivoja jos syön noin paljon leipää, pastaa yms. En karppaa, mutta yritän pitää viljatuotteiden määrän kohtuullisena. Yleensä menee 2-3 palaa leipää ja annos pastaa/riisiä/tms. päivässä. Kuituja tulee myös kasviksista, siemenistä jne.

Vierailija
79/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin kyllä, tännänkin olen syonut jo neljä leipää, tai siis neljä avattua levänpuolikasta. Nuo kolme lasia maitoa ei menisi alas millään, yök. 

Vierailija
80/85 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n esimerkkikuvien mukaiset annokset voisin syödä joskus, mutta en tarvitsisi noin paljon leipää siksi että olisi nälkä. Koko ajan olisi maha täynnä tai liian täynnä olo, jos söisin noin paljon, pahiten vaikuttaisi leivän syöminen. Viljan mättö ei sovi minulle, max 4 palaa menee päivässä. Ruoan kanssa en syö yleensä leipää ollenkaan, jos ei ole keittoruoka tai kevyt vihersalaatti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi seitsemän