Tuntuu, että kuolen rytmihäiriöihin (tykytykseen)
Viime yönä sain neljä sellaista, joissa syke oli 10-15min ajan 180-186lyöntiä minuutissa + lukuisia lievempiä. Minua oksetti ja rinta tuntui "tukkoiselta" ja ylävatsaa puristi. Heräsin seitsemän jälkeen ja olo on kuin olisin auton alle jäänyt..ihan voimat pois vatsa sekaisin ja sydän lyö raskaasti. En jaksa enää ambulanssiakaan soittaa, minulta otetaan aina vain sydänfilmi ja verenpaine ja todetaan että kaikki ok. Tätä on jatkunut 1½-2 vuotta ja nyt näitä alkaa olla niin usein etten jaksa enää normaalia elämää kun odotan kauhulla jo yötä. Kävin kerran terveyskeskuksessa jossa taas mitattiin ekg ja tulostettiin minulle potilasohje (kylmää vettä kasvoille, nenästä kiinni yms).
Äitini veli kuoli äkillisen sydänperäisen kuoleman 40-vuotiaana. Minä olen vasta vähän yli 30, mutta alkaa tuntua, että minun kohtalo on sama.
Beetasalpaaja minulle on määrätty mutten voi sitä käyttää, koska paineeni ovat kohtausten ulkopuolella todella alhaiset 50/60-95-105
Onko todellakin näin ettei tällaisia oireita tutkita enempää?
Kommentit (43)
49, mikä äitisi diagnoosi oli sitten lopulta?
Kalium on minulta katsottu
ap
Kuulostaa svt:lta. Minulla myös ollut se. Epäillään ensin paniikkihäiriötä ja määrätään propraalia mikä ei auta. Näin mullakin aikanaan. Tämä ei näy ekg:saa vaikka olis häiriö päällä, toki näkyy että on rytmihäiriö, mutta ei se svt. Ultrassa ei myöskään näy. Selviää vain katetriablaatiolla. Nyt ei mihinkään terveyskeskuslääkäreille eikä ees sisätautilääkäreille vaan kardiologille. Se on satanen sinne tänne. Pakko se on maksaa tuos tilantees ku julkinen puoli ei toimi.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:42"]
Mene kunnon kardiologin vastaanotolle.
Äidilläni oli pitkään korkea syke, hengenahdistusta, vastaavankuuloisia oireita kuin sinulla, ei hoidettu kun ovat "vaarattomia" rytmihäiriöitä. Lopputuloksena sydänpysähdys. Selvisi siitä ja sitten vasta ymmärrettiin hoitaa oikein.
Oikea asiantuntija osaa kyllä määrätä kunnon tutkimukset. Tarkistuta myös kaliumtaso.
[/quote]
No huhhuh mitä pelottelua. Ap, jos sua vaivaa tämä asia, niin varaa aika pätevälle kardiologille. Turha kuitenkaan nyt alkaa pelätä mitään sydämenpysähdyksiä. Monella vaarattomat rytmihäiriöt ovat ihan oikeasti vain vaarattomia rytmihäiriöitä. Kardiologin lausunnon jälkeen voit luultavasti lopettaa pelkäämisen. Ei se ole mitään elämää, että joka päivä odottelee mahdollista sydänkohtausta tai sydämen pysähdystä.