Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että kuolen rytmihäiriöihin (tykytykseen)

Vierailija
27.01.2015 |

Viime yönä sain neljä sellaista, joissa syke oli 10-15min ajan 180-186lyöntiä minuutissa + lukuisia lievempiä. Minua oksetti ja rinta tuntui "tukkoiselta" ja ylävatsaa puristi. Heräsin seitsemän jälkeen ja olo on kuin olisin auton alle jäänyt..ihan voimat pois vatsa sekaisin ja sydän lyö raskaasti. En jaksa enää ambulanssiakaan soittaa, minulta otetaan aina vain sydänfilmi ja verenpaine ja todetaan että kaikki ok. Tätä on jatkunut 1½-2 vuotta ja nyt näitä alkaa olla niin usein etten jaksa enää normaalia elämää kun odotan kauhulla jo yötä. Kävin kerran terveyskeskuksessa jossa taas mitattiin ekg ja tulostettiin minulle potilasohje (kylmää vettä kasvoille, nenästä kiinni yms).

Äitini veli kuoli äkillisen sydänperäisen kuoleman 40-vuotiaana. Minä olen vasta vähän yli 30, mutta alkaa tuntua, että minun kohtalo on sama.

Beetasalpaaja minulle on määrätty mutten voi sitä käyttää, koska paineeni ovat kohtausten ulkopuolella todella alhaiset 50/60-95-105

Onko todellakin näin ettei tällaisia oireita tutkita enempää?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:44"]

Voisikohan mulla olla se, kun juuri todettiin myös kilpirauhasen vajaatoimintakin? T:9

[/quote]

Tuskin, koska se olisi todettu siellä sydämen uä-tutkimuksessa.

Vierailija
22/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan lääkäri ei ole ehdottanut ap:lle katetriablaatiota, jos on noin vaikeat oireet ja joutuu nuori ihminen jatkuvasti saikuttamaan? Asutko jossain kaukana keskussairaaloista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:41"]

Kävin yksityisellä sisätautien lääkärillä jo, sydäntä ei tutkittu, mutta sain xanor paniikkihäiriöön ja propral tykytykseen. En vain ymmärrä miten paniikkihäiriö voisi tulla kesken unien. 14..olen huomannut myös, että ruokailu tai enemminkin mitä syö ja paljonko vaikuttaa rytmihäiriön syntyyn. Tänäänkin aion syödä vain keiton ja jugurttia, koska en uskalla syödä muuta. Ap

[/quote]

Eli onhan niille sun rytmihäiriöille löydetty syy: paniikkihäiriö. :) Ne voi kuule iskeä ihan milloin vain, monelle niitä taitaa tulla juuri yöllä. Mulla oli sykkeet siinä 150-160 kohtausten aikana, ei myöskään "mitään syytä löydetty", paitsi paniikki. Kun aloin hyväksyä sen, että tuo syketaso johtuu oikeasti vain paniikista, kohtaukset alkoivat loppua. Toisilla syke reagoi herkemmin kaikkeen. Mulla voi jännittäessä olla syke vieläkin siinä 150 pintaan, mutta olo on silloin ihan hyvä, ei kuulemma ole terveelle sydämelle vaarallista.

Jos sut on tutkittu jo useaan otteeseen, niin kyllä mä luottaisin siihen, että kaikki sydämessä on ok, kun vikaa ei olla löydetty.

Vierailija
24/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:44"]

Voisikohan mulla olla se, kun juuri todettiin myös kilpirauhasen vajaatoimintakin? T:9

[/quote]

Tuskin, koska se olisi todettu siellä sydämen uä-tutkimuksessa.
[/quote]
Ei kai svt näy ultrassa, jollei ole kohtaus juuri päällä silloin?

Vierailija
25/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:55"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:51"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:44"] Voisikohan mulla olla se, kun juuri todettiin myös kilpirauhasen vajaatoimintakin? T:9 [/quote]

Tuskin, koska se olisi todettu siellä sydämen uä-tutkimuksessa. [/quote] Ei kai svt näy ultrassa, jollei ole kohtaus juuri päällä silloin?

[/quote]

Anteeksi, käsitin, että kysyit voisiko sinulla olla sydämen vajaatoiminta. Se näkyisi ultrassa. SVT ei.

Vierailija
26/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aloittanut vastikään tyroksiinilääkityksen?

Vierailija
27/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti refluksi ja muut vatsaongelmatkin lisäävät tykytyksiä. Vagushermo!

Vierailija
28/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, 14 tässä, ja juuri tuota paniikkihäiriöongelmaa kohtasin minäkin. Aina vedettiin jostain julkisella puolella esiin paniikkihäiriökortti, vaikka väitin muuta. Jopa nyt pari kk sattui sellainen juttu, että kun kävin uusimassa julkisella yksityisen kirjoittaman reseptin, oli julkisen puolen lääkäri kirjoittanut lääkkeen käyttötarkoitukseksi "jännitysoireet", vaikka vanhassa reseptissä luki "sydämen tykytykseen".

Olen alkanut miettimään, että onko siinä taustalla kenties sellainen syy, että lääkärit eivät halua ottaa vastuuta mahdollisen väärän lääkityksen kirjoittamisesta sydänongelmiin, etenkään kun niitä ei ole tutkittu kunnolla, ja siksi kiertävät asian määräämällä lääkkeet paniikkihäiriöön, joka on täysin eri vaiva? En oikein näe tuossa sinunkaan lääkityksessäsi järkeä, kun molemmat niistä laskevat painetta ja Propraliakin käytetään yksin sydänvaivoihin. Mutta lääkärit haluavat jostain syystä määrätä aina tuon Propralin, kun se on niin lievä ja tosiaan, myös paniikkihäiriöön tarkoitettu. Minulla se ei vain tosiaan toiminut. Ei myöskään äidilläni, hän sitä aikoinaan myös kokeili. Bisoprololihan ei ole paniikkihäiriöön, joten kirjoittamalla siihen reseptin, lääkäri tavallaan ottaa vastuun siitä sydänvaivastasi, ja siksi sitä harvoin ehdotetaan kun Propraliakin voidaan antaa.

Vierailija
29/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen liittyvät (esim. lisämunuaisten vajaatoiminta, adrenaliinin ja noradrenaliinin liikaeritys suhteessa kortisoliin) sairaudet ja tilat voivat aiheuttaa mm. sykkeen madaltumista, kohoamista, paniikkihäiriöitä, rytmihäiriöitä, ahdistusta, masennusta, epätodellista olotilaa, kuoleman pelkoa jen. Minulla oli noita kaikkia ja nyt oikealla kilpirauhaslääkityksellä multa on kadonneet noi kaikki. Luulin tulevani hulluksi, kunnes multa löytyikin tuo kilpirauhasenvajaatoiminta. Myös kilpirauhasen liikatoiminta voi aiheuttaa edellä mainittuja oireita.

Vierailija
30/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ap:n lääkitys on?

Vierailija
31/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyroksiinitasot nousevat (lääkityksellä tai liikatoiminnassa) nopeasti tai ylipäätään liian korkeiksi, seuraa tykytyksiä ja korkeaa sykettä. Onko vain todettu vajaatoiminta vai aloitettu lääkitys ja jos aloitettu, millä annoksella ja miten sitä on nostettu?

Vierailija
32/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:44"]

[/quote]

Kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen liittyvät (esim. lisämunuaisten vajaatoiminta, adrenaliinin ja noradrenaliinin liikaeritys suhteessa kortisoliin) sairaudet ja tilat voivat aiheuttaa mm. sykkeen madaltumista, kohoamista, paniikkihäiriöitä, rytmihäiriöitä, ahdistusta, masennusta, epätodellista olotilaa, kuoleman pelkoa jen. Minulla oli noita kaikkia ja nyt oikealla kilpirauhaslääkityksellä multa on kadonneet noi kaikki. Luulin tulevani hulluksi, kunnes multa löytyikin tuo kilpirauhasenvajaatoiminta. Myös kilpirauhasen liikatoiminta voi aiheuttaa edellä mainittuja oireita.
[/quote]

Herramunjee mulla on nuo kaikki! Lääkityksen saan tällä viikolla. Toivon ihmepatannusta.
T:9

P.s minäkin vältän syömistä koska se pahentaa oloa. Välillä uskallan vain nutrilet juoman ottaa.

Nyt pitää googlata se vagushermo vai mikä se oli :P

Vierailija
33/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:06"]

[/quote]

[/quote]

Unohdin sanoa, että minulla oli ennen lääkitystä koko ajan olo, että haukon happea ja joku puristaa rintaa, niin että happi ei "mene perille". Oli kuin kala kuivalla maalla ja oikeasti tuntui, että kuolen hapen puutteeseen. Tämä myös poistui kilpirauhaslääkityksellä!

Vierailija
34/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:00"]

AP, 14 tässä, ja juuri tuota paniikkihäiriöongelmaa kohtasin minäkin. Aina vedettiin jostain julkisella puolella esiin paniikkihäiriökortti, vaikka väitin muuta. Jopa nyt pari kk sattui sellainen juttu, että kun kävin uusimassa julkisella yksityisen kirjoittaman reseptin, oli julkisen puolen lääkäri kirjoittanut lääkkeen käyttötarkoitukseksi "jännitysoireet", vaikka vanhassa reseptissä luki "sydämen tykytykseen". Olen alkanut miettimään, että onko siinä taustalla kenties sellainen syy, että lääkärit eivät halua ottaa vastuuta mahdollisen väärän lääkityksen kirjoittamisesta sydänongelmiin, etenkään kun niitä ei ole tutkittu kunnolla, ja siksi kiertävät asian määräämällä lääkkeet paniikkihäiriöön, joka on täysin eri vaiva? En oikein näe tuossa sinunkaan lääkityksessäsi järkeä, kun molemmat niistä laskevat painetta ja Propraliakin käytetään yksin sydänvaivoihin. Mutta lääkärit haluavat jostain syystä määrätä aina tuon Propralin, kun se on niin lievä ja tosiaan, myös paniikkihäiriöön tarkoitettu. Minulla se ei vain tosiaan toiminut. Ei myöskään äidilläni, hän sitä aikoinaan myös kokeili. Bisoprololihan ei ole paniikkihäiriöön, joten kirjoittamalla siihen reseptin, lääkäri tavallaan ottaa vastuun siitä sydänvaivastasi, ja siksi sitä harvoin ehdotetaan kun Propraliakin voidaan antaa.

[/quote]

Mutta joskus paniikkihäiriö on vain paniikkihäiriö. Ja sekin voi nostaa sykkeet kattoon. Minulla se on diagnosoitu noiden sydänongelmien aiheuttajaksi nimenomaan yksityisellä puolella, ihan pätevän psykiatrin toimesta. Jos ap:lle on tehty tämä sama diagnoosi, oletan, että hänellä paniikkihäiriö oikeasti on. Diagnoosia ei pätevä ammattilainen tee, ellei tarpeeksi moni kohta kriteereistä täyty.

Vierailija
35/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:08"]

Jos tyroksiinitasot nousevat (lääkityksellä tai liikatoiminnassa) nopeasti tai ylipäätään liian korkeiksi, seuraa tykytyksiä ja korkeaa sykettä. Onko vain todettu vajaatoiminta vai aloitettu lääkitys ja jos aloitettu, millä annoksella ja miten sitä on nostettu?

[/quote]

Tykytyksiä ja korkeaa sykettä voi olla myös vajaatoiminnassa ja vajaalla ollessa! Näin minulla oli ennen, kuin sain lääkityksen ja syke nousee heti, jos lääkeannos on liian pieni. Kilpirauhasen häiriöissä vajaa- ja liikatoiminna oireet voivat sekoittua. T: 30 ja 34

Vierailija
36/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh! Tulipas helpottunut ja toiveikas olo tästä ketjusta. Luin myös vagushermosta ja opin paljon uutta, kuten miksi ärtynyt suoleni rauhoittuu hyvin itse hoksaamallani hengitystekniikalla. Kerrankin jotain hyötyä täällä aaveella perseilystä. Iso kiitos näistä kaikista tiedoista ja kokemusten jakamisesta. T:9

Vierailija
37/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:00"]

AP, 14 tässä, ja juuri tuota paniikkihäiriöongelmaa kohtasin minäkin. Aina vedettiin jostain julkisella puolella esiin paniikkihäiriökortti, vaikka väitin muuta. Jopa nyt pari kk sattui sellainen juttu, että kun kävin uusimassa julkisella yksityisen kirjoittaman reseptin, oli julkisen puolen lääkäri kirjoittanut lääkkeen käyttötarkoitukseksi "jännitysoireet", vaikka vanhassa reseptissä luki "sydämen tykytykseen". Olen alkanut miettimään, että onko siinä taustalla kenties sellainen syy, että lääkärit eivät halua ottaa vastuuta mahdollisen väärän lääkityksen kirjoittamisesta sydänongelmiin, etenkään kun niitä ei ole tutkittu kunnolla, ja siksi kiertävät asian määräämällä lääkkeet paniikkihäiriöön, joka on täysin eri vaiva? En oikein näe tuossa sinunkaan lääkityksessäsi järkeä, kun molemmat niistä laskevat painetta ja Propraliakin käytetään yksin sydänvaivoihin. Mutta lääkärit haluavat jostain syystä määrätä aina tuon Propralin, kun se on niin lievä ja tosiaan, myös paniikkihäiriöön tarkoitettu. Minulla se ei vain tosiaan toiminut. Ei myöskään äidilläni, hän sitä aikoinaan myös kokeili. Bisoprololihan ei ole paniikkihäiriöön, joten kirjoittamalla siihen reseptin, lääkäri tavallaan ottaa vastuun siitä sydänvaivastasi, ja siksi sitä harvoin ehdotetaan kun Propraliakin voidaan antaa.

[/quote]

Mutta joskus paniikkihäiriö on vain paniikkihäiriö. Ja sekin voi nostaa sykkeet kattoon. Minulla se on diagnosoitu noiden sydänongelmien aiheuttajaksi nimenomaan yksityisellä puolella, ihan pätevän psykiatrin toimesta. Jos ap:lle on tehty tämä sama diagnoosi, oletan, että hänellä paniikkihäiriö oikeasti on. Diagnoosia ei pätevä ammattilainen tee, ellei tarpeeksi moni kohta kriteereistä täyty.
[/quote]

Minä sain paniikkihäiriödiagnoosin yleislääkärin toimesta vain menemällä lääkäriin näistä sydämentykytyksistä tutkimusten toivossa, ja lääkitykseksi Propralin. Lääkäri ei edes kysellyt oikein mitään. En päässyt tutkimuksiin. Että se siitä pätevästä diagnoosista.

Vierailija
38/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 12:06"][quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:44"] Voisikohan mulla olla se, kun juuri todettiin myös kilpirauhasen vajaatoimintakin? T:9 [/quote] Kilpirauhasen vajaatoiminta ja siihen liittyvät (esim. lisämunuaisten vajaatoiminta, adrenaliinin ja noradrenaliinin liikaeritys suhteessa kortisoliin) sairaudet ja tilat voivat aiheuttaa mm. sykkeen madaltumista, kohoamista, paniikkihäiriöitä, rytmihäiriöitä, ahdistusta, masennusta, epätodellista olotilaa, kuoleman pelkoa jen. Minulla oli noita kaikkia ja nyt oikealla kilpirauhaslääkityksellä multa on kadonneet noi kaikki. Luulin tulevani hulluksi, kunnes multa löytyikin tuo kilpirauhasenvajaatoiminta. Myös kilpirauhasen liikatoiminta voi aiheuttaa edellä mainittuja oireita. [/quote] Herramunjee mulla on nuo kaikki! Lääkityksen saan tällä viikolla. Toivon ihmepatannusta. T:9 P.s minäkin vältän syömistä koska se pahentaa oloa. Välillä uskallan vain nutrilet juoman ottaa. Nyt pitää googlata se vagushermo vai mikä se oli :P

[/quote]

Ihmeparannusta ei kannata odottaa, sillä hormoniasioiden ollessa kyseessä mitään nopeaa pika-apua ei yleensä ole olemassa. Kilpirauhashormonit ovat siis myös hormoneita ja niiden mennessä pieleen keskimäärin kestää 6kk-1v, jotta potilas parantuu lääkityksellä. Pitkää pinnaa ja oma-aloitteisuutta myös tarvitaan. Itse olen tehnyt täydellisen elämäntaparemontin mm. jättänyt kahvin (vaikuttaa tykytyksiin, paniikkeihin, lisää adrenaliinia), siirtynyt gluteenittomalle ruokavaliolle (gluteeni ylläpitää kilpirauhastulehdusta yllä) ja syön kasan lisäravinteita ja vitamiineja, jotka tukevat kilpirauhasta ja lisämunuaista. Ehdottomasti kannattaa googlata tukihoidoista, jos oikeasti haluaa parantua. Vähintään se D-vitamiini tulisi mittauttaa ja alkaa syödä D-vitamiini lisää näin talvella! t: 30 ja 34 ja 36

Vierailija
39/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene kunnon kardiologin vastaanotolle.

Äidilläni oli pitkään korkea syke, hengenahdistusta, vastaavankuuloisia oireita kuin sinulla, ei hoidettu kun ovat "vaarattomia" rytmihäiriöitä. Lopputuloksena sydänpysähdys. Selvisi siitä ja sitten vasta ymmärrettiin hoitaa oikein.

Oikea asiantuntija osaa kyllä määrätä kunnon tutkimukset. Tarkistuta myös kaliumtaso.

Vierailija
40/43 |
27.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala rauta-taso aiheuttaa myös hengenahdistusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän