Tuntuu, että kuolen rytmihäiriöihin (tykytykseen)
Viime yönä sain neljä sellaista, joissa syke oli 10-15min ajan 180-186lyöntiä minuutissa + lukuisia lievempiä. Minua oksetti ja rinta tuntui "tukkoiselta" ja ylävatsaa puristi. Heräsin seitsemän jälkeen ja olo on kuin olisin auton alle jäänyt..ihan voimat pois vatsa sekaisin ja sydän lyö raskaasti. En jaksa enää ambulanssiakaan soittaa, minulta otetaan aina vain sydänfilmi ja verenpaine ja todetaan että kaikki ok. Tätä on jatkunut 1½-2 vuotta ja nyt näitä alkaa olla niin usein etten jaksa enää normaalia elämää kun odotan kauhulla jo yötä. Kävin kerran terveyskeskuksessa jossa taas mitattiin ekg ja tulostettiin minulle potilasohje (kylmää vettä kasvoille, nenästä kiinni yms).
Äitini veli kuoli äkillisen sydänperäisen kuoleman 40-vuotiaana. Minä olen vasta vähän yli 30, mutta alkaa tuntua, että minun kohtalo on sama.
Beetasalpaaja minulle on määrätty mutten voi sitä käyttää, koska paineeni ovat kohtausten ulkopuolella todella alhaiset 50/60-95-105
Onko todellakin näin ettei tällaisia oireita tutkita enempää?
Kommentit (43)
Poltatko tupakkaa? Jos rytmärit tulevat vain levossa, ei yleensä ole syytä huoleen.
Lisätutkimuksena voitaisiin tehdä Holter-nauhoitus, mutta jos rytmihäiriön syy on jo selvinnyt (svt?) niin sille ei taida olla tarvetta. Mutta varaa aika tk-lääkärille ja sano ettet pärjää oireiden kanssa enää. Toivottavasti saat lähetteen kardiologille.
Ei ole selvinnyt mitään syytä.. Enkä polta tupakkaa. Tykytykset tulevat aina nukkuessa/makuulla tai siis kun herään tiedän, että nyt on outo olo ja sitten se alkaa.. nousen ylös sydän lyö kuin viimeistä päivää :(
Hakeudu omalle lääkärille, rytmihäiriöit on aina syytä tutkituttaa. Jos tuo on jatkuvaa ja häiritsee sun normaalia elämistä niin sille voidaan koittaa tehdä erilaisia asioita.
Mulla tutkittu samaa jo vuosikaudet. Olen 32.v olen jo vuosia sitä sydäriä odottanut. Propralia sain, mutta sepä se, kun paineet jo valmiiksi alhaalla. Välillä tuntuu, ettei sydän jaksa lyödä ja ettei olisi tilaa sillä laajentua tarpeeksi. Puristaa. Sitten usein heikottaa, oksentelen ja pyörtyilen. Holtterit katsottu ja ultrattu. Eipä ole apua löytynyt. Taas makaan kuukauden saikulla sängyssä. Yrjöämpäri tossa vieressä ja vissyä.
Voisikohan mulla olla se, kun juuri todettiin myös kilpirauhasen vajaatoimintakin? T:9
Mitä niissä potilasohjeissa neuvotaan ja miksi ne auttaisivat? Mkten kylmä vesi ja nenän puristelu vajaatoimintaan auttaa?
Minä en ole saanut mistään julkiselta puolelta kunnon tutkimuksia, en edes lääkitystä! Olen asunut kolmella paikkakunnalla ja jokaisessa niistä on jätetty asia tutkimatta. Olen siis 25 ja kärsinyt vuosia tykytyksestä, äidilläni on sama vaiva. Se johtuu ylimääräisistä hermoradoista sydämessä.
Lääkärissä voivottelivat vain, ja sanoivat että levolla se varmaan menee ohi, ja että oireet johtuvat mitä ilmeisimmin nuoren stressistä tai jännittämisestä koulussa.. Tämä ei tosiaan pitänyt paikkaansa. Kerran pääsin minuutin verran EKG:hen, that's it.
Mutta heti kun menin yksityiselle sain lääkityksen, ammattitaitoa, minua oikeasti jopa kuunneltiin! Suosittelisinkin sinua edes käväisemään yksityisellä keskustelemassa lääkitysvaihtoehdoista, sillä julkisella puolella eivät tunnu edes kertovan kaikista lääkitysvaihtoehdoista, vaikka määrätty lääke ei olisi toimiva. Minulla viimeksi tällainen kerta maksoi n. 60 € Mehiläisessä ja sainkin sellaisen lääkkeen vanhan tilalle, joka poisti ikävän maitohapoille menemisen ja vetelyyden tunteen, kun yritin käydä kävelyllä. Tähänkin siis yksityinen lääkäri osasi kiinnittää huomiota, kun valitin että on jaksamaton ja vetelä olo kun yritän liikkua.
En tiedä AP sinun ruokavaliotasi, mutta minulla se vaikuttaa todella paljon tykytykseen. Jos syön rasvaista ruokaa, esim. kokonaisen pizzan kerralla, tykytys tulee aivan varmasti.. Lisäksi suklaan takia lähdin kerran sairaalaan kun pulssi nousi 180. Kaakaohan kiihdyttää sykettä, samoin esim. punaviini. En käytäkään alkoholia ollenkaan tämän vuoksi. Lisäksi minulla todettiin pari vuotta sitten laktoosi-intoleranssikin, ja maitotuotteetkin siis voivat aiheuttaa tätä tykytystä kun vatsa menee sekaisin. Tulee todella huono olo, pulssi tuntuu heikolta mutta laukkaa lujaa, heikottaa..
Toivottavasti saisit vielä oireisiin apua jostain AP! Tsemppiä!
Oletko varma ettei ole jotain muuta, esimerkiksi paniikkikohtauksia..?
Hei viestin 9 kirjoittaja! Suosittelisin että koitat muuttaa lääkityksesi. Propralissa on sivuvaikutuksena juuri jaksamattomuus, paineen nopea putoaminen ja lisäksi se ei ole kovin tehokas. Sitähän määrätään myös mm. jännitykseen ja paniikkihäiriöön. Itse koin, että Propralista ei ollut oikein apua. Sain yksityiseltä Bisoprololin 5mg, joka vaikuttaa nopeasti ja pitkään. Sen vaikutusmekanismi on vähän erilainen kuin Propralissa. Minullakin on aika alhaiset paineet, mutta yksityinen lääkäri antoi sellaisen neuvon, että kyllä itse tiedän mikä annos on sopiva, sillä jos verenpaine laskee liian alas niin kyllä se huimaus alkaa olla sitä luokkaa, että arkiset asiat eivät enää suju. Ja jos tulee tällainen niin voi esim. pitää salmiakkia kaapissa ja sitä syömällä saada taas paineet nousuun. Aloitin lääkityksen puolikkaalla tabletilla/vrk, ja viikon päästä siirryin 1 tablettiin. Siinä olen pysynyt, joskus harvoin otan jopa 1,5/vrk jos on päivässä mukana paljon liikuntaa ym.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 11:28"]Oletko varma ettei ole jotain muuta, esimerkiksi paniikkikohtauksia..?
[/quote]
Olen varma :) Asia on nyt tutkittu ja johtuu ylimääräisistä hermoradoista sydämessä kuten kirjoitin. Minullakin oireet ilmenevät useimmiten juuri makuulla/öisin. Minun elimistöni reagoi helposti mm. kofeiinin, alkoholiin ja rasvaan. Jotkut ihmiset ovat tällaisia.
Itselläni todettiin Suomessa rytmihäiriö johon ei tarjottu mitään lääkitystä. Erään pienehkön leikkauksen yhteydessä ulkomailla lääkäri kertoi että pitää laittaa suolat tasapainoon ennen leikkausta kun minulla ne on ihan sekaisin. Muuten voivat aiheuttaa rytmihäiriöitä.
Siitä asti olen käyttänyt merisuolaa ruoassa ja muutenkin huolehtinut kalium-vajeesta etenkin lenkkeillessä. Ei ole ollut enää rytmihäiriöitä.
Kävin yksityisellä sisätautien lääkärillä jo, sydäntä ei tutkittu, mutta sain xanor paniikkihäiriöön ja propral tykytykseen. En vain ymmärrä miten paniikkihäiriö voisi tulla kesken unien.
14..olen huomannut myös, että ruokailu tai enemminkin mitä syö ja paljonko vaikuttaa rytmihäiriön syntyyn. Tänäänkin aion syödä vain keiton ja jugurttia, koska en uskalla syödä muuta.
Ap
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:44"]
Voisikohan mulla olla se, kun juuri todettiin myös kilpirauhasen vajaatoimintakin? T:9
[/quote]
Kilpirauhasen vajaatoiminta voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja pitkään jatkuneena sydämen vajaatoimintaa. Yleensä rytmihäiriöt helpottaa kun lääkitys saadaan kuntoon.
[quote author="Vierailija" time="27.01.2015 klo 10:41"]Mikä on svt?
[/quote]
Supraventrikulaarinen takykardia
Jos olet saanut tuollaisen potilasohjeen, niin ilmeisesti sieltä on syyksi löytynyt SVT? Eipä siinä juuri ole tutkittavaa sitten enää.
Ota silti yhteyttä lääkäriin, koska vaikemmissa tapauksissa voidaan yrittää leikkaushoitoa, ja kun sinulle ei lääkkeet sovi niin sen mahdollisuuden selvittely olisi mielestäni aivan perusteltua.