Esikoulusta tuli palautetta, että tyttö voisi tulla vähemmän hienoissa vaatteissa :O
Olen ihan puulla päähän lyöty tuosta. Tytöllä oli ekana päivänä ihan hm:n sammarit ja neule, eilen tunika ja trikoot ja tänään (hain poikkeuksellisesti vähän aiemmin) farkkuliivimekko ja trikoopaita. Ihan on sellaista lindex-lego-hm-benetton-linjaa. Ihan tavallisia vaatteita, mukavia päällä (ei mitään tiukkoja farkkuja tai minimekkoja..). Ulkoilleet eivät vielä ole, kun on ollut sadetta joka päivä, mutta ulos on sitten omat vaatteensa. Ihan tavallisia, siistejä ulkovaatteita nekin.
Tyttö on tosi siisti syömään ja touhuamaan, harvoin tulee sotkua, mutta mun puolesta saa ihan rauhassa sotkua tullakin. Edullisia käyttövaatteita tyttö käyttää nyt ja jatkossakin. En tiennyt miten olisin reagoinut tuohon lton kommenttin.
Kommentit (54)
Olen itsekin jossain määrin lastenvaatteisiin "hurahtanut", mutta päiväkotiin ei lapsillemme silti pueta hankalia liivimekkoja tai kankeita farkkuja (ylipäätään mitään, mitä lapset eivät itse saa helposti päälle/pois ja mikä ei ole esim. ulkovaatteiden alla mukavaa). Voin kuvitella, että kun useammalla ryhmässä on esim. housut/ mekko, joita itse eivät saa päälle ja pois vessassa käynni tai ulkoilun yhteydessä, on hoitajilla aika paljon ennemmän työtä.
Muuten ihan kauniita trikoo- ja collegevaatteitakin on olemassa sekä tytöille että pojille (hameita, suoralahkeisia housuja jne.) Meillä esim. käytössä tytöllä Linogn&Blåbärin trumpettihousut ja pojalla saman merkin suoralahkeiset collegehousut (eri väreissä). Laatu, mukavuus ja ulkonäkökin hyvä. Enkä ole L&B myyjä, enää ;-)
ja siksi mukavat päällä. Farkkujakin on monenlaisia.
päiväkodeissa, tarhoissa yms mekot ja hameet pois. Todella epäkäytännöllistä sitten pihaleikeissä. Ellei vie sitten ulkovaatteita/housuja erikseen.
Meillä kaksi tyttöä ollut päiväkodissa nyt neljän vuoden ajan. 99% ajasta tytöillä on sisävaatteena hame tai liivihame. Eivät ensinnäkään kertakaikkiaan suostu laittamaan farkkuja tai muita housuja, jostain verkkareista puhumattakaan. Sitä paitsi hame on leikeissä miljoona kertaa mukavampi kuin farkut, jotka nykyisin on sitä paitsi tosi kapeita - päällä ihan ok, mutta juuri leikeissä istumassa ja muuten kinkkanoita ja matalan lantion takia pikkuhousut vilkkuu. Nyt viimeisen vuoden aikana ovat lämmenneet yhdistelmälle trikoohousut ja tunika.
Ulkohousut on sitten erikseen ja hame on helppo riisua sieltä alta ennen pukemista ja ohut hamonen menee meno- ja kotimatkalla vaikka haalarin alla. Ei meillä ainakaan edes saa olla samoissa housuissa ulkona ja sisällä, hiekkaa tulee muuten sisään ihan mielettömästi. Aina pitää olla erikseen housut ulos.
Ja mitä tuohon "jumppaa pikkuhousut vilkkuen" tulee, meillä on aina erikseen ilmoitettu jumppapäivät ja niitä varten on lokerossa shortsit ja T-paita tai monella tytöllä ihan jumppapuku.
Ap:n vaatteet ihan tavallisia, samanlaisia meillä käytetään. En ole ikinä nipottanut vaatteiden sotkeutumisesta, samalla tavalla harmittaa, kun keskimmäisemme ruokailussa sotkee ihan pakasta reväistyn paitansa, oli se sitten H&M tai joku Timberland. Pilalla joka tapauksessa ellei tahrat lähde pois.
haluat, että vaatteet pysyvät siisteinä. Jotkut vanhemmat kuulemma vaativat, että henkilökunnan pitää vahtia, että vaatteet eivät päiväkodissa kulu ja likaannu, mikä on tietty ihan mahdoton.
Jos jokin pk:ssa ihmetyttää, kannattaa _aina_ kysyä. Monille kommenteille ja käytännöille löytyy ihan järkevä syy, henkilökunta ei vain aina muista selittää tai sanoa kaikkea alusta alkaen.
lapsesi vaatteet ovat tarkoitettu ihan jokapäiväiseen käyttöön ja likaantuminen ja sen sellainen ei haittaa.
t. myös kauniita (mutta käytönnöllisiä ja tarkoituksenmukaisia) vaatteita lapsilleen päälle laittava ja kyllä, olen joutunut ihan erikseen sanomaan että vaatteet saavat likaantua, tahraantua, mitä nyt leikkiessa tapahtuukin
Ehkä hoitaja oli vain epävarma miten teillä puetaan. Huomasin itsekin vuosi sitten kun lapsi meni eskariin, että pukeutuminen siellä oli varsin arkista (kauhtuneita trikoovaatteita jne). Kiertoteitä kuulin toisten äitien puhuneen minun lapseni "hienoista" vaatteista, vaikka pojalla ei ollut koskaan mitään epämukavia farkkuja, sammareita tai suoria housuja. Kuitenkin jo se, että lapsella oli joka päivä puhdas paita tuntui olevan jollekin kynnyskysymys.
Eiköhän meille jokaiselle ole itsestäänselvää pukea lapsemme asianmukaisesti. Ja se nyt on ihan selvä, että eskariin viedään erikseen ulkoiluvaatteet, sadevaatteet ja liikuntavaatteet.
Mutta tiedän erään tytön joka oli aina tip top tullessaan päiväkotiin. Hän seiso i kauniit vaattet päällään pihalla eikä pidellyt mitään, ei hiekkaa eikä muutakaan ettei vaatteet suttaannu.
Ja äitini sai kuulla ap:n mainitsemia kommentteja. Äitini moneen kertaan väänsi rautalangasta, että pestään jos menee likaiseksi, mutta olin vain itse sellainen pedantti ja erityisesti vaatteista tarkka lapsi (tosin kuin kukaan muu perheestämme). Asia oli siis 100% lähtöisin minusta, ei äidistäni.
Tuli siis ap mieleen, että onko lapsesi samanlainen? Jos ohjaajat ovat saaneet käsitykset että lasta on kielletty likaamasta vaatteita?
Nimim. vieläkin vaatteistaan tarkka ;)
Pitkän aikaa, vuosikymmeniä, muoti on nimittäin ollut nyt sellaista, että tytöilllä ja naisilla on hame päällä vain "hienostellessa". Nythän muoti on muuttunut, ja erilaisia hameita, tunikoita jne on tytöillekin tarjolla paljon. Mutta jos hoitajilla ei itsellään ole pieniä lapsia, eivät välttämättä tätä tajua, vaan pitävät hametta hienona vaatteena, vaikka se olisi tarkoitettu normaaliin arkikäyttöön.
Hameiden käyttäjänä olen ihan innoissani tästä, ja jos mulla olisi tyttölapsi, varmaan yrittäisin pukea sen vaikka mihin ihaniin mekkoihin! Ja hame jos mikä on mukava vaatekappale, ja sen alle voi laittaa eripaksuisia sukkiksia sään mukaan.
Mutta kävimme tutustumassa juuri. Lto sanoi meille, miten sisävaatteeksi kannattaa varata mekko tai hame ja ulkoiluun erilliset ulkoiluvaatteet. Kuravaatteita eivät pue, koska heidän aika ei kuulemma riitä kuriksien pesuun.
Kiinnitin vain huomiota, miten eri tavoin eri päiväkodiessa ohjeistetaan:)
mitä sinne sitten saa pukea?
oma tyttö ei käytä neuleita eikä sammareita, mutta tunikoita ja mekkoja kylläkin. vaatteista on tullut päiväkodista vain positiivista palautetta (onpas nätit tms).
Ulkoilleet eivät vielä ole, kun on ollut sadetta joka päivä, mutta ulos on sitten omat vaatteensa. Ihan tavallisia, siistejä ulkovaatteita nekin.
.
outoa jos eivät ole olleet kolmeen päivään ulkona. puuttuukohan lapsilta vielä sadevaatteet vai mikä on syy?
Varmaan pelkäävät että vaatteet likaantuvat. Eivät kaikki tiedä, että nykyään nättejä mekkoja saa lindexistä 10-20 eurolla ja että ne ovat tarkoitettu ihan arkikäyttöön. Kerro että vaatteet ovat arkisia ja saavat likaantua. Tosin jotkut köyhät lapset ovat hirmu kateellisia muiden vaatteista, että voi se lto:ta surettaa myös.
pelkkiä Vendin collegepukuja ja pitää kaikkea muuta epämukavana. Näitä erikoisten mielipiteiden omaavia tarhatätejä piisaa...
Minusta ap:n tytöllä on normaalit eskarivaatteet!
Ei collegehousut ole tosiaankaan ainoat mukavat ja käytännölliset lastenvaatteet...Nykyään löytyy monenlaista mukavaa yhdistelmää ja tosiaan myös hyvät farkut voivat olla ihan mukavat. Eskari-ikäinen osaa kyllä itse ilmoittaa, jos ei joissain vaatteissa viihdy ja se on yksi hyvä mittapuu vaatteiden valinnassa....
Mekko ei ole mikään este millekään...se ei ainakaan meillä näytä tyttöä rajoittavan mitenkään. Samoihin paikkoihin kiipeää ja samanlailla rymyää kuin housut jalassakin.