Esikoulusta tuli palautetta, että tyttö voisi tulla vähemmän hienoissa vaatteissa :O
Olen ihan puulla päähän lyöty tuosta. Tytöllä oli ekana päivänä ihan hm:n sammarit ja neule, eilen tunika ja trikoot ja tänään (hain poikkeuksellisesti vähän aiemmin) farkkuliivimekko ja trikoopaita. Ihan on sellaista lindex-lego-hm-benetton-linjaa. Ihan tavallisia vaatteita, mukavia päällä (ei mitään tiukkoja farkkuja tai minimekkoja..). Ulkoilleet eivät vielä ole, kun on ollut sadetta joka päivä, mutta ulos on sitten omat vaatteensa. Ihan tavallisia, siistejä ulkovaatteita nekin.
Tyttö on tosi siisti syömään ja touhuamaan, harvoin tulee sotkua, mutta mun puolesta saa ihan rauhassa sotkua tullakin. Edullisia käyttövaatteita tyttö käyttää nyt ja jatkossakin. En tiennyt miten olisin reagoinut tuohon lton kommenttin.
Kommentit (54)
päiväkodeissa, tarhoissa yms mekot ja hameet pois. Todella epäkäytännöllistä sitten pihaleikeissä. Ellei vie sitten ulkovaatteita/housuja erikseen.
Olen pph ja mulla hoidossa reilun vuoden ikäinen tyttö jolla aina "hienot" vaatteet. Lähes päivittäin tulee farkuissa jotka on todella epämukavat leikkiessä tai ulkovaatteitten alla. Kamalan näköistä kun lapsi ei pääse ylös lattialta(tai istumaan) kun housut ei anna periksi. Usein tyttö onkin meillä pelkissä sukkahousuissa sisällä.
En ole maininnut vanhemmille asiasta, jos haluaavat näin lapsensa pukea.
Vaatteiden ei tarvi olla "kauhtuneita gollegepaitoja tai trikoita" kunhan niissä olisi helppo leikkiä ja liikkua. Myös vessakäynnit sujuisivat sutjakammin jos housut olisi helppo pukea...
päiväkodeissa, tarhoissa yms mekot ja hameet pois. Todella epäkäytännöllistä sitten pihaleikeissä. Ellei vie sitten ulkovaatteita/housuja erikseen.
Erittelisitkö hieman tarkemmin?
Ensinnäkin eikö kaikissa päiväkodeissa ole sisä- ja ulkovaatteet erikseen? Meillä on myös sisä- ja jumppavaatteet erikseen. Ei ole mitään estettä hameen käytölle sisävaatteena. En myöskään ymmärrä, miten hame kesäkeleillä olisi ulkoiluongelma...Allehan voi laittaa leggingsit tai pyöräilyshortsit, jotta ne pikkaritkin pysyy piilossa...
Meillä ainakin tytöllä on eskarissa useimmiten hame sisävaatteena. Repussa on sitten kaikenlaista vaihtovaatetta. Ja kyllä, jumppaa varten vaihdetaan vielä jumppavaatteet. Lisäksi löytyy ulkotakki ja -housut sekä kuravaatteet ja kumpparit niin ettei tosiaankaan tarvitse hame päällä uida kuralätäkössä.
Etkö voisi pyytää vanhempia tuomaan erikseen sisähousuja? Varmasti haluaisivat, että lapsen on mukava olla, eivät vain ole tulleet ajatelleeksi. Meillä lapset tykkäävät pitää ulkona farkkuja, mutta vaihtava sisällä collegehousuihin, jotka siellä odottavat.
Itse ostan lapselleni todella paljon merkkivaatteita per kk ja ostan vastakin. Nautimme kauniista vaatteista ja sen sijaan 60 euroa maksavat farkut kyllä joustavat, ne on suunniteltu lapselle. Jostain minimanihalpapaskoista en menis vannomaan.
Olen pph ja mulla hoidossa reilun vuoden ikäinen tyttö jolla aina "hienot" vaatteet. Lähes päivittäin tulee farkuissa jotka on todella epämukavat leikkiessä tai ulkovaatteitten alla. Kamalan näköistä kun lapsi ei pääse ylös lattialta(tai istumaan) kun housut ei anna periksi. Usein tyttö onkin meillä pelkissä sukkahousuissa sisällä.
En ole maininnut vanhemmille asiasta, jos haluaavat näin lapsensa pukea.
Vaatteiden ei tarvi olla "kauhtuneita gollegepaitoja tai trikoita" kunhan niissä olisi helppo leikkiä ja liikkua. Myös vessakäynnit sujuisivat sutjakammin jos housut olisi helppo pukea...
ap:n lapsen vaatteet kuulostavat ihan arkisilta, tosin sammarit saattavat olla sisällä vähän kuumat.
no sori mammat mutta kyllä kuusivuotiaat alkaa olla siinä vaiheessa, kun pikkuhousuja ei enää haluta näytellä ihan kaikille. Kotona toki on eri asia kuin jossain samanikäisten kaveriryhmässä, mutta jälkimmäisessä niitä ei enää näytellä. Jos siis ei ole kehitys jotenkin jäljessä.
Meidän kuusivuotiaamme riisuu ihan vapautuneesti vaikka uimarannalla ihan alasti asti. Tai riekkuu hameessaan ja pikkuhousut näkyy. Lapsihan tuo on. Ja saa ollakin. Jos sinua haittaa mun lapsen alushousut, katso muualle!!!
Mutta tiedän erään tytön joka oli aina tip top tullessaan päiväkotiin. Hän seiso i kauniit vaattet päällään pihalla eikä pidellyt mitään, ei hiekkaa eikä muutakaan ettei vaatteet suttaannu.
Tyttö oli siis henkisesti jo lamaanutettu olemasta lapsi vaan pitää näyttää kauniilta ja olla siisti.
En tarkoita että ap:n tapaus olisi tälläinen mutta näitäkin valitettavasti on.
jättäisin kyllä tytöiltä päiväkodeissa, tarhoissa yms mekot ja hameet pois. Todella epäkäytännöllistä sitten pihaleikeissä. Ellei vie sitten ulkovaatteita/housuja erikseen.
ovat jo pari vuotta kulkeneet hameissa. Ne joko riisutaan, sullotaan "hienosti" ulkohousujen alle tai jopa annetaan jäädä siihen ulkohousujen päälle. Minä en kyllä lapseltani kieltäisi hametta, jos hän kerran sitä haluaa pitää eikä häntä itseään haittaa se lainkaan. Ei ole yhtään mitenkään epäkäytännöllinen, kun ei kerran lapsesta ole.
Useaan kertaan olen pyytanyt etta voisiko olla sita ja tata mukana, tai edes ne vaihtovaatteet ja ulkotakki. En enaa jaksa pyytaa ja kaytan talla 2-vuotiaalla oman 4-vuotiaan vanhoja vaatteita.
Tanaankin tytto tuli t-paita, hame ja sandaaleissa (ei sukkia), ei villatakkia, sadetakkia tms. Ulkona sataa vetta ja lampoa 14C.
Miten voisin ulkoilla tyton kanssa noin? Menee ensimmaiseen kuralatakkoon kun ulos paastaan!! Siina on sandaalit ja varpaat litimarat heti!
Miten aiti ei tajua??? En jaksa ymmartaa? Viime viikolla meni kotiin kolmena paivana minun tyttareni housut (joita en ole viela saanut takaisin) jalassa ja pyysin etta voisiko millaan laittaa vaihtovaatteita ja saanmukaista asustetta mukaan, kun aina tuntuu kastuvan/likaantuvan ym.
AP:n kysymykseen. Ihan normaalit vaatteet teidan tytolla, mina antaisin asian olla, elleivat uudestaan kommentoi sita.
Mutta tiedän erään tytön joka oli aina tip top tullessaan päiväkotiin. Hän seiso i kauniit vaattet päällään pihalla eikä pidellyt mitään, ei hiekkaa eikä muutakaan ettei vaatteet suttaannu.
Tyttö oli siis henkisesti jo lamaanutettu olemasta lapsi vaan pitää näyttää kauniilta ja olla siisti.
En tarkoita että ap:n tapaus olisi tälläinen mutta näitäkin valitettavasti on.
Kysyin nätisti aina, saanko istua hiekkalaatikon reunalle. VAIKKA yllä oli ulkoiluvaatteet. Pysyihän ne nättinä, kun en raaskinut niillä mitään tehdä. Äitini yritti rautalangasta vääntää, että saa tehä mitä haluaa... Onneksi älysinkin sen myöhemmin.
En näe MITÄÄN ongelmaa siinä, että 5-vuotias tyttäreni kulkee pikkareissa luontevasti kavereiden seurassa. Kyllä meillä pääasiassa ihan vaatteet pidetään päällä :) mutta kesähelteellä joskus nähtiin näitä pikkarihousuisia. Eikä meidän tyttö tosiaan ollut ainut. En vain näe siinä minkäänlaista ongelmaa. En tunne yhtäkään 10-vuotiasta, joka tekisi samaa. Kyllä se häveliäisyys tulee jossain vaiheessa ihan luonnostaan.
Olemme asuneet kolme vuotta ulkomailla mieheni työn vuoksi, joten tyttö oppi paikallisen kielen. Perheemme taas on kaksikielinen, mutta aivan tavallinen, normaalituloinen perhe.
ap
ärsyttää ainoastaan se, kun täti sanoi tämän asian tytön kuullen. En missään nimessä halua hänen ajattelevan, että hän on jotenkin hienommin puettu kuin muut. Varsinkaan kun näin ei ole.
ap
lton:n pyynnön, jos siis ne vaatteet on epäkäytännölliset tms.
mun mielestä on tosi tärkeetä että lapsilla on siellä päiväkodissa jotkut tosi rennot vaatteet, eli esim. collegepuku.
oon aina ihmetellyt niitä tyttöjä (ja joskus poikiakin) jotka tulee tosi epäkäytännöllisissä vaatteissa päiväkotiin, farkkuja, kireitä, epämukavan näköisiä mekko-ja muita viritelmiä.
kaikista hulluinta mitä olen nähnyt, hieman yli 1 v vanhalla oli kireät pillifarkut, joissa oli selvästi huono liikkua. ei päässyt kiipeämäänkään mihinkään kun farkut kiristi.. sellaset pitäs kieltää tuon ikäsiltä, tai sitten kannattas ostaa just jotain kunnon merkkifarkkua, eikä sellaista tönkköä joustamatonta.
vaikka eihän ne collegepuvut mitää maailman kauniimpia ole, mutta käytännöllisyys ennen kaikkea, on kyse lapsista, joiden pitää antaa hyppiä, kiivetä ja juosta, ilman että vaatteet on tiellä :)
kotona, juhlissa ja muualla voi sitten yllinkyllin hienostella merkkivaatteilla ja söpöstellä ihan rauhassa.
tuollaisista vaatteista ei ollut kyse.
mutta sellaiset pehmeät farkut on ihan yhtä mukavat kuin collegehousut.
Mä en tykkää lapsella collegepuvuista tms. ja mun mielestä esim. mekko/tunika-trikoo-yhdistelmät on ihan yhtä mukavia ja käytännöllisiä.
Ap:n tapausta en kyllä ymmärrä minäkään.
mutta siis mun kanta oli just se, että ymmärrän JOS ne oli oikeesti epäkäytännölliset ne vaatteet.
yleisesti siis otin kantaa tähän =D ei mitään henkilökohtasta.
No eipä sillä, kyllä mäkin olisin ollut varmaan ihmeissäni. Mä olen joskus saanut kommenttia joiltain ihmisiltä, että kyllä teidän lapset on sitten aina niin nätisti (=hienosti) puettuja. Käyttävät suurimmaksi osaksi Lindexin, H&M:n jne. vaatteita. Ainoa syy siihen, miksi ovat joidenkin silmissä "hienosti" puettuja on se, että vaatteet sopii keskenään, ovat puhtaita ja alunperinkin nättejä. Miksi mä nyt rumia ostaisinkaan! :D
Jokatapauksessa, yleinen näkemys tuntuu usein olevan, että lapset kulkevat nuhjaisissa, kaikenkirjavissa ja rumissa vaatteissa. Tai ainakin pitäisi. :DDD