Tajusin juuri: voiko minulla, aikuisella naisella, olla syömishäriö?
Heräsin, että ei kai tämä normaalia ole. Ei todellakaan ole varaa terapiaan. Mitä nyt?
Kommentit (27)
Minulla on syömishäiriö, joka puhkesi aikuisiällä. Tervetuloa varsin synkkään klubiin.
Nainen 27 v
Minulla myös puhkesi aikuisiällä. Nuorena ehkä pieniä merkkejä. Tervetuloa kerhoon, valitettavasti.
Onhan näitä!
t. akateeminen asiantuntija
Täällä myös yksi jolla syömishäiriö puhkesi vasta aikuisena.
Ap, millaisia oireita sinulla on, onko niitä ollut kuinka kauan? Miten noin muuten voit?
Terapiaa voi saada muualtakin kuin yksityiseltä, jos raha on kovin tiukilla, mutta eipä nuo julkisen puolen sh-hoidot kovin kummoisia aikuiselle ole.
Minulle puhkesi BED vähän sen jälkeen kun mittariin pamahti 40 v.
Lääkitys ja psykoterapiaa, nyt olen toipunut.
Hae apua.
N44
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:24"]
Täällä myös yksi jolla syömishäiriö puhkesi vasta aikuisena. Ap, millaisia oireita sinulla on, onko niitä ollut kuinka kauan? Miten noin muuten voit? Terapiaa voi saada muualtakin kuin yksityiseltä, jos raha on kovin tiukilla, mutta eipä nuo julkisen puolen sh-hoidot kovin kummoisia aikuiselle ole.
[/quote]
Noh, olen laihduttanut käytännössä koko elämäni, vaikka olen aina ollut normaalipainoinen. Viimeisen puolen vuoden aikana olen vetänyt pitkiä jaksoja putkeen todella pienillä kaloreilla, laihtunut radikaalisti, sitten saanut käsittämättömiä ahmimiskohtauksia ja saanut kaiken painon takaisin. Päässä ei pyöri mitään muuta kuin ruoka ja kalorit.
Hätkähdin tänään ajatukseen, miten ihanaa olisi olla kokonaan painoton. Päivän syömiset ovat omena, 100g tonnikalaa vedessä, porkkanaa ja teetä.
ap
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:23"]
Onhan näitä!
[/quote]
Haluisko arvon akateeminen asiantuntija avata vähän asiantuntemustaan aiheesta?
Mene terveyskeskukseen. Siltä saat apua ja ohjataan eteenpäin
Miksi et vaan syö joka päivä terveellisesti ja hyvin. Välillä herkutellen? Eihän tommonen hyvää tee. Kaikista pahinta keholle laihtua ja lihoa jatkuvasti. Älä "leimaa' itseäsi syömishäiriöiseksi. Sillä tavalla usein oikeuttaa itselleen tuollaisen toiminnan.
Koita syödä normaalisti ja unohtaa jatkuva kalorien laskeminen.
Tuttavallani on :( se on raskasta seurattavaa.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:35"]
Miksi et vaan syö joka päivä terveellisesti ja hyvin. Välillä herkutellen? Eihän tommonen hyvää tee. Kaikista pahinta keholle laihtua ja lihoa jatkuvasti. Älä "leimaa' itseäsi syömishäiriöiseksi. Sillä tavalla usein oikeuttaa itselleen tuollaisen toiminnan. Koita syödä normaalisti ja unohtaa jatkuva kalorien laskeminen.
[/quote]
Luuletko etten ole yrittänyt? Luuletko, että jotenkin nautin tästä ja haluan tätä ja että tämä olisi helppoa? Että on ihanaa salailla ja häpeillä omaa outouttaan? Ärsyttää ihan hirveesti tuollainen "ota itseäsi niskasta kiinni" -saarna.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:45"]Syömishäiriö on vaan hyvinvointivaltion hemmoteltujen ihmisten tekosyitä. Ota itseäsi niskasta kiinni on sinulle ja muille loistava neuvo!
[/quote] Uusimmat tutkimukset muuten osoittavat että syömishäiriöillä on myös selkeä aivokemiallinen tausta ja geneettinen periytyvyys. Selittäisitkö tämän?
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:32"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:23"]
Onhan näitä!
[/quote]
Haluisko arvon akateeminen asiantuntija avata vähän asiantuntemustaan aiheesta?
[/quote]
Ehkä se, että minulla on se.
Syömishäiriö on vaan hyvinvointivaltion hemmoteltujen ihmisten tekosyitä. Ota itseäsi niskasta kiinni on sinulle ja muille loistava neuvo!
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:54"]
Te, joilla on sh, miten hakeuduitte hoitoon? Miten ikinä kehtaan hakeutua, entäs jos sielläkin vaan käsketään ottamaan niskasta kiinni?
ap
Varasin ajan yksityiseltä psykiatrilta, siitä se sitten lähti, hoito ja toipuminen.
t. 7
[/quote]
Te, joilla on sh, miten hakeuduitte hoitoon? Miten ikinä kehtaan hakeutua, entäs jos sielläkin vaan käsketään ottamaan niskasta kiinni?
ap
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 20:20"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:39"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 19:35"] Miksi et vaan syö joka päivä terveellisesti ja hyvin. Välillä herkutellen? Eihän tommonen hyvää tee. Kaikista pahinta keholle laihtua ja lihoa jatkuvasti. Älä "leimaa' itseäsi syömishäiriöiseksi. Sillä tavalla usein oikeuttaa itselleen tuollaisen toiminnan. Koita syödä normaalisti ja unohtaa jatkuva kalorien laskeminen. [/quote] Luuletko etten ole yrittänyt? Luuletko, että jotenkin nautin tästä ja haluan tätä ja että tämä olisi helppoa? Että on ihanaa salailla ja häpeillä omaa outouttaan? Ärsyttää ihan hirveesti tuollainen "ota itseäsi niskasta kiinni" -saarna. [/quote] Okei, no sit sulla todennäköisesti ON syömishäiriö. Mitä epäselvää tuossa enää on? Toivottavasti saat apua.
[/quote]
Mistä sitä apua saa?