Valitetaan työvoimapulaa, mutta firmat eivät huoli opiskelijoita edes palkattomaan harjoitteluun!
Samalla itketään, kun osaajia ei ole. Ei ne osaajat tupsahda maagisesti ilmasta, vaan niitä syntyy kun annetaan mm. opiskelijoille mahdollisuus tulla työharjoitteluun tai kouluttaa työssä oppisopimuksella. Itse olen opiskellut aikuisena ammattikoulussa tekniikan alaa, ja homma tyssäsi siihen kun yksikään firma ei huolinut harjoittelijaa. Ei ole kuulemma aikaa opettaa ketään. Milloinkohan tämä järjettömyys tulee kaatumaan omaan mahdottomuuteensa?
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille ei oteta harjoittelijoita eikä oppisopimusopiskelijoita. Syynä se, että he eivät kuitenkaan tulisi/jäisi meille töihin, koska olemme pikkufirma (11 henkilöä) ja urakehitysmahdollisuudet pyöreä 0. Paitsi jos ostaa koko firman ja ryhtyy toimitusjohtajaksi. Opettaisimme siis uutta henkilöä jotain isompaa firmaa varten. Tosin meillä ei ole osaajapulaa eikä pulaa työntekijöistä. Aina ollaan saatu rekrytoitua, kun on ollut tarvetta.
Anna kun arvaan: Teille otetaan yli nelikymppisiä, jopa viisikymppisiä Minä sain nykyisen työni pikkufirmassa 46-vuotiaana, olen nainen. Työnantajani on kehunut minua yhteistyökumppaneille "todellisena löytönä". Osaan oman ammattini hommat ja samalla vaivalla asennan ohjelmapäivitykset itse, asennan ne myös pomon koneelle ja olen kehittänyt meidän käytössä olevaa tärkeintä räätälöityä ohjelmaa itse - ohjelma on valmisohjelma, mutta siihen voi tehdä lisäpalikoita koodaamalla itse. Meillä ei ole mitään ulkopuolista it-tukea, pikkufirma kun ollaan. Nuoremmat tällä osaamistasolla eivät lähtisi näin pieneen firmaan, itse olen tyytyväinen. Näinhän se menee, etenisin vain ostamalla firman ja silloinkin se olisi aika rajattua yhä. Haluan elää, en ole kiinnostunut olemaan töissä 18/7, sillä mitä elämää se on, ettei ole muuta kuin työ ja nukkuminen.
Arvasit aivan oikein :)
Oppisopimus sitoo työnantajan resursseja ja palkkaa joudut maksamaan normaalisti. Sitoudut pitkään määräaikaiseen työsopimukseen ja huonolla tuurilla kaveri ottaa loparit anyway.
Mikä siinä on se autuaaksi tekevä asia?
Vierailija kirjoitti:
Tää on aika surullista sillä totuus on se ettei kellään ole tällähetkellä aikaa opettaa. Joulukiireet tulossa. Näitä hakemuksia tulee paljon ja on tosi surkeeta kun ei voi ottaa ja opskelijat jää ilman harjoittelupaikkaa.
Tämä on todella ikävää, koska se myös tuhoaa nuorten uskon työelämään, jos he kokevat heti alusta asti olevansa työpaikalla pelkkä riesa.
Olen itse sitä huolestuneena seurannut. Vakiporukka on aivan loppu, heitä ei kiinnosta opastaa nuoria tulokkaita. Suomalainen työelämä on todella kaaoksessa. Eikä ole mikään pysyvä ratkaisu ottaa ulkomailta työntekijöitä tänne. Mitä ne meidän nuoret sitten tekee? Turha valittaa syrjäytymisestä, jos meillä nuoret syrjäyTETÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt yleistetään aika rankasti. On varmasti totta, että JOISSAKIN yrityksissä kärsitään työvoimapulasta, mutta on on varmasti yhtä totta, että JOISSAKIN yrityksissä ei ole mahdollisuutta ottaa ketään edes harjoittelupalkalla.
AP tuskin on hakenut kaikkiin Suomen firmoihin, joten ei ehkä kannata yleistää näennäisestä ristiriidasta.
Miten vaikka aikuisopiskelija lähtee PALKATTOMAAN harjoitteluun toiselle puolelle suomea?
Minä läksin toiselle puolelle Suomea. Asuin harjoittelun ajan äitin luona. Muu perhe jäi kotiin odottamaan. Hyvin pärjäsivät.
Oppisopimus sitoo työnantajan resursseja ja palkkaa joudut maksamaan normaalisti. Sitoudut pitkään määräaikaiseen työsopimukseen ja huonolla tuurilla kaveri ottaa loparit anyway.
Mikä siinä on se autuaaksi tekevä asia?
Kyllä tämä homma on karannut käsistä jo kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä nyt yleistetään aika rankasti. On varmasti totta, että JOISSAKIN yrityksissä kärsitään työvoimapulasta, mutta on on varmasti yhtä totta, että JOISSAKIN yrityksissä ei ole mahdollisuutta ottaa ketään edes harjoittelupalkalla.
AP tuskin on hakenut kaikkiin Suomen firmoihin, joten ei ehkä kannata yleistää näennäisestä ristiriidasta.
Miten vaikka aikuisopiskelija lähtee PALKATTOMAAN harjoitteluun toiselle puolelle suomea?
Minä läksin toiselle puolelle Suomea. Asuin harjoittelun ajan äitin luona. Muu perhe jäi kotiin odottamaan. Hyvin pärjäsivät.
Tuskin äitisi kaikkia toiselta puolen suomea tulevia haluaa majoittaa . Meillä tavallisilla kuolevaisilla äiti asuu usein aika lähellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin äitisi kaikkia toiselta puolen suomea tulevia haluaa majoittaa . Meillä tavallisilla kuolevaisilla äiti asuu usein aika lähellä.
Tavallisilla kuolevaisillakin on yleensä joko omia tai puolisonsa sukulaisia tai kavereita muuallakin kuin lähellä. Kirjoitin kommentin nro 19 ja tuo sukulaisnainen on mulle ja siskolleni sukua miehensä kautta eli me olemme hänen miehensä tätejä. Toki ymmärrän, että kaikilla ei ole edes niitä, mutta en usko, että kovin usein vaivauduttaisiin edes selvittämään, voisiko majoittua muutamaksi viikoksi "serkunkumminkaimansiskon" sohvalle. On helpompi vain todeta, että ei ole mahdollista ottaa harjoittelupaikkaa vastaan kauempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mihin lähtee? On firmoja, joille ei kelpaa harjoittelija edes palkatta. Ja sitten on firmoja, jotka kärsivät työvoimapulasta. Joskus työntekijän koulutus, pohjatiedot tai joku muu tekijä ei ole sitä, mitä yritys kaipaa, ja sitten joissakin tapauksissa hakija voi olla alalle täydellinen koulutuksensa ja pohjatietojensa perusteella, mutta yksittäinen yritys ei kaipaa tällä hetkellä yhtään ketään.
Eli ei pidä yleistää. Tässä maassa ON työvoimapula näistä anekdooteista huolimatta. Aina kysyntä ja tarjonta eivät vain kohtaa.
Mä asun jo opiskelen Tampereella ja haluan löytää täältä tulevaisuudessa töitä. Minun ei ole mikään järki lähteä töihin toiselle paikkakunnalle, koska niitä suhteita kannattaa luoda siellä, mistä töitä hakee. Työharjoittelupaikka voi poikia kesätyöpaikan ja hyvällä tuurilla töitä löytyy kesätöiden jälkeenkin. Tai näin luulin. Nykyään jo palkattomaan työharjoitteluun on haastattelut ja valitaan se, kenellä on eniten työkokemusta. En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.
Minä en löytänyt harjoittelupaikkaa (edes palkatonta) vaikka opiskelin tietojenkäsittelyä Aalto yliopistossa ja valmistuin hyvin arvosanoin. Ja kuulemma alalla on "huutava" työvoimapula?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten jos ole sitä äitiä tai vaikka tutun tuttua kenen luokse majoittua vaikka siivouspalkalla tms. ? Ei minulla ole ketään sellaista kenen luokse voisin mennä lokkeilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Minä en löytänyt harjoittelupaikkaa (edes palkatonta) vaikka opiskelin tietojenkäsittelyä Aalto yliopistossa ja valmistuin hyvin arvosanoin. Ja kuulemma alalla on "huutava" työvoimapula?
Olen töissä pienessä it-alan yrityksessä eikä meillä ole mitään työvoimapulaa. Kun ollaan rekrytoitu, hyviä hakijoita on aina ollut useampia. Tuo "huutava" työvoimapula taitaa koskea sellaisia työpaikkoja, joissa ei haluta maksaa palkkaa TES:iä enempää, mutta hakijalla on oltava osaamista ja työkokemusta useita vuosia eikä uutta työntekijää tarvitse perehdyttää juuri lainkaan.
Mun eka it-alan työpaikkani oli isossa it-alan firmassa vuonna 2000. Olin alanvaihtaja ja opiskelut it-alalle vielä kesken eli olin harjoittelijana (ennenkuin harjoitteluaikani päättyi, mut vakinaistettiin). Ekana työpäivänä mulle näytettiin työpisteeni, annettiin tarvittavat käyttäjätunnukset, näytettään vessat ja kahvihuone sekä kerrottiin lyhyesti kokonaisuus, josta mun oli tarkoitus vastata. Ja sitten sanottiin, että tuu kysymään, jos on jotain kysyttävää. Siinä koko perehdytys ja ekan päivän vain lähinnä tuijotin tietokoneen ruutua ja selasin yrityksen intraa miettien, mitä ihmettä mun odotetaan noin niinkuin konkreettisesti tekevän ja miten. Seuraavana päivänä kävin kysymässä ja mulle vaan vastattiin, että saan tehdä hommat ihan miten itse haluan. Oli aika kulttuurishokki, kun aiemmissa työpaikoissani oli aina hyvin tarkkaan määritelty, kuka saa tehdä mitäkin ja miten mikäkin asia pitää tehdä.
Muuttaminen toiselle puolelle suomea maksaa tonneja. Ei sinne noin vaan mennä jos ei ole valmiiksi jotain tuttua kenen nurkkiin itsensä tunkee.