Sosiaali- ja terveysalalle vaikka paniikkihäiriö?
Haluan enemmän kuin mitään muuta opiskella sairaanhoitajaksi, mutta sairastan paniikkihäiriötä. En syö lääkkeitä, en ole koskaan syönyt mutta olen sairastanut vuosi sitten myös vaikean masennuksen ja nyt alan olemaan siitä irti. Paniikkihäiriö minulla on ollut jo 10 vuotta, se oireilee yleensä yksin ollessa. Se ei oireile kuitenkaan esim. vaativia tehtäviä suoritettaessa eli mihin tarvitaan keskittymiskykyä.
Onko minulla mahiksia päästä opiskelemaan sh:ksi? Mitään muuta mt-ongelmaa ei ole.
Kommentit (2)
En kyllä suosittelisi. Sairaanhoitajan työ on usein todella kuormittavaa henkisesti. Ei ole mitään järkeä valita ammattia, joka saattaa pahentaa olemassa olevia oireita vrt. allergisen ei kannata valita maatalous, eläin- tai leipomoalaa jne. Jos psyyke on oireillut, kannattaa valita ala, joka ei kuormita psyykettä turhaan. Sairaanhoitoala usein myös työympäristönä kuormittava, vaikka toki työpaikojen ilmapiirissä on eroja. Terveys on kuitenkin tärkein ja sitä kannattaa varjella.
Ei tuo estä sairaanhoitajaksi opiskelemista ja työskentelyä. Ja kukapa tietää vaikka tuo jossain kohtaa katoaa. Eikä kukaan takaa etteikö valmistuneelle hoitajalle tai kelle tahansa muun alan ammattilaiselle tulisi jotain fyysiseen tai psykkiseen toimintakykyyn tai terveyteen liittyviä ongelmia.
Älä siis panikoi liikaa tuon kanssa, mutta suosittelen kuitenkin että haku- ja valintakoevaiheessa olet aivan hissukseen koko asiasta. Rehellisyys ei aina kannata :)