Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kasiluokkalaisten parisuhteet..

Vierailija
26.01.2015 |

Millaisia seurusteluviritelmiä teidän noin 14-vuotiailla on? Millainen seurustelu on mielestänne ok? Miten suhtaudut teinisi romanttisiin viritelmiin, ja onko hän tyttö vai poika? Kannustatko esimerkiksi tapaamaan eri kaupungissa olevaa seurustelukumppania, onko jopa yökyläilyt sallittu?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin seurustella ensimmäisen kerran 14-vuotiaana. Poikaystävä oli samanikäinen ja samasta koulusta. Mun vanhemmille ei uskallettu kertoa mitään. Tai no isän kans en oo tekemisissä ja äiti nyt on semmonen pirttihirmu, ettei sille voi kertoa vieläkään asioista näin 26-vuotiaana. hehe :D Aina olin jonkun "Jennin" tai "Jonnan" luona yökylässä, vaikka oikeasti olinkin poikakaverini luona. Poikakaverin vanhemmat tiesi tilanteesta kuitenkin. Seurusteltiin melkein neljä vuotta, suhde päättyi mun ollessa lukiossa. Monet ton ikäiset jo seurustelee ja minusta se on ihan ok, mikäli lapsi sitä itse haluaa.

Vanhemmille vinkkiä, että löysätkää sitä pipoa. Mulla ei ole oikein ollut minkäänlaista suhdetta äitiini, kun ei me olla koskaan voitu puhua ja keskustella avoimesti. Seurustelun tms. asioiden kieltäminen lapselta vaan katkeroittaa teinin. Mieti tarkkaan mitä pahaa tilanteessa muka olisi? (eriasia, jos teini päätyy ns. vääriin piireihin ja alkaa käyttää päihteitä.) Tottakai jotkut rajat pitää asettaa, mutta kannattaisi miettiä millaiset.

Sinuna hyväksyisin seurustelukokeilut ja pyrkisin keskustelemaan avoimesti teinin kanssa seksistä, ehkäisystä ja muista tärkeistä asioista. 

Vierailija
2/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 14 v tyttö on nyt seurustellut n. vuoden. On ollut yökylässä useita kertoja, lomalla yli viikonkin. Se kumppani on myös tyttö. Mulle valkeni viime kesänä, että ne oikeasti seurustelee, eikä ole vain kavereita. Mitäpä tuota enää kieltämään, kun olivat olleet jo puoli vuotta yhdessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammathan tietää, että voi sitä seksiä harrastaa päivälläkin ;)

AI NIIN, ettehän te liikakiloinenne enää kehtaa päivän valossa,mutta teineilläpä harvemmin on ylimääräisiä ihrakertymiä.

Vierailija
4/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:51"]Mammathan tietää, että voi sitä seksiä harrastaa päivälläkin ;)

AI NIIN, ettehän te liikakiloinenne enää kehtaa päivän valossa,mutta teineilläpä harvemmin on ylimääräisiä ihrakertymiä.
[/quote]

Ongelma ei ole se että seksiä harrastettaisiin vain yöllä vaan se että yökyläily on minusta vanhemmille kumppanin kanssa. Ja onhan siinä päivällä toki seksiä ehkäisevänä että ensin ollaan koulussa ja päivällä yleensä on muita ympärillä.

Mut Ainiin. . Sä olit vissiin niitä teini ritsoja jotka avasi jalkansa jokaiselle

Vierailija
5/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:37"]

Alettiin seurustella mun ollessa 14-v, poikaystävä oli 17-v, seksi tuli kuvioihin 2v myöhemmin ja nyt oon 17-v, poikaystävä 19-v, asutaan yhdessä ja meillä on kaksi hamsteria :)

[/quote]

Söpöä :D

Vierailija
6/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Varhaisnuoruudessa, alle 15-vuotiaana, ei ole vielä vakavan seurustelun aika. Vakavat seurustelusuhteet jarruttavat ja vievät energiaa nuoren muulta kehitykseltä. Varhaisnuori ei kykene tunteidensa myllerryksessä aitoon vastavuoroiseen seurusteluun, ja suhteet ovat usein itsekkäitä ja tyydyttävät vain omia tarpeita. Nuoren pitää saada rauhassa ihastua ja rakastaa kaukaa turvalliselta etäisyydeltä."

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tukivinkit/nuori_seurustelee/

Tämä on mll:n kanta siis. Hieman olen tuota miettinyt, ja mikä yleensäkin on vakavaa seurustelua?

Omalla 14-vuotiaalla nyt vaan on samanikäinen "poikakaveri", ja aluksi mietin mitä minun pitäisi asiasta olla mieltä.

Eivät juuri vietä edes aikaa yhdessä koulun ulkopuolella, skypettelevät lähinnä eikä edes joka päivä.

Eli lähinnä sellaista kaveruutta tuntuisi olevan, ja tuntuu että voisi asiat olla pahemminkin. Parisuhteista puhuminen kyllä kuulostaa hirveältä.

Vierailija
7/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyttäreni olisi alkanut "seurustella" 14-vuotiaana, olisin toki sallinut, mutta pyrkinyt olemaan mahdollisimman hyvin kartalla siitä mitä nuoret suunnilleen tekevät yhdessä, halunnut tavata seurustelukumppanin, asettanut jotain rajoja tapaamisille (tyyliin montako iltaa viikossa, kotiintuloaika tms), yökyläilyn olisin sallinut vain jossain aivan poikkeustapauksessa (esim seurustelukumppanin perhe poissa kotoa ja nuori muuten yksin) ja vain siten, että kumppani meidän katon alla. No ei kuitenkaan aloittanut niin nuorena ja olen ihan tyytyväinen. Vähemmän huolta. Itse aloitin seurustelun aikaisin eikä se ollut pelkästään positiivista. Mielestäni 14-vuotias on vähän turhan nuori mihinkään seurusteluun eikä missään nimessä kypsä seksiin. Jokainen lisävuosi ikään tuo kuitenkin aika paljon kypsyyttä tuossa vaiheessa, ja oma lapsi on hyvä tuntea ja olla hyvissä väleissä, jotta näistä voi keskustella myönteisesti eikä tarvitse tapella vaikka jotain kieltää. 

Vierailija
8/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahah. itse seukkasin/tai olin hyviä ystäviä oman ikäisten tyttökavereiden kanssa ylä-asteella. kävin kyllä tyttöjen luona kylässäkin näyttäytyy. Tehtiin paljo yhdessä juttuja. Pussailu ja sängyllä makoilu vaatteet päällä oli "pisimmälle" meno.

Että kyllä aika hyvin tiesin, mitä seksi on tuon ikäsenä, mutta ei kyllä tullu mieleenkään sitä harrastaa, vaikka kaksin oltiinkiin. Koska aika harvi teinipojallakaan sitte riittää pokkaa siihen loppuujen lopuks, itellä ei ainakaan tuollon. Seksiä sitte vasta 20 vuotiaana,

Että ei ne kaikki pojat oo teiän tyttöjä panemassa.

ps. olin hyvällä tapaa naistenmies

m22

Vierailija
9/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 jatkaa,

ylä-asteella tuli bileissä monesti tyrkkytytöiltä suoria ehdotuksia seksiin. Sitte siinä piti aina luikerrella tilanteesta ulos, kun siveyden sipuli olin xD

Että joskus noinkin päin.

Vierailija
10/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin vasta täyttämässä 14 kun tapasin nykyisen avomieheni, keväällä aviomieheni ja kesällä ensimmäisen lapsemme isän. Ja seksi tuli kuvioihin vakinaisemmin 15 vuotiaana jolloin aloimme myös yökyläilemään. 18 vuotiaana muutimme yhteen ja nyt 20 olemme onnellisesti yhdessä. Vanhemmat on ollut koko ajan positiivisia ja tykännyt miehestäni. Riippuu varmaan miten kypsä ja "fiksu" on ikäisekseen ja millainen on seurustelukumppani. Molemmat ollaan ns.fiksuja, koulut käyty kunnialla, molemmilla ammatit, ei olla ryyppääjiä tai muutenkaan rellestäjiä.

Vierailija
11/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 26v nainen, ja aloitin seurustelun vasta 18-vuotiaana. kotona asenteet oli vähän sellaiset, että älä edes kuvittele ja asioista ei oikein muutenkaan puhuttu vaikkei mihinkään uskonlahkoon kuuluttukaan. Muutamat ikätoverit yläasteella seurusteli jo 13-vuotiaasta alkaen, ja parilla olikin sitten klamydia kohta. :/

Yksi tuli raskaaksi ja kehui abortilla 14-vuotiaana. Siinä iässä ollaan olevinaan niin aikuisia ja kaikkivoipia, ainakin osa. Eikä musta abortti sinänsä tuossa iässä ja tilanteessa väärin ole,mutta asianosaisen oma suhtautuminen oli kuin olisi suurenkin uroteon tehnyt.

Vierailija
12/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 16:20"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:37"]

Alettiin seurustella mun ollessa 14-v, poikaystävä oli 17-v, seksi tuli kuvioihin 2v myöhemmin ja nyt oon 17-v, poikaystävä 19-v, asutaan yhdessä ja meillä on kaksi hamsteria :)

[/quote]

Söpöä :D
[/quote]

Kiitos :D

Mainitsin tuon seksin sen vuoksi, kun jotkut ajattelee sen tulevan kuvioihin heti, mutta ei se kaikilla niin mene. Meidän ekat 2v meni leffoja katellen, vähän pussailen ja käsikädes söpöstellen. Nukuttiin kaksin, mutta seksiä ei vielä ollut.

Vierailija
13/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin n 14 kun aloin seurustelemaan n. 200km päässä asuvan pojan kanssa (vuotta vanhemman). Seurustelimme n. 1,5v jonka aikana vietimme viikonloppuja toistemme luona :) mukavaa oli ja ihan normaaleja asioita tehtiin yhdessä, lisäksi pussailtiin ja halittiin mutta ei sen pidemmälle koskaan menty. Mitään varsinaista syytä suhteen loppumiselle ei ollut. Minä katkaisin suhteen ja jatkoin teinin elämääni :) yhteyksissä ollaan oltu silloin tällöin kyllä senkin jälkeen ihan ystävinä. Neitsyys meni nykyiselle aviomiehelleni 17-vuotiaana (nyt 25v).
Tällä kokemuksella voisin kyllä tilanteen mukaan antaa liekaa lapsillenikin seurustelun suhteen kunhan teini-ikään tulevat. Tosiaan pitää toki tutustua ensin tyttö-/poikaystävä-ehdokkaaseen jne, mutta en teilaisi suoriltaan kuitenkaan.

Vierailija
14/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

paneskella voi päivälläkin

Vierailija
15/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin seurustelemaan 14 vuotiaana, melko viatonta se oli aluksi monta vuotta lähin pussialua, kädestä pitämistä, paljon vaan hengailtiin porukalla. Ikää tuli lisää ja sen myötä myös seksi kuvioihin, olimme ensimmäisen poikaystäväni kanssa yhdessä 10v ja meillä on 5v tytär. Suhde ei päättynyt koskaan, mieheni kuoli, mutta näistä " ei vakavista teinien jutuista" voi myös tulla vakavia, jos antaa mahdollisuuden. Meidän vanhemmat otti aina meitä mukaan yhteisiin tekemisiin, antoi yökyläilläkkin ja piti yhteistä seksivalistustakin aikoinaan. Kiitollinen olen, että silloin ihastuneena teininä löysin kaltaiseni.

Vierailija
16/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:37"]Alettiin seurustella mun ollessa 14-v, poikaystävä oli 17-v, seksi tuli kuvioihin 2v myöhemmin ja nyt oon 17-v, poikaystävä 19-v, asutaan yhdessä ja meillä on kaksi hamsteria :)
[/quote]

Ääh, siis *pari kk vajaa 17-v :D Ajatuskatko.

Vierailija
17/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesäpallo ja potunnosto tuossa iässä sopivia harrastuksia..

Vierailija
18/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä oli harvalla vakavaa seurustelua. 14-vuotiaana itse sain ekan suudelman silloisen poikaystävän kanssa ja hyväily kuului myös asiaan jopa pikkuhousujen sisältä mutta yhdyntää en todellakaan halunnut kokea vielä tuolloin

Vierailija
19/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika yritti saada samanikäistä tyttöystäväänsä toiselta paikkakunnalta meille yökyläilemään... Ei todellakaan tullut. Tämän katon alla ei lapset paneskele, eikä meillä teinit teinejä tiineeksi laita. Kuitenkin kämmäävät sen kortongin kanssa ja rikkovat sen tms.

Tämä tyttö oli myös melkoinen tyrkky ja kotonaan ei vissiin kovin tarkkoja oltu asianmukaisesta seksuaalikasvatuksesta, pikemminkin löyhä(ala)päistä sakkia sekä äiti että isä. Tuli vaikutelma, että mitä nuorempana paksuksi sen parempi.

Onneksi puhutuksen jälkeen poika tajusi itsekin neidin agendan ja jätti homman sikseen.

Vierailija
20/34 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:39"]

En anna noin nuorten vielä seurustella.

[/quote]

Millä sen ajattelit käytännössä estää? Pistää kotikouluun ja teljetä ikkunat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän