Muita, joiden mielestä opettajilla EI OLE huono palkka?
Tätä ainaista valitusvirttä en vaan millään itse ymmärrä.
Kenen mielestä 3 000 eur ei todellakaan ole huono palkka, varsinkin kun otetaan huomioon, että lomaa on se 3 kk vuodessa.
t. Tyytyväinen Opettaja
Kommentit (55)
Kuten täällä fiksu ysiluokkalainen kirjoittaa, niin opettajia on toki erilaisia ja näin ollen myös heidän työhönsä käyttämä aika vaihtelee. Suomessa opettajat ovat hyvin itsenäisiä eikä heidän touhujaan kukaan kontrolloi. Näin ollen mukaan mahtuu paljon myös heitä, jotka todellakin menevät sieltä, mistä aita on matalin. Ja heille ainakin mielestäni jo tuo 3000 euroa on liikaa.
Saan nettona 2600 e ja veroprosentti 28. Käteen ei paljon jää asumisen ym. menojen jälkeen. Palkka on näennäisesti hyvä mutta todellisuudessa en pääse rikastumaan. Hintojen ja välillisten verojen nousu pitävät huolen siitä.
Kyllä vain sekä ylä- että ala-asteella jos välitunnin aikana meni opettajanhuoneeseen, siellä ne suurin osa istui kahvittelemassa.
Opettajia kuitenkin oli sen verran paljon, että en usko että kerran viikossakaan joutuivat välituntivalvontaan.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:59"]
Nyt on mielenkiintoinen keskustelu! Olen itse yläkoulun aineenopettaja ja minusta palkka on oikein hyvä ottaen huomioon, että kyllähän tätä voi tavallaan pitää puolipäivätyönä ainakin heille, jotka ovat jo kokeneita eikä suunnitteluun tarvitse käyttää aikaa. Miettikäähän nyt oikeasti kuinka moni tienaa 3000 euroa tekemällä töitä alle 30 tuntia viikossa?
[/quote]
Anna kuin arvaan: opetat kemiaa tai fysiikkaa? Normaali aineenopettaja näkee todella paljon enemmän vaivaa, ainakin jos on motivoitunut nimenomaan opettamaan ja ajattelee lasten parasta. Sinunkaltaisesi voitaisiin siirtää muihin hommiin, esim. siivoamaan, jos tärkeintä on oman työajan lyhyys. Onneksi teidänlaisenne ovat harvassa, me muut ajattelemme myös niitä oppilaita emmekä vain polota läpi ulkoa osaamiamme juttuja. Terveisin toinen aineenope (saikulla)
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 13:09"]Kyllä vain sekä ylä- että ala-asteella jos välitunnin aikana meni opettajanhuoneeseen, siellä ne suurin osa istui kahvittelemassa.
Opettajia kuitenkin oli sen verran paljon, että en usko että kerran viikossakaan joutuivat välituntivalvontaan.
[/quote]välituntivalvontoja on mulla 4-5 kertaa viikossa läpi lukuvuoden.
Minustakin suomalaisten opettajien työmoraali on kyllä keskimäärin todella korkealla eivätkä he todellakaan yritä töistänsä mahdollisimman vähällä päästä. Mutta järjestelmä mahdollistaa myös sluibailun, kun opettajilla ei sinsänsä ole tulosvastuuta, jota kontrolloitaisiin ja myös luokassa he työskentelevät yksin. Ja nyt puhun siis yläkoulusta, en lukiosta, jossa YO-kirjoitukset toki varmasti vaikuttavat.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 13:07"]
Olisin todella tyytyväinen opettajan palkkaan mikäli saisin sen 12kk vuodessa ja joka vuosi näin. Valitettavasti olen vain kerran urani aikana (ja sitä on kestänyt nyt jo 9 vuotta) saanut palkan koko vuoden ajalta.
Terveisin pätkätöitä tekevä muodollisesti pätevä aineenopettaja, joka valitettavasti opettaa sellaista ainetta, jonka opettajia on koulutettu liikaa. Ja joka miettii joka päivä alan vaihtoa... ei siksi, ettei viihtyisi työssään vaan nimenomaan surkean palkan takia.
[/quote]
Valitettavasti otit esille hyvin tärkeän epäkohdan suomalaisessa opettajankoulutuksessa. Aineenopettajia erityisesti reaaliaineisiin valmistuu sellaisella tahdilla suhteessa työpaikkoihin, että suurin osa joutuu toteamaan valmistuneensa työttömäksi tai parhaimmillaan onnettomiin pätkätöihin. Virkoja myös pienissä kaupungeissa hakee reilusti yli 50 pätevää hakijaa. Siitä joukosta on kovin vaikea erottautua. Toisaalta sitten he, jotka ovat viran saaneet, ovat kyllä niitä todellisia onnenpekkoja nykypäivänä - oltiinpa palkasta mitä mieltä vain, vain harva työ on niin turvattu.
Tsemppiä ja onnea työn etsintään!
Nyt on mielenkiintoinen keskustelu! Olen itse yläkoulun aineenopettaja ja minusta palkka on oikein hyvä ottaen huomioon, että kyllähän tätä voi tavallaan pitää puolipäivätyönä ainakin heille, jotka ovat jo kokeneita eikä suunnitteluun tarvitse käyttää aikaa. Miettikäähän nyt oikeasti kuinka moni tienaa 3000 euroa tekemällä töitä alle 30 tuntia viikossa?
[/quote]
Minäkin olen yläkoulun aineenopettaja, ollut jo 15 vuotta. Edelleen suunnittelen jokaisen lukuvuoden, jokaisen jakson ja jokaisen tunnin. Materiaalin täytyy olla ajantasalla, ei se sovi, että käsitellään vaikkapa lehtiuutisia tai nettisivuja, joita oli oppilaiden syntymän aikoihin. Oppilaat eivät ole samanlaisia vuodesta toiseen, jokaisen luokan kohdalla täytyy suunnitella juuri heille sopiva opetus ja painotus. Suurella osalla oppilaista ei ole alakoulun jälkeen niitä taitoja, jotka heillä oletetaan olevan yläkoulun alkaessa. Oppituntien määrän kun kertoo kahdella, ollaan lähempänä totuutta työtunneista. Tietysti joissain jaksoissa on vähemmän tunteja, esim. 15 (työtunteja siis 30) mutta se tuntuu kyllä muissa jaksoissa, kun tunteja on 35 (työtunteja 70).
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:37"]
[/quote]
Minäkin olen yläkoulun aineenopettaja, ollut jo 15 vuotta. Edelleen suunnittelen jokaisen lukuvuoden, jokaisen jakson ja jokaisen tunnin. Materiaalin täytyy olla ajantasalla, ei se sovi, että käsitellään vaikkapa lehtiuutisia tai nettisivuja, joita oli oppilaiden syntymän aikoihin. Oppilaat eivät ole samanlaisia vuodesta toiseen, jokaisen luokan kohdalla täytyy suunnitella juuri heille sopiva opetus ja painotus. Suurella osalla oppilaista ei ole alakoulun jälkeen niitä taitoja, jotka heillä oletetaan olevan yläkoulun alkaessa. Oppituntien määrän kun kertoo kahdella, ollaan lähempänä totuutta työtunneista. Tietysti joissain jaksoissa on vähemmän tunteja, esim. 15 (työtunteja siis 30) mutta se tuntuu kyllä muissa jaksoissa, kun tunteja on 35 (työtunteja 70).
[/quote]
Eikö teidän koulussa käytetä oppikirjoja ollenkaan?
Olen tyytyväinen: palkka noin 4000€/kk, 12 vkoa palkallista lomaa/v ja pidän työstäni.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:41"]
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:37"]
[/quote]
[/quote]
Eikö teidän koulussa käytetä oppikirjoja ollenkaan?
[/quote]
Käytetään. Oppikirjoissa on minimimäärä tietoa ja opetusta, niissä on paljon virheitä ja ne ovat noin 10 vuotta vanhoja. Työkirjoja ei ole säästöistä johtuen. Läppäreitä saimme viime vuonna 30 kpl. Koulussa on 500 oppilasta.
[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:44"]
Tällä palstalla muuten tiedetään, että kouluissa ja päiväkodeissa on todella lupsakkaa työskennellä. Työt on yhtä kahvitaukoa, päikkäreitä ja leikkimistä. No kehotan kokeilemaan! :)
[/quote]Open ja hoitajan töitä ei kannata tässä vertailla. Ne ovat aivan erilaisia.
Opettajien kuukausipalkkoja miettiessä kannattaa muistaa että ennen opettajile maksettiin enemmän per kk, mutta loma-ajoilta ei maksettu. Silloin opettajat tekivät muuta työtä jos halusivat.
http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/opettajien-palkastako-saastoja/1216099
Ei ole samanlaisia myöskään kaikkien opettajien työ. On aivan erilaista opettaa suomea maahanmuuttajille kuin matematiikkaa yläkoulussa tai bioogiaa lukiossa. Esimerkiksi alakoulut ovat keskenäänkin erilaisia, saati erilaisia kuin vaikkapa lukiot. Ei ole mitenkään tarkka kuvaus, että jonkun ammatti on opettaja. Se voi tarkoittaa hyvin monenlaisia asioita. Itse olen lukion opettaja, ja ollut ihan peräti kesäkuussakin töissä useimpina vuosina työurallani, nimittäin kesälukiossa. :D
Olisin todella tyytyväinen opettajan palkkaan mikäli saisin sen 12kk vuodessa ja joka vuosi näin. Valitettavasti olen vain kerran urani aikana (ja sitä on kestänyt nyt jo 9 vuotta) saanut palkan koko vuoden ajalta.
Terveisin pätkätöitä tekevä muodollisesti pätevä aineenopettaja, joka valitettavasti opettaa sellaista ainetta, jonka opettajia on koulutettu liikaa. Ja joka miettii joka päivä alan vaihtoa... ei siksi, ettei viihtyisi työssään vaan nimenomaan surkean palkan takia.