Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, joiden mielestä opettajilla EI OLE huono palkka?

Vierailija
26.01.2015 |

Tätä ainaista valitusvirttä en vaan millään itse ymmärrä.

Kenen mielestä 3 000 eur ei todellakaan ole huono palkka, varsinkin kun otetaan huomioon, että lomaa on se 3 kk vuodessa.

t. Tyytyväinen Opettaja

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:59"]

Nyt on mielenkiintoinen keskustelu! Olen itse yläkoulun aineenopettaja ja minusta palkka on oikein hyvä ottaen huomioon, että kyllähän tätä voi tavallaan pitää puolipäivätyönä ainakin heille, jotka ovat jo kokeneita eikä suunnitteluun tarvitse käyttää aikaa. Miettikäähän nyt oikeasti kuinka moni tienaa 3000 euroa tekemällä töitä alle 30 tuntia viikossa?

[/quote]

Hyvä, että joku on tyytyväinen. Minulla on monia ystäviä ja tuttavia, jotka ovat opettajia. Toiset sanovat suoraan, etteivät pidä työtä erityisen rankkana. Toki hankalia oppilaita ja opettajia on, mutta kun asialla uhraa vain 6 tuntia päivässä, niin ei haittaa. Sitten on niitä, joiden maailma on kriisissä, kun jossain jaksossa tulee 8 tunnin päiviä.

Itse tienaan kyllä paremmin, mutta teen 50-60h työviikkoa. Lomaa on 5 viikkoa vuodessa, mutta silloinkin odotetaan, että vastaat puhelimeen ja vähintää selaat ja forwardoit sähköpoistit. Myyjänä vastaan siitä, että 50:llä työntekijällä riittää töitä, asiakkaat pysyy tyytyväisinä ja firma pystyssä. Ei opettajan työ ole ainoa missä on paineita ja hankalia "asiakkaita". Kyse on siitä mistä kaikesta paineita ottaa ja miten niitä käsittelee.

Siinä olen kyllä opettajien puolella, että kotoa sen kasvatuksen pitää tulla. Koulun tehtävä on opettaa erilaisia taitoja ja asioita ja tukea kasvatuksessa. Nykyään liian moni lapsi ja vanhempi on hyvin tietoinen "oikeuksistaan", mutta ovat unohtaneet täysin, että heidänkin tulisi tehdä jotain. Mielestäni opettajien kurinpitovaltaa ja keinoja pitäisi laajentaa. En tarkoita vanhan ajan karttakepillä sormille meininkiä, mutta tarvittaessa riehujat pitää pystyä laittamaan asioihin ja poistamaan luokasta. Ei ole oikein, että yhden häirikön oikeudet opetuksen tuhoamiseen ovat suuremmat kuin niiden kahdenkymmenen oppilaan oikeudet opetukseen.

Vierailija
2/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä te noita lukuja vedätte? Luokanopettajat saa 2500 euroa kuussa bruttona. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kirjoittajaa 44 - minäkään en kyllä koskaan ole kokenut opettajan työtä (yläkoulun aineenopettaja olen) millään tavalla rankkana enkä esim. kesöloman alkaessa ole ikinä kokenut olevani loman tarpeessa. Itse luulen, että on kyse aika paljon siitä kuinka hyvin soveltuu alalle ja toki myös siitä, osaako tarvittaessa ottaa asiat vähän rennommin.

Vierailija
4/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 15:58"]

Mistä te noita lukuja vedätte? Luokanopettajat saa 2500 euroa kuussa bruttona. 

[/quote]

Tässä taidettiin nyt puhua aineenopettajista, joilla peruspalkka muistaakseni n. 2800.

Vierailija
5/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisopeutksen tuntiopettaja 2100e/kk

[/quote]

se taitaa riippua tuntimäärästä...

Vierailija
6/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 13:08"]Saan nettona 2600 e ja veroprosentti 28. Käteen ei paljon jää asumisen ym. menojen jälkeen. Palkka on näennäisesti hyvä mutta todellisuudessa en pääse rikastumaan. Hintojen ja välillisten verojen nousu pitävät huolen siitä.
[/quote]Olen ollut 20 v töissä ja tulossa pieni korotus sen takia. Peruspalkka ei siitä nouse muuta kuin tupo-neuvotteluissa, jotka on =0. Yliopistossa opiskelin aikoinaan 7v,

Vierailija
7/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokanopen peruspalkka 2500 €/kk

peruskoulun aineenopen (pätevä) 2800€/kk.

Näihin sitten vuosien varrella kuusi ikälisää. 

Loma 14 vk/vuodessa. Opetukseton aikakin on käytännlössä lomaa. 

Ei ole huono liksa. 

Vierailija
8/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:44"]

Tällä palstalla muuten tiedetään, että kouluissa ja päiväkodeissa on todella lupsakkaa työskennellä. Työt on yhtä kahvitaukoa, päikkäreitä ja leikkimistä. No kehotan kokeilemaan! :)

[/quote]

Olen kokeillut. Palkkaus päivän pituuteen ja kesälomaan suhteutettuna todella korkea. 

Vierailija
9/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 14:49"][quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:44"]

Tällä palstalla muuten tiedetään, että kouluissa ja päiväkodeissa on todella lupsakkaa työskennellä. Työt on yhtä kahvitaukoa, päikkäreitä ja leikkimistä. No kehotan kokeilemaan! :)

[/quote]Open ja hoitajan töitä ei kannata tässä vertailla. Ne ovat aivan erilaisia.
[/quote]

Niin on, tiedän. Terv. Lto

Vierailija
10/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itseasiassa lastentarhaope ja luokanope ovat lähellä toisiaan. Ei kai tässä kukaan hoitajista ole puhunutkaan.

Vierailija
11/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin palkkaan tyytyväinen, jos se ei taas kerran loppuisi 30.5. Mutta eihän tuollaista palkallista ja pitkää lomaa ole meillä pätkätyöläisillä.

Vierailija
12/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:24"]

No itseasiassa lastentarhaope ja luokanope ovat lähellä toisiaan. Ei kai tässä kukaan hoitajista ole puhunutkaan.

[/quote]

Eikä ole!

Vierailija
13/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:27"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 17:24"]

[/quote]

Eikä ole!

[/quote]

Perustele.

Vierailija
14/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:46"]

Kun ottaa huomioon, että työtä tehdään alle 10 kuukautta vuodessa, niin palkka on mielestäni ihan hyvä. Laskennallisesti noin 3600,- kuukaudessa.

[/quote]

Ja kun kunta ottaa sijaisen töihin elokuun alusta toukokuun alkuun, niin kas, palkka onkin 2500.

Vierailija
15/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän sen palkan huono kuulu ollakaan. Taustalla on sentään akateeminen koulutus, ja työssä vaaditaan taitoja, joita ei todellakaan kaikilla ole. Opettaja on palkkansa ansainnt, jos asiallisesti pyrkii työnsä tekemään. Ainakin minun kokemukseni mukaan yleensä kyllä opettajat hommansa hoitavat. Aika monia kouluja olen käynyt, samoin lapseni. 

Vierailija
16/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 13:09"]

Nyt on mielenkiintoinen keskustelu! Olen itse yläkoulun aineenopettaja ja minusta palkka on oikein hyvä ottaen huomioon, että kyllähän tätä voi tavallaan pitää puolipäivätyönä ainakin heille, jotka ovat jo kokeneita eikä suunnitteluun tarvitse käyttää aikaa. Miettikäähän nyt oikeasti kuinka moni tienaa 3000 euroa tekemällä töitä alle 30 tuntia viikossa?

[/quote]

Anna kuin arvaan: opetat kemiaa tai fysiikkaa? Normaali aineenopettaja näkee todella paljon enemmän vaivaa, ainakin jos on motivoitunut nimenomaan opettamaan ja ajattelee lasten parasta. Sinunkaltaisesi voitaisiin siirtää muihin hommiin, esim. siivoamaan, jos tärkeintä on oman työajan lyhyys. Onneksi teidänlaisenne ovat harvassa, me muut ajattelemme myös niitä oppilaita emmekä vain polota läpi ulkoa osaamiamme juttuja. Terveisin toinen aineenope (saikulla)

[/quote]

Häh? En ole ap, mutta kemian ja fysiikan opettaja kuitenkin. Jos teemme kokeellista hommaa, niin saatan mennä puoli tuntia ennen oppituntia valmistelemaan tilaa ja puoli tuntia sen jälkeen lähden siivomasta. Tähän päälle sitten tuntien suunnittelut, materiaalit, kokeet ja muut. Kyllä siinä leipänsä eteen työtä saa tehdä, eikä työ helpotu vaikka ikää karttuisi kun niitä kokeita ei voi valmistella kuin seuraavaksi tunniksi kerrallaan.

Vierailija
17/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaan pitäisi palkasta marista.

Vierailija
18/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä palkka on kohtuullinen vapaa-ajan määrään nähden.

Vierailija
19/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykääpä joskus kokeilemassa yläasteella ja sanokaa sitten, onko se kohtuullinen.

Vierailija
20/55 |
26.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2015 klo 12:28"]

Tätä ainaista valitusvirttä en vaan millään itse ymmärrä.

Kenen mielestä 3 000 eur ei todellakaan ole huono palkka, varsinkin kun otetaan huomioon, että lomaa on se 3 kk vuodessa.

t. Tyytyväinen Opettaja

[/quote]

Luuletko tosiaan kaikkien pätevien opettajien saavan 3 000 euroa kuussa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme