Oliko teillä lapsena sääntö "lautanen on syötävä tyhjäksi" Ja onko teidän lapsillenne tänä päivänä?
Te, joilla oli tämä sääntö, oletteko nyt aikuisena ylipainoisia?
Kommentit (155)
En kyllä muista, oliko itsellä lapsena sääntöä, että olisi pakko syödä lautasta tyhjäksi. mutta yleensä söin, ja olen lihava.
Omilla lapsilla ei ole tuota sääntöä, mutta en kyllä heitä loppua ruokaa roskiin vaan joko syön itse lopultat tai laitetaan jääkaappiin säilöön että voi syödä myöhemmin jos nälättää. Jos ei ihmiset syö niin koirat tai kanat syö riippuen ruuasta.
N40
Te jotka ette pakota lasta syömään, niin annatteko sitten syödä pelkkää leipää ja muroja vatsan täyteen?
Meillä lapsi on ylipainoinen ja kärsii puutostiloista. Johtuu siitä, ettei suostu syömään oikeaa ruokaa ja sitten ahtaa jotain sokerimuroja tai vehnäleipää isommassa määrin ruuan tilalla. Vitamiinipillereitä olen hänet saanut syömään, mutta nyt on päättänyt, ettei enää tarvitse katsoa ruokia, koska vitamiinit tulee purkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sääntö, että syö minkä lautaselle otti, on mielestäni lapselle psyykkisesti paljon haitallisempi kuin vaatimus syödä lautanen tyhjäksi. Todella kiero mentaliteetti.
Ainakin meillä lapsi ei olisi syönyt kertaakaan tuolla mentaliteetilla. Olisi herännyt vaikka yöllä tarvittaessa syömään sen verran, että hengissä pysyy. Tai kun silmä illalla välttää.
Ei sitten kuitenkaan VÄLTTÄNYT? Vaan kontrollointia kontrolloinnin päälle?
Vierailija kirjoitti:
Te jotka ette pakota lasta syömään, niin annatteko sitten syödä pelkkää leipää ja muroja vatsan täyteen?
Meillä lapsi on ylipainoinen ja kärsii puutostiloista. Johtuu siitä, ettei suostu syömään oikeaa ruokaa ja sitten ahtaa jotain sokerimuroja tai vehnäleipää isommassa määrin ruuan tilalla. Vitamiinipillereitä olen hänet saanut syömään, mutta nyt on päättänyt, ettei enää tarvitse katsoa ruokia, koska vitamiinit tulee purkista.
Kärsii puutostiloista? Kai diagnoosin tehnyt hoitaa.
Kaikki on oikeaa ruokaa - kyse on määrästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapsi on ylipainoinen ja kärsii puutostiloista. Johtuu siitä, ettei suostu syömään oikeaa ruokaa ja sitten ahtaa jotain sokerimuroja tai vehnäleipää isommassa määrin ruuan tilalla. Vitamiinipillereitä olen hänet saanut syömään, mutta nyt on päättänyt, ettei enää tarvitse katsoa ruokia, koska vitamiinit tulee purkista.Kärsii puutostiloista? Kai diagnoosin tehnyt hoitaa.
Lääkäri antoi ruovalio ohjeen ja määräsi lisäksi vitamiinit. Nyt pitää sitten päättää pakotanko lapsen syömään ohjeen mukaan, vai annanko olla syömättä. Ei esimerkiksi ota vaikka kurkkua leivälle tai syö hedelmiä, kuin pakotettuna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli eikä se yleensä ollut ongelma, koska söin melkein kaikkea. Yhden kerran kotona muistan kyllä, olin jo vähän isompi tyttö silloin, kymmenisen vuotta, niin siinä oli joku ihan outo mauste tai joku kummallinen maku, joka vaan oli niin pahaa, että en pystynyt syömään, vaikka yritin. Sitä varmaan tunnin verran lautasella pyörittelin ja tilanne päättyi sitten siihen, etää ruoka heitettiin roskiin ja minulle annettiin remmiä. Ei ehkä mikään paras keino opetella syömään uusia outoja makuja.
Vanhempien "logiikka" on toisinaan käsittämätön... 🙄
Ja pahinta on, jos eivät suostu uskomaan, että heidän logiikkansa on mätä.
Vierailija kirjoitti:
Kärsii puutostiloista? Kai diagnoosin tehnyt hoitaa.
Lääkäri antoi ruovalio ohjeen ja määräsi lisäksi vitamiinit. Nyt pitää sitten päättää pakotanko lapsen syömään ohjeen mukaan, vai annanko olla syömättä.
Ei esimerkiksi ota vaikka kurkkua leivälle tai syö hedelmiä, kuin pakotettuna.
Sinuna konsultoisin psykologia/psykiatria. Tai kokkia. Muuten on vaarana, että pahennat ongelmaa.
Oli kotona ja koulussa. Kotona oli väsytystaistelua ja istuin usein monta tuntia yksin pöydän ääressä, kunnes isä kyllästyi ja hätisti pois. Koulun pakkoruokailu oli haitallisempaa. Olen sairastanut syömishäiriötä viimeiset 14 vuotta, mutta en ole ylipainoinen vielä.
En omille lapsilleni tekisi näin. Maistaa pitäisi, mutta syödä ei.
Minulle sanotttiin että kuole sitten nälkään. Pienenä luulin että niin käy, mutta en silti syönyt. En nyt tiedä siitäkö johtuu että olen aina ollut hoikka. En syö enempää kuin vatsaan mahtuu.
Omat lapseni on syöneet sen minkä ovat halunneet ja jaksaneet. ei aikuistakaan väkisi tupata halkeamispisteeseen miksi sitten lapsi?
Vierailija kirjoitti:
"PAKKO ottaa, ja PAKKO syödä minkä OTIT..!"
Huomaako joku kierouden?
Toinen pakottaa sinut johonkin, ja tarvittaessa vääntää sen muotoon "SINUN VALINTASI" - vaikka se oli PAKOLLINEN TEKO. Tapahtuu siis pakottamista kusettamalla... Nice.Aina kun teet virheen, pakkosyötät itsesi, "bitch"!!! 😂 Ja aina pakko syödä annos, kun vain annoksen voi ottaa... 🤢
Lapsen halujen kanssa kieroilua pahimmillaan.
Päiväkodissa eräs lapsi joutui nielemään kurkkuun nousevaa oksennusta, koska eivät halunneet joustaa periaatteestaan pakottamisen tavassa.
Koulussa harjoitettiin pienille lapsille samaa kusetus-mentaliteettia.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa oli 1-3-luokilla tuo. Se oli järjetöntä, koska kehittäjä annostella lapsen kokoon nähden ison kasan ruokaa kysymättä jokaiselle. Jos joku erehtyi viemään possun astiaan, pistettiin nurkkaan seisomaan ja saimme kaikki saarnan Afrikan nälkää näkevistä lapsista.
Mulle ei auennut tuo syyllistäminen kehitysmaan nälkäisillä, jota meilläkin siis tehtiin. Miten se ruoka olisi sinne saatu lähetettyä?
Oraalinen raisk... "for your own good".
Oli ja on kyllä edelleenkin. En yleensä jätä mitään lautaselle. Ylipainoista ei minusta tullut, melkeinpä päinvastoin. Nyt nelikymppisenä bmi on 18-19
Meillä lapset ovat syöneet hyvin (lähes) kaikkea. Lapset ovat annostelleet omat ruokansa aika pienestä pitäen. Lautanen on tyhjentynyt ilman pakottamisia, mutta kyllä tästä on jotenkin muodostunut se oletus, että lautanen syödään tyhjäksi. Lapset ihmettelevät aina, jos meillä on vieraita, jotka pistävät ruokaa roskiin.
Omassa lapsuudenkodissa ei pakotettu (lähinnä oli pidettävä kiirettä, että saisi ruokaa... nopeat söi hitaat...).
Meillä oli lapsena kotona tuo sääntö. Omalla lapsella ei ole. Minusta on tärkeää oppia tunnistamaan milloin vatsa on täynnä ja lopettaa siihen. En näin aikuisena itsekään syö lautasta tyhjäksi, jos on jo täysi olo. Joskus sitä vaan tekee virhearvioinnin sen suhteen mitä jaksaa syödä. Toki lapset olisi hyvä opettaa siihen, että ottaa ensin vähemmän ja saa sitten lisää, jos jaksaa.
Ei ollut minulla lapsena syömispakkoa. Olin hoikka lapsena, vasta kun sain lapset +35v niin lihoin.
Ei ole minun lapsillakaan syömispakkoa, lapset hoikkia.
Oli sääntö, että pakko syödä aina lautanen tyhjäksi ja aina oli myös pakko syödä eli ei voinut todeta, että ei ole nälkä.
16 vuotiaana sairastuin syömishäiriöön (bulimia, anoreksiatyyppistä laihdutusta).
Nyt 40 vuotiaana olen normaalipainoinen mutta jatkuvaa taistelua on kyllä ruuan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Oli kotona ja koulussa. Kotona oli väsytystaistelua ja istuin usein monta tuntia yksin pöydän ääressä, kunnes isä kyllästyi ja hätisti pois. Koulun pakkoruokailu oli haitallisempaa. Olen sairastanut syömishäiriötä viimeiset 14 vuotta, mutta en ole ylipainoinen vielä.
En omille lapsilleni tekisi näin. Maistaa pitäisi, mutta syödä ei.
Maistattaminen on ihan yhtä väärin.
Vierailija kirjoitti:
Oli sääntö, että pakko syödä aina lautanen tyhjäksi ja aina oli myös pakko syödä eli ei voinut todeta, että ei ole nälkä.
16 vuotiaana sairastuin syömishäiriöön (bulimia, anoreksiatyyppistä laihdutusta).
Nyt 40 vuotiaana olen normaalipainoinen mutta jatkuvaa taistelua on kyllä ruuan kanssa.
Unohtui mainita, että omia lapsiani en ole koskaan pakottanut syömään enkä aio pakottaa.
Joitakin ihmisiä 🤮 pelkästään ison annoksen NÄKEMINEN.
Olivat lapsena ylikontrolloituja ruokailutilanteissa.