Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Entä jos ihastuu "potilaaseensa"?

Vierailija
25.01.2015 |

Mitä tehdä?

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitosuhteen katkaisu noin vain voi olla asiakkaalle vahingollista. Tunteita ei tietysti kukaan voi valita, mutta tuossa asiassa on aika iso vastuu, monessakin mielessä. Jos jotakuta asiakasta kohtelee erityisenä, se on varmasti asiakkaallekin hienoa. Mutta se rajan vetäminen, se on niin häilyvää. Ajatellaan että ap tai vastaavassa tilanteessa oleva ehdottaa asiakkaalleen kahvittelua. Entä jos asiakas ihastuu myös hoitajaansa. Entä jos hän on varattu? Jos hänellä on kotona oma kumppani, ehkä myös lapsia. Kuvittele, kuinka tuskallista asiakkaan on miettiä kotona tuota toista henkilöä. Nähdä tämän silmät mielessään. Päivästä toiseen, oman perheensä kanssa.

Jos taas asiakas on sinkku, hänkin joutuu osaltaan miettimään asiaa hoitajansa ammatillisuuden kannalta. Asiakas saattaa pohtia, aiheuttaako hän olemassaolollaan harmia hoitajalleen. Vaikeita asioita.

Vierailija
2/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos potilas on avauksessa lainausmerkeissä, kyseessä ei ole oikea potilas tai hoitosuhde eikä kysymykseen ole helppo vastata. Mitä "potiluudella" tässä tarkoitetaan? Asiakastako? Jonkinnäköistä puoskarointia, uskomushoitoja?

Jos taas esim terapeutti rakastuu (oikeaan) potilaaseen, hän tietysti jättää tunteensa omaan arvoonsa. On epäeettistä pyrkiä suhteeseen. Jos tilanne käy liian vaikeaksi hänen on luovuttava hoitosuhteesta. Senkin jälkeen suhde entiseen potilaaseen on epäeettinen (tämän opimme esim Terapiassa -tv-sarjasta). Uskon että sama koskee myös somaattisia lääkäreitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs pappi? Saako hän sekaantua häneltä henkistä tukea hakeneeseen ihmiseen. Onko siinäkin kyse hoitosuhteesta jos kriisin takia ihminen on papin seuraan hakeutunut?

Vierailija
4/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea juttu kieltämättä eikä ole sattunut omalle kohdalle. Yrittäisin kyllä hankkiutua eroon hoitaja-potilas suhteesta ( jos se siis mahdollista ) ja antaa ajan kulua...ehkä tunteet jäähtyvät, jos kyseessä vain ihastuminen. Paljon tietty riippuu onko kyseessä kotiutuva potilas tai onko hoitosuhde jatkuva. Joka tapauksessa yrittäisin ottaa etäisyyttä ja käyttäytyisin ylikorrektisti, tuskin kertoisin kenellekään asiasta kuitenkaan vaan piiloutuisin ammatillisuuden taakse.

Vierailija
5/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ammatit perustuvat kosketukseen ja jo se voi rakentaa sellaisen fiiliksen. Pää kylmänä vaan.

Vierailija
6/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ratkaisu on ettei tee mitään. :) Potilaalla on oikeus saada hoitoa stressaamatta siitä, että hoitaja on häneen ihastunut.  Tuollaiset tunteet ei kuulu työpaikalle, ja vaikka aina ei voi valita mitä tuntee, niin aina ne tunteet voi kuitenkin yrittää työntää syrjään.

Vierailija
7/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin ihan rehellisesti myöntää että olen joskus hieman ihastunut fysioterapeuttiin, mutta hillitsin itseni. Kerran oli tosi nuori hieroja, joka tavallaan ehdotteli. Silloin hieman kiusaannuin.

Vierailija
8/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitosuhde poikki jos vain mahdollista.

Vierailija
9/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:52"]Hoitosuhde poikki jos vain mahdollista.
[/quote]

Toi vois olla aika kamalaa potilaalle jos on just saanut luotua jonkinlaisen turvallisen hoitosuhteen. Kaikille ei ole helppoa aloittaa taas uudestaan jonkun toisen kanssa.

Vierailija
10/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:50"]Mä voin ihan rehellisesti myöntää että olen joskus hieman ihastunut fysioterapeuttiin, mutta hillitsin itseni. Kerran oli tosi nuori hieroja, joka tavallaan ehdotteli. Silloin hieman kiusaannuin.
[/quote]

Ei kai hierojiin sekaantuminen ole niin vakavaa? Jos siis kummatkin on hommassa mukana.

Vierailija
11/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kumpikin on ns hollilla, niin hoitosuhdetta ei tarvitse katkaista. Pääsee paremmin pureutumaan toisen mielenmaailmaan ja auttamaan, jos yhteinen kemia löytyy.

Vierailija
12/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:50"]Mä voin ihan rehellisesti myöntää että olen joskus hieman ihastunut fysioterapeuttiin, mutta hillitsin itseni. Kerran oli tosi nuori hieroja, joka tavallaan ehdotteli. Silloin hieman kiusaannuin.
[/quote]

Ei kai hierojiin sekaantuminen ole niin vakavaa? Jos siis kummatkin on hommassa mukana.
[/quote] Ei, meinasin jopa haksahtaa. Olin sinkku.

Vierailija
13/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ap tilanteesta tarkemmin.

Vierailija
14/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on täynnä sääntöjä ja esteitä mutta kannattaisi kuunnella myös sydäntään. Eri asia onkin sitten jos kyseessä on vain seksihalut. Niitä voi hillitä ja etsiä sitten panokaverin jostain muualta kuin hoidettavistaan.

Vierailija
15/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:52"]Hoitosuhde poikki jos vain mahdollista. [/quote] Toi vois olla aika kamalaa potilaalle jos on just saanut luotua jonkinlaisen turvallisen hoitosuhteen. Kaikille ei ole helppoa aloittaa taas uudestaan jonkun toisen kanssa.

[/quote]

Voi olla vielä ikävämpää, jos luotettu hoitaja alkaa käyttäytyä omituisesti ja/tai rikkoo luottamuksen käyttäytymällä epäammattimaisesti. Riski on aina olemassa jos on tunteita potilasta kohtaan, että vaikka kuinka luulisi itse pitävänsä tunteensa kurissa, niin kuitenkin ne vaikuttavat käytökseen ja hoitosuhteeseen.

Vierailija
16/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:18"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:50"]Mä voin ihan rehellisesti myöntää että olen joskus hieman ihastunut fysioterapeuttiin, mutta hillitsin itseni. Kerran oli tosi nuori hieroja, joka tavallaan ehdotteli. Silloin hieman kiusaannuin. [/quote] Ei kai hierojiin sekaantuminen ole niin vakavaa? Jos siis kummatkin on hommassa mukana. [/quote] Ei, meinasin jopa haksahtaa. Olin sinkku.

[/quote]

Ei se paha ole. Itse hierojana toivoisin että asiakas välillä sanoisi ou jeah fuck my ass please. Just like that.

Vierailija
17/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:50"]Mä voin ihan rehellisesti myöntää että olen joskus hieman ihastunut fysioterapeuttiin, mutta hillitsin itseni. Kerran oli tosi nuori hieroja, joka tavallaan ehdotteli. Silloin hieman kiusaannuin. [/quote] Ei kai hierojiin sekaantuminen ole niin vakavaa? Jos siis kummatkin on hommassa mukana.

[/quote]

Mutta jos asiakas ei ole hommassa mukana. Olisi tosi ahdistavaa olla juuri hierottavana, kun hieroja alkaisi vihjailla sitä sun tätä.

Vierailija
18/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:50"]Mä voin ihan rehellisesti myöntää että olen joskus hieman ihastunut fysioterapeuttiin, mutta hillitsin itseni. Kerran oli tosi nuori hieroja, joka tavallaan ehdotteli. Silloin hieman kiusaannuin. [/quote] Ei kai hierojiin sekaantuminen ole niin vakavaa? Jos siis kummatkin on hommassa mukana.

[/quote]

Mutta jos asiakas ei ole hommassa mukana. Olisi tosi ahdistavaa olla juuri hierottavana, kun hieroja alkaisi vihjailla sitä sun tätä.
[/quote] Mulla on aina ollut hyvännäköisiä hierojia. Naishierojille en mene koskaan.

Vierailija
19/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeutit käsittelevät omia tunteitaan potilaita kohtaan (positiivisia ja negatiivisia) työnohjauksessa. Jos on mahdollista vastaavaan keskusteluun jonkun kokeneen kollegan kanssa, niin suosittelen.

Vierailija
20/57 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:30"][quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:16"]

[/quote]

[/quote]

Joo mutta ei kai sitä niin tökerösti tarvi hierottaessa tehdä. Voisihan sitä pyytää vaikka nätisti kahville hieronnan jälkeen. Jos siitä sitten joku ahdistuu niin kyllä pienestä ahdistuu ja voi vapaasti vaihtaa hierojaa sen jälkeen.