Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko masennus johtua toisesta ihmisestä?

Vierailija
15.09.2017 |

Voiko toinen ihminen saada masentumaan olemassaolollaan? Jos siis kyseessä ei ole esim. väkivaltainen ihminen joka aiheuttaa konkreettisesti toiselle pahaa vaan onko joillain ihmisillä kyky tehdä joku ihminen masentuneeksi ihan vain omalla tietynlaisella persoonallaan?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kysymys! Mielestäni ihminen voi olla niin kyllästynyt omaan elämäänsä ja ympärillään olevii ihmisiin, että kokee näiden ihmisten olevan yksi syy omaan masennukseensa. En usko, että masennus voisi aiheutua vain yhdestä ihmisestä vaan, että kaikki pienet asiat elämässä johtavat lopulta siihen. 

Vierailija
2/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on kai saanut mut masentuneeksi. Se on valittaa jatkuvasti jostain kolottaa, ahdistaa, tylsää ja mitä vielä... ei osallistu kotitöihin. Hän myös käyttää alkoholia joka viikonloppu..

itse olen niin tympääntynyt tuohon ja en jaksa kuunnella enään.. olen huomannut että kaikki negatiivisuus on vaikuttanut myös minuun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin yksi ihminen saa toista sairastumaan masennukseen, jos muuten asiat ovat hyvin ja on kyseessä terve ihminen. Mutta jos on jo muutenkin alttiutta masennukseen, eikä ole mitään positiivisia sosiaalisia suhteita, vaan vain tuo yksi kuormittava ihminen, jonka kanssa on tekemisissä, niin ei se ainakaan masennukseen sairastumista ehkäise. 

Vierailija
4/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voi toinenkin aiheuttaa masennusta, varsinkin jos vastapuoli on herkkä vastaanottamaan masennukselle herkitävää    kommunikointia tältä toiselta. Ympärillämme on - ääripäitä kuvatakseni - kahdenlaisia ihmisiä: niitä, jotka saavat meidät voimaan paremmin, tuntemaan itsemme hyviksi, osaaviksi ja ihmisarvoisiksi, ts. niitä joiden seurassa kasvamme vahvemmiksi  ja kukoistamme. Sitten on niitä, jotka saavat meidät tuntemaan olevamme huonompia, pienempiä, mitättömämpiä, jotka imevät meiltä voimaa ja minuutta. Karta näitä ihmisiä, sillä jokainen tapaaminen jättää meihin jäljen. Kyse voi olla aivan pienistä ja huomaamattomista viesteistä, joita toisille lähetämme.

Me piirrämme oman persoonamme rajat   peilaten toisia. Siksi on tärkeää olla itselle oikeanlaisten ihmisten kanssa tekemisissä. Vasta kun olemme kasvaneet vahvoiksi, kestämme paremmin näitä itselle vahingollisia, jopa narsistisia ihmisiä lähellämme. Mutta herkässä kasvuvaiheessa, joka voi olla kronologisessa iässä mikä tahansa ikä,  on hyvä valita seuransa oikein.

Vierailija
5/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies on sellainen henkinen nujertaja, että kyllä! Aiheuttaa mulle masennusta! Ja se sen jatkuva "realismi" ja negaatiot. uoh!

Vierailija
6/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä sanoisi noin, mutta suuresti myötävaikuttaa voi. Ei kenelläkään voi olla kovin mukava elämä, jos toinen esim. vaikeuttaa ystävien ja sukulaisten tapaamista, sabotoi harrastuksia, kuormittaa oireilemalla ulospäin impulsiivisesti ja väkivaltaisesti, nimittelee ja mitätöi... Toinen ihminen voi olla merkittävä elämänlaatua laskeva tekijä, jolloin masennus on reaktiivista.

Vierailija
7/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se toinen ihminen on persoonaltaan esim. alistava, henkisesti väkivaltainen tai jatkuvalla turhalla valittamisella toista ihmistä taakoittava, niin ehkä sitten.

Jos joku sen sijaan kokee jonkun ongelmattomasti käyttäytyvän aiheuttavan itselleen masennusta, niin kyse on melko varmasti projektiosta, eli ihminen heijastaa itsessä olevia masentavia juttuja toiseen ja sitten kokee masennusta sen heijastamisen kautta. Projisoiva ihminen on itse oman masennuksensa "lähde", mutta ei pysty kohtaamaan sitä.

Vierailija
8/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kokee että toinen ihminen saa tuntemaan itsensä masentuneeksi, millainen masokisti jää tilanteeseen masentumaan lisää?

Jokaisella aikuisella on kuitenkin päävastuu omasta elämästään. Jos joku pakollinen ihmiskontakti ei tee hyvää, pitää asiasta puhua ja/tai rajoittaa sitä vahinkoa itselleen. Kärsimällä ei saa kruunua vaan lisää kärsimystä.

Vierailija
9/9 |
15.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen ihminen voi aiheuttaa valtavaa stressiä käytöksellään ja sitä kautta ainakin aiheuttaa masennuksen.