Miksi hautajaisissa on aina karjalanpaistia?
Taas eilen oli hautajaiset, joissa syötiin karjalanpaistia. Olen ollut elämäni aikana aika monissa hautajaisissa, ja kerran muistelen ruoaksi olleen jotakin muuta (olisiko ollut kalakeittoa). Onko tämä vain joku alueellinen tapa vai syödäänkö kaikkialla muuallakin Suomessa aina karjalanpaistia? Ei ole tarkoitus nirsoilla, mutta itse kyllä haluaisin tarjota vieraille jotain aivan muuta!
Kommentit (75)
Sukusi on itäsuomesta.
Meilläpäin lohikeitto tai lihakeitto.
Itse en ole koskaan mennyt ruuan perässä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:00"]Se on helpointa tehdä ruumiin isoista lihaksista sitä karjakonpaistia. Yleensä Se leikataan reisi- ja pohjelihaksista. Sillä jos on avoin arkku niin ei näy päällepäin kun on vain jaloista leikelty.
Tämä on ihan perinteinen karjalainen tapa. Haudattava tarjoaa vielä viimeisen aterian ystävilleen ennen viimeistä poistumistaan.
[/quote]
Kristillisiä tapoja. Jeesuksen viimeisellä aterialla syötiin hänen lihaa ja juotiin hänen verta. Näin lukee raamatussa.
Kaksissakymmenissä hautajaisissa on tullut käytyä ja koskaan en ole karjalanpaistia niissä nähnyt. Aina on ollut voileipäkakkua yms. kylmää ruokaa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:11"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:00"]
Voi olla, että surevilla omaisilla on muutakin mielen päällä tuossa tilanteessa kuin gurmeeruokien kokkaaminen.
[/quote]
Aika usein hautajaisten ruokailu järjestetään seurakuntatalolla ja seurakuntatalon emännät kokkaa. Harvemmin kukaan panostaa hienoon miljööseen jonnekin kartanohotelliin koko sukua suremaan.
[/quote]
Seurakuntatalon emännät? Missä päin Suomea seurakuntataloilla on keittiöhenkilökuntaa? Eikö se talo ole vain tila, jonka voi vuokrata ja sinne tilataan joku pitopalvelu?? Näin ainakin Lounais-Suomessa, jossa en ole koskaan syönyt karjalanpaistia hautajaisissa. Täällä on yleensä pitopöytä, jossa kylminä ruokina kalaa ja lihaleikkeleitä + AINA rosolli (tätä minä ihmettelen, mutta kuuluu kulttuuriin), lämpimänä paisti, uunijuureksia, vihannesgratiini jne. Jälkkäriksi kahvi ja täytekakku.
Meillä päin (Pohjois-Pohjanmaalla) hautajaisissa on ollut karjalanpaistia, lihapotut tai kalakeittoa, ja toisinaan valmiit voileivät suolalohella tai lihalla. Syöntihän ei hautajaisissa ole se tärkein juttu, mutta ruokaa tarjotaan, jos vieraita tulee kaukaa.
Ap paljasti heti olevansa susirajan takaa. Olen ollut useissa hautajaisissa pääkaupunkiseudulla, eikä niissä koskaan ole tarjottu karjalanpaistia.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:04"]
Voi olla, että surevilla omaisilla on muutakin mielen päällä tuossa tilanteessa kuin gurmeeruokien kokkaaminen.
[/quote]
Aika usein hautajaisten ruokailu järjestetään seurakuntatalolla ja seurakuntatalon emännät kokkaa. Harvemmin kukaan panostaa hienoon miljööseen jonnekin kartanohotelliin koko sukua suremaan.
[/quote]
Seurakuntatalon emännät? Missä päin Suomea seurakuntataloilla on keittiöhenkilökuntaa? Eikö se talo ole vain tila, jonka voi vuokrata ja sinne tilataan joku pitopalvelu?? Näin ainakin Lounais-Suomessa, jossa en ole koskaan syönyt karjalanpaistia hautajaisissa. Täällä on yleensä pitopöytä, jossa kylminä ruokina kalaa ja lihaleikkeleitä + AINA rosolli (tätä minä ihmettelen, mutta kuuluu kulttuuriin), lämpimänä paisti, uunijuureksia, vihannesgratiini jne. Jälkkäriksi kahvi ja täytekakku.
[/quote]
Ihmettelepäs siinä sitten. Ilmeisestikin muualla kuin Lounais-Suomessa, jossa sattumalta minäkin nykyään asun. Sinä et ole ilmeisestikään koskaan asunut muualla eikä sukusikaan. Suomi on pitkä maa.
Meillä päinluterilaisissa hautajaisissa on harvoin lämmintä ruokaa. Karjalanpiirakoita tai voileipäkakkua korkeintaan suolaisena. Kakkukahvit vaan yleensä. Pohjois-Savosta olen.
Olen ollut noin 20 kertaa hautajaisissa enkä muista koskaan syöneeni muistotilaisuudessa karjalanpaistia. Tosin olen varsinaissuomalainen, meillä tarjotaan ihan oikeaa paistia. Keittohautajaisissa en ole ollut koskaan.
[/quote]
[/quote]
Missä on seurakuntatalon emäntiä? Kyllä se alkaa olla katoava luonnonvara, että seurakunnalla on varaa palkata omaa keittiöhenkilökuntaa kestitsemään muistotilaisuuksissa.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:04"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ihmettelepäs siinä sitten. Ilmeisestikin muualla kuin Lounais-Suomessa, jossa sattumalta minäkin nykyään asun. Sinä et ole ilmeisestikään koskaan asunut muualla eikä sukusikaan. Suomi on pitkä maa.
[/quote]
No kyllä ihmettelen. Olen asunut Kymenlaaksossa, Keski-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. En ole vielä koskaan ollut sellaisessa seurakuntatalossa, jossa olisi oma henkilökunta. Aina on pitopalvelun autot olleet pihassa.
Jos Sinä tiedät, millä seurakunnalla on seurakuntatalossa keittiöhenkilökuntaa, niin voisitko kertoa siitä tässä palstalla, kiitos! Aina on hyvä oppia uutta.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:12"]
Olen ollut noin 20 kertaa hautajaisissa enkä muista koskaan syöneeni muistotilaisuudessa karjalanpaistia. Tosin olen varsinaissuomalainen, meillä tarjotaan ihan oikeaa paistia. Keittohautajaisissa en ole ollut koskaan.
[/quote]
En minäkään ole. Polttohautajaisissa kyllä olen.
Koska se on helppoa, riittoisaa ja herkullista. Ja sitä ei ap tehdä sinun kiusaksesi vaan ihan muista syistä.
Terv. karjalainen
En tiedä yleisyydestä mutta mummini hautajaisissa oli palapaistia. Mielestäni siinä ei kyllä ole mitään vikaa, ja hyvää oli.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:44"]
Meillä päin on hautajaisissa aina lihaperunakeittoa.
[/quote]
Lihakeittoa siis? Vai onko niitäkin erilaisia? Puhutko myös nakkiperunakeitosta tai jauhelihaperunakeitosta?
[/quote]
Kuules kun sitä sanotaan sillä seudulla nimenomaan "lihaperunakeitoksi", joten sitä sitten on tarjolla.