Miksi hautajaisissa on aina karjalanpaistia?
Taas eilen oli hautajaiset, joissa syötiin karjalanpaistia. Olen ollut elämäni aikana aika monissa hautajaisissa, ja kerran muistelen ruoaksi olleen jotakin muuta (olisiko ollut kalakeittoa). Onko tämä vain joku alueellinen tapa vai syödäänkö kaikkialla muuallakin Suomessa aina karjalanpaistia? Ei ole tarkoitus nirsoilla, mutta itse kyllä haluaisin tarjota vieraille jotain aivan muuta!
Kommentit (75)
Sukuni tulee karjalasta ja todellakin hautajaisissa usein tarjotaan karjalanpaistia. Siis perinteistä juhlaruokaa.
Yleensähän se ruoka on sellaista joka valmistuu ns. itsekseen ja kerralla iso satsi. Karjanlanpaistissa ja varsinkaan lohikeitossa ei ole mitään vikaa!!
5 jatkaa että oisko kinkkukiusaus tai makaronilaatikko parempi idea? :D
Koska vanhat kuolee useammin kuin nuoret, ja ainakin mun mummon herkkua oli karjalanpaisti, joten sitä tietysti hautajaisissakin oli. Perinteinen pitoruoka.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:17"]Tai lohikeittoa! Yäk.
[/quote]
Näköjään käyt hautajaisissa syömässä ennemmin kuin muistelet vainajaa.
Alueellinen tapa. Niissä hautajaisissa joissa itse olen käynyt on poroa, rieskaa, lohikeittoa ja kampanisuja.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:24"]Yleensähän se ruoka on sellaista joka valmistuu ns. itsekseen ja kerralla iso satsi. Karjanlanpaistissa ja varsinkaan lohikeitossa ei ole mitään vikaa!!
[/quote] Ymmärrän tämän valmistuksen helppouden kyllä, mutta kummallista että häissä ruokitaan vähintään yhtä isoja ihmismääriä mitä erilaisimmilla ruoilla! ap
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:25"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:17"]Tai lohikeittoa! Yäk. [/quote] Näköjään käyt hautajaisissa syömässä ennemmin kuin muistelet vainajaa.
[/quote]
Olipa omituinen tulkinta. Jos kirjoitan, että käytin hautajaisissa mustia sukkahousuja, tarkoittaisiko se sitä, että ajattelen mielummin vain sukkahousuja kuin vainajan muistamista?
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:36"]
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:24"]Yleensähän se ruoka on sellaista joka valmistuu ns. itsekseen ja kerralla iso satsi. Karjanlanpaistissa ja varsinkaan lohikeitossa ei ole mitään vikaa!! [/quote] Ymmärrän tämän valmistuksen helppouden kyllä, mutta kummallista että häissä ruokitaan vähintään yhtä isoja ihmismääriä mitä erilaisimmilla ruoilla! ap
[/quote]
Höissä ne päähenkilöt onkin vielä elossa ja itse päättämässä, mitä haluavat tarjota. Lisäksi on häälehtiä ja markkinointia, jolla luodaan paineita komeiden häiden järjestämiseen. Kieltämättä aika kutkuttava ajatus joku "arvostele mun hautajaiset" -tosi-tv-sarja, hautajaisblogien kohkaukset mitä tällä kertaa suvun hautajaisissa tarjottiin....
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:36"]Ymmärrän tämän valmistuksen helppouden kyllä, mutta kummallista että häissä ruokitaan vähintään yhtä isoja ihmismääriä mitä erilaisimmilla ruoilla! ap
[/quote]
Kyllä meidän suvussa ennen oli häissäkin AINA karjalanpaistia. Niin oli meidänkin häissä. Nyt 10 v sisään on alkanut ruoka monipuolistua häissä ja vanhempi kansa on ihan ihmeissän esim. intialaistyyppisten ruokien kanssa. Koska vainajat ainakin meidän suvussa ovat vanhoja, on luonnollista syödä heidän tyyppistään ruokaa.
Voi olla, että surevilla omaisilla on muutakin mielen päällä tuossa tilanteessa kuin gurmeeruokien kokkaaminen.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:25"]
Koska vanhat kuolee useammin kuin nuoret.
[/quote]Kaikki kuolevat vain kerran.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:00"]
Voi olla, että surevilla omaisilla on muutakin mielen päällä tuossa tilanteessa kuin gurmeeruokien kokkaaminen.
[/quote]
Aika usein hautajaisten ruokailu järjestetään seurakuntatalolla ja seurakuntatalon emännät kokkaa. Harvemmin kukaan panostaa hienoon miljööseen jonnekin kartanohotelliin koko sukua suremaan.
Aina? No olisko selityksenä vaikka se, että kuolleet ovat olleet samalta seudulta eli alueella on tuollainen tapa, ja se että ne vainaat ovat itse eläessään pitäneet karjalanpaistia juhlaruokana.
Muualla se on jotain paikallista, esimerkiksi keittoa tai käristystä. Tärkeää on se, että ruokaa on helppo tehdä isokin annos, ja kaikki syöjät saavat samanlaista ruokaa. Karjalanpaisti on sellaisenaan sekä maidoton, siis samalla laktoositon ja gluteeniton.
Häissä yleensä päähenkilöt ovat nuorempia, siksi heidän omat makumieltymyksensä ovat vaihtelevampia. Toisaalta, onhan häissäkin ruoka nimenomaan vieraille, ja suuren erän valmistamisen helppous ja myös tarjoilun helppous on tärkeää. Ei se mitenkään harvinaista ole, että sekä häissä että hautajaisissa on samanlaista ruokaa, ja vielä syntymäpäivillä ja valmistujaisjuhlissakin.
Pohjoisess on yleensä ollut poronkäristystä tai poronlihakeittoa esim. käristyslihasta tehtyä Lapin ukon keittoa. Helppoa tehdä isolle joukolle ja mulle ainakin maistuu
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:44"]
Meillä päin on hautajaisissa aina lihaperunakeittoa.
[/quote]
Lihakeittoa siis? Vai onko niitäkin erilaisia? Puhutko myös nakkiperunakeitosta tai jauhelihaperunakeitosta?
Tai lohikeittoa! Yäk.