Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi hautajaisissa on aina karjalanpaistia?

Vierailija
25.01.2015 |

Taas eilen oli hautajaiset, joissa syötiin karjalanpaistia. Olen ollut elämäni aikana aika monissa hautajaisissa, ja kerran muistelen ruoaksi olleen jotakin muuta (olisiko ollut kalakeittoa). Onko tämä vain joku alueellinen tapa vai syödäänkö kaikkialla muuallakin Suomessa aina karjalanpaistia? Ei ole tarkoitus nirsoilla, mutta itse kyllä haluaisin tarjota vieraille jotain aivan muuta!

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän hautajaisissa lämmintä ruokaa syödä! Kolmisenkymmentä kertaa on tullut arkkua kannettua, ja joka kerta on tarjoiltu kahvin kera kylmää ruokaa, täytekakkua, kinkku- ja lohivoileipiä, voileipäkakkua ja sen sellaista.

Vierailija
22/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on taas sukua Keski- ja Itä-Suomesta ja tosi yleinen ruoka hautajaisissa (ja myös muissa juhlissa) on karjalanpaisti. Todella maittavaa ja meiltäkin sukua tulee ympäri Suomea, niin pelkät voileipäkakut eivät riitä nälkää pitämään. Eipä sillä, en ole koskaan hautajaisruokana syönytkään voileipäkakkuja ja ajatuskin tuntuu hassulta, mutta kukin järjestää hautajaiset tyylillään ja toivottavasti vainajaa kunnioittaen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:48"]Eihän hautajaisissa lämmintä ruokaa syödä! Kolmisenkymmentä kertaa on tullut arkkua kannettua, ja joka kerta on tarjoiltu kahvin kera kylmää ruokaa, täytekakkua, kinkku- ja lohivoileipiä, voileipäkakkua ja sen sellaista.
[/quote]

Täsdä on alueellinen ero, ihan samalka tavalla kuin esim. siinä, peitetäänkö hauta lapioimalla hautajaisvieraiden toimesta vai hoitaako hautausmaan työntekijät sen jälkikäteen. Kumpiakin tapoja olen nähnyt

Vierailija
24/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:49"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:36"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:44"]

Meillä päin on hautajaisissa aina lihaperunakeittoa.

[/quote]

Lihakeittoa siis? Vai onko niitäkin erilaisia? Puhutko myös nakkiperunakeitosta tai jauhelihaperunakeitosta?

[/quote]

Kuules kun sitä sanotaan sillä seudulla nimenomaan "lihaperunakeitoksi", joten sitä sitten on tarjolla. 

[/quote]

Missäpäin sanotaan lihaperunakeitto? En ole koskaan kuullut? Ja sanotaanko siellä myös makkaraperunakeitto?

Vierailija
25/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hautajaiset joissa olen ollut ovat olleet keittohautajaiset. Pari kertaa muistan, jolloin ei ollut karjalanpaistia, vaan lohikeittoa ja lihakeittoa.

Vierailija
26/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:00"]

Voi olla, että surevilla omaisilla on muutakin mielen päällä tuossa tilanteessa kuin gurmeeruokien kokkaaminen.

[/quote]

Aika usein hautajaisten ruokailu järjestetään seurakuntatalolla ja seurakuntatalon emännät kokkaa. Harvemmin kukaan panostaa hienoon miljööseen jonnekin kartanohotelliin koko sukua suremaan.

[/quote]

Seurakuntatalon emännät? Missä päin Suomea seurakuntataloilla on keittiöhenkilökuntaa? Eikö se talo ole vain tila, jonka voi vuokrata ja sinne tilataan joku pitopalvelu?? Näin ainakin Lounais-Suomessa, jossa en ole koskaan syönyt karjalanpaistia hautajaisissa. Täällä on yleensä pitopöytä, jossa kylminä ruokina kalaa ja lihaleikkeleitä + AINA rosolli (tätä minä ihmettelen, mutta kuuluu kulttuuriin), lämpimänä paisti, uunijuureksia, vihannesgratiini jne. Jälkkäriksi kahvi ja täytekakku.

[/quote]

Ihmettelepäs siinä sitten. Ilmeisestikin muualla kuin Lounais-Suomessa, jossa sattumalta minäkin nykyään asun. Sinä et ole ilmeisestikään koskaan asunut muualla eikä sukusikaan. Suomi on pitkä maa.

[/quote]

No kyllä ihmettelen. Olen asunut Kymenlaaksossa, Keski-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. En ole vielä koskaan ollut sellaisessa seurakuntatalossa, jossa olisi oma henkilökunta. Aina on pitopalvelun autot olleet pihassa.

Jos Sinä tiedät, millä seurakunnalla on seurakuntatalossa keittiöhenkilökuntaa, niin voisitko kertoa siitä tässä palstalla, kiitos! Aina on hyvä oppia uutta.

[/quote]

Laitapa Googleen hakusanoiksi seurakunta emäntä. Jo sillä löytyy ympäri Suomea seurakuntia, joissa on tällainen henkilö töissä. Joskus on yhdistetty vahtimestarin tehtäviin, joskus ei. Se emäntä nimenomaan laittaa ruokaa ja kahveja tilaisuuksiin seurakuntakodilla.

[/quote]

Meidän seurakunnassa se emäntä tekee ruokaa ja kahvia seurakunnan tilaisuuksiin, mutta hautajaiset ei ole sellainen vaan yksityistilaisuus(maksajana kuolinpesä, ei seurakunta). Siksi emäntä ei tee "omana työnään" seurakunnan tiloissa mitään maksullista pitopalvelua vaan korkeintaan käy avaamassa ovet. Sen sijaan emäntä on kesällä rippileireillä muonittajana ja keittelee kirkkokahveja sunnuntaisin.

Vierailija
27/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]

Mä en taas ymmärrä miksi hautajaisista tehdään joku buffe-tilaisuus. Tarpeeksi varmaan jo surua ja sitte pitäis ruokkia koko suku. Kahvit sais riittää

[/quote]

Isovanhempieni hautajaisissa oli tarjolla karjalanpaistia. Olivat köyhistä oloista lähtöisin ja eläneet sota-ajan ja pula-ajan. Heille karjalanpaisti oli aina juhlavampaa ruokaa. Suomessa on perinteisesti tarjottu lämmin ruoka hautajaisissa, tosin tämä tapa on vähenemään päin, maaseudulla on yleisempää lämmin ruokatarjoilu kuin kaupungeissa. Ja monelle vanhemmalle henkilölle on tärkeää, että vieraat saavat lämpimän aterian.

Olen ollut myös hautajaisissa, jossa on ollut pelkkä kahvitarjoilu ja voileipäkakkua, keksejä, kakkuja ym. Ei niissäkään mitään vikaa ole, pääasia on kunnioittaa vainajaa.

Vierailija
28/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi, että saadaan vieraat mahdollisimman halvalla ruokittua, kun heidän tuomansa lahjat eivät riitä korvaamaan juhlan järjestelyistä aiheutuneita kustannuksia. Moneltakin sisarukselta perheineen saattaa tulla vain yksi yhteinen kukkalaite!

Vierailija
29/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:24"]Varmaan siksi, että saadaan vieraat mahdollisimman halvalla ruokittua, kun heidän tuomansa lahjat eivät riitä korvaamaan juhlan järjestelyistä aiheutuneita kustannuksia. Moneltakin sisarukselta perheineen saattaa tulla vain yksi yhteinen kukkalaite!
[/quote]

Miten se kukkalaite korvaa kustannuksia, oli se yhdeltä tai useammalta?

Vierailija
30/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP olisi varmaan halunnut näitä nykyajan perinneruokia kuten: saarioisten kumiläppä ja starbucksin "kahvi"

Vierailija
31/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:27"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:24"]Varmaan siksi, että saadaan vieraat mahdollisimman halvalla ruokittua, kun heidän tuomansa lahjat eivät riitä korvaamaan juhlan järjestelyistä aiheutuneita kustannuksia. Moneltakin sisarukselta perheineen saattaa tulla vain yksi yhteinen kukkalaite! [/quote] Miten se kukkalaite korvaa kustannuksia, oli se yhdeltä tai useammalta?

[/quote]

Olisi pitänyt laittaa sarkasmi-varoitus... vrt. häät ja häälahja.

Vierailija
32/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karjalanpaisti on karjalainen juhlaruoka: tarjolla niin häissä luin hautajaisissa. Itse en ole yksissäkään hautajaisissa karjalanpaistia nähnyt. Sukuni ei ole karjalainen. 

Vierailija
33/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, karjalaisilla karjalanpaisti on juhlaruoka, joten sitä tarjotaan niin häissä kuin hautajaisissakin. Kunnolla haudutettu ja sopivasti suolainen paisti on muuten ihan huippuhyvää, alkoipa tehdä mieli...

Vierailija
34/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 11:09"]

Mä en taas ymmärrä miksi hautajaisista tehdään joku buffe-tilaisuus. Tarpeeksi varmaan jo surua ja sitte pitäis ruokkia koko suku. Kahvit sais riittää

[/quote]

Olen itse ollut Etelä-Pohjanmaalla useissa hautajaisissa. Tyypillisesti hautajaiset kestävät ainakin tuolla paikkakunnalla 4-5 tuntia. Ensin on siunaaminen kirkossa, sitten mennään saattuessa hautausmaalle (2-3 km:n matka toki autoilla, mutta kyllä siinä silti menee aikaa, kun kaikki 100-200 hautajaisvierasta siirtyvät kumpaankin suuntaan) ja sitten tullaan saattuessa takaisin seurakuntatalolle tai muuhun paikkaan. Yleensä lähes kaksi tuntia on jo kulunut ennen kuin päästään edes aloittamaan muistotilaisuutta.

Kyllä siinä ehtisi vieraille tulla aika kova nälkä, jos tarjolla olisi vain kahvia ja jotain pullan tapaista. Varsinkin, kun kaikki eivät edes tule paikalle ihan läheltä, vaan osalla kuluu aikaa jo matkoihinkin. Ymmärrän kyllä, että jos on lähinnä käynyt jossain pääkaupunkiseudun kahden tunnin pikahautajaisissa, ruuan tarvetta on vaikea käsittää.

Käymissäni hautajaisissa karjalanpaisti on aika yleinen ruoka. Varmaan siksi, että sitä on helppo valmistaa suurellekin joukolle. Lisäksi hautajaisissa vieraiden määrää ei välttämättä pysty ennustamaan kovin hyvin etukäteen, jos kuolinilmoituksessa on avoin kutsu. Jos karjalanpaistia jää yli, on tähteitä helppo säilyttää ja käyttää vähän myöhemmin.

Vierailija
35/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 13:08"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:16"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:10"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 10:04"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 09:00"]

Voi olla, että surevilla omaisilla on muutakin mielen päällä tuossa tilanteessa kuin gurmeeruokien kokkaaminen.

[/quote]

Aika usein hautajaisten ruokailu järjestetään seurakuntatalolla ja seurakuntatalon emännät kokkaa. Harvemmin kukaan panostaa hienoon miljööseen jonnekin kartanohotelliin koko sukua suremaan.

[/quote]

Seurakuntatalon emännät? Missä päin Suomea seurakuntataloilla on keittiöhenkilökuntaa? Eikö se talo ole vain tila, jonka voi vuokrata ja sinne tilataan joku pitopalvelu?? Näin ainakin Lounais-Suomessa, jossa en ole koskaan syönyt karjalanpaistia hautajaisissa. Täällä on yleensä pitopöytä, jossa kylminä ruokina kalaa ja lihaleikkeleitä + AINA rosolli (tätä minä ihmettelen, mutta kuuluu kulttuuriin), lämpimänä paisti, uunijuureksia, vihannesgratiini jne. Jälkkäriksi kahvi ja täytekakku.

[/quote]

Ihmettelepäs siinä sitten. Ilmeisestikin muualla kuin Lounais-Suomessa, jossa sattumalta minäkin nykyään asun. Sinä et ole ilmeisestikään koskaan asunut muualla eikä sukusikaan. Suomi on pitkä maa.

[/quote]

No kyllä ihmettelen. Olen asunut Kymenlaaksossa, Keski-Pohjanmaalla ja Keski-Suomessa. En ole vielä koskaan ollut sellaisessa seurakuntatalossa, jossa olisi oma henkilökunta. Aina on pitopalvelun autot olleet pihassa.

Jos Sinä tiedät, millä seurakunnalla on seurakuntatalossa keittiöhenkilökuntaa, niin voisitko kertoa siitä tässä palstalla, kiitos! Aina on hyvä oppia uutta.

[/quote]

Laitapa Googleen hakusanoiksi seurakunta emäntä. Jo sillä löytyy ympäri Suomea seurakuntia, joissa on tällainen henkilö töissä. Joskus on yhdistetty vahtimestarin tehtäviin, joskus ei. Se emäntä nimenomaan laittaa ruokaa ja kahveja tilaisuuksiin seurakuntakodilla.

[/quote]

Meidän seurakunnassa se emäntä tekee ruokaa ja kahvia seurakunnan tilaisuuksiin, mutta hautajaiset ei ole sellainen vaan yksityistilaisuus(maksajana kuolinpesä, ei seurakunta). Siksi emäntä ei tee "omana työnään" seurakunnan tiloissa mitään maksullista pitopalvelua vaan korkeintaan käy avaamassa ovet. Sen sijaan emäntä on kesällä rippileireillä muonittajana ja keittelee kirkkokahveja sunnuntaisin.

[/quote]

Tietenkin kuolinpesä maksaa siitä seurakuntatalon tarjoilusta, seurakunnalle, ei emännälle. Minun ylioppilasjuhlissanikin oli seurakunnan emännän tekemää kotikaljaa, tietenkin maksua vastaan. Ihan tuli seurakunnan laskulla.

Vierailija
36/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 08:25"]

Alueellinen tapa. Niissä hautajaisissa joissa itse olen käynyt on poroa, rieskaa, lohikeittoa ja kampanisuja.

[/quote]

Oletko Koillis-Lapista? Menu kuulostaa tutulta.

Vierailija
37/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hautajaisissa, jossa tarjoiltiin pyttipannua ja piimää. Alkudrinkkinä oli kiljua. 

Vierailija
38/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 15:00"]

Olin hautajaisissa, jossa tarjoiltiin pyttipannua ja piimää. Alkudrinkkinä oli kiljua. 

[/quote]

Meillä alkudrinkkinä oli kerran kuiskata ja viime kesänä huutaa.

Vierailija
39/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin mummu oli kotoisin Karjalasta ja rakasti karjalanpaistia. Minusta se oli kaunis kunnianosoitus rakkaalle perheenjäsenelle muistella hänen kotiseutuaan hautajaisissa. Itkuhan siinä tuli kun lauloimme vielä ruuan jälkeen 'Karjalan kunnailla' hänen muistokseen. Luulisin että karjalanpaisti on muutenkin perinneruoka vanhemman sukupolven hautajaisissa sen maukkauden ja helppouden (helppo tehdä suuria määriä) takia.

t. N24

Vierailija
40/75 |
25.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Serkun hautajaisissa oli muistaakseni jotain possua. :/